Γεραπετρίτης: Μέχρι το Πάσχα το πόρισμα για τα Τέμπη - Ποιοι θα δικαιούνται μειωμένο εισιτήριο στα τρένα
Μαρία ΛιλιοπούλουΜέχρι το Πάσχα αναμένεται το πόρισμα για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, ενώ αναμένεται η Hellenic Train να ανακοινώνει μειωμένο εισιτήριο.
Ειδικότερα, όπως γνωστοποίησε σήμερα (7/4) ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών Γιώργος Γεραπετρίτης σχετικά με τις έρευνες που είναι σε εξέλιξη για το δυστύχημα των Τεμπών, σημείωσε πως θα φτάνουν μέχρι τέλους, είναι δέσμευση, θα παραδοθεί μέχρι το Πάσχα το πόρισμα της Επιτροπής.
«Οι δικαστικές έρευνες προχωρούν επίσης», πρόσθεσε.
Όπως είπε, θα γίνει μια ανεξάρτητη έρευνα από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμού Σιδηροδρόμων, η οποία ωστόσο αναμένεται να χρειαστεί τουλάχιστον ένα εξάμηνο.
Πότε θα λειτουργήσει η τηλεδιοίκηση
Παράλληλα, δήλωσε πως η εγκατάσταση πλήρους τηλεδιοίκησης από Λάρισα και βόρεια έως τη Θεσσαλονίκη θα λειτουργεί μέχρι τις αρχές Ιουλίου και από τη Λάρισα και από την Οινόη έως την Τιθορέα έως το τέλος Σεπτεμβρίου. Συγκεκριμένα, η εκτίμηση είναι πως από αρχές Οκτωβρίου θα λειτουργήσει όλη η τηλεδιοίκηση και τα Κέντρα Ελέγχου.
Ο υπουργός έδωσε στη δημοσιότητα και φωτογραφίες από τη σημερινή μορφή του Κέντρου Τηλεδιοίκησης της Λάρισας, στο οποίο έχουν επανατοποθετηθεί οι οθόνες σε διάστημα λίγων εβδομάδων, χωρίς ωστόσο να αναφερθεί στην αιτία που το έργο της αποκατάστασης δεν είχε γίνει εδώ και τέσσερα χρόνια μετά τη φωτιά του 2019, η οποία είχε καταστρέψει ολοσχερώς τα συστήματα.
Στο σημείο αυτό, μάλιστα, επανέλαβε ότι τη νύχτα του πολύνεκρου δυστυχήματος το τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης υπήρχε και λειτουργούσε και ο σταθμάρχης γνώριζε να κάνει αυτόματη χάραξη, όπως αποδεικνύεται από τα αρχεία των προηγούμενων ημερών. Ωστόσο, σε ερώτηση του «Έθνους» εάν ο σταθμάρχης έκανε μόνος του τη χάραξη ή ήταν ο δεύτερος βοηθητικός στη βάρδια, ο κ. Γεραπετρίτης επιφυλάχθηκε να απαντήσει αφού ενημερωθεί.
Ανέφερε για άλλη μια φορά ότι με την αποκατάσταση του κέντρου τηλεδιοίκησης της Λάρισας θα λειτουργεί ένα «υπερτοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης».
Για το ETCS, το σύστημα αυτόματης πέδησης, υπογράμμισε ότι θα υπάρξει προμήθεια από την ΓΑΙΑΟΣΕ και θα γίνει αναβάθμιση καθώς σήμερα υπάρχει εγκατεστημένο το επίπεδο 1. Γίνεται προσπάθεια με τη Hitachi, η οποία είναι ο μοναδικός προμηθευτής να ανέβει στο επίπεδο 2 εφόσον εξασφαλιστεί η συμβατότητα με τα παλαιότερα συστήματα που έχουν ήδη τοποθετηθεί, είπε επίσης, ενώ πρόσθεσε πως στόχος είναι να ολοκληρωθεί μέσα στο καλοκαίρι. Για το ζήτημα έχουν υπάρξει συναντήσεις με τη διοίκηση της εταιρίας και με τον πρέσβη της Ιαπωνίας.
Αναφερόμενος στα βραχυπρόθεσμα έργα, τα οποία σχετίζονται άμεσα με τη σταδιακή επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου που βρίσκεται σε εξέλιξη, επεσήμανε ότι προχωρούν οι άμεσες παρεμβάσεις αναβάθμισης, οι οποίες αφορούν:
- Εργα ανάταξης ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες φωτισμού των σηράγγων.
- Εξονυχιστικός έλεγχος των συστημάτων πυρόσβεσης και πυρανίχνευσης.
- Τοποθέτηση καμερών, οι οποίες θα «βλέπουν» σε 24ωρη βάση τις εισόδους και τις εξόδους των σηράγγων.
- Κινητοποίηση της αστυνομίας ώστε να παρακολουθείται το δίκτυο.
Σε ό,τι αφορά το σύστημα GSM-R είπε ότι αναμένεται η έγκριση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) προσθέτοντας πως ο ίδιος στη διαδρομή που έκανε μέχρι την Οινόη χρησιμοποίησε τη φορητή συσκευή εντός σήραγγας μήκους 2,3 χιλιομετρων και είχε μία «καθαρή επικοινωνία».
Αναφερόμενος στις χθεσινές εξαγγελίες του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξη Τσίπρα, ο κ. Γεραπετρίτης επεσήμανε ότι τα συστήματα για τα οποία μίλησε, έχουν θεσμοθετηθεί (αν και κανενα από τα δύο δε λειτουργεί). Συγκεκριμένα, το ψηφιακό σύστημα παρακολούθησης των τεχνικών έργων είναι ενταγμένο στο Ταμείο Ανάκαμψης με προυπολογισμό περίπου 12 εκ. ευρώ και χρόνο υλοποίησης 27 μήνες. Σύμφωνα με τον υπουργό, έχουν ήδη προεγκριθεί τα τευχη δημοπράτησης και το έργο θα δημοπρατηθεί μέσα στον Απρίλιο.
Το εθνικό ψηφιακό μητρώο υποδομών έχει ήδη υπογραφεί τον Δεκέμβριο του 2021, το εκτελεί το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας και τους αμέσως επόμενους μήνες θα έχει ολοκληρωθεί. «Και τα δύο που ανέφερε υλοποιούνται και ολοκληρώνεται το ένα» είπε.
Επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου
Αναφορικά με τη σταδιακή επανακκίνηση του σιδηροδρόμου, ο κ. Γεραπετρίτης σημείωσε ότι απομένει η βασική εκκρεμότητα του Προαστιακού της Αθήνας έως το Κιάτο, εκτιμώντας ότι τα δρομολόγια θα ξεκινήσουν εκ νέου σε περίπου 10 ημέρες. Οι εργασίες στις σήραγγες της διαδρομής, πάντως, οι οποίες είναι και από τις παλαιότερες δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμα.
Χαρακτήρισε ικανοποιητικές τις πληρότητες των αμαξοστοιχιών Intercity προσθέτοντας πως ταξιδεύουν με ένα μέσο όρο περίπου 150 επιβατών, αλλά τονίζοντας ότι η μέγιστη χωρητικότητά τους είναι 400 - 450 άτομα.
Δεν ήταν, ωστόσο σε θέση να εκτιμήσει πότε θα επανεκκινήσουν τα τοπικά δρομολόγια της βόρειας Ελλάδας, ενώ είπε ότι ο Προαστιακός που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τη Λάρισα θα επανεκκινήσει άμεσα.
Μειωμένο εισιτήριο στους νέους
Ανέφερε, επίσης, ότι έχει γίνει συζήτηση με την Hellenic Train και θα ανακοινωθεί τις επόμενες ημέρες από την εταιρία για μειωμένο εισιτήριο κατά 50% στα Intercity στους φοιτητές και τους νέους κάτω των 25 ετών.
«Ζήτησα από την Hellenic Train να προσαρμόσει την εμπορική της πολιτική και έλαβα τη δέσμευση για καθολική έκπτωση ύψους 50% στους φοιτητές και τους νέους κάτω των 25 ετών».
Μόνο 4 οι οικογένειες των θυμάτων που έχουν ήδη αποζημιωθεί
Σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση του υπουργού από την εταιρία, μόνον τέσσερεις είναι οι οικογένειες των θυμάτων της σιδηροδρομικής τραγωδίας των Τεμπών, οι οποίες έχουν ήδη λάβει την προκαταβολή αποζημίωσης των 42.000 ευρώ από την Hellenic Train, ενώ έχει δρομολογηθεί - όπως προσέθεσε - και η αποζημίωση άλλων 15 οικογενειών από το σύνολο των 57.
Υπενθυμίζεται ότι αποζημιώσεις δικαιούνται και οι τραυματίες, ενώ η εταιρία έχει ανακοινώσει ότι θα αποζημιώσει και για την απώλεια αποσκευών.
Το προσωπικό
Ως προς τις κινήσεις ενίσχυσης του εργατικού δυναμικού του ΟΣΕ, ο υπουργός επανέλαβε ότι αυτές αφορούν βασικά τρεις πρωτοβουλίες:
- Το μόνιμο προσωπικό με τις προσλήψεις 117 ατόμων για το 2022 και 100 για το 2023 εκ των οποίων προχωρούν οι 90 προσλήψεις.
- Το προσωπικό με δελτίο παροχής υπηρεσιών με την ανανέωση των συμβάσεων περίπου 200 ατόμων.
- Την επαναφορά των 165 συμβασιούχων φυλάκων για τις ισόπεδες διαβάσεις.
Δύσκολες οι παρεμβάσεις στη σύμβαση παραχώρησης με τη Hellenic Train
Παρά τις δηλώσεις του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη για επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης με τους Ιταλούς της Hellenic Train, ο κ. Γεραπετρίτης είπε ότι δεν είναι εύκολες οι μεγάλες παρεμβάσεις στις συμβάσεις παραχώρησης και τα περιθώρια είναι πολύ συγκεκριμένα καθώς αφορά το αποτέλεσμα διαγωνισμού, αλλά είναι σε εξέλιξη συνεργασία με την εταιρία ώστε να υπάρξει κάποιος «εξορθολογισμός» προβλημάτων που θα διαπιστωθούν.
Μετά τους Ιταλούς έρχονται οι Γάλλοι;
Σε μνημόνιο συνεργασίας με τους γαλλικούς σιδηροδρόμους, το οποίο αναμένεται να υπογραφεί την επόμενη εβδομάδα θα αποτυπωθούν οι όροι της ελληνογαλλικής συνεργασίας. Το θέμα συζητήθηκε με τον Γάλλο υπουργό Μεταφορών, αλλά και τη διοίκηση των γαλλικών σιδηροδρόμων κατά τη διάρκεια του πρόσφατου ταξιδιού του Ελληνα υπουργού στο Παρίσι. Είχε προηγηθεί συνομιλία και του Πρωθυπουργού με τον Γάλλο πρόεδρο, Εμμανουέλ Μακρόν.
Ερωτηθείς για το πόσο διευρυμένος θα είναι ο ρόλος των γαλλικών σιδηροδρόμων στις ελληνικές ράγες, ο κ. Γεραπετρίτης ξεκαθάρισε ότι οι Γάλλοι «είναι προφανές ότι δεν έρχονται για να υποκαταστήσουν τους Ιταλούς». Αναφερόμενος στην αντίδραση της Hellenic Train γι΄αυτές τις συνομιλίες, είπε πως «οι Ιταλοί είναι μια χαρά μ΄αυτό και έχουμε κάνει σχετικές συζητήσεις. Η Hellenic Train κάνει το εμπορικό κομμάτι των δρομολογίων. Εμείς τώρα θα μιλήσουμε πρωτίστως για το προσωπικό του ΟΣΕ, το κομμάτι το λειτουργικό και οργανωτικό του Δημοσίου, θα δούμε καλές πρακτικές. Δε θα μπουν στο εμπορικό κομμάτι».
Ο υπουργός ανέφερε ότι έχουν γίνει επαφές με τους Γάλλους αναδόχους των έργων και κυρίως την Alstom.
«Στη Γαλλία λειτουργεί ένα ιδιαίτερα ανεπτυγμένο σιδηροδρομικό δίκτυο μήκους 35.000 χιλιομέτρων με 200.000 εργαζομένους», τόνισε ο υπουργός συμπληρώνοντας ότι ζητήθηκε η μεταφορά τεχνογνωσίας. Στο μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ των δύο πλευρών θα υπάρχουν ζητήματα που αφορούν το προσωπικό του ΟΣΕ και κυρίως την εκπαίδευση και μετεκπαίδευσή του, αλλά και ζητήματα λειτουργικά και οργανωτικά διαρθρωτικών παρεμβάσεων στον σιδηρόδρομο.
Αν και δεν άνοιξε τα χαρτια του για το μέλλον, παραδέχτηκε με νόημα ότι οι συζητήσεις ήταν «πολύ εκτενείς και σε επίπεδο πολιτικό και σε επίπεδο τεχνικό», παρουσία και του μεταβατικού προέδρου του ΟΣΕ, Παναγιώτη Τερεζάκη πως μπορούν να μας βοηθήσουν.
Ο κ. Γεραπετρίτης ανέφερε ότι επαφές έγιναν και με τους γερμανικούς σιδηροδρόμους, αλλά και με τις αρμόδιες Επιτρόπους της Κομισιόν και το γραφειο της προέδρου της Ευρωπαικής Επιτροπής, Ούρσουλα Φον ντερ Λάιεν.
- Στη Βουλή νέα ρύθμιση για το κόμμα Κασιδιάρη - Πότε ψηφίζεται και τι αλλάζει
- Ψηφοδέλτια ΝΔ: Οι νέες αφίξεις, οι αποχωρήσεις και τα πολιτικά… ανοίγματα
- Νέα έκτακτη πληρωμή του επιδόματος παιδιού - Πώς υπολογίζεται το ποσό
- Ο κατοχικός πρωθυπουργός Ιωάννης Ράλλης – Τα Τάγματα Ασφαλείας, η καταδίκη του και το τέλος του στη φυλακή
- ΑΑΔΕ - ΕΦΚΑ: Ξεκινούν οι αιτήσεις για τις ρυθμίσεις οφειλών σε 72 και 120 δόσεις
- Παγκόσμια ανησυχία για τις απειλές Πούτιν μετά το χτύπημα με τον πύραυλο Oreshnik στην Ουκρανία: Τα χαρακτηριστικά του νέου όπλου της Ρωσίας
- Νέα αποκάλυψη για την υπόθεση της Αμαλιάδας: Είχε παντρευτεί εικονικά Ινδό η Ειρήνη Μουρτζούκου
- Πόλεμος της κυβέρνησης Μπάιντεν με τις εταιρείες τεχνολογίας: Ζητεί να διαχωριστεί η Google από το Chrome και το Android
- Βρετανία: Πόσο κόστισε η στέψη του βασιλιά Καρόλου – Το ιλιγγιώδες ποσό