Οικονομία | 21.11.2018 21:47

Ευελπιστούν να δουν άσπρη μέρα την... Black Friday

Πένυ Κούτρα

Γκρίνια για τις εκπτώσεις διαρκείας εκφράζει το σύνολο του εγχώριου λιανεµπορίου, το οποίο επιδίδεται στις πλέον φαντεζί καµπάνιες εν όψει της Black Friday, του ξενόφερτου θεσµού προσφοράς µεγάλων εκπτώσεων που έχει υιοθετηθεί από την ελληνική αγορά εδώ και µια τριετία.

Λίγες µόλις µέρες µετά την ολοκλήρωση του 15νθηµέρου των ενδιάµεσων εκπτώσεων, οι µεγάλοι και µικροί του εµπορίου σκοπεύουν να παίξουν τα ρέστα τους στις 23 Νοεµβρίου, που αποτελεί τη φετινή ηµεροµηνία υιοθέτησης της «Μαύρης Παρασκευής». Για την ιστορία, ο συγκεκριµένος καταναλωτικός θεσµός ακολουθεί την Ηµέρα των Ευχαριστιών, που εορτάζεται στις ΗΠΑ την τρίτη Πέµπτη του Νοεµβρίου και ως εκ τούτου είναι «κινητή».

H ενσωµάτωσή της στην ελληνική πραγµατικότητα ήρθε σε µια εποχή έντονης ύφεσης, ως αποτέλεσµα του ότι ο καταναλωτής έχει εκπαιδευτεί να κυνηγά προσφορές και εκπτώσεις.

Πέρα από την Black Friday επίκειται μέρα εκπτώσεων για τα ηλεκτρονικά καταστήματα, η Cyber Monday, στην οποία συμμετέχει η παγκόσμια online αγορά

Είναι, εξάλλου, χαρακτηριστικό πως ακόµη και στην αγορά του σούπερ µάρκετ το 50% του τζίρου της αγοράς πραγµατοποιείται από τα προϊόντα σε προσφορά. Επιπλέον, ο ανταγωνισµός µεταξύ των εµπόρων για την κατάκτηση µεριδίου στο -ούτως ή άλλως- περιορισµένο πορτοφόλι των ελληνικών νοικοκυριών δεν αφήνει περιθώρια να «σνοµπάρει» κανείς την όποια ευκαιρία αναθέρµανσης του τζίρου του.

Δράττονται της ευκαιρίας

Ετσι, αν και πολύ προέβλεπαν ότι η Black Friday θα «ξεφουσκώσει», ήδη οι έµποροι προθερµαίνονται για την παρουσίαση της πρότασής τους την ερχόµενη Παρασκευή. Σύµφωνα δε µε εκτιµήσεις, η Black Friday θα λάβει και φέτος διαστάσεις και θα επεκταθεί έως και τη Δευτέρα, υποστηριζόµενη τόσο από τα φυσικά όσο και από τα ηλεκτρονικά καταστήµατα των αλυσίδων. Η αλυσίδα Public τοποθετεί σε θέση ισχύος τους καταναλωτές, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να δηλώσουν εκ των προτέρων ποια προϊόντα τούς ενδιαφέρουν ώστε µε τη σειρά τους οι υπεύθυνοι της γνωστής αλυσίδας να προσαρµόσουν τις προσφορές τιµών.

Αναµένεται δε να προσφέρει µεγάλες εκπτώσεις σε µεγάλο εύρος προϊόντων, προνοµιακές δυνατότητες παράδοσης κ.λπ. Αντίστοιχα, η αλυσίδα Πλαίσιο προσφέρει δωρεάν παράδοση εντός 24ώρου στις µεγαλύτερες πόλεις της Ελλάδας (και εντός δυο-τριών ηµερών σε πόλεις και περιοχές της περιφέρειας).

85% των επιχειρήσεων συµµετείχε στις ενδιάµεσες εκπτώσεις, ποσοστό αυξηµένο σε σύγκριση µε τον Νοέµβριο του 2017 όταν κυµαινόταν στο 80%

Στα παραπάνω, η διπλή «Μαύρη Εγγύηση», ειδικά για την περίοδο της Black Friday, που, πέραν της εγγυηµένης υποστήριξης οµάδας τεχνικών, σε κάθε προσφορά ο καταναλωτής θα βλέπει εγγυηµένα τη χαµηλότερη τιµή. Επιπλέον, θα προσφέρει και εξατοµικευµένες προτάσεις προϊόντων σε πελάτες της, τις οποίες θα κοινοποιήσει µέσω ηλεκτρονικού ταχυδροµείου.

Στον ρυθµό της Black Friday θα εισέλθει και η Κωτσόβολος, αλυσίδα η οποία καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου προβαίνει σε εκπτώσεις και προσαρµόζει αυτόµατα τις τιµές της µε ειδικούς αλγορίθµους καθηµερινά. Εκπτώσεις σε ακραίο ποσοστό αναµένεται να προσφέρουν σχεδόν όλες οι αλυσίδες ένδυσης και υπόδησης, αλλά και τα δίκτυα καλλυντικών, τόσο µέσω των ηλεκτρονικών όσο και των φυσικών καταστηµάτων τους. Για τους καταναλωτές, η Black Friday αποτελεί προφανές κίνητρο, ιδίως σε µια εποχή που ο Ελληνας επιδίδεται όλο τον χρόνο σε εντατικό κυνήγι προσφορών.

Είναι ενδεικτικό, µάλιστα, πως, σύµφωνα µε την τελευταία έρευνα της Deloitte για τις προθέσεις των Ελλήνων καταναλωτών, εν όψει της εορταστικής περιόδου, ένα 10% των συµµετεχόντων (ποσοστό που εµφανίζεται για πρώτη φορά) δηλώνει πως θα προβεί σε χριστουγεννιάτικες αγορές και δώρα στα τέλη Νοεµβρίου, και ειδικότερα στην Black Friday.

Πέρα από την Black Friday, ωστόσο, επίκειται η αντίστοιχη καθιερωµένη µέρα εκπτώσεων για τα ηλεκτρονικά καταστήµατα, η Cyber Monday, στην οποία συµµετέχει η παγκόσµια online αγορά. Πάντως, σύµφωνα µε τα πρώτα στοιχεία των εµπορικών οργανώσεων για την πορεία του θεσµοθετηµένου 15νθηµέρου η ανταπόκριση των καταναλωτών δεν υπήρξε σηµαντική. Τόσο οι διάχυτες προσφορές όλο τον χρόνο όσο και η αναµονή µεγαλύτερων εκπτώσεων την ερχόµενη Παρασκευή συγκράτησαν την κατανάλωση.

10% σε έρευνα της Deloitte δηλώνει πως θα προβεί σε χριστουγεννιάτικες αγορές στα τέλη Νοεµβρίου, και ειδικότερα στην Black Friday

Σύµφωνα µε στοιχεία της ΕΣΕΕ, το 85% των επιχειρήσεων συµµετείχε στις ενδιάµεσες εκπτώσεις, ποσοστό αυξηµένο σε σύγκριση µε τον Νοέµβριο του 2017 (80%). Οι περισσότερες επιχειρήσεις (47%) κατέγραψαν χαµηλότερες πωλήσεις σε σχέση µε την αντίστοιχη περσινή περίοδο, ποσοστό µεγαλύτερο από την αντίστοιχη εκπτωτική περίοδο του προηγούµενου έτους (37% το 2017). Βέβαια, τα τελευταία δύο έτη, αν και όχι η πλειοψηφία, σηµαντικό µέρος των επιχειρήσεων βελτιώνει ή σταθεροποιεί τις πωλήσεις του την ενδιάµεση εκπτωτική περίοδο του Νοεµβρίου.

Πάντως, σύµφωνα µε την ΕΣΕΕ, περισσότερες από µία στις δύο επιχειρήσεις (54%) θεωρεί ότι οι ενδιάµεσες εκπτώσεις δεν επηρεάζουν τον συνολικό τζίρο φθινοπωρινής - χειµερινής περιόδου, ενώ ποσοστό 23% κρίνει ότι το συγκεκριµένο µέτρο έχει αρνητικό αντίκτυπο και 20% θετικό. Οσον αφορά τη λειτουργία των καταστηµάτων την Κυριακή των ενδιάµεσων εκπτώσεων, η πλειονότητα αναφέρει ότι η λειτουργία της Κυριακής δεν επηρεάζει τον συνολικό τζίρο των ενδιάµεσων εκπτώσεων (39%) και το 20% δηλώνει ότι έχει αρνητικό αντίκτυπο. Επίσης, η ανάγκη απασχόλησης προσωπικού την Κυριακή καλύπτεται είτε προσωπικά από τον επιχειρηµατία είτε µε το υπάρχον προσωπικό. Τέλος, τρεις στις τέσσερις επιχειρήσεις φαίνεται να καταγράφουν αύξηση του λειτουργικού κόστους από τη λειτουργία των καταστηµάτων τις Κυριακές, ενώ η επισκεψιµότητα φαίνεται να είναι ανεξάρτητη από τη λειτουργία της Κυριακής (47,7%).

Black Fridaycyber Mondayεκπτώσεις