Οικονομία|17.03.2020 08:57

Στα όριά τους τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ - Από 7 έως 14 ημέρες οι παραλαβές

Γιώργος Μανέττας

Αφόρητη πίεση δέχονται τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ, τα οποία δίνουν μάχη για να ανταπεξέλθουν στην εκτόξευση της ζήτησης που παρατηρείται εδώ και περίπου δέκα μέρες μετά τον εντοπισμό του πρώτου κρούσματος κοροναϊού στην χώρα μας. Είναι χαρακτηριστικό πως στη καλύτερη περίπτωση η παράδοση γίνεται μετά από μια εβδομάδα (7 ημέρες) ενώ μπορεί να φθάσει και στις 14 ημέρες! Μάλιστα, μεγάλη αλυσίδα πανελλαδικής εμβέλειας που διαθέτει ηλεκτρονικό κατάστημα δεν δέχονταν πριν από μερικές μέρες άλλες παραγγελίες, καθώς δεν μπορούσε να δώσει συγκεκριμένη ημερομηνία παράδοσης.

Η ανησυχία για τον κορονοϊό σε συνδυασμό με την προτροπή του επιστημονικού κόσμου για παραμονή στο σπίτι, προκειμένου να αντιμετωπισθεί η εξάπλωση του θανατηφόρου ιού έχει οδηγήσει πολλούς καταναλωτές στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες τροφίμων και την κατ’ οίκων διανομή. Υπολογίζεται ότι οι εγγεγραμμένοι χρήστες έχουν ξεπεράσει τους 200.000, και οι παραγγελίες ανά ημέρα έχουν υπερπολλαπλασιαθεί. Μάλιστα, μετά τα περιοριστικά μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση για την αποφυγή του συνωστισμού στα φυσικά καταστήματα σούπερ μάρκετ εκτιμάται ότι η κίνηση θα μεγαλώσει ακόμη περισσότερο τις επόμενες δυο εβδομάδες.

«Κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει μια τόσο μεγάλη αύξηση της ζήτησης… είναι πολύ παραπάνω από αυτό που μπορούν να εξυπηρετήσουν», αναφέρουν χαρακτηριστικά παράγοντες της αγοράς. Ωστόσο, προκειμένου να ανταποκριθούν όσο καλύτερα μπορούν στη νέα πραγματικότητα, τα ηλεκτρονικά καταστήματα δουλεύουν ακόμη πιο εντατικά και παράλληλα λαμβάνουν μια σειρά από μέτρα ενίσχυσης της λειτουργίας τους. Το e-fresh.gr της Ζήνα Μαυροειδή προχώρησε σε προσλήψεις προσωπικού και αύξησε τις βάρδιες ενώ έχει προχωρήσει και σε εσωτερικές μετακινήσεις εργαζομένων, για να καλυφθούν τα κενά.

Μάλιστα, το e-fresh.gr αποφάσισε επειδή αυξήθηκαν οι χρόνοι παράδοσης να παραδίδει κατά προτεραιότητα στις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού και τους ηλικιωμένους, οι οποίοι αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας είναι περισσότερο ευάλωτοι στον κορονοϊό και πρέπει να αποφεύγουν τον συνωστισμό. Η απόφαση της κυβέρνησης να επιτρέψει τις παραδόσεις και τις Κυριακές, εκτιμάται πως θα συμβάλει στην αποκλιμάκωση της πίεσης και θα συμβάλει στη μείωση των χρόνων παράδοσης.

Ανάλογες προκλήσεις αντιμετωπίζουν και η αλυσίδα τροφοδοσίας των σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με στελέχη του χώρου, η καταπόνηση των ανθρώπων που εργάζονται στις αποθήκες αλλά και στη διανομή των παραγγελιών είναι τεράστια, και για αυτό αναζητούνται λύσεις, όπως οι εσωτερικές μετακινήσεις υπαλλήλων, προκειμένου να ενισχυθούν τα τμήματα αυτά και να αποφευχθούν πιθανά προβλήματα. Οι συσκέψεις πλέον για τον κορονοϊό είναι καθημερινές, και όλοι προσπαθούν να διατηρήσουν την ομαλή τροφοδοσία της αγοράς, αυξάνοντας στο μέτρο του δυνατού τα αποθέματά τους.

«Ναι στα περιοριστικά μέτρα»

Στο μεταξύ, θετικά χαρακτηρίζουν τα περιοριστικά μέτρα της κυβέρνησης για τα σούπερ μάρκετ, σημειώνοντας πως θα βοηθήσουν στην αποκλιμάκωση της πίεσης που υφίσταται σήμερα το λιανεμπόριο τροφίμων. Πηγές κοντά στην Σκλαβενίτης χαρακτηρίζουν πολύ θετικά τα μέτρα, λειτουργούν στην κατεύθυνση της προστασίας τόσο των εργαζομένων, όσο και των καταναλωτών.

Στα θετικά είναι και η επέκταση των ωραρίων ανεφοδιασμού των καταστημάτων σε 24ωρη βάση αλλά και το γεγονός ότι επιτρέπεται η λειτουργία των hypermarkets που βρίσκονται σε εμπορικά κέντρα και έχουν ξεχωριστή είσοδο, καθώς διευκολύνει τον διαμοιρασμό του πληθυσμού σε περισσότερα σημεία. Οι ίδιες πηγές διαβεβαιώνουν πως με εξαίρεση τα αντισηπτικά και του οινοπνεύματος υπάρχει επάρκεια αγαθών στα ράφια της και τονίζουν ότι η εταιρεία ανταποκρίνεται πλήρως στη ζήτηση των καταναλωτών.

Υπενθυμίζεται πως η κυβέρνηση προκειμένου να αποτρέψει τον συνωστισμό που υπήρξε στα σούπερ μάρκετ τα τελευταία 24ώρα, αποφάσισε να θεσπίσει ανώτατο όριο στον αριθμό των ατόμων που θα βρίσκονται μέσα στο καταστήματα ανάλογα με τα τετραγωνικά του (1 άτομα ανά 10 τ.μ.), και ταυτόχρονα να βάλει πλαφόν στις αγορές των αντισηπτικών (3 ανά πελάτη). 

Ο πανικός σε αριθμούς

«Αποκαλυπτικά» του πανικού που έχει καταβάλλει τους καταναλωτές είναι τα πρώτα στοιχεία από την πορεία των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ που παρουσίασε η Nielsen. Οι συνολικές πωλήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου την εβδομάδα πριν την Καθαρά Δευτέρα (24/02/20-01/03/20) σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή (04/03/19-10/03/19)  αυξήθηκαν με διψήφιο ρυθμό της τάξης του 23,9%.

Το μεγαλύτερο ποσοστό αύξησης παρουσίασε, όπως ήταν και αναμενόμενο η Θεσσαλονίκη, με 36,4%, καθώς εκεί εμφανίστηκε και το πρώτο κρούσμα του κοροναϊού, ενώ ακολουθεί η ευρύτερη περιοχή της Μακεδονίας-Θράκης με 29,4%, καθώς και η Αττική με 29,1%. Σε επίπεδο προϊόντων στην κατηγορία του μη τροφίμου, τα υγρά καθαριστικά και απολυμαντικά (+721%), τα αντιβακτηριδιακά μαντιλάκια  (+709,3%), τα υγρά αντισηπτικά (+495,5%), τα σαπούνια (υγρά και μπάρες) (+204%), χλωρίνη (85,5%) ενώ στην κατηγορία των τροφίμων το αλεύρι (141,9%), τα ζυμαρικά (140,1%), τα όσπρια (136,4%), το ρύζι (126,2%) και γάλα εβαπορέ (90,7%).

«Έχουμε αποθέματα για τρεις μήνες»

Στο μεταξύ, η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης επαναλαμβάνει πως η ελληνική αγορά έχει επάρκεια αγαθών. Μάλιστα, ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης σημείωσε πρόσφατα πως υπάρχει απόθεμα για τρεις μήνες ενώ απεύθυνε έκκληση στους πολίτες να τηρήσουν υπεύθυνη στάση, συναισθανόμενοι την ατομική ευθύνη τους.  Σε ανάλογη διαβεβαίωση προχώρησε και ο υφυπουργός Ανάπτυξης, Νίκος Παπαθανάσης, σημειώνοντας πως θα αντιμετωπισθούν σύντομα και οι ελλείψεις που παρουσιάζονται σε προστατευτικές μάσκες και σε αντισηπτικά. 

Οι ελλείψεις στις προστατευτικές μάσκες σημείωσε, οφείλεται στο γεγονός πως μειώθηκε κατά περίπου 10% η παραγωγή τους στην Κίνα, απ’ όπου η χώρα μας εισάγει τις μεγαλύτερες ποσότητες –αφού δεν υπάρχει εγχώρια παραγωγή-, και την ίδια στιγμή εκτινάχθηκε παγκοσμίως η ζήτηση τους. Η αναπλήρωσή τους εκτίμησε πως θα ξεκινήσει προς το τέλος του μήνα, όταν θα αρχίσουν να φθάνουν και πάλι στην ελληνική αγορά τα εμπορεύματα από την Κίνα. Όσον αφορά στα αντισηπτικά, οι ελλείψεις θα αντιμετωπισθούν γρηγορότερα μετά και την χρήση κατασχεμένων ποσοτήτων αιθανόλης για την παραγωγή από ελληνικά εργοστάσια.

λιανεμπόριοΆδωνις ΓεωργιάδηςαγοράΝίκος Παπαθανάσηςe-shopΣκλαβενίτηςΚορονοϊόςελληνικές επιχειρήσειςσούπερ μάρκετ