Κόσμος|30.01.2019 15:09

Πιέσεις στoυς «γίγαντες» του ?ιαδικτύου για τα fake news

Μαρία Ψαρά

Σε ποσοστό 3% µε 4% οι λογαριασµοί στο Facebook είναι ψεύτικοι. Τόσους τουλάχιστον διέγραψε η εταιρεία προκειµένου να αντιµετωπίσει τις ψευδείς ειδήσεις και την παραπληροφόρηση. Και το Twitter παραδέχεται ότι έχει αποτρέψει τη δηµιουργία περίπου 50.000 λογαριασµών που ήταν «σκουπίδια» (spam).

Αυτές οι κινήσεις των «γιγάντων» του ∆ιαδικτύου ήταν µόνο η αρχή για την Κοµισιόν, που κάλεσε χθες τις εταιρείες Facebook, Google, Twitter και Mozilla να εντείνουν τις προσπάθειές τους κατά της διασποράς ψευδών ειδήσεων. Ο κλοιός σφίγγει εν όψει των ευρωεκλογών, πριν από τις οποίες οι Βρυξέλλες ανησυχούν για παρεµβάσεις και παραπληροφόρηση για τη χειραγώγηση των ψηφοφόρων.

«Οφείλουµε να προχωρήσουµε ακόµη περισσότερο και ταχύτερα, πριν από τον Μάιο» παραδέχθηκε χθες ο επίτροπος Ασφαλείας Τζούλιαν Κινγκ, κατά την παρουσίαση ενός πρώτου απολογισµού της εφαρµογής του µη υποχρεωτικού «κώδικα συµπεριφοράς», που υπεγράφη το 2018 από τους «κολοσσούς» του ∆ιαδικτύου.

Πλέον αντίστοιχες εκθέσεις θα πραγµατοποιούνται κάθε µήνα και αν τα αποτελέσµατα δεν είναι αρκετά, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σκέφτεται σοβαρά να καταστήσει υποχρεωτικό τον «κώδικα» για τις εταιρείες.

«Εχει σηµειωθεί κάποια πρόοδος, ιδιαίτερα όσον αφορά την κατάργηση ψεύτικων λογαριασµών και τον περιορισµό της προβολής ιστότοπων που προωθούν την παραπληροφόρηση» αναγνώρισε η Κοµισιόν.

Συµπλήρωσε όµως ότι «επιπλέον µέτρα είναι απαραίτητα για να υπάρξει εγγύηση της πλήρους διαφάνειας των πολιτικών διαφηµίσεων από τώρα µέχρι την έναρξη της προεκλογικής εκστρατείας για τις ευρωπαϊκές εκλογές σε όλα τα κράτη-µέλη της ΕΕ».

Οι διαθέσεις της Κοµισιόν φάνηκαν από το απόγευµα της ∆ευτέρας, όταν η επίτροπος ∆ικαιοσύνης, Βέρα Γιούροβα, συναντήθηκε µε τον νέο διευθυντή της Facebook για θέµατα δηµοσίων σχέσεων, Νικ Κλεγκ. Γιατί µπορεί η Facebook να έλαβε πρωτοβουλία ανακοινώνοντας «νέα εργαλεία» στη µάχη κατά της παρέµβασης στις ευρωπαϊκές εκλογές κατά των ψευδών ειδήσεων και για να «καταστεί περισσότερο διαφανής η πολιτική διαφήµιση», αλλά η Γιούροβα ήταν αυστηρή: «Θα ήθελα λιγότερες ρητορείες ή δικαιολογίες και περισσότερες συγκεκριµένες δράσεις».

Η αλήθεια είναι, πάντως, ότι όλες οι εταιρείες έχουν προχωρήσει σε σχετικές κινήσεις εν µέσω… αύξησης των συναντήσεων των στελεχών τους µε παράγοντες της Κοµισιόν – και όχι µόνο.

Πρόσφατες πληροφορίες αναφέρουν ότι οι λοµπίστες πάνε κι έρχονται στις Βρυξέλλες τους τελευταίους µήνες…

Η Facebook εφαρµόζει µέτρα για να καταστήσει την πολιτική διαφήµιση πιο διαφανή, έχει αναλάβει δράση εναντίον των ψεύτικων λογαριασµών και των κακόβουλων αυτοµατοποιηµένων συστηµάτων και παρέχει βοήθεια στους χρήστες του για να διαπιστώσουν τυχόν κακή συµπεριφορά.

Η Google έχει σηµειώσει πρόοδο στον έλεγχο των διαφηµίσεων, στη διαγραφή των ψεύτικων λογαριασµών, σελίδων µε σκοπό την απάτη και στη διαφάνεια των πολιτικών διαφηµίσεων.

Ακολουθήστε το ethnos.gr στο Instagram

Διαδίκτυοfake news