H αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων από τα παιδιά της Κωνσταντινούπολης!
Μαρία ΖαχαράκηΜια μεγαλειώδης παράσταση πραγματοποιήθηκε από τα παιδιά της Κωνσταντινούπολης, που αναβίωσαν, με αφορμή τους Ολυμπιακούς Αγώνες φέτος στο Παρίσι, με έναν μοναδικό τρόπο το αρχαίο ελληνικό Ολυμπιακό Πνεύμα στο ιστορικό Ζάππειο Σχολείο και μάς αποκάλυψαν την αξέχαστη κληρονομιά του Ευαγγέλη Ζάππα, του ανθρώπου που, μετά από 19 αιώνες λήθης, εμπνεύστηκε την Αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων κι όχι ο Πιερ ντε Κουμπερτέν!
Η θεατρική αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα θεάτρου του ιστορικού Ζαππείου Σχολείου στην Κωνσταντινούπολη υπό την καθοδήγηση των Διευθυντριών και Εκπαιδευτικών:
- Εργαστήρια Πολιτισμού Ζαππείου Σχολείου: Στεφανία Μεγαλούδη και Βαρβάρα Κεραμετσίδου.
- Ζάππειο Δημοτικό: Εύα Κανάρη και Κορνηλία Μαγιόγλου-Καλαμάρη.
- Ζάππειο Γυμνάσιο/Λύκειο: Ρίκα Παντελάρα, Κορνηλία Τσεβίκ-Μπαϊβερτιάν, Χριστίνα Γκοβέση, Ευδοκία Σαμουηλίδου.
Οι Ολυμπιακοί Αγώνες της Κωνσταντινούπολης στο OPEN News
Η θεατρική πανδαισία των παιδιών της Κωνσταντινούπολης καταγράφηκε από την κάμερα του OPEN NEWS και της Μαρίας Ζαχαράκη και παρουσιάστηκε στην εκπομπή «Τώρα Μαζί» του OPEN News με την Ευλαμπία Ρέβη και τον Σπύρο Χαριτάτο, αναδεικνύοντας τον πραγματικό εμπνευστή της Αναβίωσης των Ολυμπιακών Αγώνων και ευεργέτη της Πολίτικης Ρωμιοσύνης, Ευαγγέλη Ζάππα.
Το όραμα του Ευαγγέλη Ζάππα από τα Ολύμπια του 1859 στους Ολυμπιακούς Αγώνες του σήμερα
Παράλληλα, σε υλοποίηση της πρότασης της εικαστικού Όλγας Αλεξοπούλου, διοργανώθηκε στο Σισμανόγλειο Μέγαρο από τον Γενικό Πρόξενο της Ελλάδος στην Κωνσταντινούπολη, πρέσβη κ. Κωνσταντίνο Κούτρα, και υπό την επιμέλεια της Ίριδος Κρητικού, έκθεση για τον πολύ σημαντικό και αρκετά άγνωστο ρόλο που έπαιξαν ο ευεργέτης Ευαγγέλης Ζάππας (1800-1865) και στη συνέχεια ο εξάδελφος και συνεχιστής του έργου του Κωνσταντίνος Ζάππας (1814-1892) στη γέννηση της ιδέας της Αναβίωσης των αρχαίων Ολυμπιακών Αγώνων κατά τη νεότερη ιστορία.
Με αφορμή το Ολυμπιακό έτος 2024 και τη θερινή διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι, η Κωνσταντινούπολη υπενθύμισε τον πολύ σημαντικό, αλλά αρκετά άγνωστο ρόλο που έπαιξαν ο ευεργέτης Ευαγγέλης Ζάππας (1800-1865) και στη συνέχεια ο εξάδελφος και συνεχιστής του έργου του Κωνσταντίνος Ζάππας (1814-1892) στη γέννηση της ιδέας της Αναβίωσης των αρχαίων Ολυμπιακών Αγώνων κατά τη νεότερη ιστορία.
Πολύτιμος αρωγός και αφετηρία της υπό παρουσίαση έκθεσης, τα πλούσια σχετικά αρχεία του Συλλόγου των Αθηναίων και η πολυετής έρευνα του Ελευθερίου Γ. Σκιαδά για το όραμα του Ευαγγέλη Ζάππα και τα Ολύμπια.
Η σύλληψη της ιδέας αυτής από τον βαθύπλουτο φιλόπατρη Έλληνα της Βλαχίας Ευαγγέλη Ζάππα, «που επιθυμούσε το όνομά του να λάμψει αθάνατο, ανάμεσα σε αυτά του Ηρακλή, ιδρυτή των Ολυμπιακών Αγώνων και του Θησέα, ιδρυτή των Παναθηναίων», επισφραγίστηκε με σχετική επιστολή του στο βασιλιά Όθωνα, με πρόταση διεξαγωγής των αγώνων την ημέρα της εθνικής ανεξαρτησίας και με χρηματοδότηση ύψους 1.000.000 φράγκων, στα ερείπια του αρχαίου Παναθηναϊκού σταδίου.
Το συγκινητικό οικουμενικό του όραμα στο όνομα του οποίου ποτέ δεν εφείσθη εξόδων, εμπνευσμένο από τα ποιητικά ιδεαλιστικά κείμενα του Παναγιώτη Σούτσου, μεγαλύτερο και συλλογικότερο από τα δεδομένα της εποχής του, αν και δεν έγινε κατανοητό, προκειμένου να μην απωλεσθεί η προτεινόμενη υπέρογκη δωρεά, μετατράπηκε από τον επιφυλακτικό Όθωνα με τη συμβουλή του υπουργού των Εξωτερικών Αλέξανδρου Ρίζου Ραγκαβή, στην αντιπρόταση της διοργάνωσης των «Ολυμπίων». Ενός δηλαδή «ανά τετραετία διαγωνισμού βιομηχανικών και γεωργικών προϊόντων στεγασμένων σε κατάλληλο νέο κτήριο στην περιοχή του αρχαίου Παναθηναϊκού σταδίου που θα συνοδεύονταν από αθλητικούς αγώνες και άλλους διαγωνισμούς».
Το αόρατο αλλά ωσεί παρόν αθηναϊκό νήμα που ενώνει έκτοτε το Ζάππειο, τον Φωκιανό και το Καλλιμάρμαρο Στάδιο, η αχνή ανάμνηση της γυάλινης κρεμαστής οροφής πάνω από την οδό Πειραιώς με τους 1.000 εμπορικούς εκθέτες στην πλατεία Κουμουνδούρου και το αρχικό ξύλινο κτήριο του Ζαππείου με το θαυμαστό εσωτερικό, ο βραβευμένος στα Ολύμπια κήπος της Αμαλίας και η αναγγελία των ονομάτων των νικητών από τους κήρυκες με τη συνοδεία σάλπιγγας, η διοργάνωση αγώνων Τέχνης στο Ζάππειο με τη συμμετοχή πολλών ιερών τεράτων της εποχής με την ευκαιρία της τέταρτης Ζάππειας Ολυμπιάδας και πολλά ακόμη μικρά και μεγαλύτερα επεισόδια και ανεξίτηλα κειμήλια μνήμης, ξεδιπλώνονται συνοπτικά και συμβολικά στην παρούσα έκθεση. Τα τέσσερα Ολύμπια ή Ζάππεια, όπως επίσης ονομάζονταν οι εμπορικοί, αθλητικοί και καλλιτεχνικοί αυτοί αγώνες, διοργανώθηκαν διαδοχικά και με αρκετές καταγεγραμμένες περιπέτειες στην Αθήνα (1859, 1870, 1875 και 1889), οδηγώντας μετ’ εμποδίων αλλά εντέλει ουσιαστικά στο αρχικό όραμα του Εαγγέλη Ζάππα: την αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων.
Στο Γενικό Προξενείο της Ελλάδος στην Κωνσταντινούπολη σχεδιάστηκε μια λιτή αλλά πυκνή σε σύμβολα έκθεση, με επιλεγμένα ιστορικά κειμήλια και αναπαραγωγή ιστορικού υλικού, αλλά και με τη συμμετοχή 24 διακεκριμένων εικαστικών, πολλοί από τους οποίους έλκουν την καταγωγή τους ή δραστηριοποιούνται στην Ήπειρο, τη Θράκη και την Κωνσταντινούπολη.
Στην έκθεση συμμετέχουν: Όλγα Αλεξοπούλου, Νίκος Βατόπουλος, Ειρήνη Βογιατζή, Ανδρέας Γεωργιάδης, Αγγελική Γιαννακίδου (εκπροσώπηση του Εθνολογικού Μουσείου Θράκης), Στρατηγούλα Γιαννικοπούλου, Μαρία Διακοδημητρίου, Αλεξάνδρα Ισακίδη, Αποστόλης Ιτσκούδης, Δέσποινα Καλλιγά, Νίκος Κιτμερίδης, Μαρία Κοσμίδου, Βασίλης Λιαούρης, Μηνάς Μαυρικάκης, Μάνος Μπατζόλης, Παναγιώτης Μπελντέκος, Ρούλη Μπούα, Γεύσω Παπαδάκη, Σπυριδούλα Πολίτη, Βαγγέλης Πουλής, Βίκυ Σαμουηλίδου, Κλαίρη Τσαλουχίδη-Χατζημηνά, Βιργινία Φιλιππούση, Άρτεμις Χατζηγιαννάκη.
Ιδιαίτερα συγκινητική ήταν ακόμη η συμμετοχή των μαθητών του Ζαππείου Εκπαιδευτηρίου (έργο κι αυτό λαμπρό του Κωνσταντίνου Ζάππα στην Κωνσταντινούπολη, ιδρυθέν το 1875 κατά την επιθυμία και στη μνήμη του εξαδέλφου του και ένα από τα τρία ελληνικά σχολεία που παραμένουν ως σήμερα σε λειτουργία), που έχοντας ήδη συμμετάσχει σε εικαστικά εργαστήρια με θέμα τους Ολυμπιακούς Αγώνες - σε υλοποίηση της πρότασης της συμμετέχουσας εικαστικού Όλγας Αλεξοπούλου-, παρουσίασαν επίσης τα έργα τους.
- Το σχέδιο της Τουρκίας για τη νέα κατάσταση στη Συρία: Η Άγκυρα αναλαμβάνει τον ρόλο του προστάτη - Τα μηνύματα στις ΗΠΑ
- Γεράσιμος Χουλιάρας για σεισμό στην Τριχωνίδα: Η λίμνη έχει γίνει από πολλά ρήγματα - Έχει δώσει και 6 Ρίχτερ
- Πόσο θα αλλάξει το dating τα επόμενα χρόνια η τεχνητή νοημοσύνη – Οι καινοτομίες που έρχονται
- «Τρίμπαλο» και τρίποντο για τον ΠΑΟΚ που παρέμεινε σε απόσταση αναπνοής απ' την κορυφή