Οικονομία|15.01.2024 05:44

Πώς αξιολογούν τα μέτρα για την ακρίβεια οι καταναλωτές - Τι λένε για το πλαφόν στο μητρικό γάλα

Ρωμανός Κοντογιαννίδης

Ως μία ακόμα προσπάθεια παραπλάνησης των καταναλωτών χαρακτηρίζει στο ethnos.gr τα μέτρα για την πάταξη της ακρίβειας που ανακοίνωσε η κυβέρνηση, ο πρόεδρος του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ), Νίκος Τσεμπερλίδης. Όπως υποστηρίζει, αν πραγματικά η κυβέρνηση ήθελε να πατάξει την ακρίβεια, θα καθόταν στο ίδιο τραπέζι με τους εκπροσώπους των καταναλωτικών οργανώσεων και θα συναποφάσιζαν παρεμβάσεις στη στοχευμένη ζήτηση, ώστε να υπήρχε ουσιαστικό αποτέλεσμα.

Ο κ. Τσεμπερλίδης αναφέρει ακόμα ότι από τις όλες μέχρι σήμερα αποφάσεις της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της ακρίβειας διαφαίνεται ότι η ίδια είναι που επιτρέπει την αισχροκέρδεια, με στόχο τη στήριξη των πολυεθνικών αλλά και για δικό της όφελος και υπογραμμίζει ότι «δυστυχώς, πλέον για την κυβέρνηση οι καταναλωτές τους έχουμε πάρει είδηση ότι μας δουλεύουν άγρια».

Ειδικότερα και σε ό,τι αφορά το ζήτημα των καθαρών τιμών από το χωράφι στο ράφι, ο πρόεδρος του ΚΕΠΚΑ υποστηρίζει ότι οι επιστροφές των προϊόντων από τους εμπόρους, που γίνονται για ισοσκελισμό του ισοζυγίου, μπορεί να είναι πολύ περισσότερες από το 3%, ποσοστό που ορίζει το ανακοινωθέν μέτρο ως πιστωτικό τιμολόγιο.

«Δεν καταλαβαίνω με ποιον τρόπο θα υποχρεώσουν τους εμπόρους να έχουν μόνο 3% επιστροφές προϊόντων. Μπορεί να περισσέψει ακόμα και το 50%. Με το συγκεκριμένο μέτρο θα δημιουργηθούν κόντρες και η κυβέρνηση ουσιαστικά ομολογεί ότι δε γίνονται σωστά οι έλεγχοι από τους αρμόδιους οργανισμούς που η ίδια ελέγχει. Επίσης, σε πολλές περιπτώσεις η πώληση αγροτικών προϊόντων γίνεται απευθείας από τους αγρότες, όπως, για παράδειγμα, στις λαϊκές αγορές. Με το συγκεκριμένο μέτρο πώς θα μπορέσει να ελεγχθεί το σύστημα σε αυτές τις περιπτώσεις;», αναφέρει ο κ. Τσεμπερλίδης.

«Το κόψιμο των προσφορών τιμωρεί τους καταναλωτές»

Αναφορικά με το μέτρο απαγόρευσης των προσφορών από εταιρείες που θα ανατιμήσουν τα προϊόντα τους, ο πρόεδρος του ΚΕΠΚΑ αναφέρει ότι με την επιλογή αυτή ουσιαστικά τιμωρούνται οι καταναλωτές.

«Λένε ότι δε θα μπορούν να κάνουν προσφορές, όσοι αυξάνουν τις τιμές πάνω στο πλαφόν κέρδους. Αυτό, όμως, είναι ένα τιμωρητικό μέτρο για τους καταναλωτές, οι οποίοι στην ουσία θα πληρώσουν τη ''νύφη'', αφού δε θα μπορούν να κάνουν χρήση των προσφορών. Ταυτόχρονα καταργεί τους ελέγχους αναφορικά με τις αυξήσεις και αναγνωρίζει ότι είναι θεμιτές όλες οι αυξήσεις στις τιμές που έγιναν μέχρι σήμερα. Αφού δέχονται ότι υπάρχει κύμα αυξήσεων, γιατί δεν προχωρούν σε ελέγχους πάνω σε αυτές;», σημειώνει ο πρόεδρος του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών.

Αναφερόμενος στο μέτρο της μείωσης των εκπτώσεων των προμηθευτών στα σούπερ-μάρκετ, ο κ. Τσεμπερλίδης, υποστηρίζει ότι, αν η κυβέρνηση ήθελε να μεταφερθούν κέρδη προς τους καταναλωτές, θα επέλεγε να καθιερωθούν αυτές στις αρχές του χρόνου, ώστε να μεταφέρονται στα προϊόντα.

«Οι παροχές των χονδρεμπόρων προς τις αλυσίδες των σούπερ-μάρκετ γίνονται στο τέλος κάθε χρόνου. Αν ήθελε η κυβέρνηση να μεταφέρονται στα προϊόντα και άρα προς όφελος του καταναλωτή αυτές οι παροχές, θα επέλεγε να γίνονταν στην αρχή κάθε χρόνου ή έστω σε τέσσερα κομμάτια μέσα στο έτος, δηλαδή στο τέλος κάθε τριμήνου. Αλλά, δυστυχώς, μας δουλεύουν», υποστηρίζει ο πρόεδρος του ΚΕΠΚΑ.

Το βρεφικό γάλα

Τέλος και σε ό,τι αφορά το βρεφικό γάλα, ο κ. Τσεμπερλίδης υποστηρίζει ότι είναι δώρο-άδωρο το πλαφόν που τέθηκε στις εταιρείες που το παράγουν, το εισάγουν και το διακινούν στην Ελλάδα.

«Για το βρεφικό γάλα λέει το μέτρο ότι οι εταιρείες θα έχουν ποσοστό κέρδους 7% συν τα έξοδά τους. Αναρωτιέμαι τι είδους πλαφόν είναι αυτό. Θα διογκώσει τα έξοδα των εταιρειών, οι οποίες θα βρουν άλλο τρόπο, για να αισχροκερδούν. Αν ήθελε η κυβέρνηση να βάλει τάξη, θα έθετε κανονικό πλαφόν στην τιμή του προϊόντος. Θα έβλεπε, πόση είναι η τιμή του βρεφικού γάλακτος στην Ευρώπη και αν αυτή είναι, για παράδειγμα, δέκα ευρώ, θα έλεγε ότι δεν μπορείς να πουλάς πάνω από αυτήν, συν ένα 20% για τα έξοδα μεταφοράς», υπογραμμίζει ο πρόεδρος του ΚΕΠΚΑ. 

Κέντρο Προστασίας Καταναλωτώνμέτρακυβέρνησηκαταναλωτέςεταιρείεςακρίβειαπροϊόντα