Οικονομία|04.04.2019 19:34

Έχει ...ρεύμα η αγορά ηλεκτρικών ειδών

Πένυ Κούτρα

Αναθέρμανση της ζήτησης για συγκεκριμένες κατηγορίες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών καταγράφουν οι πρόσφατες μετρήσεις, οι οποίες φαίνεται να συμπαρασύρουν το σύνολο της αγοράς σε θετικό πρόσημο για το α’ εξάμηνο του 2018.

Την ώρα, λοιπόν, που «ανελαστικές» δαπάνες, όπως η αγορά προϊόντων, π.χ. γάλα, ψωμί κ.λπ., συνεχίζουν να πιέζονται, η αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών καταγράφει αύξηση έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2017, καταδεικνύοντας πόσο σημαντική έχει καταστεί η χρήση νέων τεχνολογικών συσκευών, αλλά και των αναγκών αντικατάστασης βασικών ηλεκτρικών συσκευών, ύστερα από σχεδόν μια δεκαετία, όπου ο περιορισμός των αγορών ήταν σταθερός.

Σύμφωνα με στοιχεία της GfK, συνολικά κατά το πρώτο εξάμηνο του 2018 οι πωλήσεις των εν λόγω προϊόντων διαμορφώθηκαν σε 968 εκατ. ευρώ καταγράφοντας αύξηση σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2017 κατά 6,2%.

Η παραπάνω εξέλιξη δεν αλλάζει το «συρρικνωμένο» μέγεθος της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, η οποία έχει χάσει πάνω από το 50% της αξίας της από το 2009 και μετά, αλλά αποτελεί ένδειξη σταθεροποίησης όπως ισχυρίζονται οι παράγοντες της αγοράς. Έχοντας φθάσει σε 1,5-2 δισ. ευρώ, «έχει βρει τον πάτο», όπως υποστηρίζουν έμποροι και μεγάλες προμηθευτικές εταιρείες. Η αυτονόμηση κάποιων κατηγοριών, όπως για παράδειγμα τα «έξυπνα» τηλέφωνα, οι τηλεοράσεις και τα ψυγεία μεγάλης χωρητικότητας, είναι ενδείξεις που συνδέονται με συγκυριακές τάσεις (π.χ. Μουντιάλ), αλλά και με την αλλαγή του τρόπου ζωής των σύγχρονων καταναλωτών. Την ίδια ώρα, το λιανεμπόριο ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών κινείται στο πλαίσιο έντονου ανταγωνισμού, προσπαθώντας να μοιραστεί μια πίτα, που, αν και δεν μικραίνει, σίγουρα δεν μεγαλώνει.

Μάχη των μεγάλων παικτών για την πίτα των 2 δισ. ευρώΣήμερα ηγέτης στην αγορά παραμένει η αλυσίδα Κωτσόβολος, που παρουσίασε αύξηση πωλήσεων κατά 12,2% στην τελευταία χρήση της (2017-2018). Σύμφωνα με τον νέο αντιπρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της αλυσίδας Γιάννη Βασιλάκο, η ανάπτυξη των πωλήσεων ήρθε εν μέρει από την αύξηση της ζήτησης -κυρίως για λευκές ηλεκτρικές συσκευές-, αλλά και από τη βελτίωση του μεριδίου αγοράς της αλυσίδας. Η εταιρεία διατηρεί υψηλά ταμειακά διαθέσιμα, που στο τέλος της χρήσης της άγγιξαν τα 51 εκατ. ευρώ, και χρηματοδοτεί με ίδια κεφάλαια τις επενδύσεις της, που στην τελευταία χρήση άγγιξαν τα 10,4 εκατ. ευρώ. Το οικονομικό έτος 2017-2018 η Κωτσόβολος συνέχισε το πλάνο ανάπτυξής της σε όλα τα πεδία της δραστηριοποίησής της, συμπεριλαμβανομένων των καταστημάτων, των ΙΤ (Information Technology) συστημάτων, καθώς και της ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού της. Σημειώνεται ότι η Κωτσόβολος, την τελευταία διετία, έχει αυξήσει το ανθρώπινο δυναμικό της κατά 385 άτομα, φτάνοντας τους 2.380 εργαζομένους. Σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκο, οι επενδύσεις της αλυσίδας θα κινηθούν στο ίδιο επίπεδο και στη νέα χρήση του 2018-2019, με σκοπό την ανανέωση του δικτύου καταστημάτων της εταιρείας, που σήμερα ανέρχονται σε 95. Οι εκτιμήσεις της διοίκησης είναι πως η αγορά δεν θα αναπτυχθεί σημαντικά την προσεχή διετία, ωστόσο η ίδια προσβλέπει σε περαιτέρω αύξηση πωλήσεων, θέτοντας ως στόχο τα 500 εκατ. ευρώ για την τρέχουσα χρήση.

Την ίδια ώρα, η δεύτερη από απόψεως μεριδίου λιανική εταιρεία στον χώρο των ηλεκτρικών -επίσης πολυεθνική-, η Media Markt, κινείται επιθετικά στις τιμές, αλλά δεν καταφέρνει να κερδίσει το μερίδιο εκείνο που θα την καταστήσει κερδοφόρα στην Ελλάδα. Το μερίδιό της κυμαίνεται στο 12% και οι ετήσιες πωλήσεις της πέριξ των 200 εκατ. ευρώ, ωστόσο από το 2005 που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα η μητρική του γερμανικού ομίλου έχει εισφέρει περίπου 200 εκατ. ευρώ για τη στήριξή της. Προσφάτως διακινήθηκαν πληροφορίες πως η εταιρεία εξετάζει την αποχώρησή της από την Ελλάδα, παραχωρώντας τη θέση που έχει δημιουργήσει σε ελληνική εταιρεία. Η φήμη διαψεύστηκε τόσο από τη διοίκηση της MediaMarkt στην Ελλάδα όσο και από τον όμιλο Γερμανός, ο οποίος ενεπλάκη στο συγκεκριμένο σενάριο. Σημειώνεται, πάντως, πως η Ceconomy, μητρική της Media Markt, προχώρησε ήδη στην πώληση του δικτύου που κατείχε στη Ρωσία προς την τοπική αλυσίδα S.video, αποκτώντας το 15% του μετοχικού κεφαλαίου της τοπικής αλυσίδας και διατηρώντας στρατηγική συνεργασία, γεγονός που πυροδότησε ανάλογες σκέψεις για την ελληνική αγορά.

Σημειώνεται, πάντως, ότι η εταιρεία χονδρικής διανομής ηλεκτρονικών προϊόντων του ομίλου Γερμανός -η Westnet- πρόσθεσε μια νέα κατηγορία προϊόντων στο χαρτοφυλάκιό της  αποκτώντας την αντιπροσωπεία των λευκών συσκευών της Sharp. H νέα συνεργασία αφορά στην αποκλειστική διανομή από τη Westnet μιας σειράς προϊόντων, όπως ψυγεία, ψυγειοκαταψύκτες, κουζίνες, φούρνους, πλυντήρια ρούχων και πιάτων, στην ελληνική αγορά. Πρόκειται για φίρμα και σειρά προϊόντων που το τελευταίο διάστημα ήταν ουσιαστικά ανενεργή στην Ελλάδα, μετά τη χαλάρωση της σχέσης με τον προηγούμενο διανομέα της (Delta distribution, συμφερόντων του επιχειρηματία Δημητρίου), η οποία πλέον πρόκειται να επαναλανσαριστεί από τη Westnet. Η παραπάνω εξέλιξη, πέρα από την ενίσχυση του χαρτοφυλακίου της συγκεκριμένης εταιρείας, αποτελεί ένδειξη των ανακατατάξεων που συντελούνται στην ελληνική αγορά τα τελευταία χρόνια και δείχνει την αναδιαμόρφωση του χάρτη τόσο σε επίπεδο προμηθευτών και αντιπροσώπων όσο και σε επίπεδο λιανικής.

Η Westnet ξεκίνησε ως εταιρεία αρχικά με τη διανομή προϊόντων πληροφορικής και περνώντας το 2012 στην αγορά του mobility με smartphones και tablets και το 2016 στην αγορά TV, ενώ πρόσφατα εισήλθε πλέον, μέσω της Sharp, σε μια νέα κατηγορία. Πέραν της συγκεκριμένης αντιπροσωπείας, η Westnet προσφάτως ανέλαβε επίσης την αντιπροσωπεία των προϊόντων Corsair, που ειδικεύεται σε περιφερειακά είδη για gaming (πληκτρολόγια, ποντίκια κ.ά.), αλλά και εκείνη της Segway, που αφορά σε μικρά ηλεκτροκίνητα δίτροχα οχήματα.