Έρευνα: Αυτά είναι τα επαγγέλματα που έχουν μεγάλη ζήτηση αυτήν την εποχή
Γιώργος ΜανέτταςΤεκτονικές αλλαγές έχει επιφέρει στην αγορά εργασίας το σαρωτικό πέρασμα της πανδημίας. Πολλές από τις αλλαγές μάλιστα «ενδέχεται να μην είναι προσωρινές αλλά μέρος μιας νέας εργασιακής κανονικότητας». Η τηλεργασία, η οποία αξιοποιήθηκε κατά κόρον από την πλειονότητα των επιχειρήσεων –όπου βεβαίως ήταν εφικτό- θεωρείται πως «ήρθε για να μείνει». Πολλές εταιρείες δηλώνουν πρόθυμες να υιοθετήσουν το συγκεκριμένο μοντέλο και αφότου κοπάσει η «λαίλαπα του κορονοϊού» λόγω των θετικών αποτελεσμάτων που είχε στην αποδοτικότητα των εργαζομένων τους.
Ποια είναι όμως εκείνα τα επαγγέλματα και οι κλάδοι που φαίνεται να επηρεάστηκαν ή και να συνεχίζουν να επηρεάζονται είτε θετικά είτε αρνητικά το τελευταίο διάστημα τόσο παγκοσμίως όσο και στην Ελλάδα;
Σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το BCG Henderson Institute τον Μάρτιο του 2020 σε καταναλωτικό κοινό χωρών όπως Καναδάς, Γαλλία, Ιταλία, Γερμανία, Αγγλία και Ηνωμένες Πολιτείες, φάνηκε πως τα αγαθά εκείνα και οι υπηρεσίες στις οποίες προτίθενται οι καταναλωτές να δαπανήσουν περισσότερα χρήματα μέσα στους επόμενους έξι μήνες είναι προϊόντα και υπηρεσίες που σχετίζονται με οικιακή ψυχαγωγία, τρόφιμο, υγειονομική περίθαλψη και οικιακή φροντίδα. Από την άλλη πλευρά, η κατανάλωση προϊόντων πολυτελείας και υπηρεσιών ρουχισμού, τουρισμού, εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας εκτός σπιτιού φαίνεται πως θα υποστεί σημαντική μείωση, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.
Όπως είναι φυσικό, οι προθέσεις αυτές του καταναλωτικού κοινού για το άμεσο μέλλον διαμορφώνουν και επαναπροσδιορίζουν τις τάσεις της αγοράς. Σύμφωνα με στοιχεία που εξασφάλισε η «Ημερησία» από τον Όμιλο Adecco, τα επαγγέλματα που επηρεάστηκαν περισσότερο την τρέχουσα περίοδο εξαιτίας της απροσδόκητης πανδημίας του κορωνοϊού σε παγκόσμιο επίπεδο είναι εκείνα που σχετίζονται με τον ρουχισμό, το αυτοκίνητο, τα τυχερά παιχνίδια (με εξαίρεση το Online Gaming), την ψυχαγωγία εκτός σπιτιού και τον τουρισμό, τις αερομεταφορές, τη ναυτιλία και τη λιανική πώληση αγαθών που δεν σχετίζονται με το τρόφιμο. Και στην Ελλάδα, το σκηνικό δεν είναι διαφορετικό. Αρνητική επίδραση είχε η κρίση αυτή σε όλους τους παραπάνω τομείς και σε επαγγέλματα που δεν μπορούσαν να πραγματοποιηθούν εξ αποστάσεως, πχ ο κλάδος των πωλήσεων παρουσίασε μεγάλη πτώση, το ίδιο και οι τομείς του πολιτισμού και των εκδηλώσεων.
Οι κλάδοι στους οποίους υπήρξε αυξημένη ζήτηση τους τελευταίους μήνες για την κάλυψη αναγκών που σχετίζονται με την έξαρση του φαινομένου του Covid-19 είναι αυτοί των σούπερ μάρκετ, του ηλεκτρονικού εμπορίου, οι παραγωγικές μονάδες κυρίως στα τρόφιμα και τη χημική βιομηχανία, ο κλάδος των μεταφορών και η εφοδιαστική αλυσίδα.
Προσλήψεις προσωπικού
Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στους παραπάνω κλάδους (κυρίως σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και μεγάλα αστικά κέντρα), στην προσπάθειά τους να ανταποκριθούν άμεσα στις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις του καταναλωτικού κοινού εν μέσω πανδημίας, προχώρησαν σε προσλήψεις ειδικοτήτων όπως αποθηκάριοι, υπάλληλοι εξυπηρέτησης και ταμίες σε SM, οδηγοί – διανομείς, υπάλληλοι προετοιμασίας παραγγελιών και χειριστές περονοφόρων οχημάτων. Επίσης, ο κλάδος που φαίνεται πως μέσα στην κρίση έμεινε αλώβητος είναι αυτός των τηλεπικοινωνιών, καθώς το εκτεταμένο teleworking και η ανάγκη επικοινωνίας μέσω ψηφιακών λύσεων εκτίναξε τη διαδικτυακή κίνηση.
Σύμφωνα πάντως με τον Cluster Head Adecco Group Greece & Bulgaria, Κωνσταντίνο Μυλωνά, είναι πολύ νωρίς και ριψοκίνδυνο να υπάρξουν προβλέψεις σήμερα ποια ακριβώς θα είναι η εικόνα της αγοράς εργασίας μακροπρόθεσμα και ποιες θα είναι οι συνέπειες της κρίσης του Covid-19. «Το πόσο σύντομα θα μπορέσουμε να επιστρέψουμε σε κάποιο είδος κανονικότητας είναι αβέβαιο, ενδεχομένως όμως ακόμη και αυτή η κανονικότητα στον κόσμο της εργασίας να παρουσιάσει σημαντικές και μόνιμες διαφοροποιήσεις σε σχέση με αυτό που γνωρίζαμε στο παρελθόν», επισημαίνει χαρακτηριστικά.
Μια από τις αλλαγές που έχει ήδη πραγματοποιηθεί είναι η σημαντική αύξηση στη χρήση αυτοματοποιημένων μεθόδων που ο Covid–19 έκανε απαραίτητη. Το πιθανότερο σύμφωνα με τους αναλυτές της Adecco, είναι πως πρόκειται για μια αλλαγή που ήρθε για να μείνει. Ο αυτοματισμός και η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στους χώρους εργασίας θα μεταβάλει μακροπρόθεσμα και τη φύση των επαγγελμάτων.
Έρχονται επενδύσεις στον αυτοματισμό
Σύμφωνα με παγκόσμια έρευνα που πραγματοποίησε η ΕΥ, οι επιχειρήσεις σχεδιάζουν να αυξήσουν σημαντικά τις επενδύσεις στον αυτοματισμό μόλις περάσει η κρίση του κορωνοϊού. Αυτή η ριζική αλλαγή δε θα περιοριστεί μόνο σε σούπερ μάρκετ και εστιατόρια, αλλά θα συμπεριλάβει και τομείς όπως την εφοδιαστική αλυσίδα, τις αποθήκες και τη διανομή. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, η αγορά αυτοματοποιημένων οχημάτων, αυτόματων καροτσιών και αυτόνομων κινούμενων ρομπότ αναμένεται σε παγκόσμιο επίπεδο να υπερτριπλασιαστεί μεταξύ 2030 και 2040 από 81 σε 290 δισεκατομμύρια δολάρια.
Ταυτόχρονα, επαγγέλματα όπως Computer Hardware Engineers, Computer Software Engineers, Computer Security Specialists, Computer and Information Systems Managers, App Developers, Cloud Computing Specialists, Computer-Controlled Machine Tool Operators, Network Systems & Data Communications Analysts, έχουν ολοένα και περισσότερο αυξημένη ζήτηση. Υπάρχουν όμως και πολλά άλλα επαγγέλματα που ακόμα δεν έχουν καν εμφανιστεί και σύντομα λόγω των ραγδαίων εξελίξεων στην Τεχνολογία θα κάνουν αισθητή την παρουσία τους.
Η χρήση, βέβαια, της Τεχνητής Νοημοσύνης επηρεάζει ολοένα και περισσότερο και μετασχηματίζει ακόμα και τα «παραδοσιακά» επαγγέλματα. Επαγγελματίες όλων των κλάδων π.χ. Ανθρώπινου Δυναμικού, Marketing, Πωλήσεων, πρέπει πλέον να μπορούν να συνεργαστούν με τις μηχανές για να παραμένουν παραγωγικοί και αποδοτικοί. Αυτό λοιπόν που αναδεικνύει στις μέρες μας κάποιον σε «Ταλέντο» είναι η ικανότητά του να μαθαίνει διαρκώς και να προσαρμόζεται στις νέες συνθήκες και επιταγές της αγοράς.
Τα logistics
«Στην περίοδο που βρισκόμαστε θα πρέπει να επενδύσουμε στους ανθρώπους που θέλουν να έχουν εφαρμοσμένη επιστήμη με ιδιαίτερη εκπαίδευση στους τομείς και στους κλάδους οι οποίοι αποτελούν το μέλλον της χώρας μας στην ανάπτυξη και την παραγωγή πλούτου».
Αυτό αναφέρει ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics, σημειώνοντας πως ειδικά στην εφοδιαστική αλυσίδα υπάρχει έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού, ανθρώπων με ειδικά προσόντα που θα στελεχώσουν τις διαδικασίες της εφοδιαστικής αλυσίδας και των logistics. «Την στιγμή που στην Ευρώπη, υπάρχει ήδη μία μεγάλη αγορά από μεταπτυχιακά με κατεύθυνση τα logistics, η Ελλάδα δεν διαθέτει ούτε προπτυχιακό το οποίο να καλύπτει την επιστήμη της εφοδιαστικής αλυσίδας και των logistics», σημειώνει ο κ. Ροδόπουλος.
Επίσης, όπως λέει, και τα λιμάνια που αποτελούν σημαντικούς κόμβους εμπορευματικών ροών, έχουν σημαντική έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού. Παρ’ ότι υπάρχουν κάποια ινστιτούτα τα οποία δημιουργούν επαγγελματίες στον χώρο των λιμανιών, ωστόσο «ακόμη και αυτό είναι πάρα πολύ πενιχρό σε σχέση με την πραγματική ανάγκη που έχει η Ελλάδα», επισημαίνει.
«Τα logistics», συνεχίζει, «είναι πολυεπίπεδα και τα συναντούμε σε όλα τα σημεία των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Αυτό στο μέλλον, θα έχει ως αποτέλεσμα να καταγραφεί μία σημαντική άνθηση στις θέσεις εργασίας στην χώρα μας, κάτι το οποίο κάνει την ανάγκη για στελέχωση καταρτισμένου εργασιακού δυναμικού, πιο καίρια όσο ποτέ». Να σημειωθεί πως τα logistics σήμερα αντιπροσωπεύουν το 9,2% του ΑΕΠ.
- Η... απώλεια βιντεοληπτικού υλικού «εξαφανίζει» τους υπεύθυνους για τα Τέμπη - Τα κραυγαλέα λάθη που στοιχειώνουν τη δικογραφία
- ΕΣΥ: Αλλαγές στον νόμο Κεραμέως για την επιλογή στελεχών στο δημόσιο ετοιμάζει η κυβέρνηση - Τι είπε ο Άδωνις Γεωργιάδης
- Οι πρώτες κινήσεις της κυβέρνησης μετά τη διαγραφή Σαμαρά - Τέλος στα σενάρια για πρόωρες κάλπες
- Πού θα ταξιδέψουν οι Έλληνες την περίοδο των Χριστουγέννων - Μέχρι 10% η αύξηση στο κόστος των αποδράσεων