Οικονομία|08.04.2022 18:56

Αττική Οδός: Παράταση δύο εβδομάδων για τον διαγωνισμό

Μαρία Λιλιοπούλου

Παράταση δύο εβδομάδων στην προθεσμία υποβολής φακέλου εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την παραχώρηση της Αττικής Οδού έδωσε σήμερα Παρασκευή το ΤΑΙΠΕΔ. Πλέον οι ενδιαφερόμενοι, οι οποίοι σύμφωνα με πληροφορίες είναι πολλοί στον αριθμό καθώς ο διαγωνισμός συγκεντρώνει και τεράστιο διεθνές ενδιαφέρον, θα έχουν στη διάθεσή τους ακόμα 15 ημέρες, έως τις 5 Μαΐου 2022 προκειμένου να καταθέσουν τους φακέλους τους.

Το αίτημα παράτασης είχε φτάσει και από την πλευρά υποψηφίων επενδυτών, ορισμένοι εκ των οποίων συμμετέχουν για πρώτη φορά σε διαγωνισμό αυτού του μεγέθους στη χώρα μας και αφορούσε τόσο στην προετοιμασία του φακέλου όσο και στη δημιουργία συμμαχιών. Τα χρονικά περιθώρια θεωρήθηκαν στενά δεδομένου ότι μεσολαβούσε το Πάσχα των Καθολικών και των Ορθοδόξων.

Από την πλευρά του το Ταμείο φιλοδοξεί στην όσο το δυνατόν μεγαλύτερη συμμετοχή στη ...ναυαρχίδα των διαγωνισμών, για την οποία ο προσδοκώμενος πήχυς του τιμήματος πριν τις εξελίξεις στην Ουκρανία ξεπερνούσε τα 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ.

Κατά συνέπεια έκανε δεκτό το αίτημα για παράταση και παράλληλα προχώρησε σε ορισμένες τροποποιήσεις στη διακήρυξη μειώνοντας στο 10% από 20% το ποσοστό συμμετοχής των υποψηφίων σε εταιρία διαχείρισης αυτοκινητοδρόμου, ενώ η συμμετοχή αυτή θα μπορεί να είναι και έμμεση μέσω θυγατρικής. Συγκεκριμένα, πλέον ορίζεται ότι ένας Προεπιλεγείς Επενδυτής (ή σε περίπτωση Ένωσης Προσώπων, μέλος της Ένωσης Προσώπων) θα πρέπει να έχει άμεση ή έμμεση (μέσω 100% ανήκουσας θυγατρικής) συμμετοχή, με ποσοστό τουλάχιστον 10% και για χρονική περίοδο τουλάχιστον δύο συνεχών ετών κατά τη διάρκεια των τελευταίων πέντε ετών πριν την υποβολή των Δεσμευτικών Προσφορών, στο μετοχικό κεφάλαιο εταιρείας ή σε κοινοπραξία/Ένωση Προσώπων, στην οποία έχει ανατεθεί η παροχή υπηρεσιών συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης Παρόμοιας Υποδομής Αυτοκινητοδρόμου.

Επιπροσθέτως εισάγεται νέος όρος, σύμφωνα με τον οποίο, «σε περίπτωση που ένας Προεπιλεγείς Επενδυτής (ή σε περίπτωση Ένωσης Προσώπων, μέλος της Ένωσης Προσώπων) ανήκει σε δομή επενδυτικού κεφαλαίου (fund), τότε μπορεί να επικαλεστεί την εμπειρία αυτή με αναγωγή στο διαχειριστή του επενδυτικού κεφαλαίου (fund manager) από τον οποίο αυτός ο Προεπιλεγείς Επενδυτής (ή σε περίπτωση Ένωσης Προσώπων, το μέλος της Ένωσης Προσώπων) ελέγχεται. Η ανωτέρω δυνατότητα παρέχεται υπό την προϋπόθεση ότι ο συγκεκριμένος διαχειριστής ελέγχει, είτε άμεσα είτε μέσω Συνδεδεμένων με αυτόν Επιχειρήσεων (συμπεριλαμβανομένου μέσω επενδυτικών κεφαλαίων ή οντοτήτων τις οποίες διαχειρίζεται ο συγκεκριμένος διαχειριστής ή οι Συνδεδεμένες με αυτόν Επιχειρήσεις) εταιρεία ή κοινοπραξία/Ένωση Προσώπων, στην οποία έχει ανατεθεί η παροχή υπηρεσιών συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης Παρόμοιας Υποδομής Αυτοκινητοδρόμου για χρονική περίοδο τουλάχιστον δύο (2) συνεχών ετών κατά τη διάρκεια των τελευταίων πέντε (5) ετών πριν από την υποβολή των Δεσμευτικών Προσφορών».

Υπενθυμίζεται ότι ο διεθνής πλειοδοτικός διαγωνισμός αφορά την παραχώρηση των υπηρεσιών σχετικά με τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού για 25 έτη καθώς η υφιστάμενη σύμβαση εκπνέει το 2024.

Το αντικείμενο της παραχώρησης δε θα περιλαμβάνει κατασκευαστικό έργο, αλλά μόνο την υποχρέωση της συντήρησης, όπως αναφέρεται στην προκήρυξη: «Το Ταμείο επιδιώκει να παραχωρήσει τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση, περιλαμβανομένης της εκτέλεσης τυχόν έργων που μπορεί να απαιτηθούν για την εύρυθμη λειτουργία της Αττικής Οδού. Ειδικότερα, η εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου περιλαμβάνει όλες τις ενέργειες και τα μέτρα, που απαιτούνται για τη διασφάλιση της ορθολογικής οικονομικής διαχείρισης της Αττικής Οδού και, κατά συνέπεια, περιλαμβάνει κυρίως την είσπραξη εσόδων, με τη μορφή διοδίων ή/και άλλων οικονομικών πόρων ως αντάλλαγμα για την παροχή των υπηρεσιών συντήρησης και λειτουργίας σε κατάλληλο/αποδεκτό για τους χρήστες της Αττικής Οδού επίπεδο, όπως θα ορίζεται αναλυτικά στη Σύμβαση Παραχώρησης».

Η «ακτινογραφία» της Αττικής Οδού

Η Αττική Οδός είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος μήκους περίπου 70 χλμ., ο οποίος κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης. Αποτελεί τον περιφερειακό της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τμήμα της σπονδυλικής στήλης του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής. Πρόκειται για ένα προαστιακό οδικό δίκτυο και αυτοκινητόδρομο, με δύο ή τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), ανά κατεύθυνση. Σε ορισμένα τμήματα στο μέσον του αυτοκινητόδρομου, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο, κινείται ο προαστιακός σιδηρόδρομος, που δεν αποτελεί μέρος της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.

Περαιτέρω, ο αυτοκινητόδρομος της Αττικής Οδού αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του οδικού άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη - Εύζωνοι), αφού συνδέει την Εθνική Οδό Αθηνών - Λαμίας με την Εθνική Οδό Αθηνών - Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας. Ο αυτοκινητόδρομος έχει ελεγχόμενες προσβάσεις και αποτελείται από δύο κάθετα, διασταυρούμενα μεταξύ τους, τμήματα, την Ελεύθερη Λεωφόρο Ελευσίνας – Σταυρού - Σπάτων, μήκους περίπου 52 χλμ., και τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού, μήκους περίπου 13 χλμ. Στην Αττική Οδό εντάσσεται και τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω, μήκους περίπου 5 χλμ.

Η Αττική Οδός διαθέτει συνολικά 29 ανισόπεδους κόμβους (26 κατασκευασμένους και 3 προγραμματισμένους για το μέλλον) με το κύριο οδικό δίκτυο της περιοχής.

Για την είσπραξη των διοδίων, λειτουργούν επί του παρόντος 195 λωρίδες διοδίων σε 39 σταθμούς διοδίων (6 μετωπικούς σταθμούς διοδίων και 33 πλευρικούς σταθμούς διοδίων).

Η διαγωνιστική διαδικασία του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση της Αττικής Οδού θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις: τη φάση προεπιλογής (Ά φάση) και τη φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών (Β φάση).

Ολόκληρη η τροποποίηση της πρόσκλησης υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος αναφορικά με την ανάθεση σύμβασης παραχώρησης υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού είναι διαθέσιμη στην ηλεκτρονική διεύθυνση: ΕΔΩ

ειδήσεις τώραΑττική ΟδόςΤΑΙΠΕΔδιαγωνισμός