Τζουμέρκα: «Αυτοψία» Μητσοτάκη στο αναστυλωμένο γεφύρι της Πλάκας
Βασίλης ΙγνατιάδηςΗ «αυτοψία» που θα κάνει το Σάββατο ο πρωθυπουργός στο αναστυλωμένο Γεφύρι της Πλάκας στα Τζουμέρκα σηματοδοτεί την είσοδο στην τελική ευθεία πριν από την παράδοση και τα εγκαίνια του μεγαλύτερου έργου αποκατάστασης πέτρινου γεφυριού σε παγκόσμιο επίπεδο. Η παραδοσιακή γέφυρα, που στέκει ξανά όρθια 5,5 χρόνια μετά την κατάρρευσή της στην κοίτη του Αράχθου, «αποκαλύπτεται» αυτές τις μέρες, καθώς αφαιρούνται και τα τελευταία τμήματα της μεταλλικής κατασκευής κάτω από το τόξο. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα είναι ένας από τους πρώτους που θα τη δουν ολοκληρωμένη και απαλλαγμένη από κάθε είδους υποστυλώματα.
Στο αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να γίνει η επίσημη παράδοση του έργου και να προγραμματιστεί η τελετή εγκαινίων. «Από τον περασμένο χειμώνα έχουμε ολοκληρώσει το έργο της αφαψίδωσης (ξεκαλουπώματος) του τόξου και το γεφύρι στηρίζεται στο βάρος του. Αυτές τις μέρες απομακρύνεται και η σιδηροκατασκευή. Σύμφωνα με την συμβατική μας υποχρέωση, το έργο πρέπει να παραδοθεί ως τις 18 Αυγούστου», είπε στο ethnos.gr ο επικεφαλής του εργοταξίου, Αλέξανδρος Παπακωστόπουλος.
Σύμφωνα με τον δήμαρχο Βόρειων Τζουμέρκων, Ιωάννη Σεντελέ, ο πρωθυπουργός αναμένεται να φτάσει, αύριο Παρασκευή στα Πράμαντα Ιωαννίνων, έδρα του Δήμου, όπου θα διανυκτερεύσει, και το πρωί του Σαββάτου θα επισκεφθεί την Πλάκα, όπου θα δει το γεφύρι ολοκληρωμένο και θα ενημερωθεί επί τόπου για το απαιτητικό εγχείρημα της πιστής ανακατασκευής του, που στέφθηκε με επιτυχία. Στη συνέχεια αναμένεται να αναχωρήσει για την Κέρκυρα.
Το μεγαλύτερο τοξωτό πέτρινο γεφύρι των Βαλκανίων γεφύρωνε επί 150 χρόνια τις δύο όχθες του Αράχθου, του πιο χειμαρρώδους ποταμού της Ελλάδας, μέχρι τον Φεβρουάριο του 2015, όταν κατέρρευσε στη διάρκεια θεομηνίας. Η έρευνα του ΕΜΠ έδειξε ως κύρια αιτία την ελλιπή συντήρησή του, καθώς το ένα από τα βάθρα του στεκόταν στον «αέρα».
Το έργο της αποκατάστασής του, με απόφαση του ίδιου του τότε πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, ήταν ένα «στοίχημα» με πολλές τεχνικές αβεβαιότητες, που κερδήθηκε πέντε χρόνια μετά. Οι μελετητές χρειάστηκε να αποκωδικοποιήσουν τα μυστικά των πετράδων μαστόρων του 19ου αιώνα και να στήσουν ένα γεφύρι που θα φέρει το «DNA» της πρωτότυπης κατασκευής. Ελλείψει γραπτών τεκμηρίων, έβαλαν στο «μικροσκόπιο» τα συντρίμμια του γεφυριού προκειμένου να αντιγράψουν το δέσιμο τμημάτων και το μίγμα του κονιάματος, μελέτησαν παλιές φωτογραφίες, χρησιμοποίησαν ξυλοδεσιές και μεταλλικές ενισχύσεις στη δόμηση και επιστράτευσαν έμπειρους σύγχρονους ηπειρώτες μαστόρους για να φέρουν σε πέρας το εγχείρημα.
Στη διάρκεια του ξεκαλουπώματος του τόξου, που έγινε με «χειρουργικό» τρόπο τον περασμένο Φεβρουάριο, ακριβώς πέντε χρόνια μετά την κατάρρευση, το γεφύρι πέρασε και το πρώτο του crash test, καθώς δοκιμάστηκε από σεισμό μεγέθους 4,7 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ, που είχε επίκεντρο μόλις 46 χιλιόμετρα μακριά.
Στο βίντεο του Μιχαήλ Πανταζή έχουν καταγραφεί βήμα προς βήμα τα στάδια της ανακατασκευής και οι πρωταγωνιστές του εγχειρήματος
- ΣΥΡΙΖΑ: Η απώλεια της αξιωματικής αντιπολίτευσης, το τάιμινγκ και οι κινήσεις των στρατοπέδων
- ΠΑΣΟΚ: Restart στην Αξιωματική Αντιπολίτευση - Το μεγάλο crash test
- Γιατί ο ΟΑΣΑ προσανατολίζεται σε περισσότερους ιδιώτες στις συγκοινωνίες - Οι γραμμές... ανά παραγγελία
- Στεγαστικό επίδομα για τους σπουδαστές των ΙΕΚ: Οι προθεσμίες για τις αιτήσεις και τα δικαιολογητικά