Οικονομία|20.10.2018 20:39

Ντροπή δεν είναι ο πλούτος. Η φτώχεια είναι

Πένυ Κούτρα

Ιστοτόποι που προσφέρουν δυνατότητα μίσθωσης καταλύματος, σκάφους, ακόμη και… ξαπλώστρας σε παραλίες, online ταξιδιωτικά γραφεία, ψηφιακοί οδηγοί για μουσεία, αλλά και εργαλεία μάρκετινγκ και διαχείρισης κρατήσεων για μικρές ξενοδοχειακές μονάδες είναι, σε αδρές γραμμές, το αποτύπωμα της καινοτόμου επιχειρηματικότητας στον κλάδο του τουρισμού.

Η ελληνική startup σκηνή, δηλαδή οι εταιρείες που βασίζονται στην καινοτομία, επιδιώκουν ανάπτυξη και, ως επί το πλείστον, αυτονομούνται από το μακροοικονομικό περιβάλλον της χώρας στοχεύοντας σε υπερτοπικές αγορές, αρχίζει να αξιοποιεί τη δυναμική του τουριστικού κλάδου, ενός παραδοσιακά σημαντικού τομέα για την οικονομία της χώρας.

Παρά το προφανές, μόλις το 7,5% των νεοφυών επιχειρήσεων ασχολείται αμιγώς με το εν λόγω προϊόν, όπως προκύπτει από πρόσφατη έρευνα που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, με τίτλο «Χαρτογράφηση των επιχειρηματικών αναγκών των ελληνικών startup επιχειρήσεων».

Ο τουρισμός, ωστόσο, αρχίζει να ελκύει τους startuppers, που, κατά κανόνα, διαθέτουν μικρό αρχικό κεφάλαιο και σε καμιά περίπτωση δεν μπορούν να συγκριθούν με τους παραδοσιακούς παίκτες στον τουρισμό. Έτσι, το μικρό ποσοστό πλέον ερμηνεύεται από παράγοντες της αγοράς ως παρακαταθήκη ανάπτυξης.

Ταχύτατοι ρυθμοί

Μάλιστα, αρκετές νεοφυείς επιχειρήσεις έχουν γίνει ήδη δημοφιλείς, άλλες αναπτύσσονται με ταχείς ρυθμούς, ενώ κάποιες έχουν ήδη καταφέρει να αναδιατάξουν την αγορά. Αν, για παράδειγμα, η Airbnb αποτελεί το διεθνές success story που αυθορμήτως έρχεται στον νου όσων αναφέρονται σε τουριστικές υπηρεσίες νέας γενιάς, κάτι ανάλογο πέτυχαν οι κάποτε ελληνικές startups και νυν αναπτυσσόμενοι όμιλοι στον χώρο κράτησης εισιτηρίων.

Η Tripsta και η e-Travel αποτελούν τα πλέον επιτυχημένα ταξιδιωτικά γραφεία της χώρας, καταφέρνοντας να εκτοπίσουν τις παραδοσιακές δυνάμεις του κλάδου. Σήμερα ελέγχουν περισσότερο από το 50% της αγοράς και, φυσικά, επεκτείνονται στο εξωτερικό αναζητώντας ολοένα μεγαλύτερους όγκους πωλήσεων, που με τη σειρά τους θα εξασφαλίσουν την κερδοφορία τους σε ένα πεδίο πολύ χαμηλών περιθωρίων κέρδους. H Tripsta άρχισε ως Travel-planet24 το 2005, όταν δύο νέοι, ο Φίλιππος Μπρίνκμαν και ο Κριστόφ Κάιμ, αποφάσισαν να ιδρύσουν μια startup σε μια πόλη με ιστορία και άφθονους προορισμούς. Η εστίασή τους στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια διευρύνθηκε, συμπεριλαμβάνοντας αεροπορικά εισιτήρια, εισιτήρια για τρένο και ενοικιάσεις αυτοκινήτων.

Η ιδέα τους δεν περιορίστηκε στα σύνορα της χώρας, αλλά επεκτάθηκε σε 45 κράτη. Σήμερα ονομάζεται Tripsta, είναι μέλος του επιχειρηματικού δικτύου Endeavor (από το 2015) και έχει προχωρήσει στην εξαγορά της Αirtickets, μιας κορυφαίας εταιρείας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, δημιουργώντας έναν σπουδαίο παίκτη στον χώρο της τουριστικής βιομηχανίας. Τα τρία brands (Travelplanet24, Αirtickets και Τripsta) του ομίλου εξυπηρετούν πάνω από ένα εκατομμύριο ταξιδιώτες.

H Tripsta θεωρείται το μεγαλύτερο online ταξιδιωτικό γραφείο στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και ανάμεσα στα πέντε μεγαλύτερα στην Ευρώπη. Κατέκτησε δε τη θέση της πλέον ανταγωνιστικής εταιρείας ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα, με τζίρο που ξεπερνά το μισό δισ. ευρώ ετησίως. Επίσης, η e-Travel έχει καθιερωθεί ως μια υπολογίσιμη δύναμη στον τομέα των online αγορών αεροπορικών εισιτηρίων και ταξιδιωτικών υπηρεσιών. 

Νέο σχήμα

Η εταιρεία, που ιδρύθηκε στο φοιτητικό δωμάτιο του Νίκου Γουλή τον Νοέμβριο του 2017, έγινε γνωστή στην ελληνική αγορά με το εμπορικό σήμα Pamediakopes.gr, καταλαμβάνοντας σημαντικό μερίδιο στις online αεροπορικές κρατήσεις. Μάλιστα ανακοίνωσε ότι ενώνει τις δυνάμεις της με την Etraveli, προκειμένου να δημιουργήσουν από κοινού ένα από τα μεγαλύτερα διαδικτυακά ταξιδιωτικά πρακτορεία (online travel agency) στην Ευρώπη.

Το νέο σχήμα, το οποίο θα προκύψει από ανταλλαγή μετοχών, θα διαχειρίζεται σε ετήσια βάση πωλήσεις εισιτηρίων 3 δισ. ευρώ, καθιστώντας το έναν από τους μεγαλύτερους παίκτες σε όλη την Ευρώπη. Τόσο η Etraveli όσο και το e-Travel καταγράφουν ταχύτατη ανάπτυξη. Η συνένωσή τους χαρακτηρίζεται σημαντική.

Η Etraveli, που έχει έδρα την Ουψάλα της Σουηδίας και η οποία εξαγοράστηκε από το fund CVC Capital Partners τον Αύγουστο του 2017, είναι μια πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου για αεροπορικά εισιτήρια που κατέχει ηγετική θέση στις σκανδιναβικές χώρες με ταχέως αναπτυσσόμενες διεθνείς δραστηριότητες στη Δυτική Ευρώπη. Από την άλλη, η e-Travel κατέχει ισχυρή θέση στην Ανατολική Ευρώπη και όλο και πιο δυνατή παρουσία στη Μέση Ανατολή, την Ασία και τον Ειρηνικό. 

Αναζήτηση καταλυμάτων για επαγγελματικά ταξίδια

Από τους αιθέρες τους δρόμους και τις θάλασσες, η νεοφυής επιχειρηματικότητα «πάτησε» με επιτυχία και στεριά. Η τάση που κερδίζει έδαφος είναι οι εξατομικευμένες διακοπές, ενώ μεγάλο μερίδιο ζήτησης καταλυμάτων αφορά σκοπούς που δεν σχετίζονται με την αναψυχή αλλά με επαγγελματικά ταξίδια.

Αυτή την τάση εντόπισε η ελληνική Blueground, η οποία αξιοποίησε το υψηλό απόθεμα ποιοτικών ακινήτων της ελληνικής κτηματαγοράς. Παρέχοντας κίνητρα και στις δύο πλευρές -ενοικιαστή και ιδιοκτήτη ακινήτου- κατάφερε γρήγορα να κερδίσει πελάτες, καθώς και επενδυτές που την υποστήριξαν με κεφάλαια τα οποία αθροιστικά αγγίζουν τα 7,5 εκατ. δολάρια. 

Σήμερα για αυτή εργάζονται 80 άνθρωποι, από τους οποίους οι 50 βρίσκονται στην Ελλάδα, ενώ διαχειρίζεται 1.200 διαμερίσματα σε Αθήνα, Κωνσταντινούπολη, Ντουμπάι και Νέα Υόρκη. Σε μια χώρα η οποία περιβάλλεται από θάλασσα είναι σχεδόν νομοτελειακό να γεννιούνται επιχειρήσεις που παρέχουν υπηρεσίες yachting. Η πλέον γνωστή είναι η Incrediblue, η οποία δημιουργήθηκε το 2012 στον Βόλο για να καταστήσει ευκολότερη και φθηνότερη την εμπειρία διακοπών με σκάφη. Η  startup εξαγοράστηκε στις αρχές του 2018 από την ισπανική Nautal, που θεωρείται η μεγαλύτερη πλατφόρμα διαμεσολάβησης για ναύλωση σκαφών στην Ισπανία και μία από τις κορυφαίες πανευρωπαϊκά. Οι δυο εταιρείες μαζί διαχειρίζονται αυτήν τη στιγμή πάνω από το 90% του διαθέσιμου στόλου σκαφών αναψυχής στην Ευρώπη.

Στην ίδια κατηγορία δραστηριοποιείται και η Vyra.com, η online πλατφόρμα μίσθωσης σκαφών, η οποία σχεδιάζει επέκταση σε νέες αγορές και ανάπτυξη σε ολόκληρη τη Μεσόγειο, μετά την Ελλάδα, την Τουρκία και την Κροατία. Η δημιουργικότητα του νεοφυούς επιχειρείν, όμως, επεκτείνεται και στις πιο εξειδικευμένες ανάγκες. Πόσοι από εμάς δεν έχουμε βρεθεί σε μια πλήρως οργανωμένη παραλία φορτωμένοι με μπαγκάζια ή εμφορούμενοι από τον διακαή πόθο για μια θαλάσσια δραστηριότητα που, ωστόσο, μας βάζει σε λίστα αναμονής. 

Το Summerize είναι η πρώτη εφαρμογή κινητού τηλεφώνου που επιτρέπει στον χρήστη της να πραγματοποιήσει κράτηση για ξαπλώστρες και θαλάσσια σπορ σε δεκάδες από τις δημοφιλέστερες παραλίες της Ελλάδας, λύνοντας το πρόβλημα. Διαθέτοντας ήδη 40 συνεργαζόμενες επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα -από την Κρήτη μέχρι τη Χαλκιδική και από το Αιγαίο μέχρι το Ιόνιο- το Summerize προσφέρει στον τελικό χρήστη τη δυνατότητα να κάνει κράτηση ξαπλώστρας, ενός μασάζ στην παραλία, μιας δραστήριας ώρας με θαλάσσια σπορ, ακόμη και της προπαραγγελίας ενός σνακ ή του καφέ, χωρίς χρέωση για τον τελικό χρήστη.

Ελληνική καινοτομία

Αν κάποτε η πιστοποίηση του ταξιδιού ήταν μια καρτ ποστάλ, σήμερα υπάρχει το Tripinview.com, ο πρώτος οπτικός ταξιδιωτικός ιστότοπος στον κόσμο ο οποίος επιτρέπει στους χρήστες να βλέπουν την ακτογραμμή της Μεσογείου με 300 ώρες βίντεο και 800.000 φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης, που επιτρέπει στους επισκέπτες του να απολαμβάνουν τους παραθαλάσσιους προορισμούς, μέτρο προς μέτρο, όπως είναι στην πραγματικότητα.

Ενα επιπλέον στοιχείο είναι πως πρόκειται για ελληνική καινοτομία. Η πλατφόρμα διαθέτει σε web, web mobile, iOS app και σε Android εφαρμογή όλες τις πληροφορίες και εικόνες και παρουσιάζει την ακτογραμμή της Ισπανίας, της Τουρκίας και της Γαλλίας στη Μεσόγειο, μέρος της ακτογραμμής της Πορτογαλίας και ολόκληρη την ακτογραμμή της Ελλάδας, της Ιταλίας, του Μονακό και της Μάλτας, με μήκος 40.000 χιλιόμετρα.

Το Tripinview απευθύνεται σε όλους τους χρήστες του Διαδικτύου οι οποίοι επιθυμούν να ταξιδέψουν σε παραθαλάσσιους προορισμούς.

επιχειρηματικότητατουρισμός