Οικονομία|22.12.2020 11:59

Κούριερ: 1.000.000 δέματα στα ράφια - Στη μάχη τα ταξί, πότε αναμένεται ομαλοποίηση

Τίμος Φακαλής

Κατ… οίκον παράδοση δέματα στην ώρα σας από κούριερ τουλάχιστον μετά από ένα μήνα υπολογίζει η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ).  Μέχρι τότε στη μάχη της παράδοσης έχουν μπει μεταξύ άλλων ταξιτζήδες που γνωρίζουν καλά τις περιοχές  και μπορούν να παραδώσουν 10-20 δέματα κάθε φορά σε σπίτια και επιχειρήσεις στην Αττική και σε άλλες περιοχές της επικράτειας, μικρά φορτηγά δημόσιας χρήσης, ανεξάρτητοι διανομείς με μοτοσικλέτες και συνεργάτες.  Ενδεικτικό είναι ότι μόνο η ACS έχει προχωρήσει από την αρχή του πρώτου lockdown έως σήμερα στην αγορά και μίσθωση περισσότερων από 150 vans και στην μίσθωση περισσότερων από 20 φορτηγών και νταλικών ΔΧ, ρίχνοντας στη μάχη της… παράδοσης δεμάτων πλέον συνολικά περισσότερα από 800 vans και 100 φορτηγά και νταλίκες ΔΧ.

intime/ταχυμεταφορές

«Ανέφικτο πριν τις 20 Ιανουαρίου να ομαλοποιηθεί η κατάσταση»

Σύμφωνα με την ΕΕΤΤ, αν και η κατάσταση αποκλιμακώνεται σταδιακά, σήμερα εκκρεμούν για παράδοση πάνω από ένα εκατ. δέματα σε όλη την χώρα με τις καθυστερήσεις να δοκιμάζουν τις αντοχές των καταναλωτών. Ενδεικτικό είναι ότι την περασμένη Πέμπτη καταγράφηκαν 170 καταγγελίες καταναλωτών και την Παρασκευή αυτές εκτοξεύτηκαν στις 370, την στιγμή που τον περασμένο Σεπτέμβριο τα παράπονα καταναλωτών που έφταναν στα γραφεία της ΕΕΤΤ δεν ξεπερνούσαν τα δύο την μέρα.

«Πριν τις 20 Ιανουαρίου δεν το βλέπω εφικτό να έχει ομαλοποιηθεί η κατάσταση αλλά, βέβαια, όλα εξαρτώνται από πάρα πολλούς παράγοντες. Η αύξηση των δεμάτων κάποιες φορές ξεπερνάει σε διπλάσιο ποσοστό τις παραγγελίες της περασμένης BLACK FRIDAY. Σχεδόν 100% πάνω είναι οι παραγγελίες που καταγράφονται και τις παραμονές των φετινών εορτών σε σύγκριση με την περσινή περίοδο» δήλωσε στο ethnos.gr ο Σπύρος Παντελής Αντιπρόεδρος για τον τομέα ταχυδρομικών υπηρεσιών της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων με αφορμή τις δύσκολες στιγμές που περνά το τελευταίο διάστημα ο χώρος των κούριερ.  Σταδιακή αποκατάσταση της κανονικότητας προβλέπει μετά το τέλος της εορταστικής περιόδου και η ACS. Όπως εξήγησε η εταιρία στο ethnos.gr με το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων τον Δεκέμβριο θα πέσει μεν ο ρυθμός αύξησης των αποστολών από τις online παραγγελίες, αλλά και πάλι θα διατηρηθεί σε επίπεδα άνω των δυνατοτήτων της αγοράς.

intime/ταχυμεταφορές

Προχώρησαν σε προσλήψεις, νοίκιασαν αποθήκες, ανέστειλαν προσωρινα τη λειτουργία τους

Εκτός από την αύξηση των παραγγελιών η κίνηση στα κούριερ διογκώθηκε και από τις μικρές εταιρίες ταχυμεταφορών οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις συνεργάζονται με μεγαλύτερες εταιρίες, λειτουργώντας ως υπεργολάβοι. Οι μικρές εταιρίες αν και αύξησαν απότομα τον κύκλο εργασιών τους, εντούτοις δεν προχώρησαν σε προσλήψεις, μεταφέροντας τον όγκο της δουλειάς στις μεγαλύτερες. «Κάποιοι σταμάτησαν ή μείωσαν στο μισό τις παραλαβές που κάνουν από τα καταστήματα ενώ ορισμένα ηλεκτρονικά καταστήματα  αναγκάστηκαν να αναστείλουν την λειτουργία τους. Όλα αυτά  σε συνδυασμό με το ότι θα παρέλθουν οι γιορτές θα οδηγήσει σε σταδιακή και αργή βελτίωση, μια διαδικασία  η οποία θα κρατήσει καιρό» πρόσθεσε ο κ. Παντελής.

Στο προσωρινό ξεφρακάρισμα των κούριερ συνέβαλαν οι προσλήψεις των εταιριών, η ενοικίαση νέων αποθηκευτικών χώρων, αλλά και η προσωρινή αναστολή λειτουργίας τους από δύο εώς τέσσερις μέρες. Ενδεικτικό είναι ότι μόνο η ACS  προχώρησε στην πρόσληψη προσωπικού στα κεντρικά και στα καταστήματά της, τόσο κατά το 1ο lockdown όσο και στο 2ο - η οποία αθροιστικά εκτιμάται ότι ξεπερνά τους 500 εργαζόμενους. Παρόλα αυτά ωστόσο το νέο προσωπικό δεν μπορεί να αποδώσει άμεσα όπως οι παλιοί. «Δεν είναι εκπαιδευμένοι, δεν γνωρίζουν τη δουλειά, ούτε και τους πελάτες καλά με αποτέλεσμα να μην ρολάρει άμεσα η κατάσταση όπως υπολόγιζαν οι εταιρίες» ανέφεραν εταιρίες ταχυμεταφορών στο ethnos.gr. Όπως εξήγησε από την πλευρά της η  ACS υπάρχει μια ευρεία γκάμα στοιχείων που πρέπει να γνωρίζει ο εργαζόμενος, από θέματα προστασίας προσωπικών δεδομένων έως τα ηλεκτρονικά συστήματα της εταιρείας και βασικές αρχές ταχυμεταφορών. «Σίγουρα, ο χρόνος εκπαίδευσης ξεπερνάει κατά πολύ την μία εβδομάδα και για να θεωρηθεί  ο εργαζόμενος άρτια εκπαιδευμένος και έτοιμος να αναλάβει καθήκοντα, αυτός ο χρόνος μπορεί να φτάνει και τον 1 μήνα»

intime/ταχυμεταφορές

Ρυθμιστής η επιτυχία και του click away 

Ένα ακόμη δεδομένο που πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη για τυχόν καθυστερήσεις που παρατηρούνται είναι ότι σε αντίθεση με το προηγούμενο lockdown, σε αυτό το lockdown οι ταχυμεταφορείς δεν κινούνται σε μία έρημη πόλη. Ειδικά, το τελευταίο διάστημα παρατηρείται κίνηση στους δρόμους, ελαφρά έως μεσαία μειωμένη σε σχέση με την προ lockdown κατάσταση. Η κίνηση στους δρόμους μπορεί να μην επηρεάζει τα μηχανάκια των courier, αλλά σίγουρα επηρεάζει την κίνηση των vans και φορτηγών. Κρίσιμοι παράγοντες που θα καθορίσουν και την διανομή των δεμάτων είναι ο βαθμός επιτυχίας του click away αλλά και από το κατά πόσον θα δουλέψει ή δεν θα δουλέψει η αγορά αλλά και η διάρκεια της καραντίνας.  

Eurokinissi/ταχυμεταφορές

Αύξηση 50% σε σχέση με το πρώτο lockdown

Όπως ανέφεραν πηγές της ACS στο ethnos.gr, η εταιρεία από την τελευταία εβδομάδα του Νοεμβρίου έχει αύξηση του όγκου αποστολών, κατά 80% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο και κατά 50% σε σχέση με το προηγούμενο lockdown. Εξάλλου, στο προηγούμενο lockdown η αύξηση του όγκου  αποστολών σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο ήταν 30%. Ενδεικτικό είναι ότι η ACS  για να μπορέσει να ανταπεξέλθει στις αυξημένες ανάγκες προχώρησε σε επενδύσεις, με αύξηση των αποθηκευτικών της χώρων με μίσθωση 4 σημείων, 3 στην Αττική και 1 στη Θεσσαλονίκη, συνολικής έκτασης 12.000 τ.μ, ανεβάζοντας το συνολικό αριθμό σε 18.000 τ.μ.

Προχώρησε επίσης, σε αύξηση των χώρων διακίνησης μεγαλύτερη των 2.500 τ.μ.  σε  περισσότερα από 5 καταστήματά της με σημαντικά αυξημένη κίνηση. Πλέον, οι χώροι διακίνησης των καταστημάτων της εταιρείας έχουν συνολική έκταση άνω των 33.000 τ.μ. Παράλληλα, όμως προχώρησε και στην αγορά 800 καροτσιών αποθήκευσης, τα οποία προστέθηκαν στα 600 καρότσια που είχαν αγοραστεί στο πρώτο lockdown ξεπερνώντας έτσι σε σύνολο τα 4.000 καρότσια και στην αγορά 2 συστημάτων διαλογής σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη που αυξάνουν την ικανότητα διαλογής, κατά περισσότερα από 8.000 πακέτα την ώρα.

Βροχή οι καταγγελίες από καταναλωτές 

Πληθώρα καταγγελιών με αυξανόμενο αριθμό δέχεται τις τελευταίες μέρες η ΕΕΤΤ μετά και από δημοσιεύματα που έκαναν λόγο ότι οι καταναλωτές δικαιούνται 6 ευρώ αποζημίωση  για κάθε μέρα καθυστέρησης των δεμάτων τους από τις εταιρίες κούριερ. Όπως εξήγησε, ωστόσο, ο Αντιπρόεδρος για τον τομέα ταχυδρομικών υπηρεσιών της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων δημιουργείται δικαίωμα αποζημίωσης όχι για τον καταναλωτή αλλά για εκείνον που έχει τη σύμβαση με την εταιρία κούριερ δηλαδή για το e-shop. Ο καταναλωτής αποκτά δικαίωμα αποζημίωσης μόνο αν το e-shop παραιτηθεί του δικαιώματος και το μεταβιβάσει σε αυτόν. Μετά την παρέλευση του πενταπλάσιου από το συμφωνημένο χρόνο δικαιούται την επιστροφή των ταχυδρομικών εξόδων (πλαφόν 100 ευρώ) και έξι ευρώ για κάθε μέρα καθυστέρησης από την συμφωνηθείσα μέρα παράδοσης.

Κορονοϊόςlockdownοδηγοί ταξίκούριερταχυμεταφορές