Άνοιγμα καταστημάτων: «Πόλεμος» μικρών - μεγάλων για πωλήσεις μέσω «χονδρικής»
Τη δέσμευση της κυβέρνησης ότι δε θα επιτρέπεται η φυσική παρουσία στα καταστήματα ζητεί το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών🕛 χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά ┋
Σε ...εμφύλιο μεταξύ μικρών και μεγάλων καταστηματαρχών φαίνεται να οδηγεί η απόφαση της κυβέρνησης να μην ανοίξει το λιανεμπόριο με φυσική παρουσία από την προσεχή Δευτέρα 14 Ιανουαρίου.
Τελικώς τα μοναδικά νέα καταστήματα που φαίνεται να προκρίνονται και να ανοίγουν έως τότε με φυσική παρουσία πελατών -με τα μέχρι στιγμής δεδομένα- είναι αποκλειστικά τα κομμωτήρια και τα βιβλιοπωλεία, ενώ για όλα τα υπόλοιπα προκρίνεται το σενάριο για click away ή παραγγελιών μέσω τηλεφώνου. Εφόσον οι επιδημιολογικοί δείκτες το επιτρέψουν, ίσως ανοίξουν από την Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου, χωρίς όμως να μπορεί κανείς να προδικάσει τίποτα ακόμα.
Ωστόσο, το γεγονός ότι η μία μετά την άλλη οι μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων ηλεκτρικών, ηλεκτρονικών ειδών, ειδών οικιακού εξοπλισμού, κλπ ανοίγουν τα καταστήματά τους επιτρέποντας τις αγορές ακόμα και με φυσική παρουσία σε όσους διαθέτουν επαγγελματικό ΑΦΜ, δημιουργεί συνθήκες διχασμού στον κλάδο του λιανεμπορίου με τους μικρούς και μεσαίους επιχειρηματίες να κάνουν λόγο για αθέμιτο ανταγωνισμό και μάλιστα σε μία περίοδο κατά την οποία «πνίγονται» από τα χρέη.
Καταγγελίες για συγκαλυμμένη πώληση στη λιανική
Την ανησυχία εντείνει το γεγονός πως ήδη υπάρχουν αρκετές καταγγελίες στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών για συγκαλυμμένη πώληση λιανικής μέσω αυτών των καταστημάτων, καθώς όπως λένε τα περίπου 750.000 επαγγελματικά ΑΦΜ συχνά χρησιμοποιούνται και για τις αγορές των οικογενειών των επαγγελματιών ανεβάζοντας ουσιαστικά τον αριθμό των δυνητικών χρηστών τους σε περίπου 2 εκατομμύρια.
Το αίτημα των μικρομεσαίων εμπόρων είναι σαφές, όπως επισημαίνει στο «ethnos.gr» ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου: «Θα πρέπει ρητά να απαγορευτεί η δυνατότητα φυσικής παρουσίας στα καταστήματα από το υπουργείο και έχουμε τη δέσμευση ότι αυτό θα γίνει».
«Την ώρα που χιλιάδες μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου αγωνιούν για το πότε θα ανοίξουν και υπό ποιες προϋποθέσεις, ώστε να σώσουν ό,τι σώζεται από την εορταστική περίοδο, κάποιες μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων προχωρούν σε συγκαλυμμένη λιανική πώληση, "βαφτίζοντας" την χονδρική» έχει ήδη επισημάνει σε ανακοίνωσή του το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών.
Σύμφωνα με καταγγελίες που έχουν φτάσει στο Επιμελητήριο, έχουν ξεκινήσει τις τελευταίες ημέρες προωθητικές ενέργειες από τέτοιες μεγάλες αλυσίδες, μέσω αποστολής μηνυμάτων και ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, με την οποία ενημερώνουν τους καταναλωτές για τη δυνατότητα που έχουν να προχωρήσουν σε αγορές χονδρικής, ενώ υπήρξαν καταγγελίες και για φυσική παρουσία σε καταστήματα αυτής της κατηγορίας.
Να σημειωθεί ότι η χονδρική πώληση και με φυσική παρουσία επιτρέπεται βάσει της απόφασης της 5ης Δεκεμβρίου, η οποία έχει δημοσιευτεί στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης και ορίζει τους όρους και τις προυποθέσεις που αυτή μπορεί να γίνει.
Συγκεκριμένα αναφέρει: «Επιχειρήσεις που λειτουργούν με πολλαπλές δραστηριότητες (ΚΑΔ), συνεχίζουν τη λειτουργία τους ως προς δραστηριότητες που δεν καταλαμβάνονται από τους ΚΑΔ της περ. α) υπό τις εξής προϋποθέσεις:
- Η προσέλευση των επαγγελματιών – αγοραστών γίνεται με τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων περί μάσκας, χρήσης απολυμαντικού κατά την είσοδο και τήρησης ελάχιστης απόστασης ενάμισι (1,5) μέτρου.
- Κατά την είσοδο στο κατάστημα οι επαγγελματίες - αγοραστές επιδεικνύουν έγγραφο από το οποίο αποδεικνύεται η επαγγελματική τους ιδιότητα.
- Επιτρέπονται πωλήσεις μόνο με έκδοση τιμολογίου και όχι με απόδειξη λιανικής πώλησης.
- Η αναλογία επαγγελματιών - αγοραστών στον χώρο έκθεσης των επιχειρήσεων είναι 4:200 (άτομα/τ.μ.). Στα σημεία τιμολόγησης τηρείται απόσταση ενάμισι (1,5) μέτρου μεταξύ των πελατών και μεταξύ υπαλλήλων και πελατών.
- Απαγορεύεται η παρουσία μη επαγγελματία αυτοτελώς ή ως συνοδού άλλου επαγγελματία».
Ωστόσο οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες σημειώνουν ότι μπορεί η χονδρική πώληση τυπικά να επιτρέπεται, αλλά η φυσική παρουσία εξακολουθεί να αποτελεί «αγκάθι» και πρακτική που προκαλεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού. Ως εκ τούτου ζητούν από την Πολιτεία να λάβει δραστικά μέτρα για την αντιμετώπιση της.
Απροετοίμαστοι για το click away
Αυτό, πάντως, δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα των μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων, καθώς όπως φαίνεται η μεγάλη πλειονότητα είναι απροετοίμαστη ακόμα και στο δεύτερο lockdown να βρει μια διέξοδο στο ηλεκτρονικό εμπόριο και να μπορέσει να δουλέψει έστω και με τη μέθοδο του click away, η οποία προϋποθέτει ηλεκτρονική αγορά και πληρωμή και παραλαβή των προιόντων ύστερα από προκαθορισμένο ραντεβού.
Σήμερα οι επιχειρήσεις που διαθέτουν e-shop δεν ξεπερνούν τις 15.000 – 20.000 από τις συνολικά 350.000. Κατά συνέπεια δεν υπάρχει εναλλακτικό κανάλι πωλήσεων.
Να σημειωθεί βέβαια ότι τις ημέρες αυτές ο φόρτος είναι τόσο αυξημένος που όσα καταστήματα διαθέτουν και ψηφιακή παρουσία δυσκολεύονται να αντεπεξέλθουν στον όγκο των παραγγελιών που μεγαλώνει μέρα με τη μέρα. Μεγάλο μερίδιο της ευθύνης για το «έμφραγμα» στο ηλεκτρονικό εμπόριο φέρει και η κατάσταση που επικρατεί στον κλάδο των ταχυμεταφορών, οι οποίες ακόμα και με τις βελτιωτικές κινήσεις που έκαναν το προηγούμενο διάστημα πιάστηκαν για άλλη μία φορά απροετοίμαστες με αποτέλεσμα αυτή τη στιγμή οι αποθήκες τους να είναι γεμάτες και τα χρονοδιαγράμματα των παραδόσεων να επεκτείνονται όλο και περισσότερο.
Πώς αλλάζουν τα δεδομένα στον πόλεμο της Ουκρανίας μετά τη δολοφονία Κιρίλοφ: Το οργανωμένο «χτύπημα» του Κιέβου για να προλάβει το μέτωπο Τραμπ-Πούτιν
Meta: «Καμπάνα» 251 εκατ. ευρώ από την ΕΕ για χακάρισμα λογαριασμών του Facebook
Best FIFA Awards: Κορυφαίος ποδοσφαιριστής για το 2024 ο Βινίσιους – Η καλύτερη 11αδα
Κώστας Χαρδαβέλλας: Ενας γίγαντας της δημοσιογραφίας που χόρεψε το ζεϊμπέκικο του νικητή
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr