Κόσμος|22.02.2024 21:21

ΚΑΑΝ: Πότε θα πετάξει πραγματικά στους αιθέρες τουρκικό μαχητικό;

Μαρία Ζαχαράκη

Ο ενθουσιασμός που επικράτησε χθες στην Τουρκία κατά την πρώτη δοκιμαστική πτήση του τουρκικού μαχητικού αεροσκάφους ΚΑΑΝ θα μπορούσε να χαρακτηριστεί έως και ‘άκρατος’, με υψηλούς τόνους ενθουσιασμού και πατριωτικής υπερηφάνειας για τη νέα τεχνολογική Τουρκία που βρίσκεται στα σκαριά...

«Νέα εποχή για την ιστορία της τουρκικής αεροπορίας»

Ο πιλότος Μπαρμπαρός Ντεμιρμπάς που εκτέλεσε την πρώτη δοκιμαστική πτήση του τουρκικού μαχητικού αεροσκάφους KAAN δήλωσε υπερήφανος: «Ήταν μια τέλεια πτήση! Η αρχή μιας νέας εποχής για την ιστορία της τουρκικής αεροπορίας».

Ο πρόεδρος της εταιρείας μη επανδρωμένων Baykar, ο Σελτσούκ Μπαϊρακτάρ, από την άλλη, ανάρτησε συγχαρητήριο βιντεοσκοπημένο μήνυμα δηλώνοντας «όταν οι μελλοντικές μας γενιές θα κοιτάξουν αυτή την περίοδο, θα θυμούνται αυτή την εποχή ως τη χρυσή εποχή της τουρκικής αεροναυπηγικής».

Ειδικοί στα εξοπλιστικά Τούρκοι αναλυτές επισημαίνουν πάντως ομοθύμως ότι θα χρειαστεί αρκετός χρόνος για να φτάσει σε επίπεδο αποτροπής η τουρκική αεροναυπηγική βιομηχανία, με το βασικό ζητούμενο να παραμένει η εγχώρια παραγωγή κινητήρων. Υπογραμμίζουν πως «τα επόμενα 3-4 χρόνια είναι αρκετά κρίσιμα».

Τι θα διαθέτει το ΚΑΑΝ

Το KAAN κατασκευάστηκε ως αεροσκάφος 5ης γενιάς με ειδική βαφή και σχεδιασμό που μειώνει τα ίχνη του στα ραντάρ και διαθέτει σταθμούς εντός της ατράκτου και υψηλές τεχνολογίες. Επιπλέον, το αεροσκάφος θα διαθέτει ραντάρ AESA εγχώριας παραγωγής, που μπορεί να εντοπίζει ταυτόχρονα δεκάδες ‘εχθρούς’ σε απόσταση εκατοντάδων χιλιομέτρων. Επιπρόσθετα, το KΑΑΝ διαθέτει super cruise που επιτρέπει στο αεροσκάφος να φτάνει σε υπερηχητικές ταχύτητες χωρίς να χρησιμοποιεί μετακαυστήρες.

10 χρόνια τουλάχιστον για την παραγωγή, κατά τον Πεκίν

O πρώην επικεφαλής της Υπηρεσίας Πληροφοριών και αντιστράτηγος ΓΕΣ Ισμαήλ Χακί Πεκίν τονίζει ότι «θα χρειαστούν 10 χρόνια για τη μαζική παραγωγή του KAAN. Ωστόσο, μετά τη μαζική παραγωγή, η τουρκική πολεμική αεροπορία θα γίνει η ισχυρότερη πολεμική αεροπορία στην περιοχή, συμπεριλαμβανομένου του Ισραήλ».

Σύμφωνα με τον ίδιο, μεγάλο μέρος του αεροπορικού στόλου της Τουρκίας θα αποτελείται από ΚΑΑΝ και ο υπόλοιπος θα αποτελείται από εκσυγχρονισμένα F-16.

Επισημαίνει ότι ορισμένα από τα χαρακτηριστικά του KAAN είναι ανώτερα από των F-35 που έχουν στα χέρια τους Ισραήλ και ΗΠΑ.

Γιατί ανώτερο από τα F-35;

«Και τα δύο διαθέτουν ‘αόρατη’ τεχνολογία. Ωστόσο, τα KAAN μπορούν να μεταφέρουν περισσότερα πυρομαχικά από τα F-35. Μπορούν να τοποθετηθούν σε αυτά οι εγχώριας κατασκευής εθνικοί πύραυλοι Gokdogan και Bozdogan. Επιπλέον το KAAN διαθέτει δυο κινητήρες. Έχει μεγαλύτερη ευελιξία και το βεληνεκές του είναι μεγαλύτερο. Διαθέτει δε και τεράστιες δυνατότητες ηλεκτρονικού πολέμου», εξηγεί ο έγκριτος στρατιωτικός αναλυτής Πεκίν.

Είναι ακόμη στην αρχή...

Το ΚΑΑΝ βρίσκεται ακόμη στην αρχή της κατασκευής του και «απαιτούνται πολλές δοκιμές. Τα πρώτα πρωτότυπα θα πετάξουν με κινητήρες F-16 που αγοράστηκαν από τις ΗΠΑ. Ωστόσο, η TAI Engine Industry υλοποιεί ένα εξαιρετικό έργο για την παραγωγή εγχώριου κινητήρα», σημειώνει ο Πεκίν, αναφέροντας ότι υπάρχει συνεργασία με τη βρετανική εταιρεία BAE Systems για την κατασκευή του ΚΑΑΝ.

«Οι Βρετανοί έχουν επίσης ξεκινήσει να εργάζονται σε αεροσκάφη 6ης γενιάς. Για την παραγωγή τους χρησιμοποιούν τεχνολογίες που διδάχθηκαν από το ΚΑΑΝ», υποστηρίζει ο Τούρκος στρατιωτικός αναλυτής.

Το 2040 η παραγωγή του ΚΑΑΝ, κατά τον Καρακούς

Ο αντιπτέραρχος εν αποστρατεία Ερντογάν Καρακούς τονίζει επίσης ότι το εθνικό μαχητικό αεροσκάφος ΚΑΑΝ «θα χρειαστεί κάποιο χρονικό διάστημα. Σε κάθε περίπτωση, η παραγωγή του θα ολοκληρωθεί το 2040. Το 2040, η τουρκική πολεμική αεροπορία θα έχει μια τεράστια αεροπορική δύναμη 300 αεροσκαφών».

Το ΚΑΑΝ ανώτερο των Rafale λόγω stealth ικανότητας

«Το ΚΑΑΝ θα εξασφαλίσει οπωσδήποτε υπεροχή σε σχέση με τα αεροσκάφη Rafale που έχει παραγγείλει η Ελλάδα. Σε αντίθεση με τα 5ης γενιάς ΚΑΑΝ, τα Rafale έχουν παλαιότερη τεχνολογία, γενιάς 4,5. Για παράδειγμα, ενώ το ΚΑΑΝ έχει τη δυνατότητα να είναι αόρατο στα ραντάρ, τα Rafales που βρίσκονται στα χέρια της ελληνικής πολεμικής αεροπορίας δεν έχουν αυτό το χαρακτηριστικό», εξηγεί ο απόστρατος αντιπτέραρχος.

Το πιο κρίσιμο θέμα ο κινητήρας

Ο δημοσιογράφος Μετεχάν Ντεμίρ και ο στρατιωτικός αναλυτής Αμπντουλάχ Αγάρ σε αντίστοιχες εκπομπές με θέμα το ΚΑΑΝ αναγνώρισαν επίσης ότι η πιο κρίσιμη έλλειψη του αεροσκάφους είναι ο κινητήρας.

«Έχουμε πάντως πολύ δρόμο ακόμη να διανύσουμε. Δηλαδή το θέμα μας δεν είναι μόνο να πετάξουμε το ΚΑΑΝ, αλλά και να γεμίσουμε το εσωτερικό του ΚΑΑΝ», αναγνωρίζει ο Αμπντουλάχ Αγάρ, υποστηρίζοντας ότι δεν γίνεται να κατασκευαστεί ένα τόσο εξαιρετικά πολύπλοκο και υψηλής τεχνολογίας σύστημα με 100% εγχώριους πόρους. «Παίρνεις αυτό που σου λείπει και συνεχίζεις και αναπτύσσεις αυτό που δεν μπορείς να κάνεις με την πάροδο του χρόνου».

Δοκιμή αντοχής

«Το πιο κρίσιμο θέμα είναι ο κινητήρας» και για τον Μετεχάν Ντεμίρ. Αυτή η πτητική δοκιμή πραγματοποιήθηκε για να μετρηθεί η στατικότητά του, ήταν μια δοκιμή αντοχής.

«Δημιουργήθηκε ένα προσωρινό αεροσκάφος, μόνο και μόνο για να πραγματοποιήσει αυτήν την πτήση».

F-16Πολεμική Αεροπορίαειδήσεις τώραμαχητικό αεροσκάφοςπτήσηF-35RafaleΤουρκία