Πολιτική|13.09.2020 23:19

Ενοπλές Δυνάμεις: Η επιφυλακή δεν σταματά - 1,5 εκατ. ευρώ ημερησίως τα καύσιμα του Στόλου

Newsroom

Οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της ελληνοτουρκικής κρίσης, σηκώνοντας για περισσότερο από 30 ημέρες το «βάρος» της επιχειρησιακής ετοιμότητας. Ενδεικτικό είναι, όπως αναφέρει το hellasjournal.com, ότι ο Ελληνικός Στόλος δαπάνησε 1,5 εκατ. ευρώ την ημέρα σε καύσιμα, καθώς τα πλοία δεν σταμάτησαν ποτέ τις περιπόλους τους, παρά μόνο για τους απαραίτητους ανεφοδιασμούς στα ακριτικά μας νησιά. 

Πολλά από τα στελέχη των πληρωμάτων έτυχε να είναι σε εν πλω υπηρεσία όταν ξέσπασε η πρώτη κρίση στις 21 Ιουλίου, ενώ δεν ήταν λίγοι κι εκείνοι που ήταν σε άσκηση κι από εκεί κατευθύνθηκαν στα σημεία που τους διέταξε το Αρχηγείο Στόλου ώστε να καλυφθούν καυτές περιοχές στις οποίες η Άγκυρα απέβλεπε σε προβολή ισχύος.

Το Oruc Reis αποσύρεται - Η επιφυλακή δεν σταματά

Το Oruc Reis επέστρεψε στο λιμάνι της Αττάλειας ενώ τα πλοία του τουρκικού στόλου φαίνεται ότι έχουν αποτραβηχτεί προς τα παράλια, εκεί δηλαδή που το περισσότερο χρονικό διάστημα βρίσκονταν και πριν, εν αντιθέσει με τα πολεμικά πλοία της Ελλάδας που τα πληρώματά τους εξ αρχής είχαν σαφή εντολή πολεμικής διάταξης.

Ακόμη και τώρα όπου το σεισμογραφικό πλοίο και η συνοδεία του αποσύρθηκαν, τα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού έλαβαν εντολή να παραμείνουν στο Αρχιπέλαγος μέχρις ότου αποσυρθεί το μεγαλύτερο μέρος του Τουρκικού στόλου. Μάλιστα, ανώτατες πηγές σημείωναν ότι μέχρι να παρατηρήσουν ότι τα πολεμικά πλοία της Τουρκίας που είχαν εξέλθει από τα Δαρδανέλια κι εκείνα που μετακινήθηκαν από τη Μαύρη Θάλασσα, επιστρέψουν στις μητρικές βάσεις, ο συναγερμός για το Πολεμικό Ναυτικό δεν θα πέσει κάτω από τη μέση.

Άλλωστε αυτό το τμήμα του τουρκικού στόλου έχει βρεθεί σε ναυστάθμους στα τουρκικά παράλια, κυρίως στο Ακσάζ πάνω από δυόμιση μήνες. Και δεν πρόκειται όπως λένε οι ίδιες πηγές για μικρό αριθμό πλοίων, είναι αρκετές μονάδες επιφανείας και υποβρύχια τα οποία εφόσον η Τουρκία πάτησε στο μονοπάτι της αποκλιμάκωσης θα πρέπει να τα γυρίσει απ’ εκεί που ξεκίνησαν.

Πάντως αν δεν υπάρξει αυτή η μετακίνηση μέσα στα επόμενα εικοσιτετράωρα, θα είναι μια πρώτη ένδειξη των μετέπειτα προθέσεων της Άγκυρας, η οποία απ’ ότι φαίνεται πιέστηκε ιδιαίτερα για να λάβει την απόφαση μη ανανέωσης της navtex και για την απόσυρση του στόλου.

Φόβοι για επανάληψη του ίδιου σκηνικού

Την ίδια ώρα, δεν λείπουν και οι εκτιμήσεις στο Επιτελείο που κάνουν λόγο για επανάληψη του ίδιου σκηνικού διότι οι αξιώσεις της γείτονος στην Αν. Μεσόγειο και εντός της Ελληνικής υφαλοκρηπίδας δεν πρόκειται να σταματήσουν. Άλλωστε, αυτό αποκάλυψε προκλητικά και ο Τούρκος υπουργός Άμυνας Χουλουσί Ακάρ από το Κας, ότι δηλαδή το σεισμογραφικό πλοίο θα επαναλάβει τον ίδιο παραβατική πλου όταν η Τουρκία κρίνει πως είναι η στιγμή να προκαλέσει εκ νέου.

Όμως ακόμη κι αν τα πλοία της Τουρκίας βάλουν τελικά ρότα αποκλιμάκωσης, τα δεδομένα όπως διαμορφώνονται με τις εντάσεις που υπάρχουν στο νοτιοανατολικό τμήμα του Αιγαίου έχουν κατευθύνει την ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων ν’ αναθεωρήσει τις θέσεις επιφυλακής των πολεμικών πλοίων και να βρίσκονται σε προωθημένες θέσεις ώστε πάντοτε η απάντηση να είναι εν τη γενέσει οποιουδήποτε σκηνικού.

Κατά συνέπεια, ακόμη κι αν ο Ελληνικός στόλος λάβει την εντολή απεμπλοκής μετά από έναν μήνα, κάποιοι θα παραμείνουν στο Αν. Αιγαίο κι αυτοί δεν είναι μόνο τα πληρώματα των πλοίων επιτήρησης. Ανώτατες πηγές σημείωναν με νόημα ότι μετά κι από αυτή την κρίση φάνηκε ο κομβικός ρόλος του Ναυστάθμου Κρήτης αλλά και πολλές άλλες υπηρεσίες του Πολεμικού Ναυτικού που εφοδίαζαν με καύσιμα τα πλοία.

Τουρκίακρίση στη ΜεσόγειοΈνοπλες Δυνάμεις