Κόσμος|06.04.2019 13:19

Κωνσταντινούπολη: 45 ώρες θα διαρκέσει η μετακόμιση στο νέο αεροδρόμιο (pics)

Newsroom

Μπορεί ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν να βιάστηκε να εγκαινιάσει το καινούριο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης τον Οκτώβριο του 2018 για να μπορέσει να το «καρπωθεί» στις πρόσφατες δημοτικές εκλογές, όμως αυτό ακόμη δεν έχει λειτουργήσει, καθώς η μία αναβολή διαδεχόταν την άλλη. Φαίνεται, όμως, πως κάτι αλλάζει...

Ο νέος διεθνής αερολιμένας της Κωνσταντινούπολης ήταν ένα από τα πολλά μεγα-έργα που εμπνεύστηκε και έβαλε σε εφαρμογή ο Τούρκος πρόεδρος, το οποίο επρόκειτο να κοστίσει 12 δισ. δολάρια. Βάσει σχεδίου, θα μπορεί να διαχειριστεί 90 εκατομμύρια επιβάτες τον χρόνο και μπορεί να επεκταθεί για να φιλοξενεί έως και 200 εκατομμύρια, όπως είχε δηλώσει ο Ερντογάν  στην τελετή των εγκαινίων. 

Από αναβολή σε αναβολή 

Δύο είναι οι βασικές αιτίες των συνεχών αναβολών, σύμφωνα με την ανταποκρίτρια του Open Tv Μαρία Ζαχαράκη: ο κακός σχεδιασμός και η οικονομική δυσπραγία. Το μεγαλεπήβολο έργο του Τούρκου προέδρου, μπάζει και… νερά, γι' αυτό και κινδύνευσε να κριθεί «ακατάλληλο» προς χρήση, και είχε «βουλιάξει» στα χρέη πριν ακόμη τεθεί σε λειτουργία.

Καταρχήν, η τοποθεσία του αεροδρομίου είναι λάθος – για περιβαλλοντικούς λόγους και κυρίως για λόγους υποδομής, λένε οι γεωλόγοι. Η γη πάνω στην οποία κατασκευάστηκε το νέο αεροδρόμιο «Κωνσταντινούπολη» ήταν πριν ορυχεία, με ανισόπεδες επιφάνειες, υγρότοποι και αμμόλοφοι. Η εικόνα από το διάστημα μπορεί να είναι εντυπωσιακή, αλλά οι ειδικοί ανησυχούν για τη σταθερότητα και την ασφάλεια του εδάφους.

Μηχανικός του υπουργείου Μεταφορών της Τουρκίας, μιλώντας στη διαδικτυακή δεξαμενή σκέψης [Al Monitor», είπε χαρακτηριστικά: «Δεν θα ήθελα κανένα μέλος της οικογένειάς μου να πατήσει καν το πόδι του σε αυτό το αεροδρόμιο».

Το έδαφος δεν είναι σταθερό, το αεροδρόμιο έχει χτιστεί πάνω σε υγρότοπους, φωνάζουν οι ειδικοί. Το έδαφος δεν είναι ασφαλές. Τα παγκόσμια στάνταρντς αναφέρουν ότι ένα αεροδρόμιο πρέπει να χτίζεται τουλάχιστον 105 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας. Στην περίπτωση του νέου αεροδρομίου, το μείωσαν στα 90 μέτρα και τελικά κατέληξε να χτιστεί στα 60 μέτρα ύψος.

Ένα άλλο σοβαρό μειονέκτημα της περιοχής είναι οι ισχυροί άνεμοι που φυσούν περίπου το 1/3 του έτους και φτάνουν τα 45 χιλιόμετρα την ώρα, καθιστώντας άκρως επικίνδυνη την απογείωση ή προσγείωση ενός αεροσκάφους.

Βάσει όλων των παραπάνω, δεν θα ήταν υπερβολή αν σκεφτεί κανείς ότι το νέο αεροδρόμιο της πόλης χτίστηκε στο χειρότερο δυνατό σημείο. 

Παράλληλα, η κοινοπραξία που «διορίστηκε» από την κυβέρνηση να κατασκευάσει το νέο αεροδρόμιο και να έχει τη διαχείρισή του για τα επόμενα 25 χρόνια ονομάζεται IGA, μία ομάδα 5 εταιρειών (Cengiz, Limak, Mapa/MNG, Kolin Co. και Kalyon. Και οι πέντε κατασκευαστικές είναι γνωστές για τις στενές σχέσεις τους με την τουρκική κυβέρνηση. Η κάθε μία κατείχε το 20% των μετοχών του έργου μέχρι που μία εξ αυτών, η Kolin Co., αποσύρθηκε και πούλησε το μερίδιό της στις άλλες τέσσερις, αφού δεν άντεξε το βαρύ κόστος του έργου.

Κάτι αλλάζει 

Πολλοί δημοσιογράφοι και οικονομολόγοι είχαν καταλήξει ότι το έργο αυτό δεν θα μπορέσει να ολοκληρωθεί, για όλους τους παραπάνω λόγους. Όμως, ήδη από την Παρασκευή 5/4 εργάτες και συνεργεία έχουν ξεκινήσει τη μετακίνηση όλου του εξοπλισμού ώστε μέσα σε 45 ώρες, δηλαδή λιγότερο από δύο 24ωρα, να έχει ολοκληρωθεί η μετακόμιση των τουρκικών αερογραμμών στο νέο, επιβλητικό αεροδρόμιο. 

Όχι άδικα, οι project managers του έργου έχουν ονομάσει αυτό το 45ωρο «Big Bang» κι αυτό γιατί 10.000 κομμάτια εξοπλισμού πρέπει να μεταφερθούν από το αεροδρόμιο Ατατούρκ στον καινούριο αερολιμένα, δηλαδή μια απόσταση 30 χιλιομέτρων. Όπως αναφέρει ο Guardian, σε μόλις δύο ημέρες όλες οι πτήσεις των τουρκικών αερογραμμών θα απογειώνονται και θα προσγειώνονται στο νέο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης. 

Το project αυτό δεν είναι το μοναδικό τέτοιου βεληνεκούς που εκπονεί ο Ερντογάν στα 16 χρόνια της διακυβέρνησής του: νέες εθνικές οδοί, τεμένη, λιμάνια και γέφυρες, όλα φτιάχτηκαν για να αποδείξουν τη μεγαλειότητα τόσο της Τουρκίας όσο και του προέδρου του ίδιου. Στο τέλος, βέβαια, ο λογαριασμός της μεγαλομανίας του Τούρκου προέδρου πηγαίνει στους φορολογούμενους...

Τα «παρατράγουδα» 

Οι καταγγελίες των ειδικών για την ακαταλληλότητα της τοποθεσίας δεν είναι το μόνο πρόβλημα που αντιμετώπισε ο Ερντογάν από το 2015 που ξεκίνησε η ανέγερση του αεροδρομίου. Μέχρι στιγμής, έχουν καταγραφεί τουλάχιστον 27 θάνατοι εργατών, οι εργασίες κατά καιρούς έχουν σταματήσει εξαιτίας της μη καταβολής των μισθών στους απασχολουμένους στο έργο, πολλοί εκ των οποίων κατήγγειλαν κακές συνθήκες διαβίωσης στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο κοντά στο εργοτάξιο.

ΤουρκίααεροδρόμιοΚωνσταντινούπολη