Αττική Οδός: Τι είπε ο Νίκος Ταχιάος για τη μετάβαση στον νέο παραχωρησιούχο - Δεν βγαίνει «λευκός καπνός» για τις επεκτάσεις
Η ηγεσία του υπουργείου αν και επισήμως υπογραμμίζει ότι οριστικές αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί ακόμα, φαίνεται πως έχει κάνει ήδη και μια πρώτη άσκηση των εσόδων από τα διόδια🕛 χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό
Ενδελεχώς έχει διερευνήσει το ενδεχόμενο της παράτασης της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού από την κοινοπραξία «Άκτωρ Παραχωρήσεις – Άβαξ – Egis Projects», η οποία τη λειτουργεί σήμερα για το διάστημα των πέντε μηνών μέχρι να αναλάβει τα ηνία του αυτοκινητοδρόμου η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που θα τη λειτουργεί για την προσεχή 25ετία, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Εκτός από το περιεχόμενο της σχετικής γνωμοδότησης του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους που ανάβει το πράσινο φως για την παράταση, όπως αποκάλυψε το «ethnos.gr» την Τρίτη, η ηγεσία του υπουργείου αν και επισήμως υπογραμμίζει ότι οριστικές αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί ακόμα, φαίνεται πως έχει κάνει ήδη και μια πρώτη άσκηση των εσόδων από τα διόδια.
Οπως επεσήμανε ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος από το βήμα του 7ου συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών, το ΝΣΚ αποφάνθηκε ότι «μπορεί να συζητήσει κανείς για παράταση της παραχώρησης, είναι θέμα διαπραγμάτευσης με τον ενδιαφερόμενο». Σύμφωνα με τον ίδιο: «Είναι μία από τις λύσεις που συζητάμε. Δεν μπορώ να πω ότι έχουμε καταλήξει σε αυτή τη λύση», ανέφερε για να προσθέσει πως «για μένα είναι πάρα πολύ βασικό ότι τουλάχιστον το ποσό εκείνο, το οποίο στα έσοδα τα μηνιαία ισούται με το μέσο κόστος των αποσβέσεων των κεφαλαιακών επενδύσεων που έχει κάνει ο παραχωρησιούχος, θα έρχεται στο Δημόσιο».
Οπως εξήγησε η συζήτηση της παράτασης της γίνεται καθώς «η παραχώρηση αποτελεί το μόνο νομικό όχημα αυτή τη στιγμή που επιτρέπει να εισπράττει κάποιος για λογαριασμό του και να τα αποδίδει στο Δημόσιο τα έσοδα της Αττικής Οδού».
Ο υφυπουργός Υποδομών ανέφερε πως το υπουργείο ενημερώθηκε για τον οριστικό χρόνο που θα συντελούνταν η παραχώρηση μέσα στο καλοκαίρι κάνοντας λόγο και για ζήτημα χρονισμού εκ μέρους του ΤΑΙΠΕΔ , το οποίο για το υπουργείο δεν ήταν εξαρχής σαφές: «Το πρόβλημα αυτό δεν μπορώ να πω ότι ήταν σαφές απ΄την αρχή. Ηταν πιθανολογούμενο, αλλά ως πιθανολογούμενο δεν ήταν διαχειρίσιμο αλλά έγινε ορατό όταν πλέον κατέληξε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να φέρει τα έγγραφά της στο ΤΑΙΠΕΔ ώστε να υπογραφεί η καινούρια σύμβαση παραχώρησης και διεφάνη ποιός είναι ο χρόνος στον οποίο θα συντελεστεί οριστικώς», είπε ο κ. Ταχιάος.
Εξήγησε ότι αυτό μπορεί να γίνει μέχρι τη 12η Φεβρουαρίου, ημερομηνία η οποία είναι δεσμευτική και μη ανατρέψιμη για τη συντέλεση της παραχωρησης, άρα και για την καταβολή του τιμήματος. «Αυτό προκύπτει επειδή υπάρχει ένα πεντάμηνο προσαμρογής από την 12η Σεπτεμβρίου όταν και υπεγράφη η σύμβαση παραχώρησης. Αυτό ήταν κάτι, το οποίο μας γνωστοποιήθηκε το καλοκαίρι», τόνισε.
Συνέδεσε, πάντως, την κατάσταση τόσο με τον απερχόμενο όσο και με τον εισερχόμενο παραχωρησιούχο, τονίζοντας με νόημα πως «η ιστορία δεν εξαρτάται μόνο από το Δημόσιο, αλλά και από τον απερχόμενο παραχωρησιούχο και από τον εισερχόμενο. Εχουμε δύο ενήλικες στο δωμάτιο».
Ο κ. Ταχιάος ανέφερε ότι η υφιστάμενη παραχώρηση «εξεμέτρησε το ζην» αφού παρήλθε τόσο η αρχική περίοδος όσο και οι τρεις παρατάσεις που προβλέπονταν, αλλά μίλησε για τη δυσκολία πολλαπλών μεταβάσεων λόγω του κρίσιμου ρόλου του αυτοκινητόδρομου: «η λειτουργία της Αττικής Οδού έχει κι ένα άλλο χαρακτηριστικό. Ρυθμίζει τη ζήτηση για μετακινήσεις στην πόλη ώστε να είναι βιώσιμη. Δεν μπορούμε να αφήσουμε την Αττική Οδό από την 5η Οκτωβρίου χωρίς λειτουργία», ανέφερε συμπληρώνοντας ότι αυτοσκοπός δεν είναι το κάθε έργο, αλλά το αποτέλεσμά του, το οποίο πρέπει να ανταποκρίνεται στον πολίτη.
Οι επεκτάσεις και οι πρότυπες προτάσεις
Σε ό,τι αφορά, πάντως, τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού μέσω των προτύπων προτάσεων, φαίνεται ότι εξακολουθεί να μη βγαίνει λευκός καπνός.
Μπορεί ο Γιώργος Συριανός, Πρόεδρος του Συνδέσμου Τεχνικών Εταριών Ανωτέρων Τάξεων (ΣΤΕΑΤ) και Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ να περιέγραψε τις ανάγκες του λεκανοπεδίου για αποσυμφόρηση με τα πιο μελανά χρώματα, αλλά το υπουργείο δεν έχει λαβει οριστικές αποφάσεις.
Υπενθυμίζεται ότι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και Άβαξ είχαν καταθέσει τον Μάιο του 2023, ενιαία πρόταση για τις επεκτάσεις σε Λαύριο και Ραφήνα και τη σύνδεση της περιφερειακής Υμηττού με τη λεωφόρο Βουλιαγμένης μέσω της αστικής σήραγγας Ηλιούπολης.
Μέχρις στιγμής, πάντως, δεν έχει ανάψει το πράσινο φως για τις επεκτάσεις με τον κ. Ταχιάο να παραπέμπει σε αλλαγές στο υφιστάμενο πλαίσιο που θα τις ξεκλειδώσουν και θα συμπεριληφθούν σε ερανιστικό νομοσχέδιο, το οποίο θα κατατεθεί τον Οκτώβριο.
Ως προς το υφιστάμενο πλαίσιο, επανέλαβε τα ζητήματα συμβατότητας με το κοινοτικό δίκαιο: «Στην Αθήνα χρωστάμε έργα, αλλά δεν είναι τοτέμ οι πρότυπες προτάσεις», είπε χαρακτηριστικά.
Προσέθεσε επίσης ότι «η κυβέρνηση θα σκεφτεί πολύ σοβαρά πώς θα χρεώσει μία κυβέρνηση ή τους πολίτες δέκα χρόνια», ενώ υπενθύμισε ότι από το 2032 και μετά θα ξεκινήσει η αποπληρωμή των χρεών και τα δημοσιονομικά περιθώρια δεν είναι άπειρα.
Από την πλευρά του ο κ. Συριανός είχε επισημάνει ότι οι πρότυπες προτάσεις αποτελούν διέξοδο χαρακτηρίζοντάς τες μονόδρομο για την αντιμετώπιση προβλημάτων που επιβάλλονται από τις καταστάσεις: «Δεν υπάρχει άλλη δυνατότητα σε μια περιοχή που περιλαμβάνει το μισό πληθυσμό της χώρας 5,5 εκατομμύρια. Υπάρχουν δυνατότητες τα συγκεκριμένα έργα να λειτουργήσουν αποφασιστικά για την αντιμετώπιση των προβλημάτων της Αττικής», τόνισε προσθέτοντας ότι τα κόστη ενδεχόμενων «σκιωδών διοδίων», θα μπορούσαν να έρθουν και σε δέκα χρόνια από τώρα.
Επίθεση στο Μαγδεμβούργο: Τι γνωρίζουμε για τον δράστη – Η επιστολή στο AfD, ο θαυμασμός στον Μασκ και τα πυρά στη Μέρκελ
Εξάρχεια: Πώς εντόπισαν τον δράστη με το λοστάρι - Είχε συλληφθεί ξανά για επίθεση, αλλά κυκλοφορούσε ελεύθερος
Η σκοτεινή και χιονισμένη Λαπωνία και το τετ α τετ του Μητσοτάκη με τον Άη Βασίλη
Κιμ Καρντάσιαν: Ποζάρει με κόκκινο δερμάτινο φόρεμα και βαθύ ντεκολτέ
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr