Οικονομία|25.11.2022 16:15

Αττική Οδός: Τι αλλάζει στις τιμές των διοδίων με τη νέα σύμβαση παραχώρησης – Πόσο θα μειωθούν

Μαρία Λιλιοπούλου

Στα 2,5 ευρώ αντί για τα 2,8 που είναι σήμερα θα μειωθεί το αντίτιμο των διοδίων της Αττικής Οδού στη νέα σύμβαση παραχώρησης. Το υπουργείο Υποδομών όχι μόνο απέρριψε την πρόταση του ΤΑΙΠΕΔ που «τρέχει» τον διαγωνισμό για κυμαινόμενα διόδια με υψηλότερο αντίτιμο τις ώρες αιχμής, αλλά ουσιαστικά τη χαρακτήρισε αστήρικτη, καθώς ο ίδιος ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής έκανε λόγο για κλείσιμο ενός κύκλου «ανεδαφικών απόψεων περί κλιμακωτών διοδίων, χωρίς να υπάρχει συγκοινωνιακή μελέτη».

Πώς καταλήξαμε στη μειωμένη τιμή

Υστερα από μήνες σκέψης, το υπουργείο κατέληξε στην πρόταση της ενιαίας και μειωμένης τιμής των 2,5 ευρώ από τον Οκτώβριο του 2024, την οποία πλέον έχουν στα χέρια τους και τα 8 υποψήφια σχήματα για τον διαγωνισμό παραχώρησης αφού υπάρχει ήδη στην εικονική αίθουσα τεκμηρίωσης (Virtual Data Room).

Αναφερόμενος στο ζήτημα ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής επεσήμανε: «Από σήμερα ο διαγωνισμός για τη νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού μπήκε στη δεύτερη φάση του. Κατόπιν της τελικής απόφασης του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών οι δεσμευτικές προσφορές των ενδιαφερομένων πρέπει να υποβληθούν λαμβάνοντας υπόψη διόδια 2,50 ευρώ ανά διέλευση, ενώ με βάση την τρέχουσα σύμβαση, που εκπνέει τον Οκτώβριο του 2024, προβλέπονται διόδια 2,80 ευρώ. Η απόφαση της Κυβέρνησης για μείωση των διοδίων της Αττικής Οδού στη νέα σύμβαση, όχι μόνο εντάσσεται στην ευρύτερη προσπάθεια αντιμετώπισης του κόστους διαβίωσης, αλλά κλείνει κι ένα κύκλο ανεδαφικών απόψεων περί κλιμακωτών διοδίων, χωρίς να υπάρχει συγκοινωνιακή μελέτη».

Η πρόταση του υπουργείου για μειωμένο από το σημερινό αντίτιμο διοδίων – όπως επισημαίνουν στο ethnos.gr πηγές του ΤΑΙΠΕΔ - εκτιμάται ότι δε θα έχει αρνητικές επιπτώσεις σε επίπεδο ενδιαφέροντος των συμμετεχόντων και δεν κλονίζει τη διαδικασία. Αντιθέτως, τονίζουν, ότι στο Ταμείο είναι ευτυχείς για το γεγονός ότι ανακοινώθηκε η τιμή και έλαβε τέλος η αγωνία των υποψηφίων επενδυτών για ένα τόσο κρίσιμο ζήτημα της επόμενης σύμβασης.

Υπενθυμίζεται ότι το περασμένο καλοκαίρι η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ είχε παρουσιάσει τη δική της εισηγηση για την τιμολόγηση των διελεύσεων από την Αττική Οδό, η οποία στηριζόταν σε ένα μοντέλο κυμαινόμενης χρέωσης με διαφορετικό αντίτιμο διοδίων μέσα στην ημέρα, ανάλογα με τον κυκλοφοριακό φόρτο ώστε η χρέωση να είναι υψηλότερη τις ώρες αιχμής και χαμηλότερη κατά τις ώρες με μειωμένη κινηση, ενώ η μέση τιμή διοδίων θα έπεφτε στα 2,65 ευρώ.

Η επιλογή αυτή είχε αποδοθεί και στον κορεσμό που παρουσιάζει ο αυτοκινητόδρομος στη σημερινή του μορφή, ωστόσο συνάντησε την άρνηση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο επέμεινε στην οριζόντια μείωση του αντιτίμου στα 2,5 ευρώ ανά διέλευση.

Αναφορικά με το ζήτημα της κυκλοφοριακής πίεσης στην Αττική Οδό ειδικά τις ώρες αιχμής, το υπουργείο εκτιμά ότι η κατάσταση θα βελτιωθεί με την πρόοδο που θα συντελεστεί στα έργα επεκτάσεων του αυτοκινητοδρόμου. Στις επεκτάσεις εντάσσεται και αυτή της λεωφόρου Κύμης, η πρώτη που θα μεγαλώσει την Αττική Οδό ύστερα από 18 χρόνια από την ολοκλήρωσή της από τον ανισόπεδο κόμβο μέχρι την Εθνική Οδό στον ανισόπεδο κόμβο Καλυφτάκη στη Λυκόβρυση.

Υπενθυμίζεται ότι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές στο διαγωνισμό έχουν κληθεί να υποβάλλουν οι Abertis, η ιταλική INC SpA (Gruppo Fininc), η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ – Adrian Infrastructure, η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – First Centier, η κοινοπραξία Brisa – Auto Estradas de Portugal – Rubicone Bidco, η κοινοπραξία της Egis Projects με τις επενδυτικές εταιρείες Bauban και DIF, η κοινοπραξία του ομίλου Κοπελούζου με την αυστραλιανή Macquarie και η κοινοπραξία Vinci – Μυτιληναίος – Mobility Partners.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΤΑΙΠΕΔειδήσεις τώραΑττική ΟδόςΑττική όδος διόδιαδιόδια