Οικονομία|08.12.2021 15:00

Τουρισμός: Στο top-10 των ευρωπαϊκών προορισμών η Ελλάδα

Μαρία Λιλιοπούλου

Στο top-10 των ευρωπαϊκών προορισμών βρίσκεται η Ελλάδα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας για τις τάσεις και προτιμήσεις για διεθνή ταξίδια στις αγορές της Ελλάδας σε Ευρώπη και ΗΠΑ» που διενήργησε η Censuswide για λογαριασμό του ΙΝΣΕΤΕ.

Επιβεβαιώνοντας για άλλη μια φορά το ισχυρό brand του ελληνικού τουρισμού, η χώρα μας βρίσκεται στη δεύτερη θέση στην ιταλική αγορά, ενώ είναι τρίτη στις αγορές του Ην. Βασιλείου, της Γερμανίας και της Γαλλίας και πέμπτη στης Αυστρίας. Καλύτερες επιδόσεις έχει η Ισπανία, η οποία βρίσκεται στην 1η θέση των 5 από τις 8 υπό ανάλυση χώρες (Ην. Βασίλειο, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία και Ολλανδία)

Το προιόν Ηλιος και Θάλασσα παραμένει το δημοφιλέστερο όλων, ενώ εκτός από τους παράγοντες που σχετίζονται με την πανδημία, επανέρχεται ως κρίσιμος παράγοντας επιλογής και το κόστος του ταξιδιού κυρίως για τους Γάλλους, τους Αυστριακούς, τους Γερμανούς και τους Ελβετούς.

Επιπλέον αν και η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων έχει πρόθεση να ταξιδέψει στο εξωτερικό τους επόμενους 12 μήνες, ένα σημαντικό τμήμα – που ποικίλει από 1 στους 7 στην Αυστρία και την Ελβετία έως 1 στους 4 στο Ηνωμένο Βασίλειο – θα παραμείνει εντός της χώρας του. Συγκεκριμένα, το 24% των Βρετανών δηλώνει πως τους επόμενους 12 μήνες δεν θα ταξιδέψει στο εξωτερικό ακολουθούμενο από το 22% των Γάλλων και το 21% των Γερμανών. Αντίθετα μόλις το 14% των Ελβετών και των Αυστριακών δηλώνει πως δεν θα ταξιδέψει στο εξωτερικό τους επόμενους 12 μήνες. Τέλος το 20% των Ιταλών και το 19% των Αμερικανών δηλώνουν ότι τους επόμενους 12 μήνες δεν θα ταξιδέψουν στο εξωτερικό.

Η έρευνα διεξήχθη σε 8 από τις σημαντικότερες αγορές του εισερχόμενου τουρισμού στην Ελλάδα (Γερμανία, Ην. Βασίλειο, Γαλλία, Ιταλία, Αυστρία, Ελβετία, Ολλανδία και Η.Π.Α.) και εστιάζει σε πραγματικά δυνητικούς ταξιδιώτες προς την Ελλάδα, αποφεύγοντας να λάβει υπόψη τους πολίτες οι οποίοι δεν ταξίδευαν προς το εξωτερικό, ούτε προ πανδημίας.

Αισιόδοξος για την πορεία του ελληνικού τουρισμού και το 2022, δήλωσε ο υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας, ο οποίος σε δήλωσή του στο ΑΠΕ - ΜΠΕ επεσήμανε πως σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το Α.Ε.Π. της χώρας για το γ΄τρίμηνο του 2021 παρουσίασε αύξηση 13,4% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2020 με τον τουρισμό να δρα καταλυτικά στην επιτάχυνση της ελληνικής οικονομίας.

«Η χρονιά δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα και τα έσοδα από τον Τουρισμό έχουν ξεπεράσει τα 10 δις ευρώ, δηλαδή 5 δις περισσότερα από τις αρχικές μας προσδοκίες» σημείωσε προσθέτοντας πως «το μήνυμα ασφάλειας και εμπιστοσύνης που εξέπεμψε η χώρα μας, μέσα από την τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων, η στήριξη του τουριστικού κλάδου από την ελληνική κυβέρνηση και η άψογη συνεργασία όλων των φορέων τουρισμού απέδωσαν και συνεχίζουν να αποδίδουν». 

Ηλιος και Θάλασσα στην κορυφή

Το προϊόν Ήλιος και Θάλασσα είναι το δημοφιλέστερο στις περισσότερες αγορές, ακολουθούμενο από τον Τουρισμό Πόλης (City Break). Επίσης, το κόστος του ταξιδιού έχει επανέλθει ως πολύ βασικός παράγων επηρεασμού του ταξιδιού, μαζί με τους παράγοντες που σχετίζονται άμεσα με την πανδημία.

Τα ταξίδια 3 έως 7 διανυκτερεύσεων αποτελούν τη συχνότερη επιλογή, ενώ Γερμανία, Γαλλία και Ολλανδία παρουσιάζουν την σχετικά μεγαλύτερη συχνότητα σε ταξίδια με περισσότερες από 10 διανυκτερεύσεις.

Αναφορικά με τα ταξίδια για Ήλιο και Θάλασσα, προκύπτει ότι:

- οι Γερμανοί, οι Γάλλοι, οι Ιταλοί, οι Αυστριακοί, οι Ελβετοί και οι Ολλανδοί προτιμούν κατά κύριο λόγο τους θερινούς μήνες του 2022, ενώ οι Βρετανοί και οι Αμερικανοί έχουν προτεραιότητα τους επόμενους μήνες μέχρι τον Μάρτιο. Παρά τη γενική προτίμηση για ταξίδια 3 έως 7 διανυκτερεύσεων, Γερμανία, Γαλλία και Ολλανδία παρουσιάζουν τη σχετικά μεγαλύτερη συχνότητα (31%, 32%, 30%) για ταξίδια με περισσότερες από 10 διανυκτερεύσεις.

- κυρίαρχη επιλογή διαμονής αποτελούν τα ξενοδοχεία των 4 ή 5 αστέρων με εξαίρεση το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ, όπου η πρώτη επιλογή είναι για χαμηλότερες κατηγορίες.

- οι διακοπές Ήλιου και Θάλασσας δεν είναι μονοθεματικές αλλά, αντίθετα, oι ταξιδιώτες επιζητούν - με μεγάλη συχνότητα που κατά περίπτωση υπερβαίνει και το 50% - ποικιλία δραστηριοτήτων που περιλαμβάνει από επίσκεψη στην πόλη και πολιτιστικές δραστηριότητες έως εκδρομές και συναυλίες ή θεατρικές παραστάσεις.

Αναφορικά με τα ταξίδια για Τουρισμό πόλης:

- οι Βρετανοί, οι Γάλλοι και οι Αμερικανοί έχουν πρόθεση να πραγματοποιήσουν ταξίδι για Τουρισμό πόλης το επόμενο εξάμηνο έως και τον Φεβρουάριο, ενώ η πλειοψηφία των Γερμανών, των Ιταλών, των Αυστριακών, των Ελβετών και των Ολλανδών έχουν προτεραιότητα από τον Μάρτιο και μετά.

- τα ταξίδια 3 έως 7 διανυκτερεύσεων αποτελούν τη συχνότερη επιλογή

- αναφορικά με την επιλογή καταλύματος, υπάρχει σημαντική διαφοροποίηση με τα ξενοδοχεία των 4 ή 5 αστέρων να αποτελούν την κυρίαρχη επιλογή για το Ηνωμένο Βασίλειο, την Αυστρία και την Ολλανδία, ενώ για τις υπόλοιπες χώρες υπάρχει ισχυρή ζήτηση (και) για χαμηλότερες κατηγορίες. Για όλες τις αγορές, πολύ δημοφιλή επιλογή αποτελεί και η βραχυπρόθεσμη μίσθωση.

- οι ταξιδιώτες επιζητούν με μεγάλη συχνότητα μια μεγάλη ποικιλία δραστηριοτήτων μέσα στην πόλη (πχ περίπατο, εστίαση, ψώνια) ή εκτός αυτής (πχ εκδρομή, αθλητικές δραστηριότητες). Κατά περίπτωση, η επιθυμία υπερβαίνει και το 50%, ενώ για όλες τις αγορές και όλες τις δραστηριότητες, το ποσοστό αυτών που επιθυμούν να συμμετάσχουν σε κάποια δραστηριότητα υπερβαίνει το 10%. Δηλαδή ένας επιτυχημένος προορισμός city break, πρέπει να ικανοποιεί ένα ευρύ φάσμα επιλογών.

Ταυτότητα της έρευνας

Ειδικότερα, για τις ευρωπαϊκές αγορές το δείγμα επιλέχθηκε μεταξύ όσων ταξίδεψαν αεροπορικώς στο εξωτερικό για διακοπές, τουλάχιστον μία φορά μεταξύ 2017 και 2020, ενώ για τις ΗΠΑ η επιλογή έγινε μεταξύ όσων ταξίδεψαν αεροπορικώς για διακοπές εκτός Βορείου Αμερικής, τουλάχιστον μία φορά μεταξύ 2017 και 2020.

Η έρευνα διενεργήθηκε σε άτομα ηλικίας 17 ετών και άνω το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου 2021, σε δείγμα που συνολικά υπερέβη τα 7.100 άτομα.

τουρισμόςΙΝΣΕΤΕελληνικός τουρισμόςΒασίλης Κικίλιαςπροορισμοί