Οικονομία|19.05.2019 18:07

Barilla: Ο βασιλιάς των ζυµαρικών βρήκε το alter ego του στον... Ακάκιο της Misko

Γιώργος Μανέττας

Από τις πιο επιτυχημένες παρουσίες πολυεθνικού οµίλου στη χώρα µας είναι αυτή της Barilla. Του ιταλικού γίγαντα των ζυµαρικών, ο οποίος εδώ και 20 χρόνια αναπτύσσεται και ενδυναµώνει τη θέση του στην ελληνική αγορά. Η εξαγορά της Misko πριν από περίπου τρεις δεκαετίες συνέβαλε στην εδραίωση των Ιταλών στην Ελλάδα. Εάν οι Ιταλοί µπορούσαν να γυρίσουν πίσω τον χρόνο, µάλλον δεν θα άλλαζαν την απόφασή τους. Θα φρόντιζαν να αποκτήσουν και πάλι τη Misko. Ενα από τα πιο αναγνωρίσιµα εµπορικά σήµατα.

Η χαρακτηριστική φιγούρα του καλόγερου Ακάκιου έγινε ίσως η πιο επιτυχηµένη διαφήµιση ελληνικών ζυµαρικών και συνδέθηκε άµεσα στο µυαλό όλων µε το όνοµα και την ιστορία της εταιρείας. «Ακάκιε, µην ξεχάσεις τα µακαρόνια να είναι Μisko» ήταν η φράση-σήµα κατατεθέν της διαφηµιστικής καµπάνιας της εποχής. Η Misko ιδρύθηκε το 1927 από τις οικογένειες Μιχαηλίδη & Κωνσταντίνη, οι οποίοι έφτιαξαν τα πρώτα ζυµαρικά στο εργαστήρι τους στον Πειραιά.

Το 1953, η εταιρεία αλλάζει χέρια και περνάει στις οικογένειες Μάντζικα, Παπαναστασίου, Παπαχρυσάνθου και Θεοδωράκη. Οι νέοι ιδιοκτήτες µεταφέρουν την παραγωγή ζυµαρικών στην Πάτρα στις νέες υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις για εκείνη την περίοδο και έτσι γίνεται η πρώτη εταιρεία που συσκευάζει τα µακαρόνια της. Τα επόµενα χρόνια, η εταιρεία θα κάνει σηµαντικά βήµατα ανάπτυξης και το 1991 θα περάσει στον έλεγχο της Barilla.

Της µεγαλύτερης βιοµηχανίας ζυµαρικών στον κόσµο, µε περισσότερους από 15.000 εργαζόµενους, 49 παραγωγικές µονάδες που εξάγουν προϊόντα τους σε 150 χώρες και ετήσια παραγωγή 3.000.000 τόνων ειδών διατροφής. Oι Ιταλοί έδωσαν νέα πνοή στην εταιρεία. Μέσα από την τεχνογνωσία και την εµπειρία στην παραγωγή ζυµαρικών άλλαξαν επίπεδο την εταιρεία, κάνοντας ευρέως γνωστά τα ιταλικά ζυµαρικά, που έγιναν µέρος της καθηµερινότητας του Ελληνα καταναλωτή. Μάλιστα, ακόµη και µέσα στην κρίση κατάφερε να παρουσιάσει εντυπωσιακά αποτελέσµατα. Λέγεται πως οι Ιταλοί δεν περίµεναν ποτέ πως θα πετύχαινε κάποιος να εµφανίσει τέτοιους αριθµούς ανάπτυξης και κερδοφορίας εν µέσω της σφοδρότερης κρίσης που γνώρισε ευρωπαϊκή χώρα µεταπολεµικά...

«Φροντίζουµε να αφουγκραζόµαστε τις ανάγκες του καταναλωτή, παραµένουµε προσηλωµένοι στην υψηλή ποιότητα, και τα νούµερα σταδιακά προκύπτουν» δήλωσε κατά το παρελθόν ο επικεφαλής της Barilla Hellas, Γιώργος Σπηλιόπουλος, σχολιάζοντας την ανοδική πορεία. Καταλυτικό ρόλο στην επιτυχία έχει παίξει ο τρόπος που ο έµπειρος µάνατζερ διαχειρίστηκε τις σχέσεις µε το λιανεµπόριο και τα φέσια που άφησαν πίσω τους ηχηρά κανόνια στην αγορά. Αντίθετα µε την πρακτική που ακολούθησαν άλλοι προµηθευτές, συνέχισε να τροφοδοτεί πελάτες που βρέθηκαν προς στιγµήν σε αδυναµία πληρωµών και προτίµησε να µην τιµωρήσει τους πιστούς πελάτες της που τη στήριξαν την εποχή των παχιών αγελάδων...

Μια τακτική που γύρισε υπέρ της, αφού οι επαγγελµατίες εκτίµησαν τη στάση της και συνέχισαν να την εµπιστεύονται, όταν ξεπέρασαν τα προβλήµατα. «Κλειδί» θεωρείται και ο τρόπος που διαχειρίστηκε η εταιρεία τους περίπου 200 εργαζόµενούς της τα τελευταία δύσκολα χρόνια αλλά και τις κρίσιµες στιγµές των capital controls. Σε αντίθεση µε την πλειονότητα των επιχειρήσεων, ο Γιώργος Σπηλιόπουλος επέλεξε να διατηρήσει σταθερά τα επίπεδα του ανθρώπινου δυναµικού και τις αµοιβές του, δίνοντας ένα ισχυρό κίνητρο στους εργαζόµενους να αυξήσουν την αποδοτικότητά τους.

Πέρα από τον τρόπο προσέγγισης του καταναλωτή και την εµπορική πολιτική, στην ανάπτυξη του ιταλικού οµίλου επί ελληνικού εδάφους ρόλο έπαιξαν οι συνεχόµενες επενδύσεις στις γραµµές παραγωγής, που αύξησαν την ανταγωνιστικότητά της. Συγκεκριµένα, τα τελευταία 20 χρόνια, η ιταλική εταιρεία έχει υλοποιήσει στην Ελλάδα επενδυτικό πρόγραµµα που υπερβαίνει τα 70 εκατοµµύρια ευρώ στις υπερσύγχρονες παραγωγικές εγκαταστάσεις της στη Θήβα και στον Βόλο, ενώ υλοποιεί ένα πρωτοποριακό πρόγραµµα βιώσιµης καλλιέργειας σε συνεργασία µε το Πανεπιστήµιο Θεσσαλίας.

Πρόσφατα, ολοκληρώθηκε το νέο έργο που αφορά τις εγκαταστάσεις του Μύλου της Barilla Hellas στον Βόλο, το οποίο εξασφαλίζει αύξηση παραγωγικής δυναµικότητας κατά 33% στους 63.000 τόνους σιµιγδάλι, δυνατότητα παραγωγής σιµιγδαλιού ολικής άλεσης, απορρόφηση επιπλέον 20.000 τόνων σκληρού σίτου εγχώριας αγροτικής παραγωγής και µείωση κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύµατος κατά 15%.

Η εταιρεία δεν σταµάτησε ούτε τις πιο «δύσκολες και µαύρες στιγµές» να επενδύει και να διαφηµίζει τις δυνατότητες της χώρας και των ανθρώπων της. Αντίθετα, φρόντισε να απορροφά ακόµα µεγαλύτερο µέρος της εγχώριας αγροτικής παραγωγής και να παράγει όσο το δυνατόν περισσότερα προϊόντα στην Ελλάδα. Επιπλέον, επέλεξε να αξιοποιήσει το συγκριτικό πλεονέκτηµα που προσφέρει η χώρα µας ως φυσικός πόλος επιχειρηµατικής πρόσβασης στις σηµαντικές ευκαιρίες ανάπτυξης σε αγορές της Ανατολικής Ευρώπης, καθιστώντας την Ελλάδα κέντρο στρατηγικής σηµασίας της ιταλικής εταιρείας για όλη την Ανατολική Ευρώπη.

«Το ότι η Ελλάδα έγινε hub για την Barilla οφείλεται στο ότι υπήρξαν ικανά στελέχη που, σε βάθος χρόνου, “έχτισαν” γερές σχέσεις και απέδειξαν ότι µπορούσαν να βγάλουν εις πέρας ένα τέτοιο project» σχολίασε o κ. Σπηλιόπουλος. Σήµερα, η Barilla Hellas είναι η µεγαλύτερη εταιρεία ζυµαρικών στην Ελλάδα. Παράγει και διανέµει τα προϊόντα Barilla και Misko στην Ελλάδα και σε 19 χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Εξάγει ετησίως περισσότερους από 20.000 τόνους προϊόντων, αξιοποιώντας έτσι περισσότερους από 60.000 τόνους ελληνικό σιτάρι κάθε χρόνο. Το 2017, οι πωλήσεις της ανήλθαν στα 72 εκατ. ευρώ και τα κέρδη προ φόρων διαµορφώθηκαν σε 7,5 εκατ. ευρώ, σηµειώνοντας άνοδο 21% έναντι του 2016. Το µερίδιό της στην εγχώρια αγορά ζυµαρικών ξεπέρασε το 40%, και είναι µε διαφορά 10% η πρώτη δύναµη στην ελληνική αγορά.

MiskoBarillaζυμαρικά