Πολιτική|09.01.2024 17:43

Εξεταστική για Τέμπη – Ρέππας: Αν είχε ολοκληρωθεί η σύμβαση 717 τότε θα είχε αποφευχθεί το δυστύχημα

Αλέξανδρος Διαμάντης

Ευθύνες στην κυβέρνηση της ΝΔ, επέρριψε ο πρώην Υπουργός Μεταφορών Δημήτρης Ρέππας, καταθέτοντας στην εξεταστική Επιτροπή της Βουλής για το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών.

Βέλη Ρέππα κατά ΝΔ

Ο κ. Ρέππας ουσιαστικά υποστήριξε ότι αν είχε ολοκληρωθεί η σύμβαση 717 τότε θα είχε αποφευχθεί το δυστυχημα, ενώ έκανε λόγο για υποστελέχωση του ΟΣΕ  (μετά από εντολή της τρόικας). Πάντως, ειδική μνεία έκανε στον σταθμάρχη εκείνης της βραδιάς και δη στο γεγονός ότι βρέθηκε σε αυτό το πόστο, μετά από μια ολιγόμηνη εκπαίδευση.

«Εάν είχε ολοκληρωθεί η εκτέλεση της σύμβασης “717” θα είχαμε τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση, θα είχε αποφευχθεί το δυστύχημα» , τόνισε με νόημα, υπογραμμίζοντας παράλληλα πως  με την εφαρμογή τού συστήματος ECTS (European Traffic Control System), τα τρένα αυτομάτως μειώνουν ταχύτητα, θέλει δεν θέλει ο μηχανοδηγός ή ακινητοποιούνται, εφόσον κινούνται στην ίδια γραμμή. Αυτό το σύστημα δεν υπήρχε, δεν είχε ολοκληρωθεί».

Αναφερόμενος στο προσωπικό του ΟΣΕ, ανέφερε ότι επί ΠΑΣΟΚ είχε προβλεφθεί η στελέχωση με 860 άτομα (κλειδούχους, σταθμάρχες κ.ά.), όσους περίπου προέβλεψε και το υπουργείο Μεταφορών το 2022, δηλαδή 828.

Αλλά, όπως είπε, η παρούσα κυβέρνηση δεν συμπλήρωσε τις θέσεις ενώ επί ΠΑΣΟΚ είχαν πληρωθεί. Πήγε και ένα βήμα παραπέρα εξηγώντας ότι επί διακυβέρνησης ΠΑΣΟΚ υπήρχαν στη Λάρισα (που ήταν μεγάλος σταθμός) δύο σταθμάρχες και ένας επιθεωρητής ενώ σε κάθε αμαξοστοιχία υπήρχε ο προϊστάμενος αμαξοστοιχίας. Ο ίδιος προσέθεσε ότι αργότερα σταμάτησε και να λειτουργεί το Κέντρο Παρακολούθησης Κυκλοφορίας που εδρεύει στην οδό Καρόλου

Αναφορικά με τον σταθμάρχη είπε ότι επέστεψε μετά από υπερδεκαετή αποστασιοποίηση του από τον ΟΣΕ, τον Ιούλιο του 2022, και ολοκλήρωσε την εκπαίδευση τον Μάιο του 2023. «Ένα δύο μήνες μετά έγινε το ατύχημα», συμπλήρωσε.

Τι απαντά η ΝΔ στον Ρέππα

Από την πλευρά τους πηγές της ΝΔ κατέκριναν την ακρόαση Ρέππα, υποστηρίζοντας ότι «εμφανίστηκε χωρίς ίχνος αυτοκριτικής για τις πολιτικές ευθύνες που βαραίνουν τον ίδιο, κατά την περίοδο 2009-2011 όταν ήταν υπουργός Μεταφορών και Υποδομών». Κατά τις ίδιες πηγές, ο πρώην υπουργός του ΠΑΣΟΚ, με ευκολία  κατηγόρησε την παρούσα κυβέρνηση για καθυστέρηση στην αποκατάσταση του κέντρου τηλεδιοίκησης στη Λάρισα «ξέχασε» όμως ότι ο ίδιος ως πολιτικός προϊστάμενος του ΟΣΕ δεν προχώρησε κανένα έργο για  την προώθηση του συστήματος αυτού, ούτε «θυμήθηκε» ότι η παρούσα κυβέρνηση ολοκλήρωσε τη σύμβαση 717, η υλοποίηση της οποίας εκκρεμούσε σχεδόν για μια δεκαετία.

«Με προκλητικό τρόπο, ο κ. Ρέππας υπερασπίστηκε με πάθος τη θητεία του και την κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου, αφήνοντας ωστόσο αναπάντητο το ερώτημα γιατί δεν έκανε τίποτα ώστε να προωθήσει τα έργα ύψους 200 εκατομμυρίων ευρώ της περιόδου 1985-2000 τα οποία δεν παραδόθηκαν υποστηρίζοντας πως σε εκείνη την περίπτωση οι επεκτάσεις συμβάσεων ήταν δικαιολογημένες»

Από τη ΝΔ χαρακτηρίζουν τον κ. Ρέππα ως τον αρχιτέκτονα της εξαθλίωσης του ΟΣΕ, καθώς μείωσε κατά 50% την περίοδο 2010-11 το προσωπικό σιδηροδρόμου.

Σε κάθε περίπτωση, γαλάζιες πηγές «επισημαίνουν από 5.151 εργαζόμενους, ο Οργανισμός βρέθηκε με μόλις 2350». «Παρόλα αυτά ο πρώην υπουργός του ΠΑΣΟΚ, βρήκε «λογική» τη μείωση του προσωπικού εκείνη την περίοδο υποστηρίζοντας πως  το σύνολο των εργαζομένων ήταν 5.151 και μετατάχθηκαν 2.800, ενώ υποστήριξε ότι  το προσωπικό ασφαλείας ήταν ελαφρώς μειωμένο λόγω περικοπής τμήματος του δικτύου και  αναστολής λειτουργίας. Ούτε λόγος, βέβαια, για το γεγονός ότι η αναστολή λειτουργίας γραμμών στην Πελοπόννησο αντιστοιχεί σε μόλις 20% του δικτύου ενώ η μείωση προσωπικού επί των ημερών του άγγιξε το 50%. Αυτή η αναντιστοιχία, δικαίως εγείρει ζητήματα ασφαλείας, που όμως δεν φάνηκε να συγκινούν τον πρώην υπουργό ο οποίος επέλεξε σε όλη τη διάρκεια της μαραθώνιας κατάθεσής του να αποτινάξει κάθε σκια ευθύνης από πάνω του».

σιδηροδρομικό δυστύχημαειδήσεις τώραΔημήτρης ΡέππαςΒουλήΤέμπη