Γεραπετρίτης: Υποχρεωτικά δύο σταθμάρχες σε κάθε σταθμό - Στόχος η επανεκκίνηση των τρένων έως το τέλος του μήνα
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 9 λεπτά ┋
Τις πρώτες παρεμβάσεις της κυβέρνησης για την ασφάλεια του σιδηροδρόμου ανακοίνωσε σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε ο υπουργός Επικρατείας και αρμόδιος για τις Μεταφορές Γιώργος Γεραπετρίτης διαβεβαιώνοντας ότι θα γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες για να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς η σύμβαση για τον τεχνολογικό εξοπλισμό των ελληνικών σιδηροδρόμων, ενώ τόνισε πως τα τρένα θα ξανακινηθούν με ασφάλεια το συντομότερο δυνατό.
Ο κ. Γεραπετρίτης σημείωσε ότι από εδώ και στο εξής θα τοποθετηθούν υποχρεωτικά δύο σταθμάρχες σε κάθε σταθμό, ακόμα και αν αυτό συνεπάγεται την μείωση του επιβατικού έργου, ενώ σημείωσε ότι στόχος της κυβέρνησης είναι ο σιδηρόδρομος να λειτουργήσει με απόλυτη ασφάλεια μέχρι το τέλος του μήνα, επιβεβαιώνοντας πλήρως το ρεπορτάζ του «Έθνους», που τόνιζε ότι οι έλεγχοι που προηγήθηκαν στη σιδηροδρομική γραμμή έδειξαν ότι δεν υπάρχουν σοβαρές βλάβες και σε επίπεδο υποδομής οι ζημιές έχουν αποκατασταθεί. Το «Έθνος» στο ρεπορτάζ του είχε αποκαλύψει ότι η κυβέρνηση εξέταζε την μείωση του επιβατικού έργου αλλά και την τοποθέτηση διπλής βάρδιας σταθμάρχη στους κρίσιμους σταθμούς του δικτύου.
«Καμία συγκάλυψη»
«Η κυβέρνηση δεν θα επιτρέψει καμία συγκάλυψη και δεν θα επιδιώξει κανενός είδους ανούσια κομματική αντιπαράθεση», ξεκαθάρισε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου και έπειτα το λόγο πήρε ο κ. Γεραπετρίτης.
«Θέλω να εκφράσω την οδύνη και τον σπαραγμό μου για τα όσα συνέβησαν στα Τέμπη, πρόκειται για μια εθνική τραγωδία που μας σημάδεψε όλους. Η οδύνη αυτή θα πρέπει να βρει μια κάθαρση», είπε, ενώ ζήτησε ξανά συγγνώμη για το δυστύχημα εκ μέρος της κυβέρνησης από τις οικογένειες των θυμάτων και τους Έλληνες πολίτες.
Ανέλαβα αυτό το δύσκολο καθήκον να διασφαλίσω πως θα προχωρήσουν οι έρευνες για αυτό που συνέβη και να διαμορφώσω ένα πλαίσιο δράσεων ώστε να υπάρξει η επανεκκίνηση των σιδηροδρόμων με τους αναγκαίους όρους ασφαλείας, συνέχισε.
Τις επόμενες ημέρες θα υπάρξει αντικατάσταση της διοίκησης ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ
«Δεν έχω καμία αρμοδιότητα να εμπλακώ με την απόδοση ευθυνών», σημείωσε λέγοντας πως έχει αναλάβει η δικαιοσύνη.
Ο κ. Γεραπετρίτης συνέχισε λέγοντας πως θα υπάρξει πλήρης διαφάνειας και σε κοινοβουλευτικό επίπεδο και πως και θα προκαλέσει μια συζήτηση στη Βουλή για να συζητηθούν τα ζητήματα παθογένειας στους σιδηρόδρομους.
Επίσης, ανακοίνωσε πως έχουν τεθεί στη διάθεση του πρωθυπουργού οι παραιτήσεις των διοικητών ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ. «Τις επόμενες ημέρες θα υπάρξει αντικατάσταση της διοίκησης. Ο πρωθυπουργός έκανε δεκτές τις παραιτήσεις».
«Αν είχαμε σύστημα τηλεδιοίκησης στη χώρα δεν θα είχε συμβεί το δυστύχημα»
Μιλώντας για το δυστύχημα και την αυτοψία που έκανε τις προηγούμενες ημέρες ο υπουργός είπε: «Βρέθηκα στον τόπο της τραγωδίας και είχα την δυστυχία να έχω μια προσωπική άποψη για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες λειτουργεί το σύστημα διοίκησης στην Θεσσαλονίκη και την Λάρισα. Οι διαπιστώσεις που έκανα ήταν ότι το τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας λειτουργούσε αδιαλλείπτως και δεν υπήρξε καμία διακοπή λειτουργίας στο τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας. Άρα και το μοιραίο βράδυ θα έπρεπε να έχει γίνει η αυτόματη χάραξη πορείας. Επίσης δεν συντελέστηκε η χειροκίνητη αλλαγή κλειδιού σε δεύτερο επίπεδο και σε τρίτο επίπεδο θα έπρεπε να υπάρχει παρακολούθηση στον πίνακα και για μια απόσταση 5,5 χλμ. Αν είχε υπάρξει παρακολούθηση στον πίνακα μετά την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας θα είχε διαπιστωθεί η μετάπτωση της αμαξοστοιχίας στην εσφαλμένη γραμμή».
«Υπήρξαν πλημμέλειες στην ανθρώπινη διαχείριση ωστόσο αυτό δεν αναιρεί το γεγονός ότι άσχετα με το ανθρώπινο λάθος αν είχαμε ένα πλήρες σύστημα τηλεδιοίκησης στη χώρα κατά πάσα βεβαιότητα, δεν θα είχε συμβεί το δυστύχημα», τόνισε.
Δεν παρέλειψε να ευχαριστήσει και τους Πυροσβέστες, το ΕΚΑΒ και όλους όσους εργάστηκαν στο σημείο του δυστυχήματος.
Ενίσχυση του προσωπικού
Για τις ελλείψεις του προσωπικού στα τρένα, ο κ. Γεραπετρίτης ανέφερε πως: «Σε ότι αφορά το κομμάτι του προσωπικού θα ήθελα να πω πως είναι προφανές ότι πάντοτε απαιτείται περισσότερο, πιο εξειδικευμένο προσωπικό. Έγινε μια μεγάλη προσπάθεια τα τελευταία χρόνια για την ενίσχυση των σιδηροδρόμων. Την τελευταία 15ετία υπήρξε σημαντική μείωση του προσωπικού που συνετέλεσαν και η υπαγωγή της χώρας μας σε κανόνες προσλήψεων και ένα μαζικό κύμα συνταξιοδοτήσεων. Δεν είχαμε σημαντική αναπλήρωση. Με την παρούσα κυβέρνηση έγινε μια προσπάθεια σε 3 επίπεδα μέσω της κινητικότητας, μέσω προσλήψεων με ΔΠΥ περίπου 200, 69 κλειδούχοι και 73 σταθμάρχες και δρομολόγηση ενός σημαντικού αριθμού μόνιμων προσλήψεων στον ΟΣΕ. Για το 2021 είχαμε τον διαγωνισμό για πρόσληψη 117 ατόμων εκ των οποίων 36 σταθμάρχες και το 2022 ακόμα 100, δηλαδή συνολικά 217 άτομα επιπλέον».
Ο υπουργός αναγνώρισε πως ο σιδηρόδρομος υφίσταται μια διαχρονική απαξίωση, μια υποβάθμιση σε ό,τι αφορά τη λειτουργικότητά του, την συντήρηση και την αναβάθμιση.
«Ο σιδηρόδρομος λειτούργησε επί 50 χρόνια με έμφαση στην χειροκίνητη λειτουργία. Για πρώτη φορά το 2014 υπογράφηκε η σύμβαση με την οποία θα έχουμε καθολική αναβάθμιση υποδομών με την σηματοδότηση και την καθολική λειτουργία της τηλεδιοίκησης.
Η σύμβαση αυτή αναπτύχθηκε μερικώς έως το 2017 και είχε υπάρξει παράδοση του 32% του παραδοτέου και δυστυχώς υπήρχαν σημαντικά σφάλματα και μόνο ένα 18% ήταν γνήσια λειτουργικό. Το 2017 σταμάτησε η εφαρμογή της σύμβασης γιατί προέκυψαν λάθη στην εφαρμογή και η αρμόδια αρχή χρηστού ελέγχου της ΕΕ διαπίστωσε ότι υπάρχουν σφάλματα. Και από το 2017 έως το 2019 καμία απολύτως παράδοση. Τότε αλλάζει η διοίκηση την ΕΡΓΟΣΕ και από το Νοέμβριο γίνεται προσπάθεια ανάταξης της σύμβασης. Υπογράφηκε συμπληρωματική το 2021. Τότε επανεκκίνησε η σύμβαση. Τώρα έχει παραδοθεί το 70% της σύμβασης και μέσα στο 2023 θα έχουμε την παράδοση του υπόλοιπου τμήματος. (...) Γίνονται όλες οι ενέργειες έτσι ώστε η σύμβαση να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς. Ο πρωθυπουργός επικοινώνησε με την Alstom και ζήτησε να γίνει ο χρόνος αποπεράτωσης όσο το δυνατόν πιο άμεσα. Θα είμαι από πάνω για να μην υπάρξει καμία απολύτως καθυστέρηση», επισήμανε.
Πώς θα λειτουργήσει ο σιδηρόδρομος
Σχετικά με το πώς θα επαναλειτουργήσει ο σιδηρόδρομος, ο κ. Γεραπετρίτης είπε πως: «Είναι σημαντικό να ξεκινήσει η λειτουργία του εκ νέου χωρίς να περιμένουμε την τεχνολογική αναβάθμιση. Πρέπει να στηρίξουμε την εμπιστοσύνη του κοινού στον σιδηρόδρομο γιατί είναι ένα λαϊκό μέσο οικονομικό. Η επανεκίννηση θα γίνει μόνο υπό όρους απόλυτης ασφάλειας. Για τον υπόλοιπο διάστημα θα λειτουργήσει με 2 σταθμάρχες ανά σταθμούς υποχρεωτικά και αυτό μπορεί να σημαίνει τη μείωση μεταφορικού έργου. Και με έναν μεγαλύτερο συντονισμό στις δράσεις μέσω των τεχνολογικών δυνατοτήτων που έχουμε». «Έχω μιλήσει με εκπροσώπους της Hellenic Train και έχουν συμφωνήσει», είπε.
Τόνισε πως στόχος είναι η επαναλειτουργία του ενδεχομένως έως το τέλος του μήνα. «Δεν θα ξεκινήσει τρένο χωρίς τις πρόσθετες δικλείδες ασφαλείας ενώ τις επόμενες μέρες θα ξεκινήσει η συζήτηση με όλους τους εμπλεκόμενους για μείωση συρμών, δρομολογίων ή σταθμών και ό,τι χρειάζεται», επανέλαβε.
Για την εκπαίδευση του προσωπικού
Σε ότι άφορα τα οικονομικά του σιδηροδρόμου είπε πως θα υπάρξει ενίσχυση.
Για το προσωπικό είπε θα υπάρξει αναβάθμιση σε σχέση με τις προσλήψεις και την εκπαίδευση του προσωπικού. «Είχα την ευκαιρία να ασχοληθώ και το πρόγραμμα σπουδών είναι αυστηρό και καταλαμβάνει θεωρητική και πρακτική άσκηση 6,5 μηνών με καθημερινή υποχρεωτική συμμετοχή των υποψηφίων και πρακτική στο πεδίο. Θα αξιολογηθεί όμως το πλαίσιο για να έχουμε καλύτερη εικόνα και πιο πλήρη εκπαίδευση».
Αυστηρότερο πλαίσιο για δολιοφθορές και κλοπές στο δίκτυο
«Στο αμέσως προσεχές διάστημα θα φέρουμε προς ψήφιση και στη Βουλή αυστηρότερο πλαίσιο σε ό,τι αφορά δολιοφθορές, κλοπές και καταστροφές στο δίκτυο. Είναι κάτι που συμβαίνει εδώ και πολλά χρόνια, με κλοπές κυρίως στο χαλκό και άλλα υλικά. Σε πολλές περιπτώσεις υπάρχει αδυναμία υποστήριξης και διακόπτονται τα δρομολόγια αλλά και ζητήματα ασφάλειας. Θα υπάρξει αυστηροποίηση του πλαισίου», συνέχισε.
Θα έρθει ειδικό κλιμάκιο και από τη Γερμανία
Ο υπουργός τόνισε πως «ο πρωθυπουργός είχε επικοινωνία με την πρόεδρο της Κομισιόν και σήμερα βρίσκεται στην Ελλάδα αντιπροσωπεία των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων για να δρομολογηθεί το νέο πλαίσιο λειτουργίας και ασφάλειας. Θα τους δω και εγώ σήμερα. Ο πρωθυπουργός είχε και επικοινωνία και με τον Γερμανό καγκελάριο και θα υπάρξει συνεργασία με αποστολή κλιμακίου από τη Γερμανία στη χώρα μας».
Απαντώντας σε ερώτηση είπε ότι η επιτροπή που έχει συσταθεί θα είναι διοικητικού χαρακτήρα και επίσης ότι δεν τίθεται θέμα κυρώσεων των θεσμών της ΕΕ. Για τις ποινικές ευθύνες πολιτικών προσώπων είπε ότι είναι ζήτημα αμιγώς και μόνο της δικαιοσύνης να το κρίνει. «Δεν θα υπάρξει καμία απολύτως σκιά», τόνισε.
- «Η Ελλάδα είναι στους χειρότερους μαθητές... τους είχαμε προειδοποιήσει»: επισημαίνει ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων
- Ο οδηγός του Intercity είχε υποψίες για το λάθος - Τηλεφώνησε σε συνάδελφό του λίγο πριν την σύγκρουση
- Άδειασμα Ρουσόπουλου σε Καραμανλή: «Εγώ το 2008 που κατηγορήθηκα για σκάνδαλο δεν κατέβηκα υποψήφιος»
- Τι συμβαίνει με τη δωρεά της Πάολα στο νοσοκομείο Λάρισας - Τι είπε ο διοικητής
- Ακίνητα: Σε πέντε ημέρες με τρία δικαιολογητικά η βεβαίωση ΤΑΠ για τις μεταβιβάσεις
Ποια ονόματα ακούγονται για την Προεδρία της Δημοκρατίας - Τι θα μετρήσει στην απόφαση του Μαξίμου
Μαγδεμβουργο: Στην αναζήτηση κινήτρου του δράστη της επίθεσης – Οι ακροδεξιές θεωρίες και οι προειδοποιήσεις
Πρύτανης του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστήμιου: Νέα προπτυχιακά προγράμματα μέσα στο 2025
Η Σημασία των Μιτοχονδρίων στην Αναγεννητική Ιατρική: Ιστορία και Σύγχρονες Θεραπείες
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr