Οικονομία|06.05.2019 18:03

ΔΕΗ: Μετωπική σύγκρουση για το... φορτωμένο πλοίο με 17.000 επιβάτες

Newsroom

Η μεγαλύτερη ενεργειακή επιχείρηση της χώρας πάνω στην οποία στηρίχτηκαν για δεκαετίες η ανάπτυξη και η απασχόληση της Ελλάδας αντιμετωπίζει σημαντικά οικονομικά προβλήματα και πολλοί είναι εκείνοι που θεωρούν ότι είναι πολύ εύκολο να μετατραπεί σε έναν εφιάλτη για την ελληνική οικονομία. Ο πρόεδρος της επιχείρησης, πάντως, τόνισε στο Έθνος της Κυριακής ότι δεν έχουν βάση οι χαρακτηρισµοί «συστηµικός κίνδυνος» ή «εταιρεία-ζόµπι».

«Η ΔΕΗ πάει να γίνει νέα Ολυμπιακή. Ακόμη και οι προτάσεις που κάναμε το 2017 δεν ξέρω ποια ισχύ θα έχουν όταν η σημερινή κυβέρνηση παραδώσει τη σκυτάλη. Διότι η φθοροποιός πορεία συνεχίζεται με αμείωτους ρυθμούς». Αυτά επισήμανε, μεταξύ άλλων, τη Δευτέρα, ο αντιπρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας στο συμπόσιο του Hellenic Association for Energy Economics.

«Η Νέα Δημοκρατία», είπε ο κ. Χατζηδάκης, «έχει παρουσιάσει συγκεκριμένες προτάσεις για το μέλλον της ΔΕΗ» και πρόσθεσε: «Δυστυχώς, όμως, όπως εξελίσσεται το πράγμα, ισχύει το “κάθε φέτος και χειρότερα”. Προτάσεις που ίσχυαν το 2015 δεν ισχύουν καθόλου σήμερα. Δεν μπορεί, για παράδειγμα, σήμερα να βρεθεί αμέσως στρατηγικός επενδυτής για τη ΔΕΗ. Είτε συμφωνεί είτε διαφωνεί κανείς με την επιλογή, αυτή είναι η πραγματικότητα. Η σωτηρία της ΔΕΗ είναι ο πρώτος στόχος της Νέας Δημοκρατίας».

Υπενθύμισε ότι σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση της Ernst & Young, η ΔΕΗ κατέγραψε πέρυσι ζημίες 903,7 εκατομμυρίων ευρώ, δηλαδή 2,5 εκατομμύρια ευρώ τη μέρα και τόνισε ότι ο λόγος που η ΔΕΗ βρίσκεται στα πρόθυρα της χρεοκοπίας είναι ότι η κυβέρνηση επέλεξε να πάει από το μοντέλο της «μικρής ΔΕΗ» που είχε προταθεί επί Νέας Δημοκρατίας, «στο μοντέλο της «μισής ΔΕΗ», δηλαδή σε μια συμφωνία να χάσει η ΔΕΗ τους μισούς πελάτες της χωρίς κανένα αντάλλαγμα!».

Ο αντιπρόεδρος της ΝΔ, αφού υπογράμμισε την ανάγκη να αντιμετωπιστεί άμεσα ο κίνδυνος έλλειψης ρευστότητας της εταιρείας, τάχθηκε υπέρ της προστασίας των πραγματικά αδύναμων νοικοκυριών, αλλά και αυστηρής αντιμετώπισης των στρατηγικών κακοπληρωτών. Σημείωσε, επίσης, ότι η ΝΔ δεν υποτιμά τις προσπάθειες της διοίκησης και των εργαζομένων, έκανε λόγο, ωστόσο, για έγκλημα που οφείλεται σε κυβερνητικές, πολιτικές αποφάσεις.

Στις προτάσεις της ΝΔ περιλαμβάνονται η πώληση του 66% του ΑΔΜΗΕ, η διαμόρφωση νέας διοικητικής δομής και η πώληση κάποιων μονάδων, ζήτημα το οποίο, όπως είπε ο κ. Χατζηδάκης, έχει εξελιχθεί με τρόπο απολύτως αρνητικό καθώς «οι λιγνιτικές μονάδες -που ορισμένοι τις θεωρούσαν “πετράδια”- δεν έγινε κατορθωτό να πωληθούν στην πρώτη φάση του διαγωνισμού και σε δεύτερη φάση, η προσπάθεια συνεχίζεται χωρίς να υπάρχει ελάχιστο όριο για την τιμή πώλησης».

Μανώλης Παναγιωτάκης: Τι απαντά ο πρόεδρος για τη ΔΕΗ

Κάθε άλλο παρά προβληµατική είναι η ΔΕΗ, υποστηρίζει ο πρόεδρος και διευθύνων σύµβουλος της επιχείρησης Εµµανουήλ Παναγιωτάκης, παραθέτοντας στοιχεία για τη λειτουργία και τα αποτελέσµατά της. Μιλώντας στην «Ηµερησία», εξηγεί γιατί η λύση της «µικρής ∆ΕΗ» δεν ήταν η βέλτιστη, ενώ επισηµαίνει τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες µπορεί να αναστραφεί η εικόνα των οικο νοµικών αποτελεσµάτων και η εταιρεία να οδηγηθεί σε τροχιά µεγάλης κερδοφορίας και σε αλµατώδη ανάπτυξη.

Τα αποτελέσµατα του 2018 που ανακοινώθηκαν πρόσφατα, µε τις µεγάλες ζηµιές, προκάλεσαν ποικίλα σχόλια και ανησυχίες για το µέλλον της ∆ΕΗ, πράγµα που αποτυπώθηκε και στο ταµπλό του Χρηµατιστηρίου Αθηνών. Το ερώτηµα όλων, συνεπώς, είναι πόσο ανησυχητική είναι η κατάσταση; Ο πρόεδρος της ΔΕΗ απαντά…

«Τα οικονοµικά αποτελέσµατα του 2018, αν και αναµενόµενα, δεν είναι ικανοποιητικά. Αδικούν τις προσπάθειες που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια, µε τις οποίες, εκτός των άλλων, µειώσαµε τις ελεγχόµενες δαπάνες και τα χρηµατοοικονοµικά κατά 160 εκατ. ευρώ. Eπίσης, είναι αναντίστοιχα µε το δυναµικό και το επενδεδυµένο κεφάλαιο. Ωστόσο , κάθε άλλο παρά µη αντιστρεπτή κατάσταση αποτυπώνουν. Και, βέβαια, δεν έχουν καµία βάση οι χαρακτηρισµοί «συστηµικός κίνδυνος» ή «εταιρεία-ζόµπι» που έχουν ακουστεί ατυχώς από δηµόσιους παράγοντες. Αλλωστε, ο οίκος S&P έχει δώσει τη δική του απάντηση.

Σε ό,τι αφορά στα σχόλια, διακρίνω δύο κατηγορίες: αυτά των έγκυρων οικονοµικών αναλυτών, που χαρακτηρίζονται από ψυχραιµία, και εκείνα µε έκδηλη την πολιτική σκοπιµότητα, που χαρακτηρίζονται από καταστροφολογία και απόπειρα δικαίωσης προηγούµενων επιλογών. Την πρώτη κατηγορία την ακούµε µε προσοχή, λαµβάνουµε υπόψη τις παρατηρήσεις, συνδιαλεγόµαστε µε τους αναλυτές. Για τις πολιτικές σκοπιµότητες, προφανώς, δεν είναι ο ρόλος µου να µετάσχω στη σχετική αντιπαράθεση. Θα τονίσω, ωστόσο, ότι η ∆ΕΗ είναι εθνικό κεφάλαιο και πρέπει να αντιµετωπίζεται χωρίς τις σκοπιµότητες της εκάστοτε πολιτικής συγκυρίας, όπως οι εκλογές. Και ακόµη ότι άλλο κριτική παράθεση πολιτικών προτάσεων και άλλο µηδενιστική αντιµετώπιση και καταστροφολογία που µόνο ζηµιά µπορεί να προκαλέσει. ∆εν θέλω να πιστέψω ότι µπορεί ορισµένοι να έχουν ως στόχο την απαξίωση της ∆ΕΗ!», σημειώνει ο ίδιος

Αντίστοιχα, τη διαβεβαίωση ότι «θα έχουμε ρεύμα το 2020» έδωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, εκφράζοντας τη βεβαιότητα ότι «η ΔΕΗ ΔΕΗ+1,98% δεν θα καταρρεύσει». Μιλώντας στο συνέδριο για την ενεργειακή μετάβαση που διοργανώνει στην Αθήνα η οργάνωση Hellenic Association for Energy Economics, ο κ. Σταθάκης σημείωσε ότι η ρευστότητα της επιχείρησης είναι διασφαλισμένη, ενώ απέκλεισε για μια ακόμη φορά το ενδεχόμενο αύξησης των τιμολογίων. Η Ελλάδα από το 2020 θα αποτελεί σημείο εισόδου για τον ενεργειακό εφοδιασμό των χωρών της περιοχής, τόνισε ο υπουργός, σημειώνοντας ότι το 2020 θα λειτουργούν τόσο ο αγωγός φυσικού αερίου ΤΑΡ όσο και ο ελληνοβουλγαρικός, ενώ ήδη - όπως είπε - έχει υλοποιηθεί η αναβάθμιση του σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στη Ρεβυθούσα. Παράλληλα, συνέχισε ο κ. Σταθάκης, «εργαζόμαστε για τον αγωγό EastMed που θα μεταφέρει αέριο από την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου μέσω Ελλάδας προς την Ευρώπη».

Υπάρχουν πολλοί, πάντως, οι οποίοι προσομοιάζουν τη ΔΕΗ με ένα ακυβέρνητο πλοίο, έτοιμο να χτυπήσει στα βράχια. Το βέβαιο είναι πως αυτό το… πλοίο είναι φορτωμένο με 17.000 επιβάτες, όσοι είναι οι εργαζόμενοι, με χρέη εκατομμυρίων ευρώ και 7.500.000 καταναλωτές. Είναι προφανές πως αυτό το κομμάτι της βαριάς βιομηχανίας της χώρας αντιμετωπίζει προβλήματα και απειλεί να συμπαρασύρει τις τράπεζες και, φυσικά, την ελληνική οικονομία. Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να προσδιοριστεί ο νέος ρόλος της επιχείρησης στον ενεργειακό χάρτη της χώρας και της περιοχής.

ΔΕΗ