Οικονομία|17.01.2019 13:07

Η ΔΕΗ μειώνει το µπόνους στους καλοπληρωτές

Θεόδωρος Παναγούλης

Τη µείωση της έκπτωσης 15% που δίνει στους καλοπληρωτές πελάτες της, εκείνους δηλαδή που πληρώνουν εγκαίρως τον λογαριασµό του ρεύµατος, ετοιµάζει η ∆ΕΗ και βρίσκεται σε συζητήσεις µε το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον χρόνο εφαρµογής αυτής της νέας πολιτικής. Η συγκεκριµένη µείωση θα έχει ως αποτέλεσµα να αυξηθούν, έστω έµµεσα, οι λογαριασµοί της ∆ΕΗ.

Αυτό προκύπτει από όσα είπε χθες στους δηµοσιογράφους ο πρόεδρος της επιχείρησης, Μανόλης Παναγιωτάκης. Ταυτόχρονα φαίνεται ότι είναι πολύ κοντά η υιοθέτηση της λεγόµενης ρήτρας ρύπων CO2, που επίσης θα έχει ως αποτέλεσµα κάποια µικρή αύξηση στους λογαριασµούς. Με τη ρήτρα ρύπων η χρέωση του ρεύµατος θα αυξάνεται όταν οι τιµές CO2 ξεπερνούν ένα συγκεκριµένο όριο (τον µέσο όρο της τιµής δικαιωµάτων CO2 του προηγούµενου χρόνου) και θα µειώνεται όταν, αντίστοιχα, πέφτουν κάτω από κάποιο όριο. Η έκπτωση 15% στους συνεπείς καταναλωτές που εφάρµοσε η ∆ΕΗ πριν από περίπου 2,5 χρόνια, τον Ιούλιο του 2016, αποτέλεσε σοβαρή ελάφρυνση για τους καταναλωτές και υποχρέωσε τους ιδιώτες ανταγωνιστές της να ακολουθήσουν µε ανάλογα προγράµµατα, συγκρατώντας, σε µεγάλο βαθµό, τη µέση οικογενειακή δαπάνη για ρεύµα.

Τα δεδοµένα, ωστόσο, έχουν αλλάξει και η ∆ΕΗ αντιµετωπίζει δυσκολίες, τόσο σε επίπεδο οικονοµικών αποτελεσµάτων όσο και σε επίπεδο ταµειακής ρευστότητας. Η βελτίωση της κερδοφορίας της ∆ΕΗ -και κυρίως της σχέσης EBITDA προς χρέος- αποτελεί τον πρώτο στόχο της διοίκησης της επιχείρησης για τη νέα χρονιά, καθώς η βελτίωση αυτή θεωρείται παράγοντας εκ των ων ουκ άνευ για να αναβαθµιστεί περαιτέρω η αξιολόγησή της από τους διεθνείς οίκους και να µπορέσει να «βγει» στις αγορές µε ανταγωνιστικό επιτόκιο, προκειµένου µε τα χρήµατα αυτά να προχωρήσει σε νέες επενδύσεις. Παρά τα µεγάλα ταµειακά και λογιστικά προβλήµατα, η επιχείρηση έχει ήδη µειώσει το καθαρό χρέος της και έχει επιτύχει σηµαντική µείωση των λειτουργικών εξόδων, ωστόσο τα περιθώρια βελτίωσης της κερδοφορίας της συναρτώνται από την αύξηση των εσόδων.

Στο πλαίσιο αυτό, σύµφωνα µε ασφαλείς πληροφορίες του «Εθνους», η διοίκηση της ∆ΕΗ έχει στο τραπέζι, ως βασικό σενάριο για την αύξηση των εσόδων, την ορθολογικοποίηση των εισροών της από τους οικιακούς και εµπορικούς καταναλωτές, πολλώ µάλλον όταν και οι χονδρικές τιµές του ρεύµατος έχουν ανέβει. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η ∆ΕΗ δεν κρίνει σκόπιµο να τροποποιήσει τα τιµολόγιά της αυτά καθαυτά, αλλά µελετά τη µείωση της έκπτωσης 15% που προσφέρει στους καλοπληρωτές πελάτες της, δηλαδή σε αυτούς που πληρώνουν εγκαίρως τον λογαριασµό του ρεύµατος. Συγκεκριµένα, η διοίκηση της επιχείρησης φέρεται να έχει ενηµερώσει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για το σενάριο µείωσης της έκπτωσης στο µισό ή και παραπάνω.

∆ηλαδή, από 15% να πάει στο 6% µε 7%. Με αυτόν τον τρόπο θεωρεί ότι θα διατηρήσει ένα ισχυρό κίνητρο για την έγκαιρη πληρωµή, ενώ ταυτόχρονα θα αυξήσει το έσοδό της παραµένοντας ανταγωνιστική έναντι των εναλλακτικών παρόχων, για τους οποίους εκτιµά ότι θα ακολουθήσουν προς την κατεύθυνση µείωσης των εκπτώσεων λόγω της στενότητας στην οποία έχουν και εκείνοι περιέλθει. Παρ’ όλα αυτά, το σενάριο «ψαλιδίσµατος» της έκπτωσης πρέπει να περάσει από την κρησάρα του ΥΠΕΝ, σε µια περίοδο µάλιστα που, µε τον έναν ή τον άλλον τρόπο, είναι προεκλογική.

Κίνητρο για e-bill

Την ίδια στιγµή, τα 2 εκατοµµύρια καταναλωτές θέτει ως στόχο η ∆ΕΗ για να «αγκαλιάσουν» το µέτρο της ηλεκτρονικής αποστολής του λογαριασµού ρεύµατος µέχρι το τέλος του 2019, από τους 800 χιλιάδες που κάνουν χρήση της ηλεκτρονικής υπηρεσίας της ∆ΕΗ σήµερα.

Τα παραπάνω αποκάλυψε ο πρόεδρος της ∆ΕΗ, Μ. Παναγιωτάκης, παρουσιάζοντας τις δράσεις της ∆ΕΗ στο µετρό του Συντάγµατος για την προώθηση της ηλεκτρονικής υπηρεσίας. Ειδικότερα, όπως είπε, στόχος της ∆ΕΗ είναι να φτάσει τα 2 εκατ. καταναλωτές που θα χρησιµοποιούν το e-bill και γι’ αυτόν τον σκοπό, εκτός από τη χρέωση του 1 ευρώ στους έντυπους λογαριασµούς, θα θεσπιστεί επιπλέον κίνητρο µείωσης κατά 1 ευρώ των ηλεκτρονικών λογαριασµών.

ΔΕΗ