Πολιτική|06.03.2019 07:35

Αλήθειες και ψέμματα για το αεροπλάνο της Βενεζουέλας

Νίκος Μάστορας

Το σενάριο µιας θεωρίας συνωµοσίας πάει ως εξής: κυβερνητικό αεροπλάνο από τη Βενεζουέλα, ένα Falcon που τυπικά ανήκει στην κρατική εταιρεία πετρελαίου PDVSA µε διακριτικά YV2486, απογειώνεται από το Καράκας στις 24 Φεβρουαρίου, την ίδια ηµέρα που -κατά την αντιπολίτευση- η κυβέρνηση Μαδούρο βγάζει από την Κεντρική Τράπεζα της χώρας οκτώ τόνους χρυσού. Ως αρχικός προορισµός του αεροσκάφους δηλώνεται το νησί Μαργαρίτα της Καραϊβικής, το οποίο ανήκει -ωραία σύµπτωση!- στην επαρχία... Νέα Σπάρτη της Βενεζουέλας. Αντί όµως να προσγειωθεί εκεί, το αεροσκάφος διασχίζει τον Ατλαντικό και φτάνει στην Πορτογαλία, όπου προσγειώνεται. Μάλιστα για να δοθεί άδεια προσγείωσης, ο πιλότος του προειδοποιεί ότι του τελειώνουν τα καύσιµα και κινδυνεύει να πέσει.

∆ύο ηµέρες µετά -σύµφωνα µε το ρεπορτάζ του ΣΚΑΪ που έφερε το θέµα στη δηµοσιότητα- το αεροσκάφος προσγειώθηκε στη Γενεύη, αν και ορισµένες ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίες όµως δεν κατονοµάζονται, αρνήθηκαν στο αεροσκάφος να προσεγγίσει τα αεροδρόµιά τους. Εκεί, σύµφωνα µε διπλωµατικές πηγές, ο υψηλόβαθµος επιβάτης του συναντήθηκε µε στελέχη του ΟΗΕ. Τελικά το Σάββατο 2 Μαρτίου περίπου στις 14.00 προσγειώθηκε στην Αθήνα. Αρχικά ζήτησε µία ώρα για ανεφοδιασµό, αλλά τελικά παρέµεινε στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» για περίπου τέσσερις ώρες, απ’ όπου απογειώθηκε στις 18.00.

Πού είχε ταξιδέψει το αεροπλάνο τις ηµέρες ανάµεσα στις 26 Φεβρουαρίου και 2 Μαρτίου δεν είναι γνωστό. Οµως, σύµφωνα µε αποκλειστικό ρεπορτάζ του Open ΤV, το αεροσκάφος ερχόταν από το Αµπου Ντάµπι, ζήτησε άδεια προσγείωσης για ανεφοδιασµό και τεχνική υποστήριξη, κάτι το οποίο έγινε αποδεκτό, και κατέθεσε σχέδιο πτήσης µε επόµενο προορισµό το Πράσινο Ακρωτήρι, νησιωτικό κράτος δυτικά της Σενεγάλης στην Αφρική.

Κυβερνητικοί αξιωµατούχοι

Σύµφωνα µε το ίδιο ρεπορτάζ, το Falcon µετέφερε κυβερνητικούς αξιωµατούχους και τον υπουργό Εξωτερικών της χώρας Χόρχε Αρεάσα, στενό συνεργάτη του Νικολάς Μαδούρο. Εδώ αξίζει να σηµειωθεί ότι ο Αρεάσα έχει διατελέσει υπουργός και επί Ούγκο Τσάβες, του οποίου ήταν γαµπρός, αφού παντρεύτηκε τη µεγαλύτερη κόρη του. Χθες το απόγευµα, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας επιβεβαίωσε ότι το αεροσκάφος είχε υποβάλει σχέδια πτήσης: «Πρόκειται για µια συνήθη πτήση που διακινήθηκε εντός του ελληνικού εναερίου χώρου, σύµφωνα µε κατατεθειµένο και εγκεκριµένο flight plan. Το αεροπλάνο, σύµφωνα µε το σχέδιο πτήσης, είχε προγραµµατισµένη ώρα αναχώρησης από το Αµπου Ντάµπι των Ηνωµένων Αραβικών Εµιράτων στις 07.30 (ώρα Ελλάδας) και διαδροµή µέσω των εναερίων χώρων Μπαχρέιν, Σαουδικής Αραβίας και Αιγύπτου, µε προορισµό την Ελλάδα και συγκεκριµένα το αεροδρόµιο “Ελευθέριος Βενιζέλος”.

Ο συνολικός υπολογιζόµενος χρόνος πτήσης του αεροσκάφους ήταν περίπου 6 ώρες και 5 λεπτά. Το αεροσκάφος είχε πραγµατική ώρα άφιξης στο “Ελευθέριος Βενιζέλος” στις 13.59 (ώρα Ελλάδας) για ανεφοδιασµό καυσίµων (technical landing). Η πρεσβεία της Βενεζουέλας µέσω του υπουργείου Εξωτερικών αιτήθηκε διάθεση της VIP αίθουσας του αερολιµένα, προκειµένου να φιλοξενηθεί ο υπουργός Εξωτερικών της χώρας τους κ. Jorge Arreaza. Η αίθουσα επισήµων του αεροδροµίου φιλοξένησε τον υπουργό της Βενεζουέλας, όπως προβλέπεται από την εθιµοτυπία, µέχρι την ώρα ολοκλήρωσης του ανεφοδιασµού.

Να σηµειωθεί ότι πλην των επιτετραµµένων στην αίθουσα VIP, δεν υπήρχαν άλλες επισκέψεις στον χρόνο παραµονής του ξένου αξιωµατούχου. Το αεροσκάφος αναχώρησε στις 17.47 (ώρα Ελλάδας) από το αεροδρόµιο “Ελευθέριος Βενιζέλος” µε προορισµό το διεθνές αεροδρόµιο στο Πράσινο Ακρωτήρι. Η αναχώρηση του αεροσκάφους πραγµατοποιήθηκε σύµφωνα µε νέο επίσηµο κατατεθειµένο και εγκεκριµένο σχέδιο πτήσης και αναγραφόµενη ώρα απογείωσης 17.30 τοπική. Το αεροσκάφος σύµφωνα µε το σχέδιο πτήσης θα κατευθυνόταν στον τελικό του προορισµό µέσω των εναερίων χώρων Ιταλίας, Τυνησίας, Αλγερίας, Μαρόκου και Καναρίων Νήσων.

Ο υπολογιζόµενος χρόνος της πτήσης είχε διάρκεια 7 ώρες και 17 λεπτά». Προτού όµως ανακοινωθούν όλα αυτά, η υπόθεση ξεσήκωσε πολιτική αντιπαράθεση. Η αξιωµατική αντιπολίτευση υιοθέτησε αµέσως το ρεπορτάζ και τα ερωτήµατα του ΣΚΑΪ για το αεροσκάφος και ρώτησε την κυβέρνηση για ποιο λόγο του έδωσε άδεια προσγείωσης, ενώ οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες το αρνήθηκαν, και κυρίως µε ποιους ακριβώς συναντήθηκε ο εκπρόσωπος του Μαδούρο. Το Μαξίµου απάντησε στη Ν∆ µε ένα ειρωνικό non paper, κάνοντας λόγο για θεωρία συνωµοσίας την οποία «θα ζήλευε ακόµη και ο Αρτέµης Σώρρας» και κατηγόρησε τη Ν∆ ότι έσπευσε να την υιοθετήσει: «Το ερώτηµα είναι εάν πρέπει να γελάσει ή να κλάψει κανείς µε την κατάντια ενός πάλαι ποτέ σοβαρού κόµµατος» κατέληξε.

Τα 4 ερωτήµατα της ΝΔ

Χθες, όµως, η Μαρία Σπυράκη επανήλθε στο θέµα, υποβάλλοντας 4 ερωτήµατα στην κυβέρνηση:

  • Γιατί έδωσε άδεια προσγείωσης στο κυβερνητικό αεροσκάφος της Βενεζουέλας, όταν άλλες ευρωπαϊκές χώρες το αρνήθηκαν;
  • Γνωρίζει το Μαξίµου τις καταγγελίες της αντιπολίτευσης στη Βενεζουέλα, ότι το καθεστώς Μαδούρο µε το συγκεκριµένο αεροσκάφος βγάζει παράνοµα από τη χώρα χρήµατα και χρυσό και φυγαδεύει συγγενείς αξιωµατούχων;
  • Επέβαινε στο αεροσκάφος ο υπουργός Εξωτερικών της Βενεζουέλας;
  • Ποιες είναι ακριβώς οι σχέσεις των κ. Τσίπρα και Παππά µε το καθεστώς της Βενεζουέλας; Το Μαξίµου επέλεξε να µην απαντήσει -αφού η ανακοίνωση της ΥΠΑ είναι αναλυτική- στη συνωµοσιολογική θεωρία, όπως έλεγαν κύκλοι του, της Νέας ∆ηµοκρατίας. Μάλιστα οι ίδιοι κύκλοι σηµείωναν µε χιούµορ ότι ακόµα και αν υπέθετε κανείς ότι ισχύουν τα περί µεταφοράς χρυσού, θα ήταν παγκόσµιο παράδοξο ένα αεροπλάνο γεµάτο µε χρυσό να προσγειωθεί πρώτα στην Ελβετία και από εκεί να φέρει τον χρυσό στην Ελλάδα, αφού προηγουµένως είχε ταξιδέψει σε αραβικές χώρες...
Βενεζουέλααεροπλάνο