Οικονομία|21.07.2020 19:00

Ηλεκτροκίνηση: Αυξημένες επιδοτήσεις για την απόκτηση ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου

Μαρία Λιλιοπούλου

Βελτιωμένα οικονομικά κίνητρα για την απόκτηση ηλεκτρικού οχήματος ανακοίνωσε από το βήμα της Βουλής ο υπουργός Περιβάλλοντος, Κωστής Χατζηδάκης, κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην Ολομέλεια του νομοσχεδίου για την ηλεκτροκίνηση με την αξιωματική αντιπολίτευση, πάντως, να αναφέρεται στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο ως τον «οικολογικό φερετζέ του κ. Χατζηδάκη».

Συγκεκριμένα, ο κ. Χατζηδάκης ανακοίνωσε την αύξηση του ποσοστού επιδότησης στο 20% (από 15% προηγουμένως) για ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα με τιμή έως 30.000 ευρώ, με παράλληλη αύξηση του «πλαφόν» του ποσού επιδότησης στα 6.000 ευρώ (από 5.500 ευρώ προηγουμένως),  καθώς και ενίσχυση των φορολογικών κινήτρων για ηλεκτρικά δίκυκλα. Για τα ακριβότερα οχήματα αξίας άνω των 30.000 ευρώ, το ποσοστό επιδότησης παραμένει 15%, αλλά η οροφή αυξάνεται στα 6.000 ευρώ από τα 5.500.

Αναλυτικά, με τα νέα δεδομένα η μείωση στην τιμή αγοράς των ηλεκτρικών οχημάτων φτάνει έως και το 35% σε ορισμένες περιπτώσεις, σύμφωνα με το υπουργείο Περιβάλλοντος.

Επιπλέον, όπως υπογράμμισε ο κ. Χατζηδάκης με την πρωτοβουλία «Κινούμαι Ηλεκτρικά» που θα οριστικοποιηθεί μόλις το νομοσχέδιο αυτό πάρει ΦΕΚ, επιδοτείται η αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικών ταξί με 25% και οροφή τα 10.500 ευρώ (15% για τα υβριδικά ταξί με οροφή τα 8.000 ευρώ). Επίσης επιδοτείται η αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικών σκούτερ με ποσοστό 20% επί της τιμής και ποδηλάτων στο 40% της αξίας τους, ποσοστό που είναι το υψηλότερο στην Ευρώπη με οροφή τα 800 ευρώ». 

«Το νομοσχέδιο αυτό συνδυάζει τα μπόνους, στα οποία αναφέρθηκα, με σημαντικά φορολογικά κίνητρα. Παραδείγματος χάρη, η δαπάνη για την αγορά ή τη μίσθωση όχι μόνο ενός ηλεκτρικού οχήματος, αλλά και ενός ηλεκτρικού ποδηλάτου ή ενός σκούτερ θα εκπίπτει προσαυξημένη κατά 50% και για τα νησιά κατά 70%. Η αγορά των οχημάτων αυτών θα αποσβένεται με αυξημένους συντελεστές κατά τα πρώτα χρόνια και θα εξαιρείται από τα τεκμήρια διαβίωσης η αρχική αγορά κάθε ηλεκτρικού αυτοκινήτου, αλλά πλέον μετά τη διαβούλευση και ηλεκτρικού μοτοποδηλάτου ή μοτοσικλέτας. Υπολογίζουμε ότι σε ορισμένες περιπτώσεις, με τα νέα ενισχυμένα κίνητρα, θα έχουμε μείωση της τιμής ενός ηλεκτρικού ΙΧ μέχρι και 35%. Αυτό είναι πράσινη πολιτική στην πράξη και προχωράμε σε μια πραγματικά πράσινη οικολογική ατζέντα» σημείωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος.

Προσέθεσε μάλιστα ότι στο νομοσχέδιο έχουν συμπεριληφθεί ειδικές ρυθμίσεις για ΑΜΕΑ και πολύτεκνους και συγκεκριμένα το οικολογικό μπόνους που δίδεται μέσω του «Κινούμαι Ηλεκτρικά» για τα ηλεκτρικά  ΙΧ, προσαυξάνεται κατά 1.000 ευρώ για άτομα με ειδικές ανάγκες και πολύτεκνους, ενώ επιδοτούνται και τα ηλεκτρικά αναπηρικά αμαξίδια, στην λογική των ηλεκτρικών δικύκλων.

Κώστας Καραμανλής: Ενα στα τρία αυτοκίνητα ηλεκτρικό σε 10 χρόνια

Φιλόδοξο αλλά εφικτό χαρακτήρισε τον στόχο σε 10 χρόνια από σήμερα, το 2030, ένα στα τρία αυτοκίνητα που θα τίθενται σε κυκλοφορία να είναι ηλεκτρικό, ο υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι στον διαγωνισμό που ετοιμάζεται για τα νέα λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, μεγάλο μέρος προβλέπεται να είναι ηλεκτροκίνητα, ενώ τους επόμενους μήνες, έως τον Οκτώβριο, θα κυκλοφορήσουν δοκιμαστικά δυο ηλεκτροκίνητα λεωφορεία στο κέντρο της Αθήνας.

Βάσει του σχεδίου, δημοσίως προσβάσιμες υποδομές φόρτισης θα βρίσκονται σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας, αλλά και σε ιδιωτικούς και κοινόχρηστους χώρους. Φέτος ο αριθμός των σημείων φόρτισης θα προσεγγίσει τα 2.000, το 2025 τα 12.000 και το 2030 θα φτάσουμε στους 25.000 φορτιστές, τόνισε. Ο κ. Καραμανλής ανέφερε επίσης ότι το υπουργείο προετοιμάζεται σήμερα και για την υποβολή πρότασης χρηματοδότησης ΕΣΠΑ για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων στις εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης οχημάτων.

Βασικός άξονας του σχεδίου Υποδομών και Μεταφορών είναι η λεπτομερής παρακολούθηση της Αγοράς Ηλεκτροκίνησης, μέσω του Μητρώου Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης, στο οποίο θα καταγράφονται όλες οι υποδομές επαναφόρτισης και οι σχετικοί φορείς.

Το Μητρώο θα παρέχει σε πραγματικό χρόνο στοιχεία όπως π.χ. τη διαθεσιμότητα των σημείων, αν είναι ελεύθερα ή κατειλημμένα, την τιμή και τον τρόπο πληρωμής.Παράλληλα, ο κ. Καραμανλής υπογράμμισε ότι με το προτεινόμενο νομοσχέδιο ρυθμίζεται η αδειοδότηση και λειτουργία συνεργείων επισκευής και συντήρησης ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και τα απαιτούμενα προσόντα για την άδεια ασκήσεως του επαγγέλματος τεχνίτη ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ διαμορφώνεται το κατάλληλο πλαίσιο για την ταξινόμηση των ηλεκτρικών οχημάτων κάθε τύπου.

Και οι δύο υπουργοί αναφέρθηκαν στις «ιστορικής σημασίας αποφάσεις» για την Ευρώπη και την Ελλάδα, που ελήφθησαν τα ξημερώματα στις Βρυξέλλες: «Η Ελλάδα βγαίνει κερδισμένη από αυτό το πακέτο των 72 δισεκατομμυρίων ευρώ. Ενώ μέχρι σήμερα είχαμε παραδοσιακά ένα ΕΣΠΑ, τώρα θα έχουμε δύο ΕΣΠΑ. Οφείλουμε όχι απλώς να απορροφήσουμε, αλλά να αξιοποιήσουμε γρήγορα και συστηματικά  με τον καλύτερο τρόπο αυτά τα κονδύλια, τα οποία δίνουν μια πρόσθετη αναπτυξιακή ώθηση στον τόπο.  Το δικό μας υπουργείο είναι στο επίκεντρο αυτών των δράσεων, όχι μόνο του ΕΣΠΑ, αλλά του Ταμείου Ανάκαμψης που χρηματοδοτεί Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, ιδιαίτερα μορφές που έχουν να κάνουν με τεχνολογίες υβριδικού χαρακτήρα. Χρηματοδοτεί επίσης το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης στη Δυτική Μακεδονία και στη Μεγαλόπολη. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς μας, το ποσό που διατεθεί τελικά είναι διπλάσιο του αρχικώς προταθέντος από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον περασμένο χειμώνα. Είναι μια ισχυρή ένεση για τις περιοχές αυτές. Υπάρχουν επίσης δράσεις μεγάλης κλίμακας για το λεγόμενο κύμα ανακαινίσεων των κτιρίων, δημόσιων και ιδιωτικών. Αυτές είναι ενταγμένες σε ένα πλαίσιο πολιτικών για την ενεργειακή εξοικονόμηση και θα κάνουν το σημερινή «Εξοικονομώ Κατ’ Οίκον» να φαίνεται ένα πάρα πολύ μικρό πρόγραμμα».

ΣΥΡΙΖΑ

«Η ηλεκτροκίνηση είναι ο οικολογικός φερετζές του κ. Χατζηδάκη» επεσήμανε από το βήμα της Βουλής ο Τομεάρχης Περιβάλλοντος του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτης Φάμελλος συμπληρώνοντας ότι «θα πρέπει να προωθηθεί με κοινωνικά δίκαιο τρόπο και όχι με σόου επικοινωνίας».

Προσέθεσε μάλιστα ότι οι ίδιοι οι φορείς που τοποθετήθηκαν κατά τη συζήτησή του στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής είπαν ότι πρόκειται γαι ένα νομοσχέδιο «για γερά πορτοφόλια και μικρό αριθμό αυτοκινήτων».

Ο κ. Φάμελλος εκτίμησε ότι η αύξηση των επιδοτήσεων που ανακοινώθηκε σήμερα οφείλεται στις πιέσεις της αντιπολίτευσης και επανέλαβε ότι στις διατάξεις του νομοσχεδίου δεν περιλαμβάνεται τίποτα για τις δημόσιες μεταφορές, το σιδηρόδρομο, τις αστικές συγκοινωνίες, τα μέσα σταθερής τροχιάς, τα φορτηγά, κλπ καθώς δεν υπάρχει εθνικό σχέδιο ηλεκτροκίνησης.

Αναφορικά με τα προβλεπόμενα για απαγόρευση των εισαγωγών παλαιών μεταχειρισμένων αυτοκίνήτων, ο τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ υπογράμμισε ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο «από την πίσω πόρτα εισάγει διατάξεις αθέμιτου ανταγωνισμού».

Και εξήγησε:

  • Τροποποιεί την αγορά αυτοκινήτων και οδηγεί σε αυξήσεις τιμών και των μεταχειρισμένων.

  • Είναι προνομιακό στις μεγάλες εταιρίες εισαγωγής καινούριων αυτοκινήτων από το εξωτερικό θίγοντας και το ισοζύγιο συναλλαγών της χώρας.

  • Δεν περιλαμβάνει κίνητρα απόσυρσης παρά μόνο για τα ταξί.

  • Δεν έχει κινητρα αλλαγής του στόλου των ΙΧ, ενώ χρησιμοποιεί τα έσοδα από το περιβαλλοντικό τέλος «που θα το πληρώσει ουσιαστικά η κοινωνία που θέλει να πάρει ένα καινούριο αμάξι μεταχειρισμένο για να χρηματοδοτήσει τους λίγους, αυτούς τους 1.700 ενώ εμείς θέλουμε να πάει σε όλα τα κοινωνικά στρώματα αυτή η επιδότηση».

  • Ουσιαστικά τροποποιεί την αγορά εις βάρος των μικρομεσαίων επαγγελματιών αλλά και των πολιτών και οδηγεί σε γήρανση του στόλου και άρα σε αρνητικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Κωστής ΧατζηδάκηςΚώστας Αχ. Καραμανλήςηλεκτροκίνηση