Πολιτική|23.05.2024 18:50

ΣΥΡΙΖΑ: Το ΓΛΚ κοστολόγησε τα μέτρα στα 5,6 δισ. ευρώ

Newsroom

Στην κοστολόγηση της οικονομικής πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ προχώρησε το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, με τον αρμόδιο τομεάρχη Νίκο Παππά να υπογραμμίζει ότι αποδεικνύεται πλέον πως είναι πλήρως εφαρμόσιμη.

Συνολικά η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ κοστολογείται στα 5,6 δις ετησίως (η κυβέρνηση είχε κάνει λόγο για 6,6 δις) «Αυτό που δείχνει η έκθεση είναι ότι οι προτάσεις μας είναι απολύτως εφαρμόσιμες. Είμαστε ενώπιον μίας βαθιάς πολιτικής διαφωνίας. Δεν θέλετε να μειώσετε τους έμμεσους φόρους, δεν θέλετε να φορολογήσετε τα υπερκέρδη, που κάνετε ότι δεν βλέπετε, δεν θέλετε να αξιοποιήσετε τα υπερπλεονάσματα, που ανήλθαν σε 2,5 δισ. ευρώ για το 2022, σε 1,8 δισ. ευρώ για το 2023 και με βάση τις εαρινές προβλέψεις της Κομισιόν θα φτάσουν στα 660 εκατ. ευρώ για το 2024», είπε χαρακτηριστικά ο Ν. Παππάς.

Αναλυτικά η κοστολόγηση του ΓΛΚ:

Β. Από τις προτεινόμενες διατάξεις προκαλούνται σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού και του προϋπολογισμού φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, κατά περίπτωση, τα ακόλουθα οικονομικά αποτελέσματα:

1. Ετήσια δαπάνη ύψους 156 εκατ. ευρώ, περίπου από τη χορήγηση ειδικής κάρτας «ΑΓΡΟΚΙΝΗΣΗΣ» για την οικονομική ενίσχυση φυσικών προσώπων αγροτών και κτηνοτρόφων. (άρθρο 6)

2. Ετήσια δαπάνη από τη σύσταση Μονάδας Μηχανισμού Ελέγχου Τιμών Αγροτικών Προϊόντων στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και τη στελέχωσή της με ελεγκτές. Το ύψος της δαπάνης αυτής εξαρτάται από τον τρόπο υλοποίησης της διάταξης (διοικητικό επίπεδο Μονάδας, προέλευση και αριθμός ελεγκτών κ.λπ.). (άρθρο 9)

3. Δαπάνη από τη σύσταση Ηλεκτρονικού Μητρώου Παραβατών. (άρθρο 10)

4. Ετήσια απώλεια εσόδων ύψους 70 εκατ. ευρώ, περίπου από την υπαγωγή της παράδοσης νερού στον υπερμειωμένο συντελεστή (6%) Φ.Π.Α., καθώς και από την υπαγωγή των πάγιων τελών ύδρευσης και των δικαιωμάτων χρήσης υπονόμων στον μειωμένο συντελεστή (13%) Φ.Π.Α.. (άρθρο 5 παρ. 5)

5. Ετήσια απώλεια εσόδων λόγω της μόνιμης μείωσης των συντελεστών Φ.Π.Α.. Το ύψος της εν λόγω απώλειας εκτιμάται στο ποσό των 2,2 δις ευρώ, περίπου για το έτος 2025 και στο ποσό των 2,4 δις ευρώ, περίπου, από το έτος 2026 και μετά. (άρθρο 5 παρ. 3 και 4)

6. Απώλεια εσόδων ύψους 900 εκατ. ευρώ, περίπου από την θέσπιση μηδενικού συντελεστή Φ.Π.Α. για τα οριζόμενα αγαθά (κρέατα, γάλα, λαχανικά, δημητριακά, άμυλα, ελαιόλαδο, είδη για την βρεφική ασφάλεια και προστασία κ.λπ. των αναφερόμενων δασμολογικών κλάσεων) για ένα εξάμηνο. (άρθρο 5 παρ. 2) ) Σε περίπτωση χρονικής επέκτασης του μέτρου, η απώλεια ανέρχεται σε 1,8 δις ευρώ κατ’ έτος.

7. Απώλεια εσόδων συνολικού ύψους 1,6 δις ευρώ, περίπου από τη μείωση των συντελεστών του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα οριζόμενα πετρελαιοειδή προϊόντα για ένα έτος. (άρθρο 5 παρ. 1)

8. Ενδεχόμενη απώλεια εσόδων από την τυχόν παράταση των μειωμένων συντελεστών του Ε.Φ.Κ. στα οριζόμενα πετρελαιοειδή προϊόντα πέραν του έτους. (άρθρο 5 παρ. 1)

9. Ενδεχόμενη απώλεια εσόδων από Φ.Π.Α. και Φόρο Εισοδήματος Νομικών Προσώπων από: 5 - τη θέσπιση ανώτατου περιθωρίου μικτού κέρδους σε τρόφιμα, βιομηχανικά αγαθά και αγροεφόδια (άρθρο 1), - τη θέσπιση ανώτατου περιθωρίου μικτού κέρδους στην διύλιση πετρελαίου κ.λπ. για ένα έτος (άρθρο 2 παρ. 1), - την ειδική έκπτωση στη διάθεση προϊόντων ηλεκτρικής ενέργειας για τους οριζόμενους δικαιούχους αγρότες και κτηνοτρόφους (άρθρο 7 παρ. 1) και - την παράταση, για το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, των διατάξεων της παρ. 1 του άρθρου 54 του ν. 5045/2023 (περί ανώτατου περιθωρίου μικτού κέρδους), καθώς και τη διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής αυτών (προσθήκη της εμπορικής διάθεσης λιπασμάτων και ζωοτροφών σε επαγγελματίες αγρότες, κτηνοτρόφους και συνεταιριστικές ομάδες και συνεταιρισμούς αυτών). (άρθρο 8)

10. Απώλεια ίδιων εσόδων του Ο.Α.Σ.Α. και του Ο.Α.Σ.Θ., εκτιμώμενου συνολικού ύψους 50 εκατ. ευρώ, λόγω της μείωσης των τιμών των καρτών απεριορίστων διαδρομών. (άρθρο 11)

11. Εφάπαξ αύξηση εσόδων από τη(ν): - Επέκταση για το φορολογικό έτος 2023 της έκτακτης Προσωρινής Συνεισφοράς Αλληλεγγύης με αυξημένο συντελεστή. (άρθρο 2 παρ. 2) - Θέσπιση έκτακτης Προσωρινής Συνεισφοράς Αλληλεγγύης για το φορολογικό έτος 2023 επί των οριζόμενων πλεοναζόντων κερδών των πιστωτικών ιδρυμάτων. (άρθρο 4) Το ύψος της αύξησης εσόδων από τις ανωτέρω αιτίες εξαρτάται από τα φορολογικά κέρδη των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2023 των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στους τομείς εξόρυξης λιθάνθρακα και λιγνίτη, της άντλησης αργού πετρελαίου και φυσικού αερίου κ.λπ.. και των πιστωτικών ιδρυμάτων, αντίστοιχα.

12. Ενδεχόμενη αύξηση εσόδων από: - την τυχόν επιβολή διοικητικών κυρώσεων και τη νομοθετική ρύθμιση της επιστροφής τυχόν υπερκερδών στα πλαίσια του μηχανισμού παρακολούθησης και αποτροπής υπερκερδών στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας. (άρθρο 3) - την τυχόν επιβολή προστίμων στους παραβάτες των διατάξεων της παρ. 1 του άρθρου 54 του ν. 5045/2023 (περί ανώτατου περιθωρίου μικτού κέρδους) που παρατείνεται και διευρύνεται, καθώς και από την αυστηροποίηση των σχετικών προστίμων. (άρθρα 8 και 10) 

ειδήσεις τώραΣΥΡΙΖΑΝίκος Παππάς