Κόσμος|29.03.2021 22:51

Διώρυγα Σουέζ: Ο «πόλεμος» 6 ημερών του Ever Given - Οσα έζησε Ελληνας καπετάνιος

Νίκος Τζιανίδης

Την περασμένη εβδομάδα το βαπόρι «Ever Given» προσάραξε στην ανατολική όχθη της διώρυγας του Σουέζ, κατευθυνόμενο από την Ερυθρά Θάλασσα στη Μεσόγειο. Όλα άρχισαν την περασμένη Τρίτη τα ξημερώματα, την ώρα που ο ήλιος έπιασε να κοκκινίζει περισσότερο την Ερυθρά Θάλασσα, την ώρα που ξυπνάνε οι καημοί και τα πάθη της ερήμου· εκείνη την ώρα που χωρίς πανιά μα με αναμμένες τις μηχανές, ένα βαπόρι, σωστό νησί, μαρμάρωνε στις όχθες του Σουέζ… Κι ύστερα; Του κόσμου ποιος το λύνει το κουβάρι ποιος είναι καπετάνιος στα βουνά… Ωραία τα ποιητικά, αλλά η πεζή πραγματικότητα κάθε άλλο παρά ωραία ήταν…

Διαβάστε επίσης: Καπετάνιος ελληνικού πλοίου στο Σουέζ: Δυο μέρες για να ανοίξει η διώρυγα

Κι η περιπέτεια ξεκίνησε. Περιπέτεια για τον καπετάνιο και το πλήρωμα του φορτωμένου με container καραβιού, περιπέτεια για εκατοντάδες βαπόρια που στριμώχτηκαν στις δυο εισόδους της διώρυγας του Σουέζ, σαν σε στάση λεωφορείου ξημέρωμα στο Κάιρο.

Ο Έλληνας καπετάνιος, Συμεών Ντόλλας (φωτογραφία πάνω), πλοίαρχος του δεξαμενόπλοιου - με ελληνική σημαία -  «Ithaki Warrior», που βρέθηκε με το πλοίο σχεδόν πίσω από το «ατσάλινο νησί», το καρφωμένο στην άμμο, ήταν πρόθυμος να μας αφηγηθεί το χρονικό του ατυχήματος.

Τρίτη 23 Μαρτίου ώρα 07.00: Περιμέναμε  το πρωί να σηκώσουμε άγκυρα για να παραλάβουμε τον πιλότο και να ξεκινήσουμε. Το Ever Given έκατσε γύρω στις 5:30. Οι άνεμοι που επικρατούσαν στον χώρο του ατυχήματος είχαν δύναμη γύρω στα 6 μποφόρ με τάση προς 7. Το πλοίο πρέπει να το χτύπησε ξαφνικό sand storm (αμμοθύελλα). Σκέφτομαι πάρα πολύ τη θέση του καπετάνιου το τι περνάει. Δεν θα ήθελα να ήμουν στη θέση του!

Από την Τρίτη στις 23 του Μάρτη το πρωί μέχρι και το απόβραδο της Κυριακής 28 του μήνα γίνεται προσπάθεια αποκόλλησης του πλοίου με ρυμουλκά και βυθοκόρους, χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα. Το σούρουπο της Κυριακής κάτι αλλάζει.

Σάββατο 27 Μαρτίου ώρα 22:00: «Εάν δεν τα καταφέρουν μέχρι το μεσημέρι θα τραβήξει σε μάκρος η υπόθεση. Λένε ότι θα επιχειρήσουν να ξεφορτώσουν το πλοίο. Δεν ξέρω αν υπάρχει ο ανάλογος εξοπλισμός και αν γνωρίζουν καλά την τεχνική για να κατεβάσουν τα κοντέινερ στο σημείο που βρίσκεται το βαπόρι».

Κυριακή 28 Μαρτίου ώρα 17:30: «Έλαβα ένα μήνυμα από τον πράκτορά μας ότι θα επιχειρήσουν ξανά με περισσότερες δυνάμεις. Με 16 ρυμουλκά μας είπε θα προσπαθήσουν να το ξεκολλήσουν κι ανάμεσά τους θα είναι και τρία πλοιάρια μεγάλης ιπποδύναμης».

Ωρα 05:30: «Ένα ρυμουλκό με το όνομα Καρλομάγνος δίνει μάχη να μετακινήσει τον όγκο του βαποριού. Δεκατέσσερα ρυμουλκά το τραβάνε τώρα. Το μισό είναι ακόμα κολλημένο. Δείχνει ότι έχει μετακινηθεί η πρύμνη. Το κακό είναι ότι με την προσπάθειά τους έχει μετακινηθεί το πλοίο προς τα δεξιά και έχει μπει κι άλλο μέσα η πλώρη του. Περιμένουμε τη συνέχεια με αγωνία».

Ωρα 07:30: «Έχει μετακινηθεί το καράβι. Η πρύμνη του έχει μπει στα αβαθή, δηλαδή έχει βγει στο κανάλι η πρύμνη του. Η πλώρη του, όμως, βρίσκεται ακόμη εγκλωβισμένη».

Ωρα 11:40: «Το Ever Given δείχνει να έχει ξεκολλήσει και θα οδηγηθεί στην περιοχή Great Lakes, πράγμα που σημαίνει δηλαδή ότι θα χρειαστούν πέντε ώρες. Όταν ολοκληρωθεί κι αυτή η διαδικασία θα αρχίσουν τα εγκλωβισμένα βαπόρια να ανάβουν τις κύριες μηχανές».

Ωρα 14:45: «Το καράβι επανήλθε στην αρχική του θέση, δηλαδή στα αβαθή του καναλιού. Τα ρυμουλκά μεγάλης ιπποδύναμης αδυνατούν να το ξεκολλήσουν και οι αρχές έχουν εναποθέσει τις ελπίδες του ξανά στην πλημμυρίδα».

Ωρα 17:00: «Eυχάριστα τα τελευταία νέα. Το Ever Given αποκολλήθηκε και ταξιδεύει προς τις λίμνες. Η πλημμυρίδα βοήθησε και με την αρωγή των ρυμουλκών το πλοίο έβαλε μπρος τις μηχανές και την πλώρη προς την ανοιχτή θάλασσα». Τέλος καλό;

Για κάποιους αρχίζει η Οδύσσεια

Ο καπετάν Συμεών μας δίνει τον επίλογο: «Από την Τρίτη, 30 Μαρτίου, η ιστορία τελειώνει. Το Ever Given θα βρίσκεται στις Λίμνες, οπότε θα αρχίσουν να κατεβαίνουν τα 47 πλοία που είχαν εγκλωβιστεί εκεί. Μετά ακολουθεί η σειρά μας. Είμαστε 30 βαπόρια, που θα ανέβουμε από το Σουέζ προς το Πορτ Σάιντ. Απ’ ό,τι λένε οι Αρχές του Σουέζ, θα βάζουν δυο κομβόι την ημέρα για να αποσυμφορήσουν τις θάλασσες σε βορρά και νότο. Σε μια εβδομάδα θα έχει αρχίσει να λειτουργεί όλο αυτό. Τελειώσαμε. Ας ελπίσουμε ότι ο καπετάνιος, ο Ταϊβανέζος, του Ever Given να είναι καλά».

Οι επόμενες μέρες για το πλοίο; Θα περάσει από νηογνώμονες, θα επιθεωρηθεί από εκπροσώπους της εταιρείας και των ασφαλιστικών εταιρειών, θα ανέβουν δικηγόροι και η ιστορία μόλις αρχίζει… Η εταιρεία που εκμεταλλεύεται τη διώρυγα του Σουέζ μπορεί να ζητήσει διαφυγόντα κέρδη (εκατομμύρια δολάρια) από την πλοιοκτήτρια ή και τη ναυλώτρια εταιρεία του «Ever Given», οι ασφαλιστικές εταιρείες των άλλων πλοίων που επλήγησαν οικονομικά από την καθυστέρηση, μπορούν να ζητήσουν αποζημιώσεις και αναμένεται ένα ντόμινο δικαστικών αγώνων που σίγουρα θα τραβήξει σε βάθος χρόνου! Το «Ever Given» ξεκόλλησε, από την άμμο τα εκατομμύρια δολάρια που χάθηκαν στο κανάλι πρέπει να… βρεθούν και να δοθούν.

Ο Θεός να βάλει το χέρι του...

Η εταιρεία θα επικαλεστεί πιθανώς έως σίγουρα την «ξαφνική αμμοθύελλα» για να δικαιολογήσει το ατύχημα. Είναι το χέρι του Θεού, που λέγαμε… «Act of God», (πράξη του Θεού), όπως είναι ο νομικός όρος στο αγγλικό δίκαιο που θεωρείται ένας φυσικός κίνδυνος εκτός ανθρώπινου ελέγχου, όπως ένας σεισμός, ένα τσουνάμι, μια ξαφνική καταιγίδα, κάτι για το οποίο κανένα άτομο δεν μπορεί να θεωρηθεί υπεύθυνο… Εκεί είναι όλο το κλειδί της υπόθεσης πλέον για τους ιδιοκτήτες και τους ναυλωτές του «Ever Given», που το όνομά του σημαίνει «Πάντα δίνει»…

Η μαρτυρία του πλοίαρχου Συμεών Ντόλλα τελειώνει, η περιπέτεια για πολλούς τελειώνει, γι’ άλλους αρχίζει κι η θάλασσα με τα μεγάλα καράβια και τις μεγάλες φουρτούνες, θα συνεχίσει να μας εκπλήσσει με την απροσμέτρητη απεραντοσύνη των θαυμάτων και των παθών της…   

Διαβάστε επίσης: Διώρυγα Σουέζ: Το πλοίο που «φρενάρει» την παγκόσμια οικονομία - Ζημία 14 εκατ. την ημέρα 

πλοίοΑίγυπτοςδεξαμενόπλοιοδιώρυγα Σουέζ