Σχέδιο δράσης για να μην αυξηθούν τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια
Φρένο στις ανατιµήσεις των εισιτηρίων επιχειρεί να βάλει το υπουργείο Ναυτιλίας, µέσα από συγκεκριµένες δράσεις που θα µετριάσουν τις επιπτώσεις στο κόστος λειτουργίας από την απόφαση του ΙΜΟ για την υποχρεωτική χρήση φιλικότερων προς το περιβάλλον καυσίµων από το 2020🕛 χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά ┋
«Πλέγμα µέτρων» επεξεργάζεται το υπουργείο Ναυτιλίας προκειµένου να αποτρέψει πιθανές ανατιµήσεις των ναύλων στην ακτοπλοΐα. Το σχέδιο δράσης στοχεύει να µετριάσει τις επιπτώσεις στο κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων του κλάδου από την απόφαση του ΙΜΟ για την υποχρεωτική χρήση φιλικότερων προς το περιβάλλον καυσίµων από την 1η Ιανουαρίου 2020.
Υπό τις παρούσες συνθήκες, η αύξηση στις τιµές των εισιτηρίων, όπως αναφέρουν παράγοντες του κλάδου, φαντάζει αναπόφευκτη, καθώς τα νέα καύσιµα θα επιβαρύνουν κατά περίπου 10% µε 15% το κόστος ανά ταξίδι. Ενα κόστος που, όπως λένε, δεν µπορούν να απορροφήσουν οι επιχειρήσεις του κλάδου. Εξίσου δαπανηρή όµως είναι και η εναλλακτική που υπάρχει, η οποία αφορά στην εγκατάσταση scrubbers (συστήµατα καθαρισµού καυσαερίου, τα οποία συµβάλλουν στην ελάττωση των εκποµπών οξειδίων του θείου) στα πλοία. Ενδεικτικά, η τοποθέτηση scrubbers σε τρία µεγάλα πλοία των Μινωικών Γραµµών κόστισε πάνω από 9 εκατ. ευρώ συνολικά, δηλαδή 3 εκατ. ευρώ ανά πλοίο!
Οπως εξηγούν στην «Ηµερησία» καλά πληροφορηµένες πηγές, το σχέδιο δράσης που βρίσκεται επί τάπητος χωρίζεται σε δύο σκέλη: το πρώτο αφορά τις άγονες γραµµές, οι οποίες επιδοτούνται από το κράτος, και το δεύτερο τις ελεύθερες γραµµές. Για τις άγονες γραµµές εξετάζεται το ενδεχόµενο να επεκταθεί η χρονική διάρκεια των συµβάσεων µε τις ακτοπλοϊκές που θα αναλάβουν την εξυπηρέτησή τους, κάτι που θα µετρίαζε τις συνέπειες της αύξησης του κόστους και θα λειτουργούσε ως ανάχωµα στις ανατιµήσεις. Οι τελικές αποφάσεις, όπως επισηµαίνεται αρµοδίως, αναµένεται να ληφθούν µέχρι το τέλος Μαΐου.
Στις υπόλοιπες γραµµές, στο τραπέζι έχουν «πέσει» διάφορες προτάσεις που θα µπορούσαν να αντισταθµίσουν την επιβάρυνση στα λειτουργικά έξοδα των πλοίων που επίκειται από τη νέα χρονιά. Ανάµεσα στις λύσεις που έχουν ακουστεί είναι και η µείωση του ΦΠΑ, κάτι που έχουν ζητήσει µετ’ επιτάσεως και οι ακτοπλόοι. Μάλιστα, ο πρόεδρος του Συνδέσµου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Μιχάλης Σακέλλης, έχει υποστηρίξει δηµόσια την αναγκαιότητα µείωσης του ΦΠΑ στο 13%, από 23% που είναι σήµερα, τονίζοντας πως µόνο έτσι θα µπορέσουν οι εταιρείες να απορροφήσουν το διαρκώς αυξανόµενο λειτουργικό κόστος.
«Η ακτοπλοΐα προσφέρει δηµόσιο έργο και οφείλει η πολιτεία να τη δει υπό αυτήν την οπτική» ανέφερε, για να προσθέσει πως η αποκλιµάκωση της φορολογίας µπορεί να δώσει βαθιά ανάσα στον κλάδο, ο οποίος προσπαθεί να επουλώσει τις πληγές που προκάλεσε η παρατεταµένη οικονοµική κρίση της χώρας και ταυτόχρονα να γυρίσει σελίδα, ανανεώνοντας τον στόλο και αναβαθµίζοντας τις παρεχόµενες υπηρεσίες.
Στην παρούσα φάση, η παραπάνω πρόταση συγκεντρώνει λίγες πιθανότητες υλοποίησης, κυρίως γιατί θα «ανοίξει την όρεξη» σε πολλούς ακόµη κλάδους να ζητήσουν κάτι αντίστοιχο. Κάτι που αυτήν τη στιγµή δεν φαίνεται να αντέχει η ελληνική οικονοµία. Μια µαζική αποκλιµάκωση φόρων εκτιµάται πως µπορεί να οδηγήσει σε εκτροχιασµό των δηµοσιονοµικών. Το θέµα των ελεύθερων γραµµών, πάντως, θα απασχολήσει την κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εθνικές εκλογές, καθώς οι τελικές αποφάσεις για την ανακούφιση των επιχειρήσεων θα ληφθούν στα τέλη του έτους.
Οι πρωτοβουλίες του υπουργείου δεν σταµατούν στη συγκράτηση των ναύλων. Αντίθετα, υπάρχουν σχέδια και για τον εκσυγχρονισµό του στόλου της ελληνικής ακτοπλοΐας. Στο πλαίσιο αυτό, υπάρχουν σκέψεις να δοθούν κίνητρα στους επιχειρηµατίες του κλάδου για να αποκτήσουν σύγχρονα πλοία που χρησιµοποιούν ως καύσιµο το LNG, καθώς και να εντάξουν στους στόλους τους υβριδικά και ηλεκτροδοτούµενα πλοία.
Ενα από τα κίνητρα που µελετώνται πολύ σοβαρά είναι να επεκταθούν σε 12 χρόνια οι συµβάσεις για τις άγονες γραµµές και παράλληλα οι συµβάσεις αυτές να µπορούν να χρησιµοποιηθούν από τους πλοιοκτήτες ως «εγγύηση» για τη λήψη δανείου από τις τράπεζες για την αγορά νέου πλοίου, υπό την προϋπόθεση ότι το πλοίο θα δροµολογηθεί εντός τριετίας.
Το παραπάνω σχέδιο εκτιµάται πως ανταποκρίνεται στις ανάγκες των ακτοπλόων, οι οποίοι έχουν κατ’ επανάληψη ζητήσει κίνητρα από την πολιτεία προκειµένου να ανανεώσουν τον στόλο τους. Αυτήν τη στιγµή, στις ελληνικές θάλασσες, πέρα από πλοία-στολίδια, δραστηριοποιούνται και πλοία µεγάλης ηλικίας, τα οποία, παρότι είναι καλά συντηρηµένα, χρήζουν ανανέωσης.
Περιμένοντας το «πράσινο φως»
Το σχέδιο, όπως αναφέρεται αρµοδίως, έχει τεθεί υπόψη των αρµόδιων Ευρωπαίων αξιωµατούχων, προκειµένου να εξασφαλισθεί το «πράσινο φως», καθώς ελλοχεύει ο κίνδυνος η επέκταση των συµβάσεων να χαρακτηριστούν ως κρατικές ενισχύσεις. Σύµφωνα µε πληροφορίες, οι Βρυξέλλες εµφανίζονται κατ’ αρχάς θετικές στο σχέδιο, ωστόσο περιµένουν να λάβουν και τις τεκµηριωµένες προτάσεις της ελληνικής πλευράς. Οι οποίες αναµένεται να αποσταλούν πολύ σύντοµα.
Οσον αφορά στο ενδεχόµενο ανατιµήσεων τη φετινή σεζόν, κύκλοι του υπουργείου Ναυτιλίας δίνουν λίγες πιθανότητες -χωρίς βέβαια να το αποκλείουν σε µια ελεύθερη οικονοµία-, επισηµαίνοντας πως οι ακτοπλόοι µέχρι στιγµής δεν έχουν εκφράσει κάποια σχετική επιθυµία. Επιπλέον, ο ανταγωνισµός είναι τέτοιος που αποτρέπει κινήσεις που θα πλήξουν τη ζήτηση και την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων του κλάδου. Εν όψει, µάλιστα, ακόµη µίας καλής καλοκαιρινής σεζόν, κυρίως χάρη στον εισερχόµενο τουρισµό.
Ο Μπάμπης Στόκας αποκάλυψε πως προέκυψε το όνομα Πυξ Λαξ - «Μας μπέρδευαν με τους Ζιγκ Ζαγκ»
Πηγές ΥΠΕΞ για την ΑΟΖ Τουρκίας-Συρίας: Μεταβατική η κατάσταση, κανείς δεν νομιμοποιείται να κάνει συμφωνίες
Ο βασιλιάς Κάρολος αλλάζει την παράδοση και απευθύνει το χριστουγεννιάτικο του μήνυμα από παρεκκλήσι νοσοκομείου
Η ηλεκτροκίνηση «πάτησε» γκάζι παγκοσμίως το 2024 - Πόσο αυξήθηκαν οι πωλήσεις αυτοκινήτων τη φετινή χρονιά
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr