Εντός του 2020 η δημιουργία του Εθνικού Μητρώου Υποδομών
Μαρία ΛιλιοπούλουΜέσα στο 2020 δεσμεύτηκε η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών ότι θα λειτουργήσει το Εθνικό Μητρώο Υποδομών, το οποίο αναμένεται να είναι σύντομα νόμος του κράτους ανοίγοντας τον δρόμο για προγραμματισμένες και τακτικές συντηρήσεις όλων των δημόσιων έργων.
Η συγκεκριμένη εθνική υποδομή συζητήθηκε σήμερα κατά τη διάρκεια συνάντησης εργασίας εφ’ όλης της ύλης των θεμάτων που απασχολούν τον τεχνικό κόσμο μεταξύ του υπουργού Υποδομών, Κώστα Αχ. Καραμανλή, του Γενικού Γραμματέα Υποδομών, Γιώργου Καραγιάννη και του προέδρου του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ), Γιώργου Στασινού.
Το ενδιαφέρον της συζήτησης στράφηκε και στις ασυνήθιστα χαμηλές εκπτώσεις στους διαγωνισμούς του Δημοσίου για έργα και μελέτες, πρακτική η οποία «νοθεύει τον ανταγωνισμό και οδηγεί εν τέλει σε κακή ποιότητα έργων και πιθανότατα μεγαλύτερο τελικό κόστος για τους πολίτες», όπως επισημάνθηκε.
Το πρόβλημα θα επιχειρηθεί να λυθεί τόσο με θεσμικές παρεμβάσεις στη νομοθεσία όσο και στον τρόπο εφαρμογής τους μέσα από υπουργικές αποφάσεις και εγκυκλίους του υπουργείου.
Παράλληλα τονίστηκε η ανάγκη για την επιτάχυνση των διαδικασιών ωρίμανσης έργων και μελετών τόσο από φορείς της κεντρικής κυβέρνησης, όσο και από εποπτευόμενους φορείς και την αυτοδιοίκηση. Ειδικά για το τελευταίο, έγινε αναλυτική συζήτηση για τις αναγκαίες προσαρμογές που χρειάζονται στη νομοθεσία ώστε να προχωρούν πιο γρήγορα οι αναθέσεις από δήμους για την ωρίμανση μελετών, ιδίως ενόψει της ολοκλήρωσης του τρέχοντος ΕΣΠΑ και της απορρόφησης που υπάρχει μέχρι σήμερα. Ο κ. Στασινός πρότεινε στον υπουργό Υποδομών τη δημιουργία ειδικού μητρώου πιστοποιημένων μηχανικών, με εχέγγυα ανεξαρτησίας, οι οποίοι θα μπορούν να αναλαμβάνουν την επίβλεψη έργων και μελετών για λογαριασμό δήμων (ή/και φορέων – υπηρεσιών του δημοσίου) που δεν έχουν το αναγκαίο προσωπικό στις τεχνικές τους υπηρεσίες, στα πρότυπα του πετυχημένου θεσμού των ελεγκτών δόμησης. Επιπλέον, συζητήθηκαν συγκεκριμένοι τρόποι για τη μείωση της γραφειοκρατίας στις αναθέσεις έργων και μελετών, για τις οποίες το υπουργείο εξετάζει προσαρμογές στη νομοθεσία.
Ως προς το Εθνικό Μητρώο Υποδομών, ο κ. Καραμανλής επεσήμανε ότι θα βοηθήσει τόσο στον σχεδιασμό των έργων όσο, κυρίως, στην ορθή και προγραμματισμένη συντήρησή τους, ενώ αποτελούσε προγραμματική δέσμευση της Νέας Δημοκρατίας.
Από την πλευρά του ο Πρόεδρος του ΤΕΕ σημείωσε ότι η δημιουργία του ηλεκτρονικού Εθνικού Μητρώου Υποδομών αποτελεί αίτημα του Επιμελητηρίου εκφράζοντας τη διαθεσιμότητα και την τεχνογνωσία του ΤΕΕ για τον σχεδιασμό και λειτουργία του.
Επιπλέον συζητήθηκαν οι δυνατότητες που υπάρχουν μέσα από τη ψηφιοποίηση του κράτους, που προωθεί η κυβέρνηση, για καλύτερο συντονισμό αλλά και προστιθέμενη αξία τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα. Στο τραπέζι τέθηκε και η δημιουργία ενιαίου μητρώου των συντελεστών παραγωγής δημοσίων και ιδιωτικών έργων, με διαβάθμιση τεχνικής ευθύνης και αντίστοιχα με τα επαγγελματικά δικαιώματα και προσόντα κάθε κλάδου.
- Αναλυτικός οδηγός για τη γενική απεργία: «Παραλύει» σήμερα η Αττική - Χειρόφρενο σε μετρό, προαστιακό, λεωφορεία
- Έρευνες της Αντιτρομοκρατικής σε διαμέρισμα στο Παγκράτι - Βρέθηκαν όπλα, χειροβομβίδες και εκρηκτικά
- Αφέθηκε ελεύθερη η Ahou Daryaei, η φοιτήτρια - σύμβολο που «τα έβαλε» με το καθεστώς του Ιράν
- Ρομπότ με τεχνητή νοημοσύνη έπεισε άλλα ρομπότ να αφήσουν τη δουλειά τους και να πάνε μαζί του!