Οικονομία|27.10.2019 07:28

«Κόκκινος» Νοέµβρης για το ΥΠΟΙΚ - «Κλειδώνουν» οι φοροελαφρύνσεις 1,2 δισ.

Ελευθερία Αρλαπάνου

Μήνας πυκνών οικονοµικών εξελίξεων, που θα καθορίσουν σε µεγάλο βαθµό την οµαλή υλοποίηση του κυβερνητικού, οικονοµικού, σχεδιασµού για το 2020, είναι ο Νοέµβριος.

Πρακτικά, µέσα στις επόµενες µέρες και εβδοµάδες, στην ανοιχτή γραµµή ανάµεσα στο οικονοµικό επιτελείο και τους θεσµούς πρέπει να «κλειδώσει» ο λογαριασµός των φοροελαφρύνσεων 1,2 δισ. ευρώ του επόµενου χρόνου αλλά και τα ποσά που θα µοιραστούν από την υπεραπόδοση του φετινού προϋπολογισµού, καθώς και το πού θα δοθούν. Πρόκειται για έναν συνολικό λογαριασµό που υπολογίζεται περίπου στα 1,6 δισ. ευρώ, εκ των οποίων περίπου τα 400 εκατ. ευρώ εκτιµάται πως αντιστοιχούν σε πρόσθετες παροχές που θα δοθούν φέτος, από το υπερπλεόνασµα.

Οι ετυµηγορίες της Κοµισιόν -µέσω των φθινοπωρινών προβλέψεών της για τις ευρωπαϊκές οικονοµίες αλλά και µέσω της πολυαναµενόµενης έκθεσης της Επιτροπής για τη µεταµνηµονιακή πορεία ειδικά της ελληνικής οικονοµίας-, το νέο φορολογικό νοµοσχέδιο µε το οποίο θα «κλειδώσουν» οι φοροελαφρύνσεις του 2020 και το τελικό σχέδιο του προϋπολογισµού του 2020 -το οποίο κατατίθεται στη Βουλή στις 21 Νοεµβρίου- είναι τρία κοµβικά ορόσηµα µέσα στον Νοέµβριο, που θα ξεκαθαρίσουν το τοπίο σχετικά µε τον λογαριασµό των παροχών αλλά και µε το state of play του κεντρικού αιτήµατος της Αθήνας για αλλαγή χρήσης των εσόδων από ANFA & SMPs.

Οι πληροφορίες για το τελευταίο παραµένουν συγκεχυµένες µέχρι στιγµής, µε κάποιες πηγές πάντως να κρατούν χαµηλά τους τόνους, λαµβάνοντας ως δεδοµένα την απόφαση του Eurogroup του Ιουνίου του 2018 -που οριοθετεί την αλλαγή χρήσης των συγκεκριµένων εσόδων κυρίως στο πεδίο των επενδυτικών δαπανών- και τον βαθµό δυσκολίας στον εντοπισµό επαρκώς ώριµων επενδυτικών σχεδίων που θα µπορούσαν να αξιοποιηθούν άµεσα στο πλαίσιο αυτό.

Όσον αφορά στο φετινό µέρισµα, ήδη έχει προαναγγελθεί πως οι αποφάσεις θα οριστικοποιηθούν περί τα µέσα Νοεµβρίου, µε διαθέσιµα περισσότερα στοιχεία για την εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισµού, για τα έσοδα αλλά και για την εκτέλεση των κρατικών δαπανών. Οι ενδείξεις µέχρι τώρα είναι θετικές, ειδικά στο σκέλος των εσόδων και των αποτελεσµάτων της ρύθµισης των 120 δόσεων, που πρέπει να σηµειωθεί ότι είχε αποτελέσει πεδίο αµφισβήτησης από την πλευρά των θεσµών για την αποδοτικότητά της.

Όσο για το είδος των πρόσθετων παροχών που θα δοθούν φέτος, η κατεύθυνση είναι πως θα διαφοροποιούνται σε σχέση µε τον οριζόντιου χαρακτήρα «µποναµά» που διανεµήθηκε τον Μάιο, σε διαφορετικές κατηγορίες αυτήν τη φορά, µε δεδοµένο µάλιστα ότι οι συνταξιούχοι πήραν τότε, προεκλογικά, µερίδιο το οποίο θα λάµβαναν στο τέλος του χρόνου.

Την ίδια ώρα, το νέο φορολογικό νοµοσχέδιο εκ των πραγµάτων «συµπλέει» µε τις οριστικές προβλέψεις του τελικού σχεδίου του προϋπολογισµού του 2020, που µένει να «κλειδώσει» µέσα στις επόµενες εβδοµάδες, για να κατατεθεί στη Βουλή µέχρι τις 21 Νοεµβρίου, όπως προβλέπεται. Αυτά τα δύο συνδέονται και µε τις δύο αξιολογήσεις που επιφυλάσσει η Κοµισιόν για την ελληνική οικονοµία µέσα στον Νοέµβριο.

Κατ’ αρχάς, µε τις φθινοπωρινές προβλέψεις για την πορεία των ευρωπαϊκών οικονοµιών, στις οποίες θα αποτυπωθεί και η πρόβλεψη των υπηρεσιών της Επιτροπής για την εξέλιξη του ελληνικού ρυθµού ανάπτυξης φέτος και τον επόµενο χρόνο. Και, κατά δεύτερον, µε τη µεταµνηµονιακή έκθεση αξιολόγησης, που η ελληνική κυβέρνηση θέλει πάση θυσία να κινείται σε θετικό τόνο, καθώς θα αποτελέσει τη βάση συζήτησης µε τους θεσµούς στο Eurogroup της 4ης ∆εκεµβρίου.

Εκεί η ελληνική πλευρά θέλει να υπάρξει θετικό ισοζύγιο στη συζήτηση που θα γίνει για τον ελληνικό φάκελο, καθώς ποντάρει πολλά στο θετικό κλίµα µε τους θεσµούς και στην επικύρωση του ελληνικού σχεδίου έναντι των αγορών, από τις οποίες επιδιώκει την όσο το δυνατόν ταχύτερη αναβάθµιση της πιστοληπτικής αξιολόγησης του ∆ηµοσίου σε καθεστώς επενδυτικής βαθµίδας.

Στόχος της κυβέρνησης είναι να ολοκληρωθούν εγκαίρως -και εκ των πραγµάτων πριν από τις 21 Νοεµβρίου- όλες οι εκκρεµότητες της αξιολόγησης από τους θεσµούς, ώστε σταδιακά σε επίπεδο EuroWorking Group (EWG) να ξεκινήσει να εµπεδώνεται η πρόοδος που υπάρχει στο ελληνικό ζήτηµα πριν από την κρίσιµη συνεδρίαση του Eurogroup στις 4 ∆εκεµβρίου.

Γρίφος η έκδοση νέου οµολόγου το 2019

Μεγάλο ερώτηµα παραµένει το εάν το ∆ηµόσιο θα επιλέξει να κάνει ακόµη µια έκδοση οµολόγου πριν από το τέλος του έτους. Στο τραπέζι υπάρχουν πολλές εισηγήσεις και οι αποφάσεις θα είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων – µε πρώτη παραδοχή, πάντως, το ότι η Ελλάδα έχει ήδη υπερκαλύψει το φετινό δανειακό της πρόγραµµα και δεν έχει ανάγκη να προσφύγει εκ νέου στις αγορές.

Υπό αυτό το πρίσµα, οποιαδήποτε απόφαση ληφθεί θα έχει καθαρά στρατηγικό χαρακτήρα, είτε στο πλαίσιο των κινήσεων αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους, που σιωπηρά διενεργούνται εδώ και µήνες στο παρασκήνιο βελτιώνοντας αισθητά το προφίλ εξυπηρέτησης του χρέους και τη βιωσιµότητά του, είτε επειδή οι συνθήκες στην αγορά θα είναι ιδιαίτερα ευνοϊκές.

Ταυτόχρονα, βέβαια, προετοιµάζεται στο παρασκήνιο και το νέο ετήσιο δανειακό πρόγραµµα του Οργανισµού ∆ιαχείρισης ∆ηµοσίου Χρέους για το 2020. Πρόκειται για µια τυπική διαδικασία, η οποία έχει όµως ιδιαίτερη σηµειολογία για τις αγορές, καθώς εκλαµβάνεται ως µια ένδειξη επιστροφής σε συνθήκες κανονικότητας και σε αυτό το κοµµάτι.

Πρέπει να σηµειωθεί ότι η Ελλάδα είχε σταµατήσει στα χρόνια της κρίσης να εκδίδει ετήσιο δανειακό πρόγραµµα, καθώς η ελληνική αγορά χρέους είχε καταρρεύσει. Πέρυσι εκδόθηκε ετήσιο πρόγραµµα και φέτος αναµένεται να επαναληφθεί το ίδιο στο τέλος του έτους, δίνοντας στις αγορές το περίγραµµα του δανειακού σχεδίου του ελληνικού ∆ηµοσίου για τον επόµενο χρόνο

υπουργείο Οικονομικώνπαροχέςφοροελαφρύνσεις