Οικονομία|05.11.2021 23:14

Thessaloniki Summit 2021: Ωρα της Θεσσαλονίκης να αναδειχτεί σε κόμβο logistics

Newsroom

Την πεποίθησής τους πως η Θεσσαλονίκη αποκτά πιο «ορατή» θέση στον χάρτη των διεθνών μεταφορών και των logistics έδωσαν οι συμμετέχοντες στο Thessaloniki Summit 2021. Μια πεποίθηση που υποστηρίζεται επί του πρακτέου από το γεγονός ότι, τουλάχιστον δύο εταιρείες του κλάδου προγραμματίζουν επενδύσεις -ή έχουν ήδη «ρίξει» κεφάλαια πολύ πρόσφατα- στη δημιουργία αποθηκευτικών χώρων χιλιάδων τετραγωνικών στα δυτικά της Θεσσαλονίκης.

Κομβικός σε αυτό το σκηνικό είναι ο ρόλος του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, όπου βρίσκεται στην τελική φάση η αξιολόγηση των προσφορών των υποψήφιων αναδόχων για το μεγάλο έργο της επέκτασης της 6ης προβλήτας, το οποίο «πρακτικά θα τριπλασιάσει περίπου, τα διακινούμενα σήμερα εμπορευματοκιβώτια», όπως υπενθύμισε ο εκτελεστικός πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), Αθανάσιος Λιάγκος.

Χαρακτήρισε δε ως ευτυχές γεγονός τις εξελίξεις που «τρέχουν» παράλληλα στο έργο σύνδεσης της Εγνατίας Οδού με την ΠΑΘΕ και στην επιπλέον σιδηροδρομική σύνδεση του λιμένος (η οποία βρίσκεται, όπως είπε, στη φάση της εκπόνησης της μελέτης για τη δημοπράτηση). Ταυτόχρονα, η ΟΛΘ ΑΕ προχωρά στο κομμάτι της αξιοποίησης των χώρων του λιμένος, ως προς τις αποθήκες και τα Logistics, με όλο το πλέγμα των δράσεών της -συμπεριλαμβανομένου του μηχανολογικού εξοπλισμού- να στοχεύει στην προσέλκυση μεγάλων πλοίων τύπου «ultra mother vessels» κύριων γραμμών (main-liners) και στην περαιτέρω ενίσχυση της εμπορικής δραστηριότητας με τα Βαλκάνια, όπου πριν από έναν χρόνο δημιουργήθηκε το πρώτο dry port στη Σόφια της Βουλγαρίας.

Ο κ. Λιάγκος αναφέρθηκε ακόμα στο σημαντικό κοινωνικο-οικονομικό αποτύπωμα της επένδυσης στην 6η προβλήτα, ενός έργου που θα διαρκέσει 32 μήνες, υπενθυμίζοντας τις εκτιμήσεις μελέτης της Deloitte. Σύμφωνα με τη μελέτη, στα πρώτα δύο χρόνια της επένδυσης (της κατασκευής) υπολογίζεται ότι αυτή θα δημιουργεί έσοδα 230 εκατ. ευρώ στο οικοσύστημα του λιμένος (συνεργαζόμενες εταιρείες, προμηθευτές κτλ), και θα αποδίδει έσοδα 35 εκατ. ευρώ ετησίως για το δημόσιο από άμεσους και έμμεσους φόρους, συν προστιθέμενη αξία άνω των 90 εκατ. ευρώ ετησίως για περίοδο της κατασκευής και περίπου 3000 θέσεις εργασίας -άμεσες και έμμεσες.

Τα μεγέθη αυτά αυξάνονται το 2026-2035, όταν το έργο ολοκληρωθεί, με έσοδα περίπου 272 εκατ. ευρώ ετησίως για όλο το εύρος της εφοδιαστικής αλυσίδας της ΟΛΘ ΑΕ, έσοδα 55 εκατ. τον χρόνο για το ελληνικό δημόσιο και προσθήκη 177 εκατ. ευρώ στο ΑΕΠ ετησίως, συν περίπου 4000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας.

Στο ερώτημα αν τον προβληματίζει ο ανταγωνισμός από τον Πειραιά και τα μικρότερα λιμάνια, που είτε έχουν ήδη παραχωρηθεί είτε τώρα μπαίνουν στη σχετική διαδικασία, ο κ. Λιάγκος απάντησε ότι ο ανταγωνισμός είναι θετικός, γιατί δημιουργείται προϊόν και η αγορά ανοίγει με νέα δρομολόγια και προσέλκυση μεγαλύτερων πλοίων στην Ελλάδα. Πρόσθεσε δε, ότι πιστεύει πολύ στη συνεργασιμότητα και την ανάπτυξη συνεργειών με τα υπόλοιπα λιμάνια. 

Ν.Χουσνής, Orphee Beinoglou: Σχέδια για νέα αποθήκη 10.000 τμ στη Σίνδο

«Η Θεσσαλονίκη είναι κόμβος για εμάς και προσπαθούμε να αναπτυξουμε όσο πιο πολύ μπορούμε το κομμάτι αυτό» επισήμανε από την πλευρά του ο Νίκος Χουσνής, εκ μέρους του ομίλου μεταφορών Orphee Beinoglou, μιας ιδρυθείσας το 1923, αμιγώς ελληνικής εταιρείας, με αποθήκες εμβαδού 280.000 τμ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και παρουσία (με γραφεία, υποκαταστήματα ή αποθήκες) μεταξύ άλλων σε Κύπρο, Βουλγαρία, Ρουμανία, Βόρεια Μακεδονία, Σερβία και Κόσοβο.

Προς την κατεύθυνση της παρουσίας της στη Θεσσαλονίκη, η εταιρεία, που ήδη διαθέτει μια αποθήκη, εμβαδού περίπου 7000 τετραγωνικών στην πόλη, σχεδιάζει τη δημιουργία και δεύτερης: «Ψάχνουμε τώρα να χτίσουμε άλλη μία αποθήκη, στη Σίνδο, περίπου 10.000 τμ.» σημείωσε ο κ.Χουσνής και πρόσθεσε πως η εταιρεία έχει πολλούς μεγάλους πελάτες από τα Βαλκάνια και την Ευρώπη, που έρχονται στη Θεσσαλονίκη και τη χρησιμοποιούν ως hub (κόμβο). «Μας βοηθούν πάρα πολύ και τα υποκαταστήματα στα Βαλκάνια. Και από τη Βουλγαρία και από τη Ρουμανία, έρχονται εδώ εμπορευματοκιβώτια από δικούς τους πελάτες, τα ξεφορτώνουμε και τα στέλνουμε εμείς πάνω. Αυτό είναι ένα πολύ μεγάλο κομμάτι δραστηριότητας, που φανταζόμαστε πως θα μεγαλώσει ακόμα περισσότερο» είπε ο κ.Χουσνής.

Υποστήριξε δε, πως η Θεσσαλονίκη δεν έχει πλέον διαθέσιμους αποθηκευτικούς χώρους, καθώς σχεδόν όλοι είναι γεμάτοι. «Περιμένω εμπορεύματα και δεν έχω πού να τα βάλω» είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε πως το μέλλον της εταιρείας είναι οι επενδύσεις.

Ν.Λάζουλας, Εxelixis HORECA: Χρόνο με τον χρόνο η Β.Ελλάδα ενισχύει τη θέση της στον χάρτη ως κέντρο Logistics

Συνεχείς επενδύσεις πραγματοποιεί ήδη από την ίδρυσή της και η Exelis HORECA, όπως επισήμανε ο Νίκος Λάζουλας, δεύτερη γενιά στην επιχείρηση, η οποία αγόρασε μόλις φέτος κτήριο 7000 τμ στη Σίνδο Θεσσαλονίκης, με εξοπλισμό «πράσινης» αποθήκης. ενώ την τελευταία πενταετία έχει τριπλασιάσει το ανθρώπινο δυναμικό της.

«Πιστεύουμε ακράδαντα πως χρόνο με τον χρόνο η Βόρεια ελλάδα θα ενισχύει περισσότερο τη θέση της στον χάρτη ως κέντρο logistics» επισήμανε ο κ.Λάζουλας, εκ μέρους της εταιρείας, η οποία δραστηριοποιείται στον χώρο των υπηρεσιών Logistics 3PL, του εμπορίου καταναλωτικών αγαθών και του συνδυασμού παροχής υπηρεσιών Logistics και εμπορικής δραστηριότητας σε ειδικά κανάλια αγοράς, αξιοποιώντας δύο κτήρια, συνολικού εμβαδού 11.000 τετραγωνικών, στη Σίνδο.

Οπως εξήγησε, τις τελευταίες δύο δεκαετίες οι επιχειρήσεις, ιδίως οι πολυεθνικές. δεν λειτουργούν πλέον καθετοποιημένα ανά χώρα και υλοποιούν μέρος της δραστηριότητάς τους μέσω outsourcing. Με απλά λόγια, η παραγωγή μιας πολυεθνικής μπορεί να γίνεται σε μία ή περισσότερες χώρες και το δίκτυο πωλήσεών της να είναι πανευρωπαϊκό.

«Οι εταιρείες logistics στη Βόρεια Ελλάδα καλούμαστε να γεφυρώσουμε τις μονάδες παραγωγής με τα κανάλια πωλήσεων στην Ελλάδα, όπου λόγω κομβικής θέσης και άμεσης επικοινωνίας με τις γειτονικές βαλκανικές χώρες και την Τουρκία, μπορούμε να αποτελέσουμε τον πρώτο σταθμό εισόδου στη χώρα, και να διαχειριζόμσατε όγκους εμπορευμάτων, που μπορούν να διασπαστούν και να διανεμηθούν σε όλη την υπόλοιπη ελληνική επικράτεια» είπε, αναφέροντας ενδεικτικά τη συμφωνία της Exelixis με την Pepsico.

Aπ.Μπιζάκης, πρόεδρος ΕEL Β.Ελλάδας: «Είναι η ώρα της Θεσσαλονίκης»

«Θεωρώ ότι είναι η ώρα της Θεσσαλονίκης. Η Αθήνα οργανώθηκε ήδη με το λιμάνι του Πειραιά και η Θεσσαλονίκη, με τις επενδύσεις που κάνει, είναι έτοιμη να απολαύσει το κομμάτι που της αναλογεί» εκτίμησε από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics Βόρειας Ελλάδας, Απόστολος Μπιζάκης, διευθύνων σύμβουλος της TREDIT SA.

O κ. Μπιζάκης επισήμανε ακόμα τις καθυστερήσεις που σημειώνονται επί χρόνια στη δημιουργία εμπορευματικών κέντρων στο Θριάσιο Αττικής και στο στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη («το Γκόνου το συζητάμε ανελλιπώς από το 2003, αλλά δεν έχει γίνει τίποτα». όπως είπε χαρακτηριστικά), αλλά πρόσθεσε πως η συγκυρία είναι πλέον ευτυχής για να αποκτήσουν οντότητα τα διάφορα στρατηγικά πλάνα που έχουν κατά καιρούς εκπονήθεί.

«Πριν από λίγες ημέρς υποβλήθηκαν στην Κομισιόν τα τομεακά προγράμματα του ΕΣΠΑ για το 2021-2027, μιλάμε για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, ένα μεγάλο πακέτο για τις μεταφορές, για το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή. Είναι ευτυχής η συγκυρία ότι ο ΟΛΘ και ο ΟΛΠ βρίσκονται σε παραχώρηση και αναπτυξιακή τροχιά και οι μικρότερες ΑΕ -Καβάλα, Αλεξανδρούπολη, Ηγουμενίτσα, Πάτρα εν καιρώ και Ηράκλειο βρίσκονται σε αντίστοιχη τροχιά, ενώ παράλληλα υπάρχει και το “Ελλάδα 2.0”, που δίνει τη δυνατότητα όλα αυτά τα στρατηγικά πλάνα που έχουν κατά καιρούς εκπονηθεί να αποκτήσουν οντότητα και αξία στην πράξη» υπογράμμισε.

Το Thessaloniki Summit 2021 διοργανώνουν ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ) και το Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου.

ΟΛΘΛιμάνι ΘεσσαλονίκηςΘεσσαλονίκη