Οικονομία|21.12.2019 12:50

Oι «μνηστήρες» για τα μεγάλα λιμάνια που αλλάζουν χέρια το 2020

Newsroom

Μέχρι το τέλος ∆εκεµβρίου αναµένονται εξελίξεις στο θέµα της ιδιωτικοποίησης των 10 λιµανιών, Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Βόλου, Ηγουµενίτσας, Κέρκυρας, Πάτρας, Ραφήνας, Ελευσίνας, Λαυρίου και Ηρακλείου. Οι µελέτες ιδιωτικοποίησης για το κάθε λιµάνι ολοκληρώνονται και το επόµενο διάστηµα, µέχρι το τέλος του χρόνου, η κυβέρνηση θα προχωρήσει στην αλλαγή του σχετικού νόµου, έτσι ώστε τους πρώτους µήνες του 2020 να ξεκινήσουν και οι διαδικασίες για τους διαγωνισµούς.

Ειδικά για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, έχουν ήδη παρουσιαστεί οι «μνηστήρες», από τις ΗΠΑ, που εκτιμούν ότι θα προσθέσει περαιτέρω δυναμική στο ενεργειακό project που αναπτύσσεται στην περιοχή, ενώ την εντάσσουν και στον στρατιωτικό τους σχεδιασμό.

Ωστόσο, για το λιμάνι δεν υπάρχει εκφρασμένο μόνο αμερικανικό ενδιαφέρον, αλλά και ιαπωνικό. Μάλιστα, πριν από λίγες ημέρες το επισκέφτηκε ο Ιάπωνας πρέσβης στην Ελλάδα, ο οποίος τόνισε ότι και ιαπωνικοί όμιλοι βλέπουν το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, του οποίου η θέση θεωρείται στρατηγική.

Το ΤΑΙΠΕΔ, από την πλευρά του, ανέθεσε -από την περσινή χρονιά ακόµα- σε οµάδα συµβούλων το όλο θέµα της παραχώρησης δικαιώµατος εκµετάλλευσης λιµενικών δραστηριοτήτων και υπηρεσιών. Ως χρηµατοοικονοµικός σύµβουλος έχει επιλεγεί η Ε&Υ, νοµικός σύµβουλος η KLC ∆ικηγορική Εταιρεία, ως τεχνικός σύµβουλος η εταιρεία Doxiadis Associates και ως εµπορικός σύµβουλος η εταιρεία Rotterdam Port Consultants. Ο ρόλος της τελευταίας θεωρείται ιδιαίτερα κρίσιµος, αφού είναι αυτή που θα εκτιµήσει τις επιχειρηµατικές και εµπορικές δυνατότητες του κάθε λιµανιού και τη δυνατότητα συµµετοχής του ιδιωτικού τοµέα στο µάνατζµεντ. Η εταιρεία, που έχει τη βάση της στο Ρότερνταµ της Ολλανδίας, θα κάνει «port scan» σε κάθε λιµάνι, για να αποτυπώσει στην έκθεσή της τα οικονοµικά και τεχνικά χαρακτηριστικά και το προφίλ κάθε λιµανιού.

Για το λιµάνι της Αλεξανδρούπολης τα δεδοµένα το τελευταίο διάστηµα έχουν αλλάξει και η στρατηγική του αξία έχει εκτοξευθεί στα ύψη. Αιτίες, η αµυντική συµφωνία Ελλάδας - ΗΠΑ που ενέταξε το λιµάνι στον σχεδιασµό για τη στρατιωτική συνεργασία µεταξύ των δύο χωρών, καθώς και η ανέλκυση από τον βυθό του λιµανιού της βυθοκόρου «Ολγας», που παρέµενε βυθισµένη από το 2010 και εµπόδιζε τον ελλιµενισµό µεγάλων πλοίων.

Κινέζοι και Ισραηλινοί

Ενδιαφέρον για τα λιμάνια, κυρίως της Βορείου Ελλάδας, υπάρχει και από την Κίνα, η οποία δεν αποκλείει το ενδεχόμενο συνεργασίας για τη δημιουργία logistic centers. 

Παρών όμως δηλώνουν και οι Ισραηλινοί. Χθες το υπουργείο Ναυτιλίας επισκέφτηκε ο πρέσβης του Ισραήλ στην Αθήνα Γιόσι Αμράνι. Στη συνάντηση  που είχε με τον υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη επιβεβαιώθηκε η βούληση για την αναβάθμιση του στρατηγικού επιπέδου συνεργασίας μεταξύ των δύο μεσογειακών χωρών στους τομείς της ναυτιλίας, της αναβάθμισης του ρόλου των λιμένων τους και της προσέλκυσης επενδύσεων, καθώς και της εμβάθυνσης συνεργασίας των επιχειρησιακών αρχών των δύο χωρών.

Έργα 4,4 εκατ. ευρώ

Εκτός από την κεντρική σκηνή της λιμενικής βιομηχανίας, όπου όλα δείχνουν να είναι έτοιμα για την εκκίνηση των διαγωνισμών, το υπουργείο εστιάζει παράλληλα και στα μικρότερα λιμάνια της χώρας. Στο πλαίσιο αυτό εγκρίθηκαν εργασίες αποκατάστασης ζημιών και ελλείψεων σε 34 μικρά και μεσαία λιμάνια της χώρας.

Πιο συγκεκριμένα σειρά λιμενικών έργων συνολικού ύψους 4,4 εκατ. ευρώ ενέκρινε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης με απώτερο στόχο τη βελτίωση και των εκσυγχρονισμό 39 λιμενικών και άλλων εγκαταστάσεων οι οποίες τελούν υπό τον έλεγχο 34 λιμανιών της χώρας.

Τα έργα αυτά, τα οποία χρηματοδοτούνται μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων επιλύουν χρονίζοντα προβλήματα των εν λόγω 39 λιμενικών εγκαταστάσεων και στη συντριπτική τους πλειοψηφία συνδέονται άμεσα με την ενίσχυση των επιπέδων της ασφάλειας της ναυσιπλοΐας που προσφέρει σήμερα το λιμενικό σύστημα της χώρας.

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης «η συνεχής βελτίωση των λιμενικών υποδομών της νησιωτικής Ελλάδας αποτελεί πρώτη προτεραιότητα για το υπουργείο». 

Βελτίωση υποδομών σε 34

Τα 34 λιμάνια για τα οποία έχουν ήδη εγκριθεί προγράμματα βελτίωσης των υποδομών τους είναι τα εξής:

* Οργανισμοί Λιμένων: Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Βόλου, Ραφήνας, Ν. Ευβοίας, Ηγουμενίτσας, Πάτρας και Ηρακλείου (Κρήτης).

* Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία: Αλοννήσου, Πάτμου, Σάμου, Σητείας, Αγίου Νικολάου, Ρεθύμνου, Νάξου, Πάρου - Αντίπαρου, Κυθήρων, Αίγινας, Θήρας, Λέσβου, Χίου, Καλύμνου, Σαλαμίνας, Λευκάδας, Θάσου, Ιεράπετρας, Δωδεκανήσων, Ναυπλίου.

* Λιμενικά Ταμεία: Χανίων, Ικαρίας και Σύρου και Αγίας Γαλήνης.

λιμάνιαΤΑΙΠΕΔΑλεξανδρούπολη