Οικονομία|14.04.2019 16:49

Λιμάνι Πειραιά: Πού κατέληξαν οι σκληρές διαπραγματεύσεις κυβέρνησης - Cosco

Γιώργος Μανέττας

Σε συμβιβασμό κατέληξαν κυβέρνηση και Cosco για την πολύκροτη υπόθεση του master plan του ΟΛΠ. Μετά τις διαστάσεις που πήρε η απόφαση του ΚΑΣ, το οποίο κήρυξε µεγάλο µέρος του Πειραιά αρχαιολογικό χώρο, οι δύο πλευρές κάθισαν στο τραπέζι των διαπραγµατεύσεων και αποφάσισαν να προχωρήσει το επενδυτικό σχέδιο των Κινέζων για την ανάπτυξη του λιµανιού στον Πειραιά, µε αµοιβαίες υποχωρήσεις στα ακανθώδη ζητήµατα.

Πηγές προσκείµενες στην Cosco υπογραµµίζουν πως σε ευρεία σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίµου, υπό τον υπουργό Επικρατείας, Αλέκο Φλαµπουράρη, µε εκπροσώπους της κινεζικής εταιρείας, συµφωνήθηκε να εγκριθεί το master plan από την αρµόδια επιτροπή (ΕΣΑΛ) στο σύνολό του, -όπως ζητούσαν οι Κινέζοι-, µε εξαίρεση τη δηµιουργία του εµπορικού κέντρου (mall) στον επιβατηγό σταθµό κρουαζιέρας που αποτέλεσε «κόκκινο πανί» για τους επαγγελµατικούς φορείς του Πειραιά, οι οποίοι εξέφρασαν φόβους για τις συνέπειες του έργου στη βιωσιµότητά τους. Στον αντίποδα, οι Κινέζοι προτάσσουν τα οφέλη που θα έχει η υλοποίηση µιας τόσο µεγάλης επένδυσης για την τοπική και εθνική οικονοµία και τη νέα δυναµική που θα προσδώσει στο µεγαλύτερο λιµάνι της χώρας.

Ηδη, όπως λένε, από τη στιγµή που ήρθαν στην Ελλάδα, και ειδικότερα από τη στιγµή που ανέλαβαν τα ηνία του ΟΛΠ, έχει επιτευχθεί τεράστια πρόοδος, µε τον Πειραιά να κάνει «άλµατα» στη διεθνή κατάταξη και τα οικονοµικά αποτελέσµατα του Οργανισµού να εκτοξεύονται (βλ. γράφηµα). Σύµφωνα µε πληροφορίες, ο ΟΛΠ θα υποβάλει εκ νέου στην ΕΣΑΛ το master plan µε διορθώσεις -όπου απαιτούνται- στα σχέδια που έχουν εκπονηθεί, προκειµένου να ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την έγκρισή του. Καταλυτικό ρόλο στην «πυροσβεστική» παρέµβαση του Μεγάρου Μαξίµου έπαιξαν ο σάλος που προκλήθηκε σε διεθνές επίπεδο από την απόφαση του ΚΑΣ (Κεντρικό Αρχαιολογικό Συµβούλιο) αλλά και η έντονη δυσφορία της Cosco, η οποία έβλεπε το φιλόδοξο πλάνο της να απειλείται µε «ναυάγιο».

Κάποιοι θεωρούν πως µέτρησε και η πρόθεση των Κινέζων να προσφύγουν στη ∆ιαιτησία για την ταχύτερη µεταβίβαση του 16% του ΟΛΠ, το οποίο έχουν προπληρώσει εδώ και τρία χρόνια, όταν υπέγραψαν την αρχική σύµβαση παραχώρησης του 51% του Οργανισµού. Κάτι που εκτιµάται πως αύξησε την πίεση, παρότι η Cosco αποφεύγει να συνδέει το συγκεκριµένο ζήτηµα µε την έγκριση του master plan, σηµειώνοντας πως είναι δύο διαφορετικά θέµατα.

Το χρονικό της «Οδύσσειας»

Η υπόθεση του master plan ξεκίνησε πριν από περίπου έναν χρόνο. Από την πρώτη στιγµή που δόθηκε στη δηµοσιότητα δέχθηκε πυρά, µε φορείς και οµάδες πολιτών να δηλώνουν την αντίθεσή τους στα «φαραωνικά», όπως κάποιοι τα χαρακτήρισαν, σχέδια των Κινέζων. Οι αντιδράσεις πολλαπλασιάστηκαν όταν ξεκίνησε η δηµόσια διαβούλευση και κλήθηκαν οι ενδιαφερόµενοι να εκφράσουν την άποψή τους. Μετά το πέρας της διαβούλευσης, και συγκεκριµένα στις αρχές του περσινού καλοκαιριού, άρχισαν οι πρώτες αντιδράσεις από τους Κινέζους, οι οποίοι θεωρούσαν ότι καθυστερεί η έγκριση του σχεδίου.

Μάλιστα, ο επικεφαλής του ΟΛΠ, Captain Fu, έκανε δηµόσια παρέµβαση, λέγοντας πως η εταιρεία είναι καθ’ όλα έτοιµη να ξεκινήσει τις εργασίες µόλις λάβει το «πράσινο φως», αφήνοντας υπονοούµενα για καθυστερήσεις από την πλευρά του ∆ηµοσίου. Ο ανασχηµατισµός που ακολούθησε λίγο αργότερα και η «αλλαγή σκυτάλης» στο υπουργείο Ναυτιλίας πήγαν ακόµη πιο πίσω την υπόθεση. Χρειάστηκε να περάσουν µερικοί µήνες ακόµη και αλλεπάλληλες προσαρµογές του σχεδίου στις υποδείξεις των υπηρεσιών του υπουργείου, µέχρι να φτάσει η στιγµή για να συνεδριάσει η αρµόδια επιτροπή, η ΕΣΑΛ (Επιτροπή Σχεδιασµού και Ανάπτυξης Λιµένων), για την έγκριση του master plan. Ηταν 20 Φεβρουαρίου 2019 όταν η ΕΣΑΛ αποφάσισε να εγκρίνει µερικώς το master plan και να απορρίψει σχεδόν όλες τις προαιρετικές επενδύσεις, όπως το mall, το κέντρο logistics και τα πολυτελή ξενοδοχεία, «παγώνοντας» τους Κινέζους.

Η δυσαρέσκεια και η απογοήτευση ήταν διάχυτες όχι µόνο γιατί απορρίφθηκαν οι προαιρετικές επενδύσεις, αλλά και για την παραποµπή άλλων στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συµβούλιο (ΚΑΣ). «Ηταν λάθος η παραποµπή του master plan στο ΚΑΣ» δήλωναν χαρακτηριστικά πηγές της Cosco. Τελικά, η απόφαση του ΚΑΣ ήταν αυτή που επιτάχυνε τις εξελίξεις. Η δηµοσιότητα που έλαβε οδήγησε την κυβέρνηση να αναλάβει πρωτοβουλίες και να «κόψει τον γόρδιο δεσµό». Το ερώτηµα, ωστόσο, είναι πόσο γρήγορα θα γίνουν πράξη οι διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης και θα αρχίσουν οι εργασίες.

CoscoΟΛΘΟΛΠλιμάνι Πειραιά