Οικονομία|09.09.2024 11:29

ΔΕΘ 2024 - Αλ. Εξάρχου (Άκτωρ) στην «Η»: Το μετρό Θεσσαλονίκης είναι ένα μάθημα για όλα τα τεχνικά έργα

Newsroom

Ένα πολύτιμο μάθημα για το πώς πρέπει να εκτελούνται όλα τα δημόσια έργα και πώς πρέπει να ξεπερνιούνται τα εμπόδια δίνει το μέτρο Θεσσαλονίκης, παρατηρεί ο Πρόεδρος και CEO της Άκτωρ, Αλέξανδρος Εξάρχου, μιλώντας στην «Η» στο πλαίσιο των εγκαινίων της 88ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης.

«Το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης δίνει πολλά μαθήματα για το τι πρέπει να αποφεύγεται και τι πρέπει να συμβαίνει για να ολοκληρώνονται τα έργα εμπρόθεσμα», σημειώνει ο κ. Εξάρχου και εξηγεί: «Δεν πρέπει να ανατίθενται έργα σε εταιρείες οι οποίες έχουν δυσκολίες να τα αναλάβουν και να τα εκτελέσουν. Το μέγεθος των εταιρειών που αναλαμβάνουν μεγάλα έργα πρέπει να είναι τέτοιο ώστε να διασφαλίζει πως θα είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες και να τις ξεπεράσουν».

Ο ίδιος αναγνωρίζει πως ο τρόπος ανάθεσης των δημόσιων έργων έχει βελτιωθεί συγκριτικά με 18 χρόνια πριν, όταν ξεκίνησε η περιπέτεια του μετρό Θεσσαλονίκης, αλλά ακόμη «δεν έχει φτάσει στο σημείο να διασφαλίζει το ζητούμενο». «Ωστόσο είμαστε πολύ κοντά», τόνισε. 

«Θεωρώ ότι είναι ένα μάθημα» - αναφέρει χαρακτηριστικά - «που πρέπει να το θυμόμαστε και να μην επαναληφθεί». Το έργο του μετρό, άλλωστε, πέρασε όλες τις παθογένειες – λέει – που υπάρχουν στην εκτέλεση δημοσίων έργων, από τις απαλλοτριώσεις μέχρι τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζονται τα αρχαιολογικά ευρήματα.

Νέο μουσείο ο σταθμός Βενιζέλου

«Θεωρώ ότι το τελευταίο διάστημα είναι ένα μάθημα του πώς πρέπει να εκτελούνται τα δημόσια έργα, πώς πρέπει να ξεπερνιούνται χωρίς εκπτώσεις στην προστασία των αρχαίων και του πολιτισμού μας», τονίζει ο κ. Εξάρχου, υπογραμμίζοντας πως ο σταθμός Βενιζέλου θα είναι «ένα νέο μουσείο στη Θεσσαλονίκη. Θα είναι ο ομορφότερος σταθμός στην Ευρώπη».

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά στον «Παλμό της ΔΕΘ» στο studio της «Ημερησίας», «θέσαμε εν κινήσει το τεράστιο τεχνικό δυναμικό της Άκτωρ, αλλάξαμε τη Διοίκηση του έργου και το χρηματοδοτήσαμε ουσιωδώς, περισσότερο από ότι προβλέπονταν, ώστε να πετύχουμε τον στόχο μας».

«Θεωρώ ότι το αποτέλεσμα μας δικαίωσε και εμάς και την κυβέρνηση», λέει ο κ. Εξάρχου, σημειώνοντας πως δεν θα ήταν δυνατό να επιτευχθεί η ολοκλήρωση του έργου στο χρονοδιάγραμμα ενός έτους, από το σημείο στο οποίο ήταν το έργο ήταν ένα χρόνο πριν, χωρίς την συνδρομή της Αττικό Μετρό και της κυβέρνησης για να ξεπεραστούν τα εμπόδια που ήταν σημαντικά.

Ο 5ος τραπεζικός πόλος και οι μικρομεσαίοι

Σε ό,τι αφορά στη δημιουργία του πέμπτου τραπεζικού πυλώνα, με τη συγχώνευση της Attica Bank με την Παγκρήτια, ο κ. Εξάρχου είπε πως «το μέγεθος της νέας τράπεζας είναι επαρκώς μεγάλο για να καλύψει την ανάγκη χρηματοδότησης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων αλλά δεν είναι τόσο μεγάλο ώστε να μην μπορεί να ασχοληθεί με τις ΜμΕ».

Η νέα τράπεζα θα στρέψει το βλέμμα της, όπως είπε ο κ. Εξάρχου σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις άξιες να χρηματοδοτηθούν. «Και υπάρχουν πολλές τέτοιες επιχειρήσεις. Διότι  γι αυτές μιλάμε. Δεν μιλάμε για επιχειρήσεις που δεν είναι σε θέση να σηκώσουν δάνεια, αλλά για επιχειρήσεις που έχουν τα εχέγγυα να χρηματοδοτηθούν και δεν βρίσκουν πρόσβαση στις συστημικές».

Το εγχείρημα αυτό δεν είναι δύσκολο να επιτευχθεί, καθώς το μέγεθος της νέας τράπεζας δεν προσεγγίζει τις τέσσερις συστημικές. «Οι τέσσερις συστημικές έχουν ένα τεράστιο μέγεθος σε σχέση με τον 5οπυλώνα. Ο 5ος πυλώνας όμως έχει πλέον το μέγεθος που απαιτείται ώστε να παράξει σοβαρά βοήθεια στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Δεν έχει για παράδειγμα όριο 25 εκατ. στο κάθε δάνειο αλλά πολύ μεγαλύτερο».

Ο ίδιος χαρακτήρισε πρωτόγνωρο αυτό που έγινε με την συγχώνευση των δυο τραπεζών. «Έχουμε δυο τράπεζες που ήταν στα πρόθυρα της πτώχευσης και ανακεφαλαιοποιούνται πλήρως, απαλλάσσονται από κόκκινα δάνεια και θα έχουν μετά την ΑΜΚ τα απαιτούμενα κεφάλαια για την ανάπτυξή τους. Έχουμε λοιπόν ένα πλήρως εξυγιασμένο τραπεζικό ίδρυμα με ένα μέγεθος που επιτρέπει να υποστηρίξεις μια πελατεία που είναι οι ΜμΕ επιχειρήσεις, οι οποίες δεν βρίσκουν πρόσβαση σήμερα στις τράπεζες».

ΘεσσαλονίκηΔΕΘΑΚΤΩΡΑλέξανδρος ΕξάρχουΔΕΘ 2024