Λιμάνι Πειραιά: Οι προτάσεις της Cosco
Γιώργος ΜανέτταςΣτην τελική ευθεία όπως όλα δείχνουν, έχει εισέλθει η υπόθεση του master plan του ΟΛΠ, η οποία αποτελεί εδώ και µήνες πηγή αντιπαράθεσης ανάµεσα στην κυβέρνηση και την Cosco. Καλά πληροφορηµένες πηγές αναφέρουν πως για µεθαύριο Τρίτη έχει προγραµµατιστεί να συνεδριάσει η Επιτροπή Σχεδιασµού και Ανάπτυξης Λιµένων (ΕΣΑΛ), η οποία είναι αρµόδια για την τύχη των επενδύσεων που περιγράφονται στο master plan.
Το ενδιαφέρον για την απόφαση είναι έντονο, καθώς, παρά τις παρασκηνιακές διαβουλεύσεις των προηγούµενων µηνών, δεν υπήρξε συµβιβασµός. Συνολικά έξι διαφορετικά σχέδια σε διαφορετικές ηµεροµηνίες έχει υποβάλει ο ΟΛΠ προκειµένου να ανταποκριθεί στις απαιτούµενες προδιαγραφές.
Σύµφωνα µε πληροφορίες, η κυβερνητική πλευρά φέρεται να προκρίνει το «σπάσιµο» των επενδύσεων σε υποχρεωτικές και προαιρετικές, και την υλοποίησή τους σε δυο χρόνους: πρώτα οι υποχρεωτικές, οι οποίες αναφέρονται στη σύµβαση παραχώρησης του ΟΛΠ, και µετά οι προαιρετικές, οι οποίες έχουν συγκεντρώσει την αντίδραση των φορέων του Πειραιά.
Μια πρόταση που απορρίπτεται από τους Κινέζους, που επιµένουν πως το master plan είναι «ενιαίο και αδιαίρετο», και δεν συζητούν οτιδήποτε άλλο πέραν αυτού. Κύκλοι προσκείµενοι στην Cosco επισηµαίνουν στην «Ηµερησία» πως η υλοποίησή του είναι κοµβικής σηµασίας για την επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί σε σχέση µε την παρουσία τους στην Ελλάδα και την προώθηση των συµφερόντων τους στη ΝΑ Ευρώπη. Μάλιστα, συνδέεται και µε τη µεταβίβαση του υπόλοιπου 16% του ΟΛΠ στην Cosco, το οποίο έχουν προπληρώσει µε την εξαγορά του 51% πριν από περίπου τρία χρόνια.
Χαρακτηριστικό της βαρύτητας που αποδίδει η κινεζική εταιρεία είναι η δήλωση ανώτατου στελέχους του ΟΛΠ, που είπε πως «το µέλλον του λιµανιού για τα επόµενα 5-10 χρόνια είναι συνυφασµένο µε αυτές τις επενδύσεις». Το ζήτηµα έθεσαν µετ’ επιτάσεως και αξιωµατούχοι της Κίνας στις επαφές που είχαν µε τις ηγεσίες των υπουργείων Ανάπτυξης και Ναυτιλίας κατά την επίσκεψή τους στη χώρα µας πριν από µερικούς µήνες. Προκειµένου δε να εξασφαλίσουν την έγκριση του master plan ως έχει, κατέθεσαν πρόταση µε µέτρα στήριξης της τοπικής οικονοµίας.
Ανάπλαση πεζοδρόμων
Ειδικότερα, οι Κινέζοι δεσµεύονται να αναλάβουν την ανάπλαση-κατασκευή πεζοδρόµων που θα οδηγούν και θα κατευθύνουν τους τουρίστες οι οποίοι θα αποβιβάζονται από τα κρουαζιερόπλοια στο κέντρο της πόλης.
Υπολογίζεται πως πάνω από τους µισούς επιβάτες κρουαζιέρας δεν αποβιβάζονται στον Πειραιά, αλλά παραµένουν στο πλοίο, γιατί οι περισσότεροι έχουν επισκεφθεί την Ακρόπολη και δεν γνωρίζουν τα τουριστικά αξιοθέατα της περιοχής. Επιπλέον, η Cosco δηλώνει πρόθυµη να χρηµατοδοτήσει αρχιτεκτονικές παρεµβάσεις σε εγκαταλελειµµένα κτίρια, προκειµένου να βελτιωθεί αισθητικά η εικόνα της πόλης όχι µόνο για τους τουρίστες, αλλά και για τους µόνιµους κατοίκους.
Σύµφωνα µε πληροφορίες, η εν λόγω προσφορά ανέρχεται σε εκατοµµύρια ευρώ, ωστόσο το ακριβές ποσό θα οριστικοποιηθεί µετά την έγκριση του master plan. Στο πακέτο των µέτρων περιλαµβάνεται και η δέσµευση για παραχώρηση χώρων στο εµπορικό κέντρο σε συγκεκριµένο αριθµό εµπόρων του Πειραιά έναντι χαµηλού ενοικίου.
Απαραίτητη προϋπόθεση είναι το προφίλ των συγκεκριµένων επιχειρήσεων να συµβαδίζει µε το προφίλ του εµπορικού κέντρου, το οποίο θα απευθύνεται σε πελάτες υψηλού οικονοµικού επιπέδου. Το mall θα λειτουργήσει στις εγκαταστάσεις του επιβατηγού σταθµού κρουαζιέρας που αναµένεται να κατασκευαστεί.
Ανησυχία επιχειρηματιών
Το master plan δόθηκε στη δηµοσιότητα στις αρχές του έτους. Στη συνέχεια τέθηκε σε διαβούλευση, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις. Επιχειρηµατικοί φορείς έσπευσαν να χαρακτηρίσουν κάποιες από τις επενδύσεις, όπως η ανέγερση εµπορικού κέντρου και η δηµιουργία πολυτελών ξενοδοχείων, αλλά και το logistics center, απειλή, ενώ παράλληλα εξέφρασαν φόβους πως η ανάπτυξη που θα επιτευχθεί, αντί να διαχυθεί στην πόλη, θα περιχαρακωθεί στα όρια του λιµανιού µε µοναδική κερδισµένη την Cosco.
Από την άλλη, η κινεζική εταιρεία εµφανίζεται καθησυχαστική, λέγοντας πως το αποτέλεσµα των επενδύσεών της θα ωφελήσει την τοπική και εθνική οικονοµίας της χώρας, τόσο σε θέσεις εργασίας όσο και σε έσοδα. Να σηµειωθεί πως το master plan προβλέπει και τη δηµιουργία κέντρου logistics, την επέκταση επιβατικού λιµένα κρουαζιέρας, τη δηµιουργία πεντάστερων ξενοδοχείων, την ανέγερση εµπορικού κέντρου, την κατασκευή επιβατικού σταθµού έως το 2021, την κατασκευή δύο πενταώροφων κτιρίων στάθµευσης αυτοκινήτων έκτασης 75.000 τ.µ. το καθένα, αλλά και την ανακατασκευή της πέτρινης αποθήκης σε µουσείο µετανάστευσης και ιστορικό αρχείο. Το ύψος των επενδύσεων εκτιµάται σε 500 εκατ. ευρώ.
Ακολουθήστε το ethnos.gr στο Instagram
- Ερευνητές ανέπτυξαν ακουστικά που μπορούν να εντοπίσουν πρώιμα σημάδια Αλτσχάιμερ - Πώς λετουργούν
- Κατά της διαγραφής Σαμαρά ο Καραμανλής: Η κριτική δεν αντιμετωπίζεται με πειθαρχικά μέτρα - Δεν με ενδιαφέρει η Προεδρία
- Εορταστικό ωράριο 2024: Πότε ξεκινάει - Ποιες Κυριακές θα είναι ανοιχτά τα μαγαζιά
- Σε τροχιά κλιμάκωσης ο πόλεμος στην Ουκρανία; Το επόμενο βήμα του Πούτιν, τα πυρηνικά και ο παράγοντας Τραμπ