Έλενα Ράπτη στο ethnos.gr: Ενθαρρυντικά τα μηνύματα για τον ελληνικό τουρισμό το 2024
Κατερίνα ΚοκκαλιάρηΣε μία σειρά δράσεων που υλοποιούνται για την καλύτερη προώθηση του τουριστικού προϊόντος αναφέρεται σε συνέντευξη της στο ethnos.gr η υφυπουργός Τουρισμού, Έλενα Ράπτη. Μάλιστα υπογραμμίζει πως «οι ενδείξεις για το 2024 μας επιτρέπουν να είμαστε αισιόδοξοι, καθώς τα μηνύματα που λαμβάνουμε από εκπροσώπους της διεθνούς αγοράς είναι ενθαρρυντικά».
Στη συνέντευξή της η Έλενα Ράπτη αναφέρεται ακόμα στο πρόγραμμα «Τουρισμός για Όλους 2024», το οποίο φέτος επανασχεδιάστηκε και προβλέπονται ενισχυμένα κοινωνικά χαρακτηριστικά με τον συνολικό προϋπολογισμό να φτάνει τα 25.6 εκ ευρώ. Ταυτόχρονα περιγράφει τις κινήσεις που γίνονται για την αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, που αποτελεί έναν από τους βασικούς στόχους του υπουργείου.
Όσον αναφορά στο νομοσχέδιο της κυβέρνησης για την ισότητα στον πολιτικό γάμο η Έλενα Ράπτη το χαρακτηρίζει ισορροπημένο και δηλώνει πως θα το υπερψηφίσει.
Ο ελληνικός τουρισμός έκανε δυναμική επιστροφή μετά την πανδημία και είναι χαρακτηριστικό πως το 2023 - με βάση τα στοιχεία του πρώτου ενδεκάμηνου - θα κλείσει με ρεκόρ στα έσοδα. Που μπαίνει ο πήχης για την φετινή χρονιά και ποιες κινήσεις γίνονται για το άνοιγμα σε νέες - μη «παραδοσιακές» - αγορές;
Το 2023 αποδείχθηκε μία εξαιρετική χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό. Με βάση τα πρόσφατα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας είχαμε σημαντική αύξηση σε αφίξεις και έσοδα – επάνω ακόμη και από τα επίπεδα προ πανδημίας. Την περίοδο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου παρουσιάστηκε αύξηση 17,3% των τουριστικών αφίξεων συγκριτικά με την ίδια περίοδο του 2022 και διαμορφώθηκε στα 32 εκ. ταξιδιώτες, ενώ αυξήθηκε σχεδόν 5% σε σχέση και με το 2019 που ήταν η χρονιά αναφοράς μέχρι σήμερα. Οι συνολικές ταξιδιωτικές εισπράξεις εμφάνισαν αύξηση κατά 15,4% σε σύγκριση με το 11μηνο του 2022 και διαμορφώθηκαν στα 20,1 δισεκατομμύρια ευρώ, περίπου 2 δισεκ. υψηλότερα σε σχέση με το σύνολο του 2019.
Οι ενδείξεις για το 2024 μας επιτρέπουν να είμαστε αισιόδοξοι, καθώς τα μηνύματα που λαμβάνουμε από εκπροσώπους της διεθνούς αγοράς είναι ενθαρρυντικά. Λαμβάνοντας υπόψιν τα δεδομένα του ΙΝΣΕΤΕ προκύπτει πως εντείνεται η δυναμική της αύξησης των κρατήσεων αεροπορικών θέσεων αλλά και των προγραμματισμένων θέσεων από πλευράς αεροπορικών εταιρειών κατά την έναρξη του έτους, προμηνύοντας σημαντική ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού. Ήδη οι μεγαλύτεροι ευρωπαϊκοί tour operators έχουν ανακοινώσει ότι θα προσθέσουν επιπλέον ελληνικούς προορισμούς για το καλοκαίρι του 2024, στα προγράμματα τους, ενώ ο προγραμματισμός θέσεων αφορά πτήσεις έως και τον ερχόμενο Μάρτιο, νωρίτερα δηλαδή από κάθε άλλη χρονιά, γεγονός που σημαίνει πως αρχίζει να επιτυγχάνεται ο στόχος της επιμήκυνσης της τουριστικής σεζόν πέραν του καλοκαιριού.
Στο Ετήσιο Σχέδιο Δράσης του Υπουργείου Τουρισμού για το 2024 εντάσσονται τόσο η ενίσχυση παραδοσιακών όσο και η ανάπτυξη νέων αγορών εισερχόμενου τουρισμού.
Οι αγορές στις οποίες στοχεύουμε χωρίζονται σε τρεις γενικές κατηγορίες: Στην πρώτη κατηγορία περιλαμβάνονται οι μεγάλες αγορές κοντινής απόστασης (όπως Γερμανία, Ην. Βασίλειο, Ιταλία, Γαλλία). Στη δεύτερη κατηγορία εντάσσονται μικρές αγορές κοντινής απόστασης τόσο παραδοσιακές όσο και αναδυόμενες: όπως για παράδειγμα Ισραήλ, Ελβετία, Αυστρία, Κάτω Χώρες, Κύπρος, Πολωνία, Τσεχία. Στην τρίτη κατηγορία χωρών στόχευσης περιλαμβάνονται αγορές μακρινής απόστασης τόσο παραδοσιακές όσο και αναδυόμενες, όπως Η.Π.Α., Καναδάς, Κίνα, Αυστραλία, Ινδία, Σαουδική Αραβία, Ην. Αραβικά Εμιράτα, Νότια Κορέα, και Ιαπωνία. Είναι ενδιαφέρον ότι το 2024 είναι έτος Πολιτισμού και Τουρισμού Ελλάδας- Ιαπωνίας. Είναι λοιπόν στο χέρι μας να αξιοποιήσουμε ευκαιρίες σαν και αυτή με συγκεκριμένες δράσεις για την καλύτερη προώθηση του τουριστικού μας προϊόντος.
Τι ακριβώς προβλέπει το φετινό πρόγραμμα «Τουρισμός για Όλους» και ποιες αλλαγές έχουν υπάρξει σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές; Πότε αναμένεται να ανοίξει η πλατφόρμα για την υποβολή αιτήσεων συμμετοχής;
Στο Υπουργείο Τουρισμού συνεχίζουμε την κυβερνητική δέσμευση για έμπρακτη και στοχευμένη στήριξη των Ελλήνων πολιτών, πιστοί στις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού. Επανασχεδιάσαμε φέτος το πρόγραμμα ενίσχυσης εγχώριου τουρισμού με τίτλο «Τουρισμός για Όλους 2024», με ενισχυμένα κοινωνικά χαρακτηριστικά, βελτιώνοντας το προς όφελος των δικαιούχων του και του ελληνικού τουρισμού, με συνολικό προϋπολογισμό 25.6 εκ ευρώ και λήξη μέχρι 31.12.2024
Αυξήσαμε τα ελάχιστα εισοδηματικά κριτήρια κατά 3.000 €, ώστε να καλύπτουμε περισσότερους συμπολίτες μας. Αυξήσαμε για όλους το ποσό της κάρτας σε 200 € (από 150€ ). Σχεδιάσαμε τη συμπερίληψη νέων κοινωνικών κατηγοριών με ποσό κάρτας 300 € όπως τρίτεκνων, πολύτεκνων, συνταξιούχων, μονογενεικών οικογενειών άγαμων και χήρων με παιδιά. Διπλασιάσαμε το ποσό που θα λάβουν οι συμπολίτες μας ΑΜΕΑ ή με τέκνα ΑΜΕΑ στα 400€ (από 200€).
Ο φορέας υλοποίησης του έργου, η Κοινωνία της Πληροφορίας εργάζεται εντατικά στην κατασκευή της νέας ηλεκτρονικής πλατφόρμας με τα νέα χαρακτηριστικά του προγράμματος και των ηλεκτρονικών εφαρμογών του προγράμματος μαζί με τα πιστωτικά ιδρύματα που θα χορηγήσουν την άυλη κάρτα με την οποία διευκολύνονται τόσο οι δικαιούχοι να την εξαργυρώσουν όσο και οι Έλληνες ξενοδόχοι που πληρώνονται άμεσα.
Είμαστε σε συνεχή επικοινωνία με τους εργολάβους της κοινωνίας της πληροφορίας για την έγκαιρη ολοκλήρωση της πλατφόρμας. Μόλις τελειώσουν οι εργασίες της ΚτΠ θα βγάλουμε την ανακοίνωση για το άνοιγμα των αιτήσεων.
Ένα μεγάλο μέρος των τουριστών έχει συνδέσει την Ελλάδα με διακοπές το καλοκαίρι σε νησιωτικούς προορισμούς. Τελικά πόσο εύκολο είναι να επεκταθεί η τουριστική σεζόν; Και ποιες κινήσεις γίνονται προκειμένου να αναδειχθούν προορισμοί της ηπειρωτικής Ελλάδας, ώστε να αποτελέσουν πόλο έλξης τουριστών;
Η διαφοροποίηση και βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος αποτελεί βασικό στόχο της νέας στρατηγικής μας στο Υπουργείο Τουρισμού. Στην κατεύθυνση αυτή και με οδηγό τη βιωσιμότητα οι ειδικές μορφές τουρισμού μπορούν να διαδραματίσουν καταλυτικό ρόλο.
Με την αξιοποίηση πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, εργαζόμαστε για τη βελτίωση υφιστάμενων και προώθηση νέων έργων υποδομών που αφορούν σε ειδικές μορφές τουρισμού (όπως: ορεινός τουρισμός, αγροτουρισμός γαστρονομικός, καταδυτικός, τουρισμός υγείας και ευεξίας) οι οποίες μπορούν να αποτελέσουν όχημα για ένα πολυθεματικό προϊόν, που θα απευθύνεται σε μεγαλύτερο εύρος ταξιδιωτών και θα προσφέρει πλούσιες ταξιδιωτικές εμπειρίες όλο το χρόνο.
Συγκεκριμένα προβλέπονται έργα για την αναβάθμιση χιονοδρομικών κέντρων (54 εκ. ευρώ) και ορειβατικών καταφυγίων (1,25 εκ. ευρώ) και ήδη στις 25 Οκτωβρίου δημοσιεύτηκαν οι σχετικές προσκλήσεις, με λήξη προθεσμίας υποβολής επενδυτικών σχεδίων την 31η Μαρτίου 2024. Προβλέπεται ακόμα Σύμβαση με αντικείμενο την ανάπτυξη ψηφιακής πλατφόρμας για τον ορεινό τουρισμό. Αποτελεί επιδίωξη μας να αναπτυχθούν ορεινές περιοχές της χώρας μας, και να αναδειχθούν προορισμοί που είναι λιγότερο γνωστοί στο εξωτερικό.
Δρομολογούμε δράσεις προβολής του πολιτιστικού μας πλουτου ώστε να έλξουμε περισσότερους επισκέπτες για τον πολιτισμό μας αξιοποιώντας αυτήν τη μεγάλη ευκαιρία.
Παράλληλα, προωθούμε τον city break τουρισμό. Η καμπάνια του ΕΟΤ με κεντρικό μήνυμα «greekend: End your week like a Greek» και επίκεντρο την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη ενίσχυσε τις αφίξεις των επισκεπτών σε μήνες πέραν της καλοκαιρινής περιόδου. Μέσω της συγκεκριμένης προωθητικής ενέργειας οι δύο πόλεις επανασυστήνονται, προβάλλοντας την όμορφη πλευρά της ζωής και τις πλούσιες εμπειρίες που μπορούν να απολαύσουν οι επισκέπτες σε ένα greekend*. Στην πετυχημένη καμπάνια σύντομα θα ενταχθούν κι άλλες πόλεις της Ελλάδας.
Ο στόχος για τουρισμό όλο το χρόνο είναι μια συλλογική προσπάθεια που έχει αγκαλιαστεί από όλους: Πολιτεία, τοπική αυτοδιοίκηση και ιδιωτική πρωτοβουλία. Η χώρα μας είναι γνωστή για το ηλιόλουστο καλοκαίρι της, τα πανέμορφα νησιά και τις λευκές παραλίες της, όμως «Η Ελλάδα έχει και χειμώνα»! Η εύστοχη καμπάνια του ΕΟΤ για την προώθηση του χειμερινού μας τουρισμού αναμένεται να έλξει επισκέπτες κατά τη χειμερινή περίοδο.
Τα μηνύματα άλλωστε που λαμβάνουμε από εκπροσώπους της διεθνούς αγοράς για αύξηση του πτητικού έργου και ενίσχυση προγραμμάτων για ελληνικούς προορισμούς για το 2024, δείχνουν ότι η τουριστική περίοδος ήδη επιμηκύνεται πέρα από τους καλοκαιρινούς μήνες.
Έχετε υπογραμμίσει πως η αναβάθμιση της δημόσιας τουριστικής εκπαίδευσης αποτελεί κυβερνητική δέσμευση. Ποιες πρωτοβουλίες ξεδιπλώνονται σε αυτή την κατεύθυνση;
H αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, αποτελεί έναν από τους 4 βασικούς στόχους του Υπουργείου Τουρισμού, ώστε οι παρεχόμενες υπηρεσίες να ακολουθήσουν τη συνολική ποιοτική αναβάθμιση του τουριστικού μας προϊόντος αλλά και τη φήμη της Ελλάδας ως κορυφαίου παγκόσμιου προορισμού.
Ως υφυπουργός Τουρισμού αρμόδια για την Τουριστική Εκπαίδευση εργάζομαι με στοχοπροσήλωση ώστε οι νέες και οι νέοι που μας εμπιστεύονται το μέλλον τους, να λάβουν μια άρτια και σύγχρονη επαγγελματική κατάρτιση, που θα αποτελεί βασικό εφόδιο για τους ίδιους και θα τους καθιστά περιζήτητους στην αγορά εργασίας.
Για το λόγο αυτό, παρακολουθούμε συστηματικά τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, καθώς και των σπουδαστών μας, ώστε να εξασφαλίσουμε ότι οι σπουδές στις 2 Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης, τα 8 IEK Τουρισμού και τις 5 Σχολές Ξεναγών που βρίσκονται υπό την αρμοδιότητα του Υπουργείου Τουρισμού, είναι επικαιροποιημένες και προσφέρουν τις απαραίτητες δεξιότητες και γνώσεις.
Δεν είναι τυχαίο πως οι σπουδαστές των ΑΣΤΕ και των ΙΕΚ του Υπουργείου Τουρισμού απορροφώνται από την αγορά εργασίας σε ποσοστό 80%, εντός του πρώτου εξαμήνου μετά την αποφοίτησή τους, καθώς η αγορά αναζητά πάντα το κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό.
Υλοποιούμε ταχύρρυθμα προγράμματα κατάρτισης στο επάγγελμα του ξεναγού, σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα και Κρήτη δίνοντας το δικαίωμα σε απόφοιτους των τμημάτων Ιστορίας - Αρχαιολογίας να λάβουν άδεια άσκησης του επαγγέλματος.
Επιπλέον, ξεκινάμε το μεγαλύτερο επιδοτούμενο πρόγραμμα κατάρτισης του υπουργείου, για εργαζόμενους και πρόσκαιρα ανέργους τουριστικών κλάδων, για τουλάχιστον 18.000 συμμετέχοντες, που θα λάβουν 1.250 ευρώ αποζημίωση συμμετοχής. Για τον σκοπό αυτό αξιοποιούμε πόρους ύψους 46 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με σκοπό να προσφέρουμε προγράμματα κατάρτισης σε 7 ειδικότητες με εξ αποστάσεως ασύγχρονη εκπαίδευση και με πιστοποίηση που θα οδηγήσει τελικά σε μισθολογική αναβάθμιση των εργαζομένων.
Ταυτόχρονα η εξοικείωση με τις έννοιες της φιλοξενίας, της διαφορετικότητας, και της επιχειρηματικότητας στον τουρισμό ξεκινά για τους μαθητές στο Δημοτικό μέσα από το εκπαιδευτικό εργαλείο "Φιλοξενία μου" του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού.
Επενδύοντας στον ανθρώπινο παράγοντα θέτουμε τις βάσεις για την ανάπτυξη ενός σύγχρονου, βιώσιμου και ποιοτικού τουρισμού στην Ελλάδα.
Μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου αναμένεται να έχει ψηφιστεί από την Βουλή το νομοσχέδιο για τα ομόφυλα ζευγάρια και έχετε ταχθεί καθαρά υπέρ της συγκεκριμένης ρύθμισης. Ποιες είναι οι αλλαγές που φέρνει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο και είναι κρίσιμο να ψηφιστεί ; Και τι θα λέγατε σε βουλευτές που ακόμα και τώρα παραμένουν αναποφάσιστοι;
Το νομοσχέδιο θεσμοθετεί την ισότητα στον πολιτικό γάμο για όλους. Δηλαδή την πρόσβαση στον θεσμό του πολιτικού γάμου για όλους τους Έλληνες πολίτες, χωρίς διακρίσεις, και ανεξαρτήτως σεξουαλικού προσανατολισμού. Προστατεύει τα συμφέροντα των παιδιών ρυθμίζοντας ζητήματα οικογενειακού δικαίου σε οικογένειες ομόφυλων ζευγαριών, Δεν επεκτείνει το δικαίωμα της ιατρικώς υποβοηθούμενης αναπαραγωγής σε ομόφυλα ζευγάρια
Το σχέδιο νόμου της κυβέρνησης είναι μετρημένο, ισορροπημένο και λιτό. Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που στον πυρήνα του έχει την προστασία των παιδιών. Δεν ζημιώνει τα ετερόφυλα ζευγάρια. Δεν επηρεάζει, παρά μόνο μια μικρή, συγκεκριμένη ομάδα συμπολιτών μας. Σε αυτούς τους συμπολίτες μας όμως, μπορεί να αλλάξει τη ζωή. Να τους παραχωρήσει δικαιώματα που για τους περισσότερους είναι αυτονόητα. Και να μας οδηγήσει όλους, σε έναν δρόμο κοινωνικής ισότητας και προόδου.
Ο Πρωθυπουργός πήρε την πρωτοβουλία, εισηγήθηκε αυτή τη νομοθετική παρέμβαση και ζήτησε όχι μόνο από την ΚΟ της Νέας Δημοκρατίας αλλά και τις υπόλοιπες πολιτικές δυνάμεις του Κοινοβουλίου να την υπερψηφίσουν. Στη Κοινοβουλευτική Ομάδα αφιερώσαμε χρόνο, μιλήσαμε με πραγματικά παραδείγματα, εξηγήσαμε τι θέλουμε να κάνουμε, τι δεν θα κάνουμε και καταλήξαμε, τελικά σε έναν κοινό τόπο. Δεν θα επιβληθεί κομματική πειθαρχία στους βουλευτές σε ένα θέμα συνείδησης. Υπάρχουν πολλές κοινοβουλευτικές επιλογές. Η αποχή είναι μια αξιοπρεπής στάση που μπορεί κάποιος να εκφράσει την διαφωνία του, δηλαδή να μην υπερψηφίσει, χωρίς να δημιουργήσει και πρόβλημα στην κυβερνητική πλειοψηφία. Προσωπικά θα υπερψηφίσω το νομοσχέδιο.
- Παγκόσμια ανησυχία για τις απειλές Πούτιν μετά το χτύπημα με τον πύραυλο Oreshnik στην Ουκρανία: Τα χαρακτηριστικά του νέου όπλου της Ρωσίας
- Νέα αποκάλυψη για την υπόθεση της Αμαλιάδας: Είχε παντρευτεί εικονικά Ινδό η Ειρήνη Μουρτζούκου
- Πόλεμος της κυβέρνησης Μπάιντεν με τις εταιρείες τεχνολογίας: Ζητεί να διαχωριστεί η Google από το Chrome και το Android
- Βρετανία: Πόσο κόστισε η στέψη του βασιλιά Καρόλου – Το ιλιγγιώδες ποσό