Τα βήματα για 10 μεγάλα έργα: Ξεκινά η δημοπράτηση για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού
Μαρία ΛιλιοπούλουΣτις αρχές της επόμενης χρονιάς αναμένεται να δημοπρατηθεί η πρώτη επέκταση της Αττικής Οδού, η οποία αφορά την λεωφόρο Κύμης έως την Εθνική Οδό, όπως ανακοίνωσε την Τετάρτη ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής.
Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, η σύμβαση της οποίας λήγει μέχρι το 2024 και ο νέος διαγωνισμός που θα διενεργηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ, αποτελούν προτεραιότητα για το υπουργείο. Δεδομένου ότι δεν βρίσκονται όλες στο ίδιο επίπεδο μελετητικής ωριμότητας δεν θα προχωρήσουν όλες μαζί, αλλά ως τρεις ξεχωριστές δημοπρατήσεις δημοσίων έργων.
Αναλυτικά, σύμφωνα με τον προγραμματισμό του υπουργείου για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού προβλέπεται:
Επέκταση από τη λεωφόρο Κύμης έως την Εθνική Οδό Αθηνών – Θεσσαλονίκης. Αυτή η δημοπράτηση αναμένεται να γίνει στις αρχές του 2021. Εδώ υπάρχει πλήρης μελετητική ωριμότητα.
Επέκταση προς Ραφήνα: Η δημοπράτηση αναμένεται έως τις αρχές του 2022.
Επέκταση δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού προς Ηλιούπολη και αναβάθμιση της λεωφόρου Βουλιαγμένης σε αστική λεωφόρο: Η συγκεκριμένη επέκταση έχει ιδιαίτερη σημασία για το υπουργείο, δεδομένου ότι όπως είπε ο κ. Καραμανλής «Πρέπει να κάνουμε τις επεκτάσεις προς τα νότια προάστια διότι η μεγάλη επένδυση που γίνεται στο Ελληνικό προυποθέτει να υπάρχουν και τα αντίστοιχα έργα υποδομών». Στο πλαίσιο της εν λόγω επέκτασης θα κατασκευαστούν ανισόπεδοι κόμβοι κατά μήκος της λεωφόρου Βουλιαγμένης από την περιοχή του Αγίου Δημητρίου, μέχρι το Ελληνικό και θα καταργηθούν τα δεκάδες φανάρια που υπάρχουν σήμερα.
Οπως επισημάνθηκε την Τετάρτη, 9 Σεπτεμβρίου, οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού εκτιμώμενου προϋπολογισμού ενός δισεκατομμυρίου ευρώ, θα προχωρήσουν ως δημόσια έργα. Μετά την κατασκευή τους θα εξεταστεί εάν θα ενταχθούν στην παραχώρηση ή αν θα υπάρξει μία δεύτερη παραχώρηση.
Αναφορικά με τη γραμμή 4 του μετρό, ο κ. Καραμανλής σημείωσε πως «δεν έχουμε την πολυτέλεια να μην προσπαθήσουμε να διασώσουμε αυτόν τον διαγωνισμό».
Στο πλαίσιο αυτό ανακοίνωσε ότι το Δ.Σ. της Αττικό Μετρό θα εγκρίνει τις επόμενες μέρες την αιτιολόγηση των προσφορών της επιτροπής διαγωνισμού ώστε η διαδικασία να προχωρήσει κανονικά και για τους δύο συμμετέχοντες. Η επόμενη φάση περιλαμβάνει την αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών ώστε να αναδειχθεί ο προσωρινός ανάδοχος του έργου.
«Θέλω να ελπίζω ότι επειδή υπάρχουν αυτή τη στιγμή δύο συμμετέχοντες ότι θα αποφύγουμε την κλασική διαδικασία των πολλαπλών προσφυγών» τόνισε ο υπουργός Υποδομών. Και συνέχισε: «Αν καταφέρουμε να κινηθούμε με το χρονοδιάγραμμα αυτό και επειδή και στις πρόδρομες εργασίες είχαμε πρόσφατα απόφαση του ΣτΕ, είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε. Δεν μπορούμε όμως να είμαστε σίγουροι ότι δε θα έχουμε νομικές επιπλοκές στο κύριο έργο».
Σε συνολικό επίπεδο υποδομών το πρόγραμμα του υπουργείου για τα επόμενα χρόνια περιλαμβάνει έργα συνολικού ύψους πάνω από 13 δισ. τα οποία επιγραμματικά εκτός των επεκτάσεων της Αττικής Οδού, είναι:
Flyover Θεσσαλονίκης: Αυτές τις μέρες δημοσιεύεται πρόσκληση για προεπιλογή.
ΒΟΑΚ: Μέσα στο φθινόπωρο θα υπάρχει Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
Υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας: Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων εντός του φθινοπώρου.
Ε-65: Αναμένεται η τελική έγκριση ώστε το έργο να ξεκινήσεις στις αρχές του 2021.
Πάτρα-Πύργος: Εχει ληφθεί η πρώτη έγκριση και αναμένονται άλλες δύο.
Έργα οδικής ασφάλειας σε πάνω από 7.000 επικίνδυνες θέσεις σε όλη τη χώρα: Υπογράφεται εντός του μήνα η δανειακή σύμβαση με την ΕΤΕπ.
Αντιπλημμυρικά έργα σε όλη τη χώρα: Εντός του μήνα ξεκινά το πρόγραμμα για την υλοποίηση επειγόντων έργων κοντά στους αυτοκινητόδρομους. Παράλληλα, υλοποιείται ένα πρόγραμμα 10 έργων, επίσης με τη χρηματοδότηση της ΕΤΕπ.
Σιδηροδρομικά έργα: Προχωρούν άμεσα οι δημοπρατήσεις 4 έργων που είναι ενταγμένα στο ΕΣΠΑ και εντός του 2021 αναμένεται να δημοπρατηθούν άλλα 6.
Ενας πομποδέκτης για όλα τα διόδια
Από τις αρχές του καλοκαιριού γίνονται τεχνικές δοκιμές και εντός του φθινοπώρου, θα είναι πλέον δυνατή η διέλευση από τους 5 αυτοκινητοδρόμους, τη Γέφυρα και την Εγνατία Οδό με έναν μόνο πομποδέκτη.
Αναθώρηση του νόμου 4412
Τέλος στις υπερβολικές και παράλογες – όπως τις χαρακτήρισε ο κ. Καραμανλής – εκπτώσεις στα έργα φιλοδοξεί να βάλει ο αναθεωρημένος νόμος 4412, με τον οποίο θα θεσμοθετηθεί και η δυνατότητα «να γίνεται εκεί που χρειάζεται ιδιωτική επίβλεψη, κάτι το οποίο ούτως ή άλλως γίνεται στα έργα παραχώρησης», όπως υπογράμμισε ο υπουργός Υποδομών.
Στις προτάσεις του υπουργείου συγκαταλέγεται η αύξηση της εγγύησης καλής εκτέλεσης και ο διαχωρισμός της από την εγγύηση προκαταβολής καθώς είσης και η απλοποίηση και επιτάχυνση των διαδικασιών των δικαστικών εμπλοκών καθιερώνοντας μία και μόνη προδικαστική προσφυγή με ταχύτατες προθεσμίες.
Αναφορικά με τις προσφορές, θα ζητείται η αιτιολόγησή τους όταν οι αποκλίσεις είναι πάνω από 10%, κάτι το οποίο ο κ. Καραμανλής χαρακτήρισε «πολύ σημαντικό για να αποφεύγονται οι τεράστιες εκπτώσεις. Αυτό θα γίνεται συμβατική υποχρέωση μετά».
Οπως επισημάνθηκε στόχος του υπουργείου είναι «να διορθωθούν οι κακές πρακτικές του παρελθόντος, να θεσμοθετηθούν πιο γρήγορες, αξιόπιστες και αμερόληπτες διαδικασίες τόσο στην ανάθεση όσο και στην εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων, που θα βασίζονται στην καλή συνεργασία των δύο πλευρών, ενώ παράλληλα γίνεται προσπάθεια να μειωθούν οι χρόνοι επίλυσης των διαφορών, καθώς και να περιοριστούν οι λόγοι που οδηγούν σε διαφωνίες».
Η τροποποίηση του νόμου θα γίνει σε ένα ενιαίο νομοσχέδιο που αναμένεται να κατατεθεί προς διαβούλευση μέσα στον Οκτώβριο.
- Πώς θα αντιδράσει ο Πούτιν μετά το πράσινο φως Μπάιντεν στο Κίεβο για τους πυραύλους ATACMS – Οι σκέψεις του Ρώσου προέδρου
- Δημοσκόπηση Prorata: Ποιον θα ψήφιζαν οι Έλληνες για πρόεδρο των ΗΠΑ
- Άνοιξε η πλατφόρμα για το «Gigabit Voucher» - Περισσότερα από 379.000 νοικοκυριά και μικρομεσαίες επιχειρήσεις αποκτούν ευρυζωνικές συνδέσεις
- Πρώτο διαζύγιο για προπονητή της Euroleague: Τέλος ο Ομπράντοβιτς απ' τον πάγκο της Μονακό