Η εκλογική… πολιορκία του κέντρου: Τα όπλα της κυβέρνησης και τα «αδύναμα» σημεία
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά ┋
Ήταν Μάιος του 2022 όταν ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε σημειώσει πως «οι εκλογές κερδίζονται στο κέντρο», δίνοντας ένας σαφές στίγμα της στρατηγικής με την οποία θέλει να φτάσει στις κάλπες. Σε αυτή ακριβώς τη στρατηγική συνεχίζει να επενδύει, κοιτώντας προς ένα… απαιτητικό ακροατήριο που δεν είναι δεδομένο.
Στον δρόμο προς τις επόμενες κάλπες, κεντρικός στόχος του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι να απευθυνθεί εκ νέου σε ένα κοινό που το 2019 είχε ψηφίσει Νέα Δημοκρατία αλλά δεν διατηρεί στενούς δεσμούς με το κόμμα. Βασικό επιχείρημα που θα χρησιμοποιήσει σε αυτή την προσπάθεια είναι η ανάγκη για «σταθερότητα» την επόμενη ημέρα των εκλογών, κοιτώντας προς κεντρώους ψηφοφόρους που δεν θέλουν περιπέτειες σε μια εποχή πολλαπλών εξωγενών κρίσεων. Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο πως το τελευταίο διάστημα έχουν αυξηθεί οι γαλάζιες αναφορές στην περίοδο του 2015, ενώ επισημαίνεται από το κυβερνών κόμμα πως δεν υπάρχουν περιθώρια για νέους πειραματισμούς.
Ο πρωθυπουργός κοιτά στο πεδίο της οικονομίας, εστιάζοντας σε μια σειρά μηνυμάτων που έχουν και προεκλογικό «χρώμα». Το βασικότερο από αυτά τα μηνύματα είναι πως τα μέτρα στήριξης θα συνεχιστούν για όσο διάστημα χρειαστεί, ενώ στόχος είναι να καλυφθούν τόσο τα ευάλωτα νοικοκυριά όσο και η μεσαία τάξη (όπως φάνηκε και από το Market Pass). Παράλληλα, όμως, ο Κυριάκος Μητσοτάκης καλλιεργεί και ένα θετικό αφήγημα για την επόμενη ημέρα, θέλοντας να στείλει σήμα πως θα φανεί φως στο ξέφωτο (σ.σ. χθες για παράδειγμα μίλησε για την δυναμική επαναφορά του τουρισμού).
Στην τελευταία στροφή πριν από την έναρξη της προεκλογικής περιόδου ο Κυριάκος Μητσοτάκης εστιάζει και στην λεγόμενη μεταρρυθμιστική ατζέντα. Στη Νέα Δημοκρατία εκτιμούν πως δράσεις που σχετίζονται με την ψηφιοποίηση του κράτους, με τις αλλαγές στο δημόσιο τομέα (π.χ. ενιαίος διαγωνισμός προσλήψεων) αλλά και με την παιδεία (όπως η συνεργασία με ξένα πανεπιστήμια) δίνουν πόντους στο κεντρώο κοινό. Και ανάλογη ρητορική θα υιοθετηθεί μέχρι τις κάλπες.
Στο εντατικό αυτό «φλερτ» στους κεντρώους, υπάρχουν ωστόσο και εμπόδια. Δεν αποτελεί μυστικό πως το θέμα των παρακολουθήσεων έχει πλήξει την εικόνα της κυβέρνησης στο συγκεκριμένο ακροατήριο. Βέβαια, στο γαλάζιο στρατόπεδο εκτιμούν πως η υπόθεση Καϊλή θα ανακόψει τις προσπάθειες του ΠΑΣΟΚ - ΚΙΝΑΛ να προσεγγίσει αυτό το κοινό. Επομένως, στην Πειραιώς πιστεύουν πως όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας για την συγκεκριμένη υπόθεση δημιουργούν τα περιθώρια για δυναμική επαναπροσέγγιση αυτού του κοινού.
Βέβαια, η… καρδιά των ψηφοφόρων περνά και από την τσέπη τους και στην κυβέρνηση γνωρίζουν πως η μητέρα των μαχών θα δοθεί για την τιθάσευση των τιμών. Η ακρίβεια αποτελεί το βασικό πρόβλημα των νοικοκυριών και στην Πειραιώς ξέρουν πως για να υπάρξει μια καλή επίδοση στις εκλογές πρέπει να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά το μείζον αυτό πρόβλημα. Διαφορετικά μπορεί οι κεντρώοι ψηφοφόροι να αναζητήσουν εναλλακτικές επιλογές ή και να μην φτάσουν μέχρι την κάλπη της απλής αναλογικής, που ευνοεί άλλωστε την χαλαρή ψήφο.
Να σημειωθεί πως σήμερα πραγματοποιείται η τελευταία συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου για το 2022 και ο πρωθυπουργός αναμένεται να εστιάσει σε μια σειρά μέτρων που έχουν δρομολογηθεί αλλά και να δώσει μια εικόνα της στρατηγικής που θα ακολουθήσει μέχρι τις κάλπες. Αυτό πάντως που επισημαίνεται διαρκώς από την κυβερνητική πλευρά είναι πως δεν θα υπάρξουν… αιφνιδιασμοί και οι εκλογές θα γίνουν κοντά στο τέλος της τετραετίας.
Τι δείχνουν οι δημοσκοπήσεις
Τα ποιοτικά στοιχεία των δημοσκοπήσεων «μελετούν» στο Μέγαρο Μαξίμου και εκτιμούν πως μπορεί να έχει αίσια έκβαση η γαλάζια μάχη για το χώρο του κέντρου. Σύμφωνα με δημοσκόπηση της Pulse ο Κυριάκος Μητσοτάκης προηγείται σε όσους αυτοχαρακτηρίζονται ως κεντρώοι σε μια σειρά ερωτημάτων, όπως ποιος μπορεί να αντιμετωπίσει καλύτερα θέματα οικονομίας και ανάπτυξης ή θέματα εξωτερικής πολιτικής και άμυνας.
Ωστόσο, μια σειρά στοιχείων που καταγράφονται στις δημοσκοπήσεις δείχνουν πως στον δρόμο προς τις κάλπες δεν πρέπει να υπάρξει εφησυχασμός στο γαλάζιο στρατόπεδο. Για παράδειγμα, σύμφωνα με την GPO το 82.1% των ερωτηθέντων έχει περιορίσει τις αγορές βασικών αγαθών και το 92,3% την κατανάλωση του ηλεκτρικού ρεύματος. Επιπλέον, το 67,1% δηλώνει ότι το ποσό που σκοπεύει να δαπανήσει τα Χριστούγεννα θα είναι μειωμένο σε σχέση με πέρυσι.
Την προηγούμενη εβδομάδα οι τάσεις της MRB έδειξαν πως έξι στους 10 πολίτες θεωρούν το πιο σημαντικό πρόβλημα της χώρας την ακρίβεια, όταν τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι το ποσοστό ήταν μόλις στο 25,2%. Μάλιστα η ακρίβεια έχει αναδειχθεί στο βασικό πρόβλημα των νοικοκυριών σε όλες τις τελευταίες δημοσκοπήσεις. Σε πρόσφατη έρευνα της RASS στο ερώτημα «πόσο ανήσυχοι είστε για το δικό σας οικονομικό μέλλον και της οικογένειας σας» το 42% απαντά «πολύ» και το 37,3% «αρκετά».
- Πώς η ΕΒΕ πετσόκοψε τους εισακτέους στα Πανεπιστήμια: Μείωση – σοκ κατά τα 22% των εισαγωγών στα ΑΕΙ
- Η εκλογική… πολιορκία του κέντρου: Τα όπλα της κυβέρνησης και τα «αδύναμα» σημεία
- Έρχονται ανακοινώσεις Πλεύρη για τους ανεμβολίαστους γιατρούς και την επιστροφή τους στο ΕΣΥ - Συνεδριάζουν οι ειδικοί
- Εργα - ΣΔΙΤ: Δυνατές συμμετοχές στον διαγωνισμό για το Μιναγιώτικο Φράγμα
- 5 χώρες με την καλύτερη ποιότητα ζωής για σένα που θέλεις να αλλάξεις την καθημερινότητά σου προς το καλύτερο
Σοκαριστικό βίντεο από το Ηράκλειο: Ο οδηγός γκαζώνει και σκοτώνει την 36χρονη με ασύλληπτη ταχύτητα – Ομολόγησε ότι έστησε καρτέρι θανάτου
Τάσεις MRB: Η διαφορά ΝΔ με ΠΑΣΟΚ – Κυριαρχούν ο φόβος, οργή και απαισιοδοξία – Τι πιστεύουν για την επανεκλογή Τραμπ
Πώς έφτασαν στα ίχνη του 29χρονου εκτελεστή του Κιρίλοφ - Το αυτοκίνητο που νοίκιασε
Παντρεύτηκε για δεύτερη φορά η Αντριάνα Λίμα - Το προφίλ του συζύγου της
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr