Πολιτική|29.09.2019 08:53

Ευριπίδης Στυλιανίδης: Απολύτως θετική η άποψή μου για τον Παυλόπουλο

Σπύρος Μουρελάτος

Ο Ευριπίδης Στυλιανίδης, βουλευτής Ροδόπης και πρόεδρος της Επιτροπής Αναθεώρησης του Συντάγματος, μιλά στο «Εθνος της Κυριακής» για τις δυνατότητες που υπάρχουν σχετικά με τον εκλογικό νόμο, εξηγεί ποιο είναι το αναθεωρητικό διακύβευμα και εκφράζει την άποψή του για τη θητεία του Προέδρου της Δημοκρατίας.

Πώς συμβαδίζει η επιδίωξη του Κυριάκου Μητσοτάκη για ευρύτερες συγκλίσεις με τη δρομολογούμενη κατάργηση της απλής αναλογικής;

Στο θέμα του εκλογικού νόμου διαχρονικά συγκρούεται η αρχή της αναλογικής εκπροσώπησης με την αρχή της σταθερότητας. Η συνταγματική μας ιστορία μας διδάσκει ότι τα αναλογικά συστήματα στην Ελλάδα οδήγησαν σε ακυβερνησία όχι μόνο λόγω έλλειψης κουλτούρας αλλά και λόγω απουσίας συνήθως προγραμματικών συγκλίσεων. Επίσης οι κυβερνητικές συμπράξεις στην απλή αναλογική νοθεύουν συχνά τη λαϊκή βούληση και την προγραμματική πολιτική του πρώτου εκλογικά κόμματος.

Ο Κ. Μητσοτάκης προτάσσει την αρχή της σταθερότητας, γιατί η Ελλάδα πρέπει να κυβερνηθεί, ιδιαίτερα σε αυτήν τη δύσκολη συγκυρία. Ωστόσο η πρότασή μας για το εκλογικό σύστημα υιοθετεί το μεικτό σύστημα, δηλαδή τον συνδυασμό αναλογικού και πλειοψηφικού, που διασφαλίζει τη σταθερότητα, εγγυάται την πολυφωνία, αλλά αφήνει χώρο και για συνεργασίες. Αρα οι συγκλίσεις είναι στόχος της κυβέρνησης, σε περιβάλλον όμως κυβερνητικής σταθερότητας και πολιτικής αποτελεσματικότητας.

Τελικώς, η Επιτροπή για τη Συνταγματική Αναθεώρηση θα αλλάξει την πλειοψηφία των 200 για να ισχύσει το νέο εκλογικό σύστημα από τις επόμενες εκλογές;

Η δυνατότητα αλλαγής του Συντάγματος στη συγκεκριμένη διάταξη είναι θεωρητικά ανοιχτή, διότι ο ΣΥΡΙΖΑ επεδίωξε να συνταγματοποιήσει το εκλογικό σύστημα, θεσπίζοντας την απλή αναλογική στο Σύνταγμα. Ωστόσο η δήλωση του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ διαχώρισε σαφώς τη συνταγματική αναθεώρηση από τον εκλογικό νόμο.

Το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης σας κατηγορεί ότι επιχειρείτε να ευτελίσετε τον θεσμό του Προέδρου της Δημοκρατίας εκλέγοντας νέο Πρόεδρο ακόμη και με την πλειοψηφία των 151. Τι απαντάτε;

Το αναθεωρητικό διακύβευμα είναι να αποσυνδεθεί η διαδικασία ανάδειξης του Προέδρου της Δημοκρατίας, που ούτως ή άλλως έχει περιορισμένες ρυθμιστικές αρμοδιότητες μετά την αναθεώρηση του 1986, από τις βουλευτικές εκλογές. Η σημερινή κατάσταση εργαλειοποιεί μικροκομματικά τη διαδικασία εκλογής του αρχηγού του κράτους, όπως έγινε το 2009 και το 2014, και υπονομεύει τη λαϊκή εντολή που δόθηκε στην εκάστοτε εκλεγμένη κυβέρνηση να κυβερνήσει για τέσσερα χρόνια.

Η πρόταση της ΝΔ, χωρίς να δημιουργεί προβληματικά δίπολα εξουσίας, δίνει την ευκαιρία της συναίνεσης στον πρώτο γύρο της αυξημένης πλειοψηφίας, αν όμως δεν επιτευχθεί, προβλέπει λύση χωρίς την ανατροπή της δημοκρατικά νομιμοποιημένης κυβέρνησης. Το στοίχημα, λοιπόν, της συναίνεσης μένει να κερδηθεί από τη συνθετική επιλογή προσώπου των πολιτικών δυνάμεων και όχι από τις διαδικασίες.

Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για ανανέωση της θητείας του Προκόπη Παυλόπουλου θα μπορούσε να αποτελέσει πεδίο συναίνεσης;

Η προσωπική μου άποψη για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας είναι απολύτως θετική. Παρότι ήταν στερημένος ρυθμιστικών αρμοδιοτήτων, γνωρίζω ότι υπήρξε θετικά κινητικός και εθνικά αποτελεσματικός Πρόεδρος. Γι’ αυτό όμως θα μιλήσει η Ιστορία. Ωστόσο οφείλω να ξεκαθαρίσω ότι ούτε η επιλογή του προσώπου είναι δική μου αρμοδιότητα ούτε ο χρόνος είναι κατάλληλος για τέτοιες συζητήσεις.

«Γαλάζια» στελέχη εμφανίζονται διαιρεμένα ως προς το εάν η προανακριτική κατά του Δημήτρη Παπαγγελόπουλου για τη Novartis πρέπει να οδηγηθεί σε έκδοση πορίσματος ή να επιστρέψει τον φάκελο στη Δικαιοσύνη. Ποια είναι η άποψή σας;

Είναι θεσμικά λάθος να προτρέχουμε. Ας αφήσουμε τη Βουλή να πάρει ψύχραιμα και υπεύθυνα τις αποφάσεις της. Πάντως, αφού με ρωτάτε, οφείλω να σας πω ότι προσωπικά ως πολιτικός δεν αισθάνομαι ευχάριστα τα τελευταία χρόνια που βλέπω συστηματικά από όλους να δικαστικοποιείται η πολιτική και να πολιτικοποιείται η Δικαιοσύνη. Ο έπαινος ή η κατηγορία προς τη Δικαιοσύνη συνιστά παρέμβαση που προσβάλλει την ανεξαρτησία της και η δικαστική επίλυση των πολιτικών διαφορών, που ξεκίνησε από το 2009 και συνεχίζεται μέχρι σήμερα, αποτελεί απόδραση από τη δημοκρατική αντιπαράθεση ενώπιον του λαού, που επιδιώκει να συγκαλύψει την ανεπάρκεια της πολιτικής. Συμφωνώ απόλυτα με την ψύχραιμη, εθνικά συμφιλιωτική και υπεύθυνη θέση του Κυριάκου Μητσοτάκη, ότι τους ηγέτες τους αποκαθηλώνει ο λαός και όχι τα δικαστήρια.

Πώς οφείλει να αντιδράσει η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας στην αυξανόμενη τουρκική παραβατικότητα στην κυπριακή ΑΟΖ και στο Αιγαίο; Ανησυχείτε για την κατάσταση στη Θράκη;

Ανησυχώ, αλλά δεν φοβάμαι. Η Ελλάδα οφείλει να μείνει προσηλωμένη στους στόχους της. Με αποφασιστικότητα και ψυχραιμία να μη μετακινηθεί σπιθαμή από τα κυριαρχικά της δικαιώματα και να μην αποστεί από το διεθνές δίκαιο. Να ενισχύσει ουσιαστικά τις διεθνείς συμμαχίες της τόσο με τους κολοσσούς της διεθνούς ενεργειακής αγοράς όσο και με το ΝΑΤΟ και την ΕΕ, κάνοντάς τους να συνειδητοποιήσουν ότι στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο δοκιμάζονται το κύρος και τα συμφέροντα όχι μόνο της Ελλάδας αλλά και των δύο Οργανισμών που προανέφερα.

Πόσο εφικτή θεωρείτε τη μείωση του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα; Υπάρχει εναλλακτικό πλάνο, εφόσον δεν συμφωνήσουν σε αυτήν οι εταίροι μας;

Τη θεωρώ ρεαλιστικό στόχο και πιστεύω ότι έχει δίκιο ο πρωθυπουργός να επιμένει στη στρατηγική της έμμεσης προσέγγισης. Πρώτα αποκαθιστούμε τη διεθνή αξιοπιστία της χώρας και στη σωστή στιγμή, από θέση ισχύος, διεκδικούμε -δεν παρακαλούμε- αυτό που μας αξίζει.

Προκόπης ΠαυλόπουλοςΝέα ΔημοκρατίαΕυριπίδης Στυλιανίδης