Αντόνιο Κόστα στο ethnos.gr για Τουρκία: Σεβασμός στην εδαφική ακεραιότητα Ελλάδας - Κύπρου
Μαρία ΨαράΤην προεδρία της EE αναλαμβάνει στην αρχή του 2021 η Πορτογαλία. Στην πιο κρίσιμη στιγμή, στη φάση της έναρξης της προσπάθειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ανάκαμψη από την κρίση του κορονοϊού, η Λισαβόνα θα οδηγεί το καράβι της Ευρώπης. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο αποκτά ιδιαίτερη αξία το πώς τοποθετείται η χώρα της Ιβηρικής στις προκλήσεις που έρχονται.
Το ethnos.gr και το OPEN TV μίλησαν αποκλειστικά για την Ελλάδα με τον Πορτογάλο Πρωθυπουργό, Αντόνιο Κόστα, σε μια συνέντευξη που παραχώρησε σε περιορισμένο αριθμό Ευρωπαίων δημοσιογράφων στις Βρυξέλλες.
Στη συνέντευξη, ο Πρωθυπουργός Κόστα ορίζει το σύνθημα της Προεδρίας του ως «η ώρα για μια δίκαιη πράσινη και ψηφιακή ανάκαμψη». Ο ίδιος τονίζει ότι μία από τις βασικές προτεραιότητές του είναι η ανάπτυξη του κοινωνικού πυλώνα, «που θεωρείται ως βάση ασφάλειας για τις προκλήσεις του κλίματος και της ψηφιακής μετάβασης. Αυτό σημαίνει επένδυση στις ικανότητες των ανθρώπων, στην καινοτομία για την ενίσχυση των επιχειρήσεων και την ισχυρή κοινωνική προστασία, ώστε κανένας να μην μείνει πίσω», τόνισε ο Αντόνιο Κόστα που ανήγγειλε μάλιστα Σύνοδο Κορυφής για το θέμα στο Πόρτο στις 7 Μαΐου.
Ως προτεραιότητα, ο Πορτογάλος Πρωθυπουργός αναφέρει, επίσης, την ανάπτυξη της στρατηγικής αυτονομίας της Ευρώπης, ενός παγκόσμιου οράματος για μια Ευρώπη ανοιχτής στον κόσμο μέσω διπλωματίας αλλά και εμπορίου.
Δεν θα μπορούσαμε να μην τον ρωτήσουμε και για την Τουρκία. «Χρειάζεται να βρούμε μια πλατφόρμα διαλόγου, όχι μόνο στρατιωτική αλλά και πολιτική για την κατάσταση έντασης που υπάρχει στην Ανατολική Μεσόγειο και να υπάρξει σεβασμός στην εδαφική ακεραιότητα και της Ελλάδας και της Κύπρου», δήλωσε ο Αντόνιο Κόστα.
Δεν υπάρχει χάσμα Βορρά - Νότου
- Οι τσιγκούνηδες του Βορρά ανησυχούν να ξοδευτούν σωστά τα χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης. Πώς εκτιμάτε την ικανότητα των μεγάλων κρατών να χρησιμοποιήσουν τα χρήματα;
Ένα από τα σημαντικά αποτελέσματα αυτής της κρίσης είναι ότι καταφέραμε να ξεπεράσουμε αυτήν την απόκλιση Βορρά-Νότου, η οποία εμφανίστηκε κατά την προηγούμενη κρίση στην Ευρωζώνη. Όλοι έχουν καταλάβει ότι η δύναμη της Ευρώπης έγκειται στην ποικιλομορφία της, η οποία υπάρχει με τον Βορρά, τον Νότο, την Ανατολή, τη Δύση, την κεντρική Ευρώπη. Είναι αυτό το σύνολο που δημιουργεί την εσωτερική αγορά.
Αυτή τη φορά ήταν πιο εύκολο. Αυτή η κρίση δεν είναι οικονομικής προέλευσης, αλλά κρίση υγειονομική. Ωστόσο, η κρίση έχει επηρεάσει τους πάντες. Χρειαζόμαστε λοιπόν μια κοινή απάντηση. Το χάσμα Βορρά-Νότου δεν υπάρχει πλέον.
Τα προγράμματα Ανάκαμψης πρέπει να ακολουθούν μια συγκεκριμένη μεθοδολογία, που δεν είναι αυτή της πολιτικής συνοχής ή του πολυετούς δημοσιονομικού πλαισίου. Κάθε χώρα πρέπει να παρουσιάσει ένα πρόγραμμα μεταρρύθμισης για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας όλων των ευρωπαϊκών οικονομιών και κοινωνιών για την αντιμετώπιση εξωτερικών σοκ. Με δύο βασικούς παράγοντες: τη μετάβαση στο κλίμα και την ψηφιακή μετάβαση.
Έχουμε λοιπόν μια πρώτη εγγύηση, μέσω αυτής της θεματικής επιλογής: πρέπει να επενδύσουμε σε μεταρρυθμίσεις που επιταχύνουν αυτές τις δύο μεταβάσεις.
Δεύτερον, τα προγράμματα αυτά είναι προγράμματα που διαπραγματεύονται με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και πρέπει να εγκριθούν από το Συμβούλιο. Προβλέπεται μια αξιολόγηση σχετικά με την ποιότητα των διαφόρων προγραμμάτων. Αυτό ενισχύει την εμπιστοσύνη στο γεγονός ότι τα χρήματα που θα κινητοποιηθούν από την κοινή έκδοση χρεών από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να διοχετευθούν είτε για τη στήριξη επενδύσεων που επιταχύνουν αυτήν τη διπλή μετάβαση και ότι κάθε πρόγραμμα που παρουσιάζεται θα είναι επαρκούς ποιότητας για λάβετε αυτά τα αποτελέσματα.
Το τρίτο σημαντικό στοιχείο είναι ότι δεν πρέπει να παρουσιάσει κάθε χώρα μόνο ένα έργο, αλλά και στόχους και ένα πλήρες χρονοδιάγραμμα για την επίτευξη αυτών των στόχων. Τα χρήματα απελευθερώνονται μόνο όταν επιτυγχάνονται αυτοί οι ενδιάμεσοι στόχοι.
- Πότε θα φτάσουν τα χρήματα αυτά; Και το Ταμείο Ανάκαμψης είναι ένας προσωρινός μηχανισμός ή ήρθε για να μείνει;
Αυτό το πρόγραμμα δεν αποτελεί εναλλακτική λύση του ESM, ο οποίος εξακολουθεί να υπάρχει ως δίχτυ ασφαλείας σε περίπτωση ασύμμετρης (οικονομικής) κρίσης. Προφανώς αυτός δεν είναι ο σωστός μηχανισμός για μια συμμετρική κρίση. Αυτό το σχέδιο ανάκαμψης καθιστά δυνατή τη δοκιμή μιας νέας μεθοδολογίας για την κατανομή ευρωπαϊκών πόρων μεταξύ των διαφόρων κρατών μελών.
Τα κριτήρια είναι δίκαια, λαμβάνουν υπόψη τη σοβαρότητα του οικονομικού και κοινωνικού αντίκτυπου του Covid-19 στις διάφορες οικονομίες. Και στοχεύουμε να τους βάλουμε όλους σε ίση βάση. Βρήκαμε συμβατική μέθοδο. Δεν προβλέπει την ίδια ελευθερία που έχει συνήθως κάθε χώρα στη διαχείριση των ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Αλλά ούτε πρόκειται για τη δημιουργία Τρόικας που μας επιβάλλει στόχους και μεταρρυθμίσεις.
Αυτή τη φορά, κάθε χώρα πρέπει να προσδιορίσει τις προτεραιότητές της στο πλαίσιο των γενικότερων προτεραιοτήτων της ΕΕ που είναι η ανθεκτικότητα, η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και η ψηφιακή μετάβαση. Κάθε χώρα πρέπει να προσδιορίσει τις αδυναμίες και τις προτεραιότητές της, να τις διαπραγματευτεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, να καθορίσει τους στόχους και τα χρονοδιαγράμματα και να υποβάλει τα πάντα στο Συμβούλιο για έγκριση, πριν δεσμευτεί για την ορθή εκτέλεση των προγραμμάτων.
Αυτό μπορεί να εμπνεύσει το μέλλον των νέων γενεών ευρωπαϊκών κονδυλίων μετά το 2027; Είναι πολύ νωρίς να το πούμε. Όμως αυτός ο μηχανισμός είναι παρόμοιος με το έμβρυο ενός νέου προϋπολογισμού της ζώνης του ευρώ, με το δημοσιονομικό μέσο για την ανταγωνιστικότητα και τη σύγκλιση. Ο Covid-19 μας ανάγκασε να αφήσουμε αυτό το μικρό έμβρυο και να ξεκινήσουμε ένα πρόγραμμα μεγάλης κλίμακας.
Προς το παρόν, η προτεραιότητα είναι τώρα να ξεκλειδώσουμε τη συμφωνία. Κάθε χώρα πρέπει να συνεχίσει τις διαπραγματεύσεις της με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και να εκτελέσει τα έργα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Θα κάνουμε την αξιολόγηση αργότερα και θα σκεφτούμε εάν η νέα γενίκευση των ευρωπαϊκών κονδυλίων θα πρέπει να εξελιχθεί και να εμπνευστεί από αυτήν τη μεθοδολογία, η οποία αναλαμβάνει την ευθύνη όλων. Τότε θα αρχίσουν να φτάνουν και τα χρήματα σε κάθε χώρα.
Πότε η επιστροφή στο Σύμφωνο Σταθερότητας
- Πότε θα πρέπει η ΕΕ να επιστρέψει σε μια «κανονική» λειτουργία, δηλαδή να επιστρέψει στη λειτουργία του Συμφώνου Σταθερότητας όπως πριν και στους κανόνες ανταγωνισμού για τις προηγούμενες κρατικές ενισχύσεις;
Υπάρχει μια διεθνής συναίνεση - τόσο από τους οικονομολόγους όσο και από το ΔΝΤ - ότι δεν πρέπει να βιαζόμαστε, με μειωμένη υποστήριξη στις οικονομίες ή μέτρα για τη στήριξη των δημοσιονομικών πολιτικών. Πρέπει να διατηρήσουμε αυτά τα μέσα έως ότου η οικονομία μας φτάσει στο ίδιο επίπεδο με το 2019.
Οι προοπτικές για την οικονομία έχουν αλλάξει κατά τη διάρκεια αυτών των αβέβαιων μηνών. Μας λένε ότι η οικονομική κρίση δεν θα είναι τόσο βαθιά όσο αναμενόταν στις αρχές του τρέχοντος έτους, αλλά ότι η ανάκαμψη το 2021 θα είναι πιο αργή από ό, τι αναμενόταν προηγουμένως.
Σύμφωνα με την τελευταία προβολή της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, μόνο το 2022 θα επιστρέψουμε στο επίπεδο του 2019. Ως εκ τούτου, πρέπει να παραμείνουμε ευέλικτοι όσον αφορά την επανεισαγωγή των κανόνων του Συμφώνου Σταθερότητας ή των κρατικών ενισχύσεων. Και να προσέξουμε να μην κάνουμε τα ίδια λάθη με την προηγούμενη κρίση. Πρέπει να δώσουμε χρόνο στην ανάκαμψη αλλά και στην ενοποίηση αυτής της ανάκαμψης.
Προς το παρόν, η δυναμική οικονομικής ανάκαμψης είναι λίγο πολύ συμμετρική στις διάφορες χώρες. Πρέπει να διατηρήσουμε αυτήν τη μεγάλη εικόνα. Αυτό που μας βοήθησε πολύ για αυτήν την κρίση είναι ότι μας έχει επηρεάσει όλους. Και μας επέτρεψε να αποφύγουμε διαχωρισμούς μεταξύ τους. Η προστιθέμενη αξία της εσωτερικής αγοράς είναι το μέγεθός της των 27 και όχι λίγων.
Η εκκρεμότητα για το σύμφωνο μετανάστευσης
- Πώς σχεδιάζει η Προεδρία να ξεμπλοκάρει το Σύμφωνο Μετανάστευσης;
Η γερμανική Προεδρία δεν είχε χρόνο να ασχοληθεί με όλα τα διαφορετικά θέματα σε διαφορετικούς τομείς ταυτόχρονα. Όπως είπε την Παρασκευή, η Καγκελάριος Μέρκελ μας άφησε μερικά σημαντικά θέματα. Ένα από αυτά τα ζητήματα είναι σίγουρα το Σύμφωνο Μετανάστευσης.
Για την Πορτογαλική προεδρία είναι προτεραιότητα η επίτευξη συμφωνίας με σεβασμό στο πνεύμα αλληλεγγύης που πρέπει να έχουμε μεταξύ όλων των χωρών της ΕΕ. Και πάνω απ 'όλα δεν αποδεχόμαστε ποτέ την ιδέα ότι το ζήτημα της μετανάστευσης είναι πάνω απ' όλα ζήτημα για χώρες που έχουν εξωτερικά σύνορα της ΕΕ. Κυρίως επειδή η πλειονότητα των μεταναστών δεν θέλουν να έρθουν να εργαστούν σε χώρες πρώτης εισόδου στην ΕΕ, αλλά θέλουν να πάνε και να εργαστούν σε χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, οι οποίες προσφέρουν καλύτερες συνθήκες διαβίωσης και ευκαιρίες. Δεν μπορούμε να αφήσουμε την ευθύνη μόνο στις χώρες που έχουν εξωτερικά σύνορα. Ούτε σε αυτές που είναι πιο ελκυστικές για τους μετανάστες.
Είναι μια γενική πρόκληση, εάν έχουμε μια εσωτερική αγορά, εάν έχουμε μια εσωτερική αγορά, εάν έχουμε έναν χώρο ελεύθερης κυκλοφορίας, πρέπει να έχουμε αλληλεγγύη μεταξύ όλων των χωρών για να καλωσορίσουμε τους πρόσφυγες στους οποίους έχουμε το δικαίωμα. καθήκον προστασίας, για τη διασφάλιση της διεθνούς προστασίας. Αλλά και να έχουμε αλληλεγγύη στις ανάγκες της αγοράς εργασίας μας όσον αφορά τη γήρανση και τη δημογραφική δυναμική της ηπείρου μας.
- Ποια είναι η γνώμη σας για το Σύμφωνο Μετανάστευσης που έχει προτείνει η Κομισιόν;
Πρέπει να καταλάβετε ότι η μετανάστευση είναι μέρος της ανθρωπότητας. Από τότε που υπάρχει ανθρωπότητα, υπάρχει και μετανάστευση. Άλλοτε πιο πολύ και άλλοτε πιο λίγο. Δεύτερον, πρέπει να καταλάβετε ότι αυτή η πρόταση για ευέλικτη αλληλεγγύη είναι σημαντική. Όχι μόνο από την άποψη των χωρών, αλλά και των μεταναστών. Οι μετανάστες δεν θέλουν να πάνε σε όλες τις χώρες. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι οι μετανάστες έχουν συγκεκριμένες διαδρομές και κίνητρα.
Η Πορτογαλία έχει πολλή εμπειρία, όχι μόνο καλωσορίζουμε τους μετανάστες, αλλά για δεκαετίες είχαμε αρκετούς μετανάστες που στέλναμε εμείς. Όταν εξετάζουμε το μεταναστευτικό κίνημα, καταλαβαίνουμε ότι περισσότερο από τη μετανάστευση μεταξύ των χωρών, υπάρχει ιδίως η μετανάστευση μεταξύ περιοχών και μεταξύ πόλεων. Οι άνθρωποι αναζητούν οικογένεια, φίλους, ένα φιλόξενο δίκτυο για να χωρέσουν.
Είναι πολύ εύκολο για εμάς να προσδιορίσουμε από πού βρίσκονται οι Πορτογάλοι: γνωρίζοντας από ποια περιοχή προέρχονται, ξέρουμε από πού βρίσκονται. Σίγουρα θα είναι έτσι για διαφορετικές χώρες, μεταναστευτικές ροές.
Όμως αυτό που μας προσφέρει η πρόταση δεν είναι μόνο η ευελιξία. Σε περιόδους κρίσης, η κοινή χρήση με ποσοστώσεις είναι υποχρεωτική για όλες τις χώρες. Πρέπει να κάνουμε διάκριση μεταξύ των περιόδων κρίσης και των κανονικών μεταναστευτικών ροών, οι οποίες πρέπει να αντιμετωπίζονται με ένα ολιστικό όραμα. Λάβετε επίσης υπόψη την κατάσταση στις χώρες προέλευσης, τη σημασία της ανάπτυξης, αντιμετωπίζουμε τις επιπτώσεις της υπερθέρμανσης του πλανήτη, διασφαλίζουμε την ειρήνη, τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, τη δημοκρατία, τις αναπτυξιακές ευκαιρίες, τη συνεργασία με χώρες προέλευσης και διέλευσης. Οπότε χρειάζεται ένας μηχανισμός για την προστασία των εξωτερικών συνόρων για τη διασφάλιση της διαχείρισης από την παράνομη μετανάστευση, την ανάπτυξη νόμιμων διαύλων μετανάστευσης και ένας μηχανισμός αλληλεγγύης μεταξύ όλων των χωρών της ΕΕ, αλλά και μια πολιτική ένταξης των μεταναστών σε οι κοινωνίες μας.
-Πώς θα βοηθήσετε τις χώρες πρώτης άφιξης να μοιραστούν το βάρος;
Όλοι έχουμε καθήκον να μοιραζόμαστε την ευθύνη της ΕΕ για παροχή διεθνούς προστασίας σε όσους έχουν ανάγκη. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η ΕΕ δεν είναι η περιοχή του κόσμου όπου το βάρος αυτής της ευθύνης είναι το μεγαλύτερο. Μόνο στην Ιορδανία υπάρχουν περισσότεροι πρόσφυγες από ό, τι σε ολόκληρη την ΕΕ. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η δυναμική των προσφύγων δεν θα επιλυθεί έως ότου επιτευχθεί σταθεροποίηση στις χώρες προέλευσης. Και όλες οι δυναμικές της κλιματικής αλλαγής πρόκειται να δημιουργήσουν ένα νέο είδος προσφύγων για το κλίμα και είναι μια διαδικασία που πρέπει να γίνει κατανοητή στο μέλλον της ηπείρου μας.
Με τη γεωγραφική θέση που έχουμε, με τις διαφορές στη δημογραφική δυναμική της Ευρώπης και των γειτόνων της, τις αποκλίσεις στην ανάπτυξη στην Ευρώπη. Αυτό δεν είναι ένα βραχυπρόθεσμο θέμα, αλλά ένα υπαρξιακό ζήτημα για το μέλλον των σχέσεων στην κοινωνία στο σύνολό της.
Πρέπει να σταθεροποιήσουμε μια πολιτική αλληλεγγύης μεταξύ όλων. Αλλά και μια έξυπνη πολιτική έναντι της οικονομικής μετανάστευσης.
Σε αυτόν τον μηχανισμό αλληλεγγύης, πρέπει να μάθουμε από την εμπειρία μας τα τελευταία χρόνια. Δεν αρκεί να ομαδοποιούμε άτομα, να τα βάζουμε σε αεροπλάνο στην Ελλάδα και να τους πάει στη Σουηδία ή την Πορτογαλία. Χρειαζόμαστε ένα εξατομικευμένο προφίλ κάθε πρόσφυγα και μετανάστη. Δεν είναι μια γενική κατηγορία, είναι άτομα με εμπειρίες ζωής και στόχους ζωής. Η επιτυχία της ένταξης είναι να κατανοήσουμε το υπόβαθρο και τον σκοπό της ζωής κάθε ατόμου.
Η Τουρκία και οι εντάσεις στην Ανατολική Μεσόγειο
- Ένα από τα θέματα που σας κληροδοτεί η γερμανική προεδρία είναι και οι εντάσεις στην Ανατολική Μεσόγειο. Οι Έλληνες πιστεύουν ότι τα αιτήματά τους δεν εισακούστηκαν από τη Σύνοδο Κορυφής. Και πολλοί διπλωμάτες λένε ότι η Τουρκία προσπαθεί να ελέγξει τη Μεσόγειο σύμφωνα με το δικό της δίκαιο, χωρίς να σέβεται το διεθνές δίκαιο. Τι πρέπει να κάνει η Ευρώπη για να προστατεύσει τα κράτη μέλη της; Τι θα λέγατε για πιο σκληρά μέτρα κατά της Τουρκίας, όπως τομεακές κυρώσεις;
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο την Παρασκευή ενέκρινε κυρώσεις για την Τουρκία και προχώρησε σε μια πιο σκληρή δήλωση για την Τουρκία. Και βλέπουμε επίσης να πολλαπλασιάζεται η πλατφόρμα του διαλόγου για να αντιμετωπιστεί η κρίση που έχει δημιουργηθεί στην Ανατολική Μεσόγειο. Επίσης όμως είχα μια συνάντηση με τον γενικό γραμματέα του ΝΑΤΟ την περασμένη Πέμπτη και βλέπω ότι στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ υπάρχει σημαντικό πεδίο για πολιτικό διάλογο μεταξύ των μεν και των δε.
Αλλά επίσης και διάλογος στρατιωτικός, για να μειωθεί η ένταση, να υπάρξει αποκλιμάκωση και να αποφευχθούν επεισόδια μεταξύ των μεν και των δε. Γιατί η Ελλάδα και η Τουρκία είναι σύμμαχοι στο ΝΑΤΟ και σε αυτό το πλαίσιο πρέπει να βρούμε αποτελεσματικά μια άλλη πλατφόρμα διαλόγου, όχι μόνο στρατιωτική αλλά και πολιτική για την κατάσταση έντασης που υπάρχει στην Ανατολική Μεσόγειο και να υπάρξει σεβασμός στην εδαφική ακεραιότητα και της Ελλάδας και της Κύπρου.
- Βλέπουμε ότι η Ευρώπη δεν είναι αρκετά παρούσα στην περιοχή της Μέσης Ανατολής και της Μεσογείου.
Η Ευρώπη -δεν πρέπει να ξεχνάει κανείς- ότι είμαστε 27. Οπότε, είναι πάντα πολύ -πώς να το πω;- άδικο το να κάνει κανείς τη σύγκριση μεταξύ της δυνατότητας που έχουν οι 27 με μια χώρα. Αλλά αυτό που έχει σημασία είναι ότι σε διαφορετικά θέματα έχουμε καταφέρει να έχουμε κοινή θέση στα διεθνή θέματα. Η ΕΕ πρέπει να κάνει μια προσπάθεια να γίνει η πιο δυνατή συνεργάτιδα της παγκόσμιας σφαίρας. Και γι αυτό πρέπει να ενισχύσουμε τη συνεργασία για διαφορετικά θέματα παγκοσμίως. Δε θέλουμε να δούμε έναν κόσμο διχασμένο, μεταξύ της Κίνας και των ΗΠΑ, αντίθετα πρέπει να διαφοροποιήσουμε τους τρόπους συνεργασίας μας. Η στρατηγική συνεργασία με την Αφρική, με τους γείτονές μας των Βαλκανίων είναι ουσιαστική, αλλά να αναπτύξουμε διάλογο και συνεργασία με διαφορετικά θέματα της περιοχής του Ινδοειρηνικού. Δεν είναι μόνο η Κίνα, αλλά και η Ιαπωνία, με την οποία θέλουμε συμφωνία, έχουμε την Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία. Θα κάνουμε ένα συνέδριο με όλους τους επικεφαλής των κρατών μελών και τον Ινδό Πρωθυπουργό Μοντί ως τρόπο ενδυνάμωσης της συνεργασίας μας με την Ινδία.
Και η εκλογή του Τζο Μπάιντεν ανοίγει μια νέα ευκαιρία μια καινούργια ανάκαμψη των διατλαντικών σχέσεων. Ξέρω ότι είχαμε πρόβλημα σε διάφορα θέματα -εμπορικά, άμυνας κλπ- αλλά τώρα ο Μπάιντεν ανοίγει την πόρτα να έχουμε ξανά τις ΗΠΑ σε συμβιβασμο και συνεργασία για κλιματική αλλαγή, τη Συμφωνία Παρισιού, την ανάπτυξη ΝΑΤΟ. Αυτή η ιδέα για το ΝΑΤΟ, ότι ήταν εγκεφαλικά νεκρό, υπήρξε αφορμή για μια νέα αρχή.
Και εκεί, η Τουρκία, όπως η Ελλάδα παίζουν σημαντικό ρόλο στην ασφάλεια της Μεσογείου και της Ευρώπης.
Το στοίχημα του εμβολιασμού για τον κορονοϊό
- Έχετε προτείνει να υπάρξει κοινή μέρα εμβολιασμού σε ολόκληρη την Ευρώπη. Έχετε συζητήσει με τα κράτη μέλη αυτό το ενδεχόμενο;
Υπάρχει κάτι πολύ σημαντικό που προέκυψε αυτό το μήνα, η δυνατότητα να είναι όλα τα κράτη μέλη ίσα απέναντι στον εμβολιασμό. Είναι κάτι που αποφάσισε η Κομισιόν, να έχουν δηλαδή όλα ταυτόχρονη πρόσβαση και κάτω από ίδιες συνθήκες στο εμβόλιο. Αυτό θα είναι ένα πρότζεκτ μιας μακράς διαδικασίας, γιατί δε θα έχουμε όλα τα εμβόλια από την 1η Ιανουαρίου και αυτό θα εξελιχθεί το επόμενο έτος. Αλλά αυτό που είναι σημαντικό είναι καλή ευκαιρία να πάνε σε όλους τους ευρωπαίους πολίτες ταυτόχρονα.
Και γι αυτό έκανα την πρόταση, αν στις 29/12 ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Φαρμάκων εγκρίνει το εμβόλιο όπως έχει προβλεφθεί, τότε η κ. Φον Ντερ Λάιεν και η κ. Μέρκελ να δώσουν μαζί το σήμα αναχώρησης των εμβολίων και της διανομής στα 27 κράτη-μέλη. Θα είναι συμβολικό για την ενότητα της ΕΕ. Θα είναι η μέρα 0 για την έναρξη του εμβολιασμού στα κράτη-μέλη.
Δε θα έχουμε αποκατάσταση της ενιαίας αγοράς αν δεν έχουμε ανοσία συνολικά στην ΕΕ. Οπότε δεν είναι διαγωνισμός για το ποιος θα εμβολιαστεί πρώτος, αλλά μια κούρσα μαζί να φτάσουμε στη γραμμή για να σιγουρέψουμε κοινό επίπεδο ανοσίας.
Είναι αλήθεια ότι ενόψει Χριστουγέννων, κάθε χώρα κάνει τα δικά της γιατί είναι διαφορετικές οι ανάγκες.
Το Brexit και η εμπορική συμφωνία με την Ε.Ε.
- Ο Βρετανός Πρωθυπουργός προσπάθησε να συναντηθεί διμερώς με διάφορους πρωθυπουργούς. Τι πιστεύετε ότι θα γίνει για την εμπορική συμφωνία μετά το Brexit;
Ύστερα από αυτό το Σαββατοκύριακο, η ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο αποφάσισαν να δώσουν περισσότερο χρόνο για να συνεχιστούνοι διαπραγματεύσεις για μια συμφωνία. Αυτό είναι ένα καλό σήμα. Όπως γνωρίζετε, η Επιτροπή ηγείται αυτής της διαπραγμάτευσης. Υπάρχει ένας ειδικός διαπραγματευτής, στον οποίο το Συμβούλιο έδωσε εντολή: ο Μισέλ Μπαρνιέ. Μέχρι στιγμής, αποδείξαμε την ικανότητά μας να παραμένουμε ενωμένοι, αποφεύγοντας τις διαπραγματεύσεις σε διμερές επίπεδο και ευνοώντας τις διαπραγματεύσεις με επικεφαλής την Επιτροπή. Αυτό είναι ένα βασικό πλεονέκτημα για την επιτυχία αυτής της διαπραγμάτευσης. Έτσι λειτουργούσαμε μέχρι τώρα. Και πρέπει να καταλήξουμε σε μια καλή συμφωνία με την ίδια μεθοδολογία. Τα επίμονα προβλήματα πρέπει να ξεπεραστούν και πρέπει να επιτευχθεί συμφωνία για το μέλλον του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Για να παραμείνουμε όχι μόνο καλοί γείτονες, όχι μόνο καλοί σύμμαχοι εντός του ΝΑΤΟ, αλλά και ισχυροί οικονομικοί εταίροι.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαχειρίζεται αυτές τις διαπραγματεύσεις. Εάν κάθε αρχηγός κράτους ή κυβέρνησης αρχίσει να δίνει προσωπική ή εθνική γνώμη, αυτό δεν θα βοηθήσει στην προώθηση των διαπραγματεύσεων. Δεν έχω τίποτα άλλο να προσθέσω.
- Ερευνητές ανέπτυξαν ακουστικά που μπορούν να εντοπίσουν πρώιμα σημάδια Αλτσχάιμερ - Πώς λετουργούν
- Κατά της διαγραφής Σαμαρά ο Καραμανλής: Η κριτική δεν αντιμετωπίζεται με πειθαρχικά μέτρα - Δεν με ενδιαφέρει η Προεδρία
- Εορταστικό ωράριο 2024: Πότε ξεκινάει - Ποιες Κυριακές θα είναι ανοιχτά τα μαγαζιά
- Σε τροχιά κλιμάκωσης ο πόλεμος στην Ουκρανία; Το επόμενο βήμα του Πούτιν, τα πυρηνικά και ο παράγοντας Τραμπ