Οικονομία|10.07.2023 18:15

Συνεχίζεται το τσουνάμι λουκέτων στα ΕΛΤΑ: Κλείνουν δεκάδες ακόμη ταχυδρομεία – Αντιδράσεις από την ΚΕΔΕ

Μαρία Λιλιοπούλου

Τα 65 θα φτάσουν την ερχόμενη Δευτέρα 17 Ιουλίου τα καταστήματα των ΕΛΤΑ που θα έχουν βαλει λουκέτο, στο πλαίσιο υλοποίησης του σχεδίου αναδιάρθρωσης του ταχυδρομείου, το οποίο, πάντως, έχει προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων στις τοπικές κοινωνίες.

Αναστολή δραστηριότητας σε ακόμη 40 κατααστήματα των ΕΛΤΑ, σε μεγάλους δήμους της Αττικής

Οπως είχε ήδη αποκαλύψει το ethnos.gr, τα πρώτα 25 ταχυδρομικά καταστήματα έκλεισαν σήμερα Δευτέρα 10 Ιουλίου με το πλάνο να προβλέπει ότι ρολά θα κατεβάσει συνολικά το 10% των 1.150 σημείων φυσικής πρόσβασης, χωρίς ωστόσο να έχει ακόμα ανακοινωθεί ακριβής αριθμός.

Μέσα στο Σαββατοκύριακο που πέρασε αναρτήθηκαν στη «Διαύγεια» αποφάσεις για την αναστολή συναλλακτικής δραστηριότητας σε ακόμα 40 καταστήματα των ΕΛΤΑ. Σε αυτά μάλιστα περιλαμβάνονται και τα καταστήματα μεγάλων δήμων της Αττικής, όπως της Καισαριανής, του Παπάγου, της Παιανίας, ενώ μετά το λουκέτο στο κατάστημα του Κολωνακίου από σήμερα, σειρά παίρνει και αυτό του Βοτανικού, σύμφωνα με τον νέο κατάλογο.

Το ζήτημα θεωρείται μείζον για τις δημοτικές αρχές της χώρας δεδομένου ότι συντείνει στην περαιτέρω απομόνωση περιοχών της περιφέρειας, με την Κεντρική Ενωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) να ετοιμάζει ηχηρή παρέμβαση: «Εκφράζουμε την απόλυτη αντίθεσή μας με την πολιτική που ανακοινώθηκε από τα ΕΛΤΑ και για την οποία οι δήμοι δεν είχαμε καμία προηγούμενη ενημέρωση. Θα κάνουμε άμεσα παρέμβαση στο αρμόδιο υπουργειο», επισημαίνει στο ethnos.gr ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ και δήμαρχος Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Λάζαρος Κυρίζογλου.

Υπενθυμίζεται ότι, όπως έχουν διαβεβαιώσει πηγές της εταιρίας, κανένας δήμος σε όλη την Ελλάδα δε θα μείνει χωρίς φυσικό κατάστημα, υπογραμμίζοντας πως τα καταστήματα που κλείνουν - πολλά εκ των οποίων είναι μονοπρόσωπα, δηλαδή έχουν μόνο έναν υπάλληλο - δεν έβγαζαν σε τζίρο ούτε τους μισθούς των υπαλλήλων που εργάζονταν σε αυτά. Πλέον θα συνενωθούν με κοντινά καταστήματα με στόχο να παρέχουν καλύτερης ποιότητας εξυπηρέτηση στους πολίτες και να μειωθούν οι ουρές. Παράλληλα, σημειώνουν πως από τις αλλαγές αυτές δε θα πληγούν οι θέσεις εργασίας.

Θα πρέπει, πάντως, να σημειωθεί ότι με την τελευταία μεταρρύθμιση για τους δήμους, τον Καλλικράτη, υπήρξε συνένωση σε μια αυτοδιοικητική οντότητα ακόμα και σχετικά μεγάλων δήμων της Αττικής, ενώ στην περιφέρεια συνενώθηκαν δήμοι και χωριά με τον νέο ΟΤΑ που προέκυψε να έχει πολλαπλάσια της αρχικής του έκταση και κατά συνέπεια και των αποστάσεων με τη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση για τη μετακίνηση των δημοτών να παραμένει ζητούμενο σε πολλές περιπτώσεις. 

Οσον αφορά την Καισαριανή, είναι η δεύτερη φορά που επιχειρείται να κλείσει το ταχυδρομικό κατάστημα, επισημαίνει στο «Εθνος» ο δήμαρχος της πόλης, Χρήστος Βοσκόπουλος, σημειώνοντας πως αντιστοιχη προσπάθεια είχε γίνει και το 2020 αλλά η δημοτική αρχη την είχε αποτρέψει.

Ο δήμος διαθέτει ένα ακόμα κατάστημα, το οποίο βρίσκεται μεταξύ των γεωγραφικών ορίων της Καισαριανής και του Βύρωνα: «Ομως το κατεξοχήν ταχυδρομείο της Καισαριανής είναι αυτό που προσπαθούν να κλείσουν. Αλλωστε είναι στην κεντρική πλατεία. Αντιλαμβανόμαστε ότι τα στεγνά οικονομικά στοιχεία υπαγορεύουν κινήσεις όπως το κλείσιμο καταστημάτων. Ωστόσο για την Καισαριανή το ταχυδρομείο είναι ένα πολυδύναμο κέντρο, ένα σημείο αναφοράς όπου κυρίως οι ηλικιωμένοι, αλλά και όσοι έχουν ψηφιακά κενά μπορούν να κάνουν πολλά πράγματα, από την αποστολή γραμμάτων και δεμάτων μέχρι την πληρωμή λογαριασμών. Δεν μπορούμε να αγνοούμε τον ευρύτερα κοινωνικό χαρακτήρα», σημειώνει.

Ο ίδιος κάνει λόγο για ένα ακόμα βήμα που θα φέρει υποβάθμιση της πόλης δεδομένου ότι τα τελευταία χρόνια έχουν αποχωρήσει από τον δήμο των 35.000 ενεργών πολιτών (26.200 εγγεγραμμένοι) οι δύο εκ των τεσσάρων συστημικών τραπεζών.

«Ο δήμος μας έχει μία ιδιαίτερη χωροθέτηση. Τρία στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα είναι δάσος και ως εκ τούτου οι μετακινήσεις δεν είναι εύκολες για όλους. Θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να αποτρέψουμε για άλλη μια φορά το κλείσιμο του ταχυδρομείου. Εφόσον υπάρξει αμοιβαία κατανόηση, θα προσπαθήσουμε να συμβάλουμε και στο κτιριακό ενδεχομένως και με τη μεταφορά του στο ισόγειο του δημαρχείου», καταλήγει ο δήμαρχος.

Γεγονός είναι, πάντως, ότι τα ΕΛΤΑ βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε μία οριακή κατάσταση, καθώς η χρηματοδοτική ένεση των 280 εκ. ευρώ που δόθηκε στα ΕΛΤΑ για τη διασωσή τους το 2020 από χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων, όχι μόνο δεν έφερε αποτελέσματα, αλλά πλέον το κεφάλαιο της χρηματοδότησης έχει εντελώς εξαντληθεί.

Αυτό άλλωστε σημείωσε και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ταχυδρομικών (ΠΟΣΤ) στο ενημερωτικό κείμενο που απέστειλε στους εργαζομένους μετά τη συνάντησή της με τη νέα διοίκηση, στο οποίο υπογραμμίζει μεταξύ άλλων: «Το κεφάλαιο της χρηματοδότησης έχει εξαντληθεί. Η Εταιρία εμφανίζει σημαντικό οικονομικό έλλειμμα λειτουργίας, το οποίο είναι ζήτημα επιβίωσης να αντιμετωπιστεί άμεσα. Ο χρόνος δυνατότητας παρέμβασης για τη διάσωση των ΕΛΤΑ είναι μικρός και μετράει αντίστροφα».

Παρόλα αυτά ο νεος υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου βλέπει λάθη αλλά και... αποτελέσματα στην πολιτική που προηγήθηκε. Στην ομιλία του στο πλαίσιο των προγραμματικών δηλώσεων στη Βουλή, αφού έσπευσε να ξεκαθαρίσει ότι η μόνη αρμοδιότητα που διατηρεί το υπουργείο στα ΕΛΤΑ είναι ο έλεγχος της καθολικής υπηρεσίας και η ισότιμη πρόσβαση κάθε πολίτη σε ακριτικές και νησιωτικές περιοχές δεδομένου ότι ανήκουν στο Υπερταμείο, συμπλήρωσε πως «αυτό δεν συνιστά σε καμία περίπτωση αφορμή να μην επέμβουμε».

Παραδέχτηκε, πάντως, και λάθη επισημαίνοντας: «Τα ΕΛΤΑ πέρασαν από εποχές που χρέωναν τον Έλληνα πολίτη 7,5 εκατομμύρια τον μήνα και πλέον κινούνται σε ένα πολύ καλύτερο μέλλον. Με τις προσπάθειες και παρά τα λάθη που έγιναν, ήδη φαίνονται τα πρώτα αποτελέσματα».

Ο κ. Παπαστεργίου δεν αντιτάχθηκε στη συρρίκνωση του δικτύου των καταστημάτων των ΕΛΤΑ όπου αυτά είναι σε πολύ κοντινές αποστάσεις αναφέροντας πως «η δουλειά πρέπει να συνεχιστεί. Δεν είναι δυνατόν στο κέντρο της Αθήνας σε ακτίνα ενός χιλιομέτρου εδώ γύρω να υπάρχουν δύο μεγάλα και δέκα μικρά καταστήματα. Το δίκτυο χρειάζεται αναδιάρθρωση με αξιοποίηση νέων τεχνολογιών, χωρίς να αφήνουμε μικρές κοινωνίες αβοήθητες και χωρίς να κινδυνεύσει η δουλειά κανενός.

Συζητήσαμε ήδη με τη διοίκηση του Υπερταμείου και των ΕΛΤΑ, προκειμένου να δούμε ήδη σημειακές βελτιώσεις, έτσι ώστε να μη μείνει καμία αστική ή περιαστική περιοχή χωρίς εξαιρετικά ακριβείς και σωστές ταχυδρομικές υπηρεσίες σε απόσταση λίγων λεπτών».

Το ζήτημα των καταστημάτων στα ΕΛΤΑ, πάντως, έφερε και την πρώτη κοινοβουλευτική ερώτηση προς τον κ. Παπαστεργίου, από τον βουλευτή Αρκαδίας του ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ, Οδυσσέα Κωνσταντινόπουλο, ο οποίος ζητά να ενημερωθεί για τις ενέργειες του υπουργείου προκειμένου να επαναλειτουργήσει το κατάστημα της Βυτίνας.

Ο κ. Κωνσταντινόπουλος επισημαίνει πως τα ΕΛΤΑ ιστορικά αποτελούσαν μια από τις λίγες υπηρεσίες δημοσίου συμφέροντος σε όλη την χώρα βοηθώντας καθοριστικά στην διεκπεραίωση πολλών υποθέσεων των πολιτών χωρίς να είναι αναγκαία η μετακίνησή τους. «Αυτές οι υπηρεσίες είναι πολύτιμες για τους κατοίκους και τις μικρές επιχειρήσεις των απομακρυσμένων περιοχών της χώρας ειδικά των ορεινών περιοχών όπως η Αρκαδία». Αναφερόμενος στην αναστολή λειτουργίας του Ταχυδρομείου στη Βυτίνα, υπογραμμίζει ότι προκαλεί «μεγάλη αναστάτωση στην τοπική κοινωνία, δημιουργώντας σοβαρό πρόβλημα στις συναλλαγές των πολιτών της συγκεκριμένης ορεινής περιοχής του νομού μας. Αυτό σημαίνει ότι οι κάτοικοι της Βυτίνας και των γύρω περιοχών που εξυπηρετούνται θα πρέπει να μετακινούνται αρκετά χιλιόμετρα μακριά, μέχρι το πλησιέστερο κατάστημα. Δεδομένου μάλιστα ότι ο πληθυσμός των ορεινών χωριών της Αρκαδίας, είναι άνθρωποι μεγάλης ηλικίας, είναι βαρύνουσας σημασίας, η πολιτεία να μεριμνήσει για την εξυπηρέτησή τους».

Πόσα καταστήματα θα κατεβάσουν ρολά

Το δίκτυο των φυσικών καταστημάτων των ΕΛΤΑ αριθμεί σήμερα 1.150 φυσικά σημεία πρόσβασης και παρά το γεγονός ότι δεν έχει αποσαφηνιστεί ακόμα πόσα από αυτά θα κατεβάσουν οριστικά ρολά, εκτιμάται ότι ποσοστιαία θα φτάνουν περίπου το 10% του συνόλου.

Θα πρέπει, πάντως, να σημειωθεί ότι στα 1.150 σημεία περιλαμβάνονται και τα ταχυδρομικά πρακτορεία. Τα καταστήματα των ΕΛΤΑ έφταναν πριν την έναρξη εφαρμογής του σχεδίου τα 620 για τα 65 εκ των οποίων έχουν ήδη αναρτηθεί αποφάσεις για την αναστολή λειτουργίας τους έως την προσεχή Δευτέρα. Κάθε άλλη απόφαση για κλείσιμο καταστημάτων στο εξής θα υπερβαίνει ουσιαστικά και το ποσοστό που έχει ανακοινωθεί.

Παράλληλα προχωρά και η λύση της συνεργασίας και των συμβολαίων με αρκετά ταχυδρομικά πρακτορεία στην περιφέρεια. Ενδεκτικά τις τελευταίες ημέρες δημοσιεύτηκαν αποφάσεις για τη λύση των συμβολαίων στα πρακτορεία Σφάκας Λασιθίου, Δοριών Λασιθίου και Ασωπού Λακωνίας.

Αναλυτικά βασει των ισάριθμων αποφάσεων που αναρτήθηκαν, η διοίκηση των ΕΛΤΑ προχωρά στην αναστολή λειτουργίας από τις 17 Ιουλίου στα εξής καταστήματα:

  1. Παπάγου
  2. Καισαριανής
  3. Βοτανικού (Αθήνα 41)
  4. Παιανίας
  5. Βάρκιζας
  6. Νέας Περάμου Αττικής
  7. Διοικητηρίου (Θεσσαλονίκη 13)
  8. Λάρισας 2
  9. Αγράφων Ευρυτανίας
  10. Αγίου Νικολάου Πειραιά
  11. Αγίου Κωνσταντίνου Αιτωλοακαρνανίας
  12. Αμάρυνθου Ευβοίας.
  13. Χιλιομοδίου Κορινθίας
  14. Χανίων 2
  15. Φιλώτα φλώρινας
  16. Προυσού Ευρυτανίας
  17. Πρίνου Καβάλας
  18. Πλατάνου Αιτωλοακαρνανίας
  19. Παραλίας Διστόμου Βοιωτίας
  20. Παναιτώλιου Αιτωλοακαρνανίας
  21. Λεονταρίου Καρδίτσας
  22. Λαμπείας Ηλείας
  23. Λαβάρων Εβρου
  24. Κρόκου Κοζανης
  25. Κρίκελλου Ευρυτανίας
  26. Κρεμαστής δωδεκανήσου
  27. Κεχρόκαμπου Καβάλας
  28. Κάτω Ασέας Αρκαδίας
  29. Καράτουλα Ηλείας
  30. Ευπαλίου Φωκίδας
  31. Ερυμάνθειας Αχαίας
  32. Δροσιάς
  33. Δικαίων Εβρου
  34. Διακοπτού Αχαίας
  35. Γουμένισσας Κιλκίς
  36. Βαρθολομιού Ηλείας
  37. Ασημίου Ηρακλείου
  38. Αράχωβας Βοιωτίας
  39. Αντισας Λέσβου
  40. Ανατολής Ιωαννίνων

Τα 25 καταστήματα που έκλεισαν από σήμερα, μπορείτε να τα δείτε εδώ

ΕΛΤΑυπουργείο Ψηφιακής ΔιακυβέρνησηςΚΕΔΕειδήσεις τώραταχυδρομείο