Οικονομία|23.05.2022 09:29

Σε απόγνωση από την ακρίβεια νοικοκυριά και επιχειρήσεις: «Καταιγίδα» στα τρόφιμα - Σχεδόν στα 4 ευρώ το σουβλάκι - Νέα μέτρα για να πέσουν οι τιμές της βενζίνης στα νησιά

Newsroom

Σε απόγνωση βρίσκονται νοικοκυριά και επιχειρήσεις καθώς το μπαράζ ανατιμήσεων σε ενέργεια, καύσιμα και τρόφιμα δημιουργεί ασφυκτικό πλαίσιο με καταναλωτές και ιδιοκτήτες να μην μπορούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους. Την ίδια ώρα οι τιμές της βενζίνης που ξεφεύγουν ιδιαίτερα στα νησιά φέρνουν νέα μέτρα για να υπάρξει συγκράτηση. 

Οι αυξήσεις όπως είναι αναμενόμενο δεν περιορίζονται μόνο στις πρώτες ύλες αλλά επηρεάζουν τις τιμές και σε προϊόντα όπως το σουβλάκι το οποίο αποτελεί ένα αγαπημένο και «φθηνό» γεύμα. Χαρακτηριστικά όπως αναφέρει ιδιοκτήτης ψητοπωλείου, το μπαράζ ανατιμήσεων θα οδηγήσει σε νέες αυξήσεις, κάνοντάς το να φτάσει στην αστρονομική τιμή των 4 ευρώ. 

Μιλώντας στο OPEN, ο ιδιοκτήτης ψητοπωλείου στο Χαϊδάρι Άρης Χρονόπουλος στις αρχές του χρόνου το τυλιχτό κόστιζε 2,70 ευρώ, στη συνέχεια αναγκάστηκε να το αυξήσει τον Μάρτιο στα 3 ευρώ και τον επόμενο μήνα θα φτάσει τα 3,30 ευρώ. Μάλιστα περιέγραψε τη δυσαρέσκεια που έχει ο κόσμος ωστόσο εξήγησε ότι οι συγκεκριμένες ανατιμήσεις αποτελούν μονόδρομο λόγω των αλεπάλληλων αυξήσεων στην τροφοδοσία τις οποίες βιώνουν οι επιχειρήσεις εστίασης. 

Μάλιστα περιγράφοντας το πώς επηρεάζονται οι επιχειρήσεις ο κ. Χρονόπουλος ανέφερε χαρακτηριστικά για το ηλιέλαιο ότι τον Φεβρουάριο αγόραζαν με 1.40 ευρώ το δεκάλιτρο και σήμερα κοστίζει 3.20 το κιλό. Αντίστοιχα μεγάλες είναι οι ανατιμήσεις σε κρέατα και πίτες. 

 Νέα μέτρα για να πέσουν οι τιμές της βενζίνης στα νησιά

Παρέμβαση - περιορισμένης χρονικής διάρκειας - προκειμένου να μειωθούν οι τιμές των καυσίμων στα νησιά μελετούν στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης.

Με την τιμή της βενζίνης να έχει εκτοξευθεί και το καλάθι της νοικοκυράς να γίνεται ολοένα και ακριβότερο, τα συναρμόδια υπουργεία εξετάζουν ένα σχέδιο ώστε να πέσουν οι τιμές στα νησιά, όπου η αμόλυβδη βενζίνη έχει ξεπεράσει ακόμη και τα 2,60 ευρώ το λίτρο (όπως συμβαίνει για παράδειγμα στη Νίσυρο) και κινείται προς τα 3 ευρώ.

Σύμφωνα με την Ημερησία τα μέτρα που έχουν ληφθεί μέχρι στιγμής όπως η επιδότηση των 40 - 50 ευρώ για την κατανάλωση βενζίνης και η επιδότηση των 15 λεπτών στο πετρέλαιο κίνησης δεν είχαν τα αναμενόμενα αποτελέσματα, την ώρα που οι καταναλωτές βλέπουν την τιμή της αμόλυβδης να σπάει όλα τα ρεκόρ και να είναι αυτή τη στιγμή η δεύτερη υψηλότερη στην Ευρωζώνη πίσω μόνο από τη Φινλανδία.

Να πέσουν οι τιμές σε κάθε νησί

Στόχος της παρέμβασης θα είναι να μειωθεί η τιμή στην αντλία, οριζόντια και για όλους κατά περίπου 15% με 20% σε όλα τα νησιά της χώρας, ενδεχομένως πλην της Κρήτης όπου οι τιμές διατηρούνται σε πιο χαμηλά επίπεδα. Παράλληλα έχει ανακοινωθεί και η παράταση της επιδότησης για το πετρέλαιο κίνησης και τον Ιούνιο.

«Στα νησιά υπάρχει μεγάλο πρόβλημα με τα καύσιμα, πρώτον λόγω μεταφορικών καθώς έχει αυξηθεί το κόστος, δεύτερον υπάρχουν νησιά χωρίς ανταγωνισμό, με ένα - δύο πρατήρια. Συζητάμε σενάρια για τα νησιά, θα γίνουν ανακοινώσεις από τον αρμόδιο υπουργό. Το πρόβλημα με τα καύσιμα απασχολεί πάρα πολύ την κυβέρνηση», υποστήριξε σε δηλώσεις του ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης.

Η γραμμή του οικονομικού επιτελείου

Από την πλευρά του ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας  αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο για νέα επιδότηση στα καύσιμα προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι πολύ υψηλές τιμές των καυσίμων, υπό την προϋπόθεση ότι θα βρεθεί πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος.

«Είναι νωρίς για να τα συζητήσουμε αυτά. Τώρα φτιάχνουμε την πλατφόρμα για να επιδοτήσουμε νοικοκυριά και επιχειρήσεις για το ηλεκτρικό ρεύμα. Μέχρι να υλοποιηθεί αυτό, μέχρι να δημιουργηθεί και πάλι δημοσιονομικός χώρος, δεν μπορώ να προσθέσω τίποτα. Όπως έχει αποδειχτεί τα τελευταία τρία χρόνια, πρώτα σχεδιάζουμε, βρίσκουμε τους πόρους, και στη συνέχεια ανακοινώνουμε τα μέτρα.

Θα δούμε ποια θα είναι η κατάσταση το επόμενο χρονικό διάστημα, εκτιμώ ότι θα δημιουργηθεί δημοσιονομικός χώρος, και ανάλογα θα πράξουμε. Υπάρχει πρόβλημα, το πώς θα αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα είναι μια συζήτηση που θα κάνουμε με τον πρωθυπουργό».

Στον αντίποδα,ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης σε συνέντευξή του στο ethnos.gr ξεκαθάρισε ότι «αυτή τη στιγμή, ο δημοσιονομικός χώρος, μέχρι τέλος του 2022, έχει εξαντληθεί. Εάν προκύψουν θετικότερες εξελίξεις, είτε στην τιμή του φυσικού αερίου είτε στον τουρισμό - όπου ο δημοσιονομικός σχεδιασμός έχει κάνει τη συντηρητική υπόθεση ότι θα ανακτήσει το 80% του κύκλου εργασιών του 2019, τότε μπορεί να ξανασυζητήσουμε το θέμα».

Έχουν ξεφύγει οι τιμές των καυσίμων

Οι αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων έχουν λάβει ανεξέλεγκτες διαστάσεις προκαλώντας τη δυσαρέσκεια των καταναλωτών. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων οι τιμές των καυσίμων έχουν εκτοξευθεί σε σχέση με αυτές της περιόδου πριν ξεσπάσει ο πόλεμος στην Ουκρανία.

Στις Κυκλάδες η αμόλυβδη βενζίνη πωλούνταν στις αρχές Φεβρουαρίου κατά μέσο όρο 2,03 ευρώ ανά λίτρο και σήμερα έχει αυξηθεί στα 2,38 ευρώ ανά λίτρο, σημειώνοντας αύξηση 17,2%.

Στα Δωδεκάνησα η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης το χρονικό διάστημα από την 1η Φεβρουαρίου μέχρι σήμερα έχει αυξηθεί κατά 37 λεπτά του ευρώ. Στην Ικαρία και τους Φούρνους η τιμή ανέρχεται στα 2.577 €/ ανά λίτρο.

Αποκλείουν τη μείωση του ΕΦΚ

Πάντως, την ώρα που ακόμα και στη Γερμανία αποφασίστηκε η δραστική μείωση για ένα τρίμηνο του φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα στην κυβέρνηση απορρίπτουν αυτό το ενδεχόμενο καθώς θα είχε δημοσιονομικές επιπτώσεις.

«Δεν γίνεται να μειώσουμε τα έσοδα του κράτους και να αυξήσουμε τις δαπάνες τη στιγμή που η χώρα μας έχει το μεγαλύτερο λόγο χρέους προς το ΑΕΠ σε όλο τον κόσμο» ανέφερε σχετικά ο υπουργός Ανάπτυξης.

«Καταιγίδα» στα τρόφιμα: Μεγάλες οι πιέσεις από το ράλι τιμών - SOS για το ζωϊκό κεφάλαιο

Με ένα «εκρηκτικό» μείγμα υψηλών τιμών σε ενέργεια, τρόφιμα και μεταφορές είναι αντιμέτωποι τους τελευταίους μήνες οι καταναλωτές σε όλο τον κόσμο.

Ειδικότερα σε ό,τι αφορά στην Ελλάδα, τη δεδομένη στιγμή δεν αντιμετωπίζουμε κάποια επισιτιστική κρίση και η κυβέρνηση διαβεβαιώνει για την επάρκεια τροφίμων.

Ωστόσο, το ράλι των τιμών, ως απόρροια του ράλι στις διεθνείς τιμές των εμπορευμάτων (μετά και την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία), έχει δημιουργήσει μεγάλες πιέσεις: στους παραγωγούς και στην μεταποίηση, μέχρι και τους τελικούς καταναλωτές.

Τα περιθώρια κέρδους παραγωγών και εταιρειών έχουν εξανεμιστεί, καθώς οι σημαντικές ανατιμήσεις που έχουν περάσει στο ράφι, έχουν οδηγήσει σε μειωμένους όγκους πωλήσεων και πτώση της συνολικής ζήτησης.

SOS από τους κτηνοτρόφους

Ξεκινώντας από τους παραγωγούς, έχουν να αντιμετωπίσουν τις αυξημένες τιμές ενέργειας, τα πολύ ακριβότερα λιπάσματα, αλλά και τις ζωοτροφές σε ό,τι αφορά τους κτηνοτρόφους.

Τα μέτρα της κυβέρνησης έχουν ελαφρύνει σε κάποιο ποσοστό τα υπέρογκα βάρη τους, ωστόσο δεν τα έχουν αντισταθμίσει πλήρως.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα φαίνεται να αντιμετωπίζουν οι κτηνοτρόφοι. Η μέση τιμή στο πρόβειο γάλα κυμαίνεται στα επίπεδα των 1,20 - 1,35 ευρώ/ λίτρο, ωστόσο όπως λένε, ακόμα και τιμές της τάξης του 1,50 ευρώ/ λίτρο, δεν αρκούν για να καλύψουν τις τεράστιες αυξήσεις στις ζωοτροφές.

Με την τιμή της μηδικής να ξεπερνάει τα 28 λεπτά/ κιλό από 18 ευρώ πέρυσι και το ενσίρωμα σανού να έχει φτάσει να κοστίζει 20-22 λεπτά, η επιβάρυνση στο κόστος είναι σημαντική.

Η αύξηση των στρεμμάτων καλλιέργειας σε καλαμπόκι κινείται προς την σωστή κατεύθυνση, δηλαδή της ενίσχυσης της ιδιοπαραγωγής στη χώρα μας, ενώ πολλά ποντάρουν οι παραγωγοί στην καταβολή από φέτος της συνδεδεμένης ενίσχυσης. Κρίσιμο ζήτημα είναι εξάλλου να κατευθύνεται μεγαλύτερο μέρος των καλαμποκιών για ζωοτροφές και όχι για παραγωγή βιοκαυσίμων.

Απώλειες 30% στο ζωϊκό κεφάλαιο

Ουκ ολίγοι κτηνοτρόφοι, έχουν επιλέξει να οδηγούν περισσότερα (θηλυκά) ζώα στα σφαγεία, μην μπορώντας να ανταποκριθούν στο αυξημένο κόστος, με τις απώλειες σε ζωϊκό κεφάλαιο να φθάνουν ακόμη και το 30%.

Ο πρόεδρος της ΕΑΣ Νάξου, Δημήτρης Καπούνης, ανέφερε σε πρόσφατες δηλώσεις του ότι υπάρχει μεγάλη μείωση στην παραγωγή γάλακτος στη Νάξο, κάτι που δημιουργεί πρόβλημα στην παραγωγή γραβιέρας. Τόνισε ότι «δεν μπορούμε να αγοράσουμε γάλα από άλλη περιοχή γιατί η γραβιέρα είναι ΠΟΠ. Η μείωση στο γάλα φτάνει στους 7 - 8 τόνους κάθε μέρα». Ο κ. Καπούνης υπογράμμισε ότι «δεν υπάρχουν στην χώρα μας ζωοτροφές», προσθέτοντας ότι έκανε εισαγωγή από Βουλγαρία ενσίρωμα καλαμποκιού με τιμή στα 105 ευρώ τον τόνο, συν τα μεταφορικά, για να έρθει στο νησί.

Ο Σύνδεσμος Ελληνικής Κτηνοτροφίας (ΣΕΚ) υποστηρίζει ότι η μείωση των κοπαδιών είναι μεγάλη στη χώρα μας και τους επόμενους μήνες θα οδηγηθεί ακόμη μεγαλύτερος αριθμός ζώων στα σφαγεία και θα γίνει ορατό το πρόβλημα - που τονίζουμε εδώ και καιρό - της μείωσης στην παραγωγή γάλακτος.

Κατέθεσε μάλιστα πρόσφατα τις προτάσεις του στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων για τις συνδεδεμένες ενισχύσεις που αφορούν την κτηνοτροφία στο πλαίσιο της νέας ΚΑΠ 2023-2027, ζητώντας να δοθεί:

  • για τις αγελάδες 200 € /ζώο,
  • για μοσχάρια ηλικίας έως 14 μηνών 100 € /ζώο,
  • για μοσχάρια ηλικίας 14 έως 24 μηνών 150 € /ζώο και
  • για μοσχίδες αναπαραγωγής 500 € /ζώο.
  • Ταυτόχρονα ζητήθηκε να αυξηθεί η ενδεικτική τιμή άρα και ο προϋπολογισμός για τα αιγοπρόβατα σε 20€ ανά θηλυκό ζώο από 12€, αλλά και να αυξηθεί δραστικά το ποσό και η ανά στρέμμα ενίσχυση στην καλλιέργεια πρωτεϊνούχων ψυχανθών ζωοτροφών η οποία να αποδίδεται κατά προτεραιότητα στους κτηνοτρόφους που ιδιοπαράγουν.

Ακόμη ο ΣΕΚ ζήτησε ένα ποσό 150 εκατ. ευρώ για όλη την κτηνοτροφία, έτσι ώστε να υπάρχει κάλυψη ενός μέρους της τεράστιας αύξησης των τιμών των ζωοτροφών.

Διαβάστε περισσότερα στην Ημερησία

καύσιματιμέςβενζίνητρόφιμαΧρήστος Σταϊκούραςανατιμήσειςσουβλάκιειδήσεις τώρα