Πολιτική|20.03.2024 06:50

Εξεταστική για Τέμπη: Στην Ολομέλεια το πόρισμα - Ποια η διαδικασία που θα ακολουθηθεί

Αλέξανδρος Διαμάντης

Τη στιγμή που οι συγγενείς των θυμάτων, η κοινωνία και η αντιπολίτευση ζητούν απαντήσεις για το δυστύχημα των Τεμπών, στην Ολομέλεια θα συζητηθούν τα πορίσματα της Εξεταστικής Επιτροπής που συγκροτήθηκε στη Βουλή. Μιας επιτροπής από την οποία, όπως καταγγέλθηκε, «απουσίαζαν» κρίσιμοι μάρτυρες, οι καταθέσεις των οποίων θα συνεισέφεραν σημαντικά στοιχεία τόσο για την περιβόητη σύμβαση 717 όσο και για την κατάσταση των Ελληνικών σιδηροδρόμων.

Από την πλευρά της η Νέα Δημοκρατία επιχείρησε, κατά τη διάρκεια των συνεδριάσεων, να μετριάσει τις εντυπώσεις είτε βάζοντας «μπλόκο» σε συγκεκριμένα στελέχη που σύμφωνα με την αντιπολίτευση θα «ενοχοποιούσαν» γαλάζιες πρακτικές είτε κλείνοντας τη διαδικασία άρον άρον. Είναι, μάλιστα, χαρακτηριστικό ότι η τελευταία δικογραφία από τον Εισαγγελέα Εφετών της Λάρισας που ήρθε στη Βουλή «κλειδώθηκε» σε μια αίθουσα της Βουλής, προκειμένου όποιος βουλευτής το επιθυμούσε να την… διαβάσει και να συμπεριλάβει στοιχεία που θα έκρινε ότι είναι αναγκαία.

Tο «γαλάζιο» πόρισμα ήταν εξ… αρχής αναμενόμενο, έλεγαν βουλευτές της αντιπολίτευσης, δεδομένου ότι στη ΝΔ δεν «είδαν» ευθύνες στον Κώστα Καραμανλή, παρά μόνο στον ανθρώπινο παράγοντα, δηλαδή στον μοιραίο σταθμάρχη εκείνης της ημέρας και στο γεγονός ότι (όντως) δεν ακολουθήθηκαν οι Κανόνες Ασφαλείας. Οι μάρτυρες, πάντως, συμφώνησαν πως σε περίπτωση που η τηλεδιοίκηση ήταν ενεργή, τότε το πιθανότερο σενάριο ήταν το δυστύχημα να είχε αποφευχθεί!

Την ίδια ώρα, τα κόμματα της αντιπολίτευσης εκτιμούν ότι υπάρχουν ποινικές ευθύνες στις προηγούμενες ηγεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και ουσιαστικά δείχνουν προς το πρόσωπο του Κώστα Καραμανλή. Αλλά με δεδομένο ότι η Νέα Δημοκρατία διαθέτει την πλειοψηφία, ο κ. Καραμανλής στην παρούσα στιγμή δεν μπορεί να παραπεμφθεί σε προανακριτική επιτροπή (με βάση τουλάχιστον το πόρισμα της ΝΔ).

Υπενθυμίζεται ότι για τον ίδιο ισχύει ο νόμος περί ευθύνης Υπουργών (άρθρο 86 του Συντάγματος, στο οποίο αναφέρεται σήμερα η κυρία Καρυστιανού και ο κ. Ασλανίδης), συνεπώς για να οδηγηθεί στο «σκαμνί», όχι της τακτικής δικαιοσύνης, απαιτείται νέο αίτημα, με συγκεκριμένο κατηγορητήριο, το οποίο και πάλι θα πρέπει να «εγκριθεί» από την Ολομέλεια, όπου η Νέα Δημοκρατία διαθέτει την πλειοψηφία!


Η διαδικασία

Σε κάθε περίπτωση, στην Κουμουνδούρου εκτιμούν πως μια τέτοια διαδικασία δια της πλειοψηφίας στο τέλος θα οδηγήσει σε αμνήστευση των όποιων ευθυνών υπάρχουν σε πολιτικά πρόσωπα, οπότε προς ώρας ένα τέτοιο αίτημα παραπέμπεται για άλλη χρονική στιγμή. Σήμερα, πάντως, η διαδικασία δεν προβλέπει καν ψηφοφορία ενώ, όπως έχει ανακοινωθεί, ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν θα βρεθεί στην αίθουσα της Ολομέλειας και θα εκπροσωπηθεί από τον Υπουργό Επικρατείας, Μάκη Βορίδη.

Να σημειωθεί ότι η συνεδρίαση θα ξεκινήσει στις 9:30 και η συζήτηση επί του πορίσματος θα οργανωθεί με τέσσερις κύκλους ομιλητών βουλευτών κατά αναλογία της κοινοβουλευτικής δύναμης των κομμάτων τους.

Τον λόγο, επιπροσθέτως, θα λάβουν φυσικά όσοι πολιτικοί αρχηγοί θελήσουν να τοποθετηθούν και οι κοινοβουλευτικοί εκπρόσωποι των κομμάτων. Στην κοινοβουλευτική συζήτηση των τριών κύκλων ομιλητών βουλευτών θα λάβουν μέρος συνολικά 41 βουλευτές. Ο πρώτος κύκλος των ομιλητών- βουλευτών θα απαρτίζεται από τους βουλευτές των κομμάτων και τον ανεξάρτητο βουλευτή που αποτέλεσε μέλος της Εξεταστικής Επιτροπής. Στους επόμενους κύκλους θα συμμετέχουν 16 ομιλητές στον κάθε κύκλο αναλογικά με την κοινοβουλευτική δύναμη των κομμάτων.

εξεταστική επιτροπήσιδηρόδρομοςΤέμπησιδηροδρομικό δυστύχημαΒουλήειδήσεις τώρα