Νίκος Φίλιππας: Στη νέα ψηφιακή εποχή θα χρειασθούμε περισσότερη ανθρωπιά
Η αναγνώριση των κερμάτων μπορεί να εισαχθεί στη ζωή ενός παιδιού από την ηλικία των 4 ετών. Την ίδια περίπου περίοδο ένα παιδί μπορεί να καταλάβει την έννοια της αποταμίευσης, λέει ο καθηγητής Χρηματοοικονομικής και πρόεδρος και ιδρυτής του Ινστιτούτου Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού, Νικόλαος Φίλιππας🕛 χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτά ┋
Ο βασικός στόχος είναι να παρουσιασθεί μια διαφορετική προσέγγιση στη χρηματοοικονομική γνώση. Αυτό μας λέει ο καθηγητής Χρηματοοικονομικής του Πανεπιστημίου Πειραιά και πρόεδρος και ιδρυτής του Ινστιτούτου Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού, Νίκος Φίλιππας, σε αποκλειστική συνέντευξή του στο ethnos.gr.
«Το χρήμα είναι ένα μέσο για την ευτυχία των πολιτών, και όχι αυτοσκοπός» δηλώνει και προσθέτει: «Προχώρησα στην έκδοση αυτού του βιβλίου γιατί η προσπάθειά μας θα πρέπει να ξεκινήσει σήμερα από τα παιδιά στα σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης». Ακολουθεί η συνέντευξη:
Mετά την «Ψυχολογία των Αγορών», που εκδόθηκε το 2015, ένα βιβλίο που αναφερόταν στη νέα τάση της Χρηματοοικονομικής Επιστήμης, το Behavioral Finance και την ενασχόλησή σας με τα κρυπτονομίσματα, ξαφνικά δημοσιεύετε ένα βιβλίο χρηματοοικονομικής για παιδιά! Ποιο ήταν το κίνητρο πίσω από αυτή την έκδοση;
Όλες οι προαναφερθείσες δράσεις συνδέονται άρρηκτα με τον χρηματοοικονομικό αλφαβητισμό (financial literacy), που έχει να κάνει με την κατανόηση της χρηματοοικονομικής και της σωστής διαχείρισης του χρήματος για την επίτευξη της ευημερίας των πολιτών. Πιστεύω, λοιπόν, στους νέους και στα παιδιά, γιατί αυτά είναι το μέλλον, που αλλάζει με μεγάλη ταχύτητα. Τα παιδιά δεν χρειάζονται στείρα απομνημόνευση, αλλά δεξιότητες. Η χρηματοοικονομική εκπαίδευση, λοιπόν, αποτελεί μοναδική δεξιότητα για τον 21ο αιώνα, αφού η αγορά εργασίας γίνεται όλο και πιο περίπλοκη και εμπερικλείει πολλές προκλήσεις αλλά και παγίδες.
Τι είναι, τελικά, ο χρηματοοικονομικός αλφαβητισμός;
Ο πιο ολοκληρωμένος ορισμός είναι αυτός που υιοθετεί ο ΟΟΣΑ, μέσω δύο κορυφαίων ερευνητριών του, των Atkinson και Messy. Σύμφωνα με αυτές, πρόκειται για «τον συνδυασμό γνώσης, δεξιοτήτων, στάσεων και συμπεριφορών, στοιχεία τα οποία είναι απαραίτητα για τη λήψη σωστών χρηματοοικονομικών αποφάσεων, με απώτερο στόχο την επίτευξη της ατομικής ευημερίας».
Μπορεί η χρηματοοικονομική παιδεία να ενταχθεί δομημένα στο σύστημα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης;
Ανεπιφύλακτα, ναι. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΟΟΣΑ, (10 ) χώρες ήδη έχουν υιοθετήσει υποχρεωτικά μαθήματα χρηματοοικονομικής γνώσης στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, ενώ άλλες 15 προαιρετικά. Φυσικά, έχουν προηγηθεί εμπεριστατωμένες μελέτες από ερευνητές και ψυχολόγους του ΟΟΣΑ και της UNICEF, των οποίων τα ευρήματα συμφωνούν ότι τα παιδιά μπορούν από μικρή ηλικία να κατανοήσουν τις προαναφερθείσες έννοιες .
Από ποια ηλικία μπορούν να καταλάβουν τα παιδιά βασικές χρηματοοικονομικές έννοιες;
Η αναγνώριση των κερμάτων μπορεί να εισαχθεί στη ζωή ενός παιδιού από την ηλικία των 4 ετών. Την ίδια περίπου περίοδο ένα παιδί μπορεί να καταλάβει την έννοια της αποταμίευσης. Με την πάροδο των ετών, οι έφηβοι θα πρέπει να προετοιμάζονται για να αποκτήσουν εκείνες τις δεξιότητες που απαιτούνται για μία επιτυχημένη και ευτυχισμένη ενήλικη ζωή, προστατεύοντας τους από λάθη, όπως η υπερχρέωση και οι λανθασμένες επενδυτικές επιλογές.
Αν επιθυμούμε να διαμορφώσουμε μια μελλοντική κοινωνία χρηματοοικονομικά ενήμερων και υπεύθυνων πολιτών, η προσπάθειά μας θα πρέπει να ξεκινήσει σήμερα από τα παιδιά στα σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Φυσικά, απαιτεί πολλή δουλειά από ειδικούς, γιατί, όπως έχει αποδειχθεί, ακόμα και αυτοί που αυτοπροσδιορίζονται ως ειδικοί στον χρηματοοικονομικό αλφαβητισμό δεν γνωρίζουν την διαφορά οικονομικού και χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού. Και πιστέψτε με, είναι μεγάλη! Τέλος, σε έναν κόσμο με τεράστιες κοινωνικές ανισότητες, πρέπει από μικρή ηλικία να μαθαίνουμε τη δύναμη της προσφοράς, να δωρίζουμε χρήματα, πράγματα ή τον χρόνο μας και να μοιραζόμαστε. Στη νέα ψηφιακή/ρομποτική εποχή θα χρειασθούμε περισσότερη ανθρωπιά και ενσυναίσθηση
Ιnfo
Το βιβλίο του Νικολάου Δ. Φίλιππα, με τίτλο «Τα Χρήματα δεν φυτρώνουν στα δέντρα», αποτελεί το πρώτο βιβλίο χρηματοοικονομικής εκπαίδευσης και ενδυνάμωσης για παιδιά ηλικίας από 10 έως 12 ετών στη Ευρώπη. Μέσα από το πλούσιο σε έννοιες και περιεχόμενο κείμενο, αλλά και διαδραστικές ασκήσεις, σταυρόλεξα, κρυπτόλεξα και άλλα ευχάριστα παιχνίδια, ο συγγραφέας θέτει τις βάσεις για τη δημιουργία μιας γενιάς χρηματοοικονομικά ενήμερων και υπεύθυνων πολιτώ.
Πώς αλλάζουν τα δεδομένα στον πόλεμο της Ουκρανίας μετά τη δολοφονία Κιρίλοφ: Το οργανωμένο «χτύπημα» του Κιέβου για να προλάβει το μέτωπο Τραμπ-Πούτιν
Meta: «Καμπάνα» 251 εκατ. ευρώ από την ΕΕ για χακάρισμα λογαριασμών του Facebook
Best FIFA Awards: Κορυφαίος ποδοσφαιριστής για το 2024 ο Βινίσιους – Η καλύτερη 11αδα
Κώστας Χαρδαβέλλας: Ενας γίγαντας της δημοσιογραφίας που χόρεψε το ζεϊμπέκικο του νικητή
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr