Οικονομία|22.11.2019 15:05

Διαπραγματεύσεις για τον αγωγό φυσικού αερίου Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας

Εύρης Τσουμής

Αρχίζουν το επόμενο διάστημα οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Ελλάδας και Βόρειας Μακεδονία για τον αγωγό φυσικού αερίου που θα συνδέει τις δύο χώρες. Ο αγωγός θα ξεκινά από τη Νέα Μεσήμβρια έξω από τη Θεσσαλονίκη και θα φτάνει μέχρι την περιοχή του Νεγκότινο της γειτονικής χώρας όπου θα συνδέεται με άλλο αγωγό που ήδη λειτουργεί.

Τις προηγούμενες μέρες σε συνεδρίαση της κυβέρνησης της Βόρειας Μακεδονίας άναψε το πράσινο φως για την έναρξη διαπραγματεύσεων, με στόχο τη σύναψη διμερούς συμφωνίας με την Ελλάδα για την κατασκευή αγωγού διασύνδεσης φυσικού αερίου μεταξύ των δυο χωρών.

Σύμφωνα με έκθεση του γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Σχέσεων της ελλημικής πρεσβείας στο Σκόπια, η κυβέρνηση όρισε τον υπουργό Οικονομίας Kreshnik Bekteshi, ως επικεφαλής της αντιπροσωπείας της Βόρειας Μακεδονίας, προκειμένου να διαπραγματευτεί το περιεχόμενο μιας τέτοιας διακρατικής συμφωνίας.

Από την πλευρά της Ελλάδας ο αγωγός θα ξεκινάει από τη Νέα Μεσήμβρια, θα φτάνει μέχρι την περιοχή Ευζώνων-Γεύγελη και θα έχει μήκος περίπου 60 χιλιομέτρα. Στη Βόρεια Μακεδονία ο αγωγός με μήκος 80 χιλιόμετρα θα συνεχίζει από τη Γευγελή προς το Νεγκότινο όπου θα συνδεθεί με άλλο εν ενεργεία αγωγό. Το κόστος του έργου θα φτάσει περίπου τα 50 εκατ. ευρώ, θα έχει χωρητικότητα 3 δισ. κ.μ. και ολοκληρωθεί το 2023.

Κινητικότητα και στο ΔΕΣΦΑ

Κινητικότητα υπάρχει και στην ελληνική πλευρά. Ο ΔΕΣΦΑ σύμφωνα με πληροφορίες, ετοιμάζεται να προχωρήσει τις διαδικασίες για τη διενέργεια του market test για την εμπορική αξία του αγωγού, όπως είχε ορίσει πριν λίγους μήνες με απόφασή της η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.

Για τον αγωγό Νέας Μεσημβρίας - Γευγελή είχε υπογραφεί τον Οκτώβριο του 2016 μνημόνιο συνεργασίας ανάμεσα στον ΔΕΣΦΑ και την Εταιρεία Αξιοποίησης Ενεργειακών Πόρων της τότε πΓΔΜ (MER Skopje).

Και δεύτερος αγωγός

Το ζήτημα του αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας Βόρειας Μακεδονίας πέρασε από διάφορες φάσεις αφού χρειάστηκε να ξεπεραστούν διάφορα προβλήματα που δημιουργήθηκαν στην πορεία του πρότζεκτ. Το σημαντικότερο προέκυψε από την πρόταση που κατέθεσε στη ΡΑΕ, το fund «Windows International Hellas» συμφερόντων του Ρώσου Λεονίντ Λεμπέντεφ, για την κατασκευή ενός παρόμοιου αγωγού φυσικού αερίου.

Χρειάστηκε να περάσουν δύο χρόνια μέχρι η ΡΑΕ να εξετάσει τις δύο προτάσεις (του Λεμπέντεφ και του ΔΕΣΦΑ), τις οποίες και ενέκρινε στο τέλος, επιβάλλοντας όμως στο ΔΕΣΦΑ να προχωρήσει και σε market test για να διαπιστωθεί η εμπορική αξία του έργου.

αγωγόςαγωγός φυσικού αερίουφυσικό αέριο