Πολιτική|11.08.2019 09:42

Χάρης Θεοχάρης στο Εθνος: «Η προκλητικότητα της Αγκυρας δεν επηρέασε τον τουρισμό»

Σπύρος Μουρελάτος

Η αντιπολίτευση σας κατηγορεί ότι μετά τις φοροελαφρύνσεις που ψηφίσατε θα λάβετε δημοσιονομικά μέτρα για να πετύχετε τον στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος. Πόσο βάσιμη είναι αυτή η ανησυχία; Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος για φέτος θα επιτευχθεί με τα μέτρα που έχουμε ήδη πάρει και τις ελαφρύνσεις που έχουν ήδη δοθεί στους φορολογουμένους. Από εκεί και πέρα το οικονομικό επιτελείο προετοιμάζει και τον προϋπολογισμό του 2020, ο οποίος και αυτός θα έχει μέτρα σημαντικής φορολογικής ελάφρυνσης. Αυτό πια είναι αδήριτη ανάγκη, την οποία ομολογούν όλοι.

Υπάρχει «plan b» σε περίπτωση που δεν πείσετε τους εταίρους μας για την ανάγκη μείωσης του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα;

Οι συζητήσεις για την ανάγκη μείωσης του πρωτογενούς πλεονάσματος έχουν ήδη ξεκινήσει, όπως έχει δηλώσει και ο υπουργός Οικονομικών. Δεν είναι ζήτημα «plan b», γιατί η αλλαγή του επενδυτικού κλίματος επιτρέπει μεγαλύτερα περιθώρια ελιγμών και συνεπώς είναι ήδη ορατός ο στόχος της μείωσης του πλεονάσματος. Εκτιμώ ότι δεν υπάρχει περίπτωση κάποιος στην Ευρωπαϊκή Ενωση να επιχειρηματολογήσει υπέρ της συνέχισης της αυστηρής λιτότητας στη χώρα.

Πώς επηρεάζει την τουριστική κίνηση στη χώρα μας η αυξανόμενη τουρκική προκλητικότητα στην κυπριακή ΑΟΖ και στο Αιγαίο; Ανησυχείτε για τυχόν θερμό επεισόδιο στο Αιγαίο και πώς μπορεί πρακτικά να αναχαιτιστεί η τουρκική παραβατικότητα;

Η τουριστική κίνηση δεν έχει επηρεαστεί στο ελάχιστο από την προκλητικότητα της Τουρκίας και εκτιμώ ότι οι πιθανότητες για θερμό επεισόδιο είναι περιορισμένες. Η χώρα μας και η κυβέρνηση τηρούν μια στάση αυστηρή και σθεναρή απέναντι στην προκλητικότητα αυτή, στάση η οποία είμαι σίγουρος ότι θα επιτρέψει τη σταδιακή αποκλιμάκωση της έντασης.

Δημοσιοποιήθηκαν πρόσφατα στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ που δείχνουν μια πτώση του τουρισμού. Πού την αποδίδετε;

Η μείωση των προγραμματισμένων αεροπορικών θέσεων από το εξωτερικό ήταν γνωστή από την αρχή της σεζόν, από τον χειμώνα στον οποίο πραγματοποιούνται οι λεγόμενες προκρατήσεις. Το ΙΝΣΕΤΕ πολλούς μήνες πριν από τις εκλογές προειδοποιούσε για τη μείωση των αφίξεων και των τουριστών. Σε κάθε περίπτωση η διόρθωση αυτή είναι αποτέλεσμα πολλαπλών παραγόντων. Στη Σκανδιναβία ο κόσμος συνεχώς μειώνει τις πτήσεις λόγω των ανησυχιών για το περιβάλλον. Σε άλλες χώρες ο ανταγωνισμός έχει πια ενταθεί και βλέπουμε Τουρκία, Κροατία, Τυνησία, Αίγυπτο και Βουλγαρία να εντείνουν έναν ανταγωνισμό ο οποίος βασίζεται κυρίως στις πολύ χαμηλές τιμές. Γενικότερα η αύξηση των προηγούμενων ετών φτάνει σε έναν κύκλο που θα πρέπει και η τουριστική οικονομία της χώρας μας να κεφαλαιοποιήσει το επίπεδο στο οποίο έχει πετύχει και να σχεδιαστούν τα επόμενα βήματα ανάπτυξης.

Τι σκέφτεστε να κάνετε;

Αυτό που κάνουμε αυτήν τη στιγμή είναι να προετοιμαζόμαστε μεσομακροπρόθεσμα με ένα στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού, το οποίο θα ισχυροποιήσει και θα θωρακίσει το ελληνικό τουριστικό προϊόν, και συγχρόνως να κάνουμε διορθωτικές κινήσεις οι οποίες μπορούν να επηρεάσουν λίγο την επόμενη σεζόν για να βελτιώσουν και να σταθεροποιήσουν την κατάσταση αυτή. Για παράδειγμα, θα έχουμε τις επόμενες μέρες συνεργασία με το υπουργείο Εξωτερικών, προκειμένου να δούμε πώς μπορούμε να βελτιώσουμε τη διαδικασία για την έκδοση βίζας από κάποιες χώρες στις οποίες υπάρχουν συγκεκριμένα προβλήματα. Με τέτοιου είδους κινήσεις μπορούμε να βελτιώσουμε την κατάσταση. Ομως η φάση της διόρθωσης είναι μια αναγκαία κατάσταση, την οποία θα πρέπει να περάσουμε τα επόμενα ένα με δύο χρόνια.

Επειδή αναφερθήκατε σε στρατηγικό πλάνο και είχε αναφερθεί σε αυτό και ο πρωθυπουργός κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στο υπουργείο σας, πότε πιστεύετε ότι θα είναι έτοιμο; Τι πρέπει να περιμένουμε;

Το επόμενο διάστημα θα οργανωθεί ένας χρονοπρογραμματισμός που θα είναι πολύ πιο συγκεκριμένος για να μπορεί να μιλήσει κάποιος με πιο απτά στοιχεία για την υλοποίηση του στρατηγικού πλάνου. Ομως η εμπειρία των υπολοίπων χωρών (η Τουρκία το έχει κάνει, η Ισπανία επίσης, διάφορες χώρες έχουν αντίστοιχα πλάνα, όπως η Μεγάλη Βρετανία – μάλιστα, πριν από λίγες εβδομάδες η τέως πρωθυπουργός της Μεγάλης Βρετανίας, Τερέζα Μέι, ανακοίνωσε το στρατηγικό πλάνο της Μεγάλης Βρετανίας) δείχνει πως χρειάζεται ένα ικανό χρονικό διάστημα γύρω στους εννέα μήνες για να μπορέσει να φτιαχτεί ένα πλάνο με τέτοιον τρόπο ώστε να έχει την αποδοχή από τους φορείς της αγοράς αλλά και τη θεσμική θωράκιση ώστε να μη μείνει στα χαρτιά, αλλά να υλοποιηθεί στην πράξη με συγκεκριμένες δράσεις και συγκεκριμένα αποτελέσματα.

Και πότε θα είναι έτοιμο πιστεύετε;

Ο προγραμματισμός προβλέπει πως θα είναι έτοιμο περίπου στα μέσα της επόμενης χρονιάς.

Την Πέμπτη υπογράψατε στο ΤΑΙΠΕΔ τη σύμβαση παραχώρησης για χρήση και εκμετάλλευση της μαρίνας Χίου σε επενδυτικό σχήμα. Ποιες θα είναι οι επόμενες κινήσεις σας στο κομμάτι αυτό;

Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης στις προγραμματικές του είχε πει ότι δεν έχουμε μέρα για χάσιμο. Η χώρα πρέπει γρήγορα να περάσει από την εποχή της φτώχειας σε επενδύσεις για την παραγωγή νέου πλούτου. Την Πέμπτη υπογράψαμε τη σύμβαση για τη μαρίνα Χίου. Η μαρίνα Αλίμου είναι ο επόμενος στόχος, ένα έργο ώριμο, και από εκεί και πέρα θα γίνει ένα συνολικό πλάνο. Μπορεί να είναι και στο Ιόνιο που χρειάζεται πάρα πολλές, φυσικά στις Κυκλάδες και στα Δωδεκάνησα. Θα υπάρξει κατηγοριοποίηση των μαρινών, ποιες είναι εθνικού ενδιαφέροντος, ποιες είναι μικρές, ποιες είναι μεσαίες και το φθινόπωρο θα υπάρξει παρουσίαση και προς τους επενδυτές αλλά και προς τους Ελληνες πολίτες.

τουρισμόςΧάρης Θεοχάρηςτουρκικές προκλήσεις