Υποβρύχια καλώδια σε όλα τα ελληνικά νησιά - Οι «μνηστήρες» για τα 5 δισ. ευρώ του έργου
Θεόδωρος ΠαναγούληςΌλα σχεδόν τα ελληνικά νησιά, µε εξαίρεση ίσως κάποια µικρά συµπλέγµατα, θα είναι σε λίγα χρόνια διασυνδεδεµένα µεταξύ τους αλλά και µε την ηπειρωτική χώρα, µέσα από υποβρύχια ηλεκτρικά καλώδια. Αυτή είναι η κατεύθυνση που έχει δοθεί από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η Ρυθµιστική Αρχή έχει δώσει το «πράσινο φως» και ο ΑΔΜΗΕ, ο αρµόδιος δηλαδή διαχειριστής των δικτύων, σχεδιάζει, σε αυτήν τη φιλόδοξη βάση, το επενδυτικό του πρόγραµµα. Η αρχή έγινε µε τη διασύνδεση των Κυκλάδων, το τρέχον σύστηµα είναι εκείνο της Κρήτης, ενώ στη συνέχεια θα ποντιστούν καλώδια και για τα Δωδεκάνησα και το Βόρειο Αιγαίο.
Το σύνολο των επενδύσεων του ΑΔΜΗΕ, µαζί µε την ενσωµάτωση της διασύνδεσης των νησιών του Βορείου Αιγαίου, αναµένεται να αγγίξει τα 5 δισ. ευρώ στον ορίζοντα της δεκαετίας 2020-2030. Σύµφωνα µε τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύµβουλο του ∆ιαχειριστή, η επιτάχυνση επενδύσεων στρατηγικής σηµασίας µε υψηλή προστιθέµενη αξία για την εγχώρια οικονοµία, πολλές εκ των οποίων παρέµειναν… βραχυκυκλωµένες επί σειρά ετών, είναι το βασικό στίγµα του «νέου» Α∆ΜΗΕ, τρία σχεδόν χρόνια µετά τον ιδιοκτησιακό του διαχωρισµό.
Στο επίκεντρο του επενδυτικού προγράµµατος βρίσκονται οι µεγάλες νησιωτικές διασυνδέσεις, µέσα από τις οποίες «περνά» όχι µόνο η πιο αξιόπιστη ηλεκτροδότηση των νησιών και η αύξηση των ΑΠΕ στο ενεργειακό µείγµα της χώρας (που αποτελεί κεντρικό στόχο του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίµα), αλλά και ο περιορισµός του κόστους του ρεύµατος, χάρη στη µείωση των χρεώσεων ΥΚΩ, από τις οποίες επιδοτείται η ακριβότερη ηλεκτροπαραγωγή των µη διασυνδεδεµένων νησιών. Εξέχουσα θέση στο επενδυτικό πλάνο του Α∆ΜΗΕ καταλαµβάνουν όµως και τα έργα για την επέκταση της «ραχοκοκαλιάς» του ηλεκτρικού δικτύου της χώρας, δηλαδή των χερσαίων γραµµών µεταφοράς υψηλής τάσης.
Κρήτη
Το µεγαλύτερο έργο υποδοµής που υλοποιείται αυτήν τη στιγµή στη χώρα είναι η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, η οποία, αφού ξεκαθαρίστηκε ότι θα υλοποιηθεί ως εθνικό έργο και όχι µέσω της Ευρωπαϊκής Ενωσης, προχωρά χωρίς προβλήµατα και νέες καθυστερήσεις, µε συνολικό προϋπολογισµό 1 δισ. ευρώ. Ηδη η Αριάδνη Interconnection, η θυγατρική εταιρεία του Α∆ΜΗΕ που υλοποιεί το εµβληµατικό έργο, έχει αναδείξει τους µειοδότες για τα καλωδιακά τµήµατα και βρίσκεται στη φάση εξέτασης των προσφορών για τους σταθµούς µετατροπής, γεγονός που σηµαίνει ότι οδεύουµε χωρίς προσκόµµατα προς την έγκαιρη ολοκλήρωση των διαγωνιστικών διαδικασιών του έργου.
∆ιεκδικητές του έργου είναι παγκόσµιοι κολοσσοί, σε συνεργασία µε ελληνικές εταιρείες: Η Siemens µε την ΤΕΡΝΑ και η General Electric µε τη Μυτιληναίος αλλά και την κινεζική Nari. Ο συνολικός προϋπολογισµός του έργου ανέρχεται σε 380 εκατ. ευρώ και η διάρκεια υλοποίησής του είναι 36 µήνες. Την ίδια ώρα, βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η λεγόµενη «µικρή Κρήτη», η διασύνδεση της Κρήτης µε την Πελοπόννησο, η οποία µόνο «µικρή» δεν είναι. Πρόκειται για το µεγαλύτερο καλώδιο εναλλασσόµενου ρεύµατος παγκοσµίως, συνολικού µήκους 180 χλµ. Το 2020, όταν και θα ολοκληρωθεί, θα καλύψει πλήρως τις ενεργειακές ανάγκες του νησιού για τους χειµερινούς µήνες. Με τις δύο αυτές διασυνδέσεις, στις αρχές του 2023 η Κρήτη θα ηλεκτρίζεται αποκλειστικά από το ηπειρωτικό σύστηµα, εξασφαλίζοντας τον ενεργειακό της εφοδιασµό µε ασφαλή και βιώσιµο τρόπο για τις επόµενες δεκαετίες.
Σηµαντικό είναι το οικονοµικό όφελος και για τα ελληνικά νοικοκυριά, αφού από τη µείωση των λογαριασµών Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας θα εξοικονοµήσουν 400 εκατ. ευρώ ετησίως. Αυτό το νούµερο σηµαίνει ότι πρόκειται για ένα έργο που γίνεται break-even στα 2,5 χρόνια από την ηλέκτρισή του. Ταυτόχρονα, τα δύο αυτά έργα θέτουν τις βάσεις για την αξιοποίηση του δυναµικού των ΑΠΕ στην Κρήτη, συµβάλλοντας στο φιλόδοξο πρόγραµµα απολιγνιτοποίησης της χώρας, που έχει θέσει το yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σε συνδυασµό µε την αύξηση της συµµετοχής της «πράσινης» ενέργειας.
Η απόφαση της ΡΑΕ
Εν τω µεταξύ, την ένταξη και των υπόλοιπων νησιών του Αιγαίου στα προγράµµατα ανάπτυξης ώστε να διασυνδεθούν ηλεκτρικά µε την ηπειρωτική Ελλάδα ζήτησε από τον Α∆ΜΗΕ η Ρυθµιστική Αρχή Ενέργειας. Σύµφωνα µε πληροφορίες, η ΡΑΕ έλαβε απόφαση, στο πλαίσιο που της ορίζει η νοµοθεσία, για την κάλυψη του ενεργειακού εφοδιασµού των ∆ωδεκάνησων, των ∆υτικών Κυκλάδων και των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου µε υποβρύχια καλώδια τα οποία θα συνδέονται µε το Εθνικό Σύστηµα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας.
Τα έργα εκτιµάται ότι θα ολοκληρωθούν έως το 2030, ενώ η εξέλιξη αυτή, πέρα από την άρση της ενεργειακής αποµόνωσης των νησιωτικών συµπλεγµάτων, προσφέρει:
■ Την εξάλειψη των χρεώσεων Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας που πληρώνουν οι Ελληνες πολίτες µέσα από τους λογαριασµούς ρεύµατος. Το συνολικό ετήσιο κόστος για τη λειτουργία των ρυπογόνων και ντιζελοκίνητων µονάδων ηλεκτροπαραγωγής ανέρχεται σε 800 εκατ. ευρώ.
■ Τη δροµολόγηση επενδύσεων 3 δισ. ευρώ για τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις, πόντιση καλωδίων, κατασκευή σταθµών µετατροπής και υποσταθµών.
■ Τη δυνατότητα επενδύσεων σε έργα ΑΠΕ στα νησιά, τα οποία έχουν πλούσιο αιολικό και ηλιακό δυναµικό
- Μπλόκαραν πολλά νοσοκομεία της Αθήνας από τις νέες εφημερίες - Οι αλλαγές
- Προειδοποίηση Μαρουσάκη: Επικίνδυνα φαινόμενα τις επόμενες ώρες στην Αττική - Πού υπάρχει κίνδυνος για πλημμύρες
- Τι βλέπουν στην κυβέρνηση μετά την εκλογή Τραμπ: Ποιες εξελίξεις αναμένονται στο Ουκρανικό αλλά και στη «γειτονιά»
- Μαθητές στην Ικαρία κάνουν κατάληψη γιατί δεν έχουν καθηγητές - Τι λένε οι εκπαιδευτικοί