Αττική Οδός: Συνεχίζεται η υφιστάμενη σύμβαση μέχρι να αναλάβει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Τι λέει το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους
Μαρία ΛιλιοπούλουΤο πράσινο φως για τη συνέχιση της λειτουργίας της Αττικής Οδού από τον υφιστάμενο παραχωρησιούχο για το διάστημα πέντε μηνών που μεσολαβεί από τις 5 Οκτωβρίου οπότε και λήγει η ενεργή παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου, έως τον Φεβρουάριο του 2025 που αναμένεται να περάσει στα χέρια της νέας αναδόχου, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, άναψε το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους.
Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το ΝΣΚ στη γνωμοδότησή του επιτρέπει τη σύναψη συμπληρωματικής σύμβασης, την οποία εν πολλοίς θεωρεί μονόδρομο, διότι – όπως αναφέρει στο σκεπτικό του - «δεν είναι εφικτή για οικονομικούς και τεχνικούς λόγους η αλλαγή παραχωρησιούχου, η οποία εξ άλλου, ακόμα και αν θεωρητικά ήταν εφικτή, θα επέφερε με βεβαιότητα σημαντικά μειονεκτήματα καθώς και ουσιώδη οικονομική επιβάρυνση για την αναθέτουσα αρχή».
Με τον τρόπο αυτό ανοίγει νομικά ο δρόμος για την ανάθεση και υπογραφή συμπληρωματικής σύμβασης με την κοινοπραξία «Άκτωρ Παραχωρήσεις – Άβαξ – Egis Projects», δεδομένου ότι η εν λόγω σύμβαση ολιγόμηνης διάρκειας δε θεωρείται ουσιώδης τροποποίηση της αρχικής σύμβασης.
Κι αυτό γιατί κατά την κρίση του ΝΣΚ δεν εισάγονται όροι που αν αποτελούσαν μέρος της αρχικής διαδικασίας ανάθεσης της σύμβασης παραχώρησης, θα είχαν επιτρέψει την αποδοχή άλλων υποψηφίων από αυτούς που επιλέχθηκαν αρχικά, ούτε θα προσέλκυαν επιπλέον συμμετέχοντες στη διαδικασία ανάθεσης της σύμβασης παραχώρησης. Επιπλέον, δεν μεταβάλλεται η οικονομική ισορροπία της σύμβασης παραχώρησης υπέρ του παραχωρησιούχου κατά τρόπο, που δεν προβλεπόταν στην αρχική σύμβαση παραχώρησης, ενώ δεν επεκτείνεται σημαντικά το πεδίο της παραχώρησης.
Ποιο είναι οικονομικό αντικείμενο της σύμβασης
Σε ό,τι αφορά το οικονομικό αντικείμενο της σύμβασης – γέφυρα, στη γνωμοδότηση που υπογράφεται από τον αντιπρόεδρο του ΝΣΚ, κ. Χ. Μητκίδη, επισημαίνεται ότι δεδομένου ότι το χρονικό διάστημα της ισχύος της θα αποτελεί πολύ μικρό ποσοστό της αρχικής σύμβασης, «ανάλογα ελάχιστο (σε σχέση με την αμοιβή της αρχικής σύμβασης) θα είναι το οικονομικό της αντικείμενο, ήτοι η συμπληρωματική αμοιβή που θα καταβληθεί στον ανάδοχο κατόπιν διαπραγμάτευσης ως προς το ύψος της». Κι αυτό κυρίως διότι δεν υφίστανται πλέον δαπάνες, όπως η απόσβεση των κεφαλαίων του.
Αν και το υπουργείο δεν έχει ανοίξει ακόμα επισήμως τα χαρτιά του ως προς τη λειτουργία της Αττικής Οδού για τη μεταβατική περίοδο μέχρι την πρεμιέρα της «Νέας Αττικής Οδού», οι εξελίξεις φαίνεται να επιβεβαιώνουν τη φημολογία που αναπτύχθηκε το τελευταίο διάστημα και έδειχνε προς παράταση της σύμβασης παραχώρησης, καθώς και ο χρόνος πιέζει ασφυκτικά.
Κι αυτό παρά το γεγονός ότι η ηγεσία του υπουργείου έως και πριν λίγους μήνες, επέμενε ότι κινείται σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση. Ερωτηθείς σχετικά στο πλαίσιο του συνεδρίου του ΤΜΕΔΕ τον περασμένο Ιούνιο ο υφυπουργός Υποδομών, Νικος Ταχιάος, είχε απαντήσει ότι το υπουργείο δε συζητά για θέματα παράτασης της σύμβασης: «Δε συζητάμε για θέματα παράτασης παραχώρησης γιατί αυτό δεν έχει καμία λογική πλέον. Από την ώρα που εξαντλείται η παραχώρηση, τελειώνει. Παραχώρηση μιλάμε για λειτουργία, άρα τα έσοδα από τα διόδια θα περιέρχονται στο Ελληνικό Δημόσιο και δεν μπορεί να γίνει αλλιώς. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό γιατί πρέπει η Αθήνα να λειτουργεί. Κατά συνέπεια το πώς θα λειτουργεί η Αττική Οδός περιερχόμενη στο Δημόσιο, είναι κάτι που ενδιαφέρει τους πάντες», είχε αναφέρει χαρακτηριστικά.
«Θα εισπραχθούν 3,2 δισεκατομμύρια ευρώ»
Και ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης, πάντως, εκτιμώντας ότι η αλλαγή σκυτάλης στον αυτοκινητόδρομο θα γινόταν νωρίτερα, πρόσφατα ανέφερε ότι σκοπός ήταν το οικονομικό κλείσιμο να γίνει πριν το τέλος του χρόνου, καθώς πρόκειται για «σημαντικό εθνικό θέμα, αφού θα εισπραχθούν 3,2 δισεκατομμύρια ευρώ».
Να σημειωθεί ότι το υπουργείο είχε υποβάλει το σχετικό ερώτημα προς το ΝΣΚ στις 4 Σεπτεμβρίου ζητώντας τη γνωμοδότησή του ως προς το «εάν συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις για τη σύναψη συμπληρωματικής σύμβασης με την εγκατεστημένη, δυνάμει της από 23ης Μαΐου 1996 Σύμβασης Παραχώρησης, που κυρώθηκε από την Ελληνική Βουλή την 16η Δεκεμβρίου 1996 με τον Ν.2445/1996 (Α΄274), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, παραχωρησιούχο εταιρεία με την επωνυμία Αττική Οδός ΑΕ του έργου «Μελέτη, Κατασκευή, Αυτοχρηματοδότηση και Εκμετάλλευση της Ελεύθερης Λεωφόρου Ελευσίνας – Σταυρού Αεροδρομίου Σπάτων και Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού», για το χρονικό διάστημα από τις 05-10-2024, η οποία αποτελεί την προβλεπόμενη συμβατική ημερομηνία λήξης της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης, μέχρι και τις 12.02.2025,οπότε συμπληρώνεται χρονικό διάστημα πέντε (5) μηνών από την υπογραφή της νέας σύμβασης παραχώρησης (στις 12-9-2024), με σκοπό την αδιατάρακτη εξακολούθηση παροχής των υπηρεσιών λειτουργίας του αυτοκινητόδρομου υπό τους ίδιους ή υπό διαφορετικούς όρους, μέχρι την έναρξη της νέας περιόδου παραχώρησης».
Η ζυγαριά προς την πλευρά της συνέχισης της υφιστάμενης παραχώρησης έγειρε επειδή στο πιεστικό διάστημα των πέντε μηνών κρίθηκε ανέφικτο να κινητοποιηθεί και να διαλυθεί ένας άλλος φορέας πλην του ήδη εγκατεστημένου, που διαθέτει εκπαιδευμένο προσωπικό, μπορεί να λειτουργήσει τον αυτοκινητόδρομο και να αντιμετωπίσει λειτουργικά ζητήματα. Τον κρισιμότερο παράγοντα ωστόσο αποτέλεσε η αποφυγή μιας δεύτερης αλλαγής παραχωρησιούχου που θα έθετε εν κινδύνω την ομαλή λειτουργία ενός άξονα, τον οποίο καθημερινά χρησιμοποιούν χιλιάδες χρήστες.
- Παγκόσμια ανησυχία για τις απειλές Πούτιν μετά το χτύπημα με τον πύραυλο Oreshnik στην Ουκρανία: Τα χαρακτηριστικά του νέου όπλου της Ρωσίας
- Νέα αποκάλυψη για την υπόθεση της Αμαλιάδας: Είχε παντρευτεί εικονικά Ινδό η Ειρήνη Μουρτζούκου
- Πόλεμος της κυβέρνησης Μπάιντεν με τις εταιρείες τεχνολογίας: Ζητεί να διαχωριστεί η Google από το Chrome και το Android
- Βρετανία: Πόσο κόστισε η στέψη του βασιλιά Καρόλου – Το ιλιγγιώδες ποσό