Λονδίνο: Τι κρύβουν οι μυστικές σήραγγες και για ποιους λόγους δημιουργήθηκαν
Γιάννης ΠολίτηςΤι κρύβουν άραγε οι μυστικές σήραγγες που βρίσκονται στα έγκατα του Λονδίνου; Μέχρι πριν λίγα χρόνια οι βρετανικές Αρχές τηρούσαν σιγή ιχθύος γύρω από το συγκεκριμένο ζήτημα. Όπως αναφέρει δημοσίευμα του BBC, το 2017 οι αρχές της χώρας αποκάλυψαν 4 χιλιόμετρα που αποτελούνται από δίκτυα και τηλεφωνικές γραμμές. Πολλά εξ αυτών κατασκευάστηκαν κρυφά από το υπουργείο Άμυνας της χώρας, την British Telecom και την υπηρεσία ταχυδρομείων.
Όμως αυτές οι μυστηριώδεις σήραγγες που χρονολογούνται από την εποχή του Ψυχρού Πολέμου και οι εκατοντάδες θάλαμοι που υπάρχουν στο υπόγειο Λονδίνο γοητεύουν εδώ και πάρα πολλά χρόνια τους λάτρεις του μυστηρίου. Μάλιστα η ύπαρξή τους παρέμενε μυστική ενώ πολλές εξ αυτών ανήκουν στο υπουργείο Άμυνας και ως εκ τούτου δεν αναγνωρίστηκαν ποτέ δημόσια.
Το δημοσίευμα τονίζει πως η πιο ενδιαφέρουσα αποκάλυψη αφορά την κατασκευή μίας σήραγγας για τη διαφυγή του διευθυντή του Ταχυδρομείου. Η συγκεκριμένη σήραγγα βρίσκεται κάτω από την «καρδιά» της βρετανικής κυβέρνησης και συγκεκριμένα στην οδό Whitehall 57. Ο λόγος της κατασκευής της ήταν για να προστατευτεί τα μηχανήματα και τις επικοινωνίες από την απειλή βομβών κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου. Μάλιστα η εν λόγω σήραγγα καταλήγει στο υπόγειο του Παλαιού Γραφείου που κάποτε χρησιμοποιούσε ο Ουίνστον Τσόρτσιλ.
Το 2014 η αλυσίδα ξενοδοχείων Raffles προχώρησε στην αγορά του κτιρίου από το υπουργείο Άμυνας. Το κόστος αγοράς του έφτασε τα 350 εκατ. λίρες. Το κτίριο θα ανοίξει τις πύλες του το 2022 με την ονομασία «THE OWO» και θα είναι ένα από τα κορυφαία ξενοδοχεία σε ολόκληρο τον κόσμο.
Σημειώνεται ότι παραπάνω από 30 γρανάζια και δώδεκα ανελκυστήρες, η έκταση των οποίων ξεκινάει από το East End και φτάνει στο Whitehall, συνδέουν τη σήραγγα του Διευθυντή του Ταχυδρομείου, με ένα μυστικό υπόγειο δίκτυο, το οποίο εμφανίζεται κατά κύριο λόγο διακριτικά σε κυβερνητικά κτίρια αλλά και τηλεφωνικά κέντρα.
Παράλληλα σε πολύ μικρή απόσταση από το Whitehall, βρίσκεται ένα τηλεφωνικό κέντρο το οποίο κατασκευάστηκε για να αντέχει τις επιθέσεις με βόμβα. Το τηλεφωνικό κέντρο βρίσκεται κάτω από την High Holborn. Κατασκευάστηκε στις αρχές της δεκαετίας του 40, εν μέσω του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, για να χρησιμοποιηθεί ως καταφύγιο αεροπορικής επιδρομής. Υπήρξε απόρρητο κέντρο για περισσότερους από 200 μηχανικούς, από τα 60's έως τα 80's.
Το καταφύγιο που διαθέτει δύο σήραγγες επεκτάθηκε σηράγγων επεκτάθηκε με την προσθήκη τεσσάρων σηράγγων. Ήταν αρκετά μεγάλο και μεταξύ άλλων διέθετε εστιατόριο, μπαρ και αίθουσα παιχνιδιών. Θρυλείται ότι το μπαρ του είναι το πιο βαθύ στη χώρα καθώς βρίσκεται κάτω από 60 μέτρα του δρόμου όπου βρίσκεται ο σταθμός του μετρό Chancery Lane.
Παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχει δημόσια πρόσβαση σε καμία από τις σήραγγες, στο Whitehall υπάρχει ένα καταφύγιο όπου οι επισκέπτες μπορούν να δουν τις αίθουσες πολέμου του υπουργικού Συμβουλίου. Αυτές άνοιξαν το 1984. Ωστόσο αυτό που δεν γνώριζε κανείς μέχρι τώρα είναι ότι κάποιος μπορεί να περπατήσει περίπου 6 χιλιόμετρα από τα κεντρικά γραφεία του Ουίνστον Τσόρτσιλ μέχρι το ανατολικό Bethnal Green Road, Ε1, βγαίνοντας στη μέση ενός δημόσιου αυτοκινητόδρομου.
Ποιος χαρτογράφησε τα δεδομένα του Land Registry
Το BBC τονίζει ότι ο Guy Shrubsole ήταν εκείνος που χαρτογράφησε τα δεδομένα του Land Registry και αποκάλυψε τόσο στο blog του «Who Owns England» όσο και στο ομώνυμο βιβλίο του μερικές από αυτές τις μυστικές σήραγγες. Ο Shrusole με τη βοήθεια ορισμένων εξερευνητών κατέβηκε στις σήραγγες στο High Holborn, ενώ εκείνοι έκαναν έρευνα.
Σε δηλώσεις του τόνισε πως «εκεί κάτω είναι μια εκπληκτική χρονοκάψουλα. Πιθανότατα θυμίζει τη δεκαετία του '70 όσον αφορά τη διακόσμηση». «Μοιάζει σαν ένας υπόγειος διαστημικός σταθμός σχεδόν, από αυτές τις ελικοειδείς σήραγγες που συνεχίζονται για πάντα. Όμως είναι γεμάτες με σκονισμένο εξοπλισμό, από τότε που χρησιμοποιήθηκε για τις επικοινωνίες του Ψυχρού Πολέμου», πρόσθεσε.
Αν και ο Shrubsole μπορούσε να αποκτήσει πρόσβαση μόνο σε ένα μέρος των συστημάτων σήραγγας, υποστήριξε ότι υπάρχει προφανώς ένα πολύ μεγαλύτερο δίκτυο. «Τα κομμάτια που μπήκαμε ήταν σίγουρα εγκαταλειμμένα, αν και εξακολουθούσαν να έχουν φώτα όταν ήμασταν σε αυτά, οπότε διατηρήθηκαν σε κάποιο βαθμό. Σίγουρα υπήρχε πολύ νερό που στάζει από τους τοίχους και σκουριά παντού. Όμως υποψιάζομαι ότι χρησιμοποιούνταν οι πραγματικές σήραγγες βαθύτερου επιπέδου. χρησιμοποιούσαν. Ωστόσο δεν είμαι σίγουρος γιατί θα είχαν αποκλείσει την πρόσβαση σε αυτές».
Λονδίνο: Η πόλη με τις πιο περίπλοκες σήραγγες
Από την άλλη πλευρά ο Mark Ovenden, συγγραφέας του «Underground Cities: Mapping the tunnels, transits and networks underneath our feet», γράφει πως το Λονδίνο «διαθέτει κάτω από τους δρόμους του μία από τις πιο περίπλοκες και καλά κρυμμένες διόδους». Όπως εξήγησε «αυτό συμβαίνει εν μέρει επειδή κατά τη διάρκεια της Βιομηχανικής Επανάστασης, ήρθε κάποια στιγμή, που το Λονδίνο έγινε η πιο πολυσύχναστη και πιο σύγχρονη πόλη στον κόσμο. Υπήρχε πολύ μεγαλύτερη ανάγκη να χρησιμοποιηθούν οι χώροι κάτω από την πόλη, από ό, τι υπήρχε οπουδήποτε αλλού».
«Η πόλη ήταν τόσο μεγάλη που δεν μπορούσαν να συντρίψουν το κέντρο της ήδη κατοικημένης περιοχής, οπότε έπρεπε να χτιστούν κάτω από αυτήν», συμπλήρωσε ακόμη. «Είχε απλώς αυτόν τον απίστευτο αριθμό ανθρώπων που ζούσαν εκεί για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα, κατά τη διάρκεια μιας περιόδου, που η τεχνολογία επέτρεπε την πραγματοποίηση περισσότερων σηράγγων».
Την ώρα που το Ηνωμένο Βασίλειο θεωρείται μια από τις πιο χαρτογραφημένες χώρες στον κόσμο, με την Ordnance Survey - την εθνική υπηρεσία χαρτογράφησης για τη Μεγάλη Βρετανία - να έχει καθαρίσει κάθε σημείο της χώρας πάνω από το έδαφος, κάτω από αυτό, παραμένει άλλο ένα μυστήριο. Όμως για πρώτη φορά το πρακτορείο προσπαθεί να δημιουργήσει μια λεπτομερή εικόνα που αφορά το υπόγειο τοπίο της χώρας καθώς προχωράει τη χαρτογράφηση των υπόγειων περιουσιακών του στοιχείων.
Το Project Iceberg, που αποτελεί μια συνεργασία των Connected Places Catapult προσπαθεί να συγκεντρώσει υπόγεια δεδομένα, που περιλαμβάνουν πληροφορίες για τη μεταφορά μέσω τούνελ, γεωλογικά αρχεία καθώς και χάρτες υπόγειων υπηρεσιών στο Λονδίνο. Μάλιστα στη χώρα υπάρχουν πάνω από 1,5 εκατομμύριο χλμ υπόγειων υπηρεσιών που αφορούν υπηρεσίες ύδρευσης, αποχέτευσης, φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας καθώς και περίπου 4 εκατ. χλμ ή περισσότερες γραμμές δεδομένων.
Σύμφωνα με τη Stephanie Bricker που είναι η επικεφαλής της Urban Geoscience, British Geological Servey και εργάζεται στο συγκεκριμένο project, ένα από τα μεγάλα σημεία είναι ότι δεν υπάρχει κεντρικό μέρος όπου αποθηκεύονται όλα τα δεδομένα σχετικά με την υπόγεια πόλη.
«Όλα γίνονται σε διαφορετικά μέρη από διαφορετικά άτομα», τόνισε με νόημα. Ενώ το αρχικό επίκεντρο της Βρετανικής Γεωλογικής Έρευνας ήταν στις επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας - δηλαδή τα δίκτυα φυσικού αερίου, ηλεκτρικού ρεύματος, υδροσωλήνων και ούτω καθεξής - υπάρχουν πολιτιστικές και ιστορικές πτυχές του υπόγειου που δεν διερευνώνται.
«Ζητάμε κάποια χρηματοδότηση για να αρχίσουμε την προσπάθεια χαρτογράφησης σε Νότινγχαμ και Εδιμβούργο. Πρόκειται για δύο πόλεις που έχουν πλούσιες ιστορίες υπόγειων πόλεων», επεσήμανε ακόμη.
Το τελευταίο διάστημα τόσο στη Μεγάλη Βρετανία όσο και αλλού υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για ανακάλυψη των μυστικών που κρύβει το υπόγειο Λονδίνο. Όπως λέει η Anna Powel Smith, η ιδρύτρια του κέντρου δημόσιων δεδομένων των μυστικών σηράγγων «κάποια στιγμή ήταν πραγματικά μυστικά εθνικής ασφάλειας».
Οι φήμες για τον σταθμό του Westminster
Όσον αφορά το σταθμό του μετρό του Westminster, αυτός κατασκευάστηκε μόνο όταν η βρετανική κυβέρνηση απέρριψε χωρίς εξήγηση πολλές άλλες διαδρομές. Αυτό πιθανότατα έγινε εξαιτίας ενός δικτύου από καλυμμένες σήραγγες που όπως ανακαλύφθηκε αργότερα συνδέουν κυβερνητικά κτίρια στην περιοχή. Σε μια πόλη με υψηλή παρακολούθηση, όπως είναι το Λονδίνο, το έδαφος κάτω από αυτό είναι το μέρος όπου μπορεί κάποιος να θάβει μυστικά.
«Καθώς βάζεις το πόδι σου πάνω σε ένα λιθόστρωτο στο Λονδίνο, περπατάς κυριολεκτικά πάνω από εκατοντάδες χιλιόμετρα τούνελ, διαδρόμους, αγωγούς, σωλήνες αποχέτευσης, θαλάμους και μυστικά μέρη που οι περισσότεροι άνθρωποι δεν έχουν απολύτως καμία ιδέα ότι βρίσκονται εκεί», δήλωσε ο Mark Ovenden. Παράλληλα υπάρχουν φήμες που αναφέρουν ότι οι σήραγγες διαφυγής έχουν ενσωματωθεί σε διάφορες γραμμές τούνελ. Ανάμεσά τους συμπεριλαμβάνεται και η γραμμή Jubilee, η οποία σε περίπτωση επιδρομής αποτελεί τη διαφυγή της βασιλικής οικογένειας από το Παλάτι του Μπάκιγχαμ.
«Είναι αλήθεια;» διερωτάται ο Ovenden και προσθέτει πως «μια μέρα όλα θα έρθουν στο φως». Όμως προς το παρόν όσα συμβαίνουν κάτω από το Λονδίνο παραμένουν για τα καλά αόρατα και άγνωστα μυστικά.
- ΣΥΡΙΖΑ: Η απώλεια της αξιωματικής αντιπολίτευσης, το τάιμινγκ και οι κινήσεις των στρατοπέδων
- ΠΑΣΟΚ: Restart στην Αξιωματική Αντιπολίτευση - Το μεγάλο crash test
- Γιατί ο ΟΑΣΑ προσανατολίζεται σε περισσότερους ιδιώτες στις συγκοινωνίες - Οι γραμμές... ανά παραγγελία
- Στεγαστικό επίδομα για τους σπουδαστές των ΙΕΚ: Οι προθεσμίες για τις αιτήσεις και τα δικαιολογητικά